Bilferie m tilhørende Geocaching i Skottland

Alt om geocaching
Svar
SkaubustHellestein
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:fre 03 apr 2015 20:28
Bilferie m tilhørende Geocaching i Skottland

Legg inn av SkaubustHellestein » man 01 jun 2015 09:56

Hei,

Vi begynte med Geocaching i mars, og har blitt bitt av basillen :)
Nå er det planlagt bilferie til Skottland i sommer, og i den forbindelsen kjenner jeg frykten for høye telefonregninger.
Har forsøkt å lese meg litt opp på GPSer, siden jeg tenkte å investere i en før ferien.

Problemet vårt er at jeg kunne tenke meg en som også kan brukes som bilnavigasjon. Finnes dette?
Slik jeg har forstått kan man kjøpe f.eks. Garmin Oregon 550, og laste inn City maps, så vil det virke. Heldigvis uten irriterende stemme ;)

Er det noen her på dette forumet som har et forslag til et oppsett? Evt et til salgs?

På forhånd tusen takk!

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Bilferie m tilhørende Geocaching i Skottland

Legg inn av thomfre » man 01 jun 2015 10:29

Jeg liker å ha separate GPSer til bilnavigasjon, og cachenavigasjon.

Men, både Garmin Montana og Garmin Monterra kan brukes til begge deler. Skjermen er stor nok, og med en bilholder kan du få den til å automatisk skifte over til bilnavigasjonsmodus når du setter den i holderen.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Bilferie m tilhørende Geocaching i Skottland

Legg inn av Indrebø » man 01 jun 2015 11:05

Min erfaring med både Montana og Monterra er at bytting mellom profiler ikke fungerer 100%.
Det som fungerer er å bytte, og deretter starte enheten på nytt.
Hvis ikke kan du oppleve at ting "henger" igjen fra forrige profil.
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Bilferie m tilhørende Geocaching i Skottland

Legg inn av mamoreb » man 01 jun 2015 12:33

Jeg bruker Garmin Montana til geocaching og som bil-GPS. Med tilhørende bilbrakett og gode kart er min erfaring at denne fungerer like godt som bil-GPS som en dedikert bil-GPS gjør.

Det er riktig som Indrebø skriver, at automatisk bytting fra geocaching-modus til bil-modus ikke fungerer helt slik det er tiltenkt. Det er irriterende, men så lenge man blir vant til hvordan man løser det, går det greit. Jeg pleier å stå i geocaching-modus, sette GPSen til bilnavigering til ønsket mål, skru av GPSen, sette den i braketten, skru på bilen (slik at GPSen autostarter). Da pleier jeg å komme videre uten trøbbel.
Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Bilferie m tilhørende Geocaching i Skottland

Legg inn av Indrebø » tir 02 jun 2015 06:27

Jeg har forsøkt bilnavigering med bilkart fra Frikart.no.
Det fungerte ikke så godt for meg, og det ble mye traktorveier og gangveier.

Med Garmin sine egne bilkart er det en helt annen sak.
Bilde

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: Bilferie m tilhørende Geocaching i Skottland

Legg inn av yarnslayer » tir 02 jun 2015 06:49

Jeg vil faktisk foreslå at du ser på muligheten for å bruke mobilen til bilnavigasjon i stedet. Jeg kjenner bare android, men er der fornøyd med off-line-navigasjonen til Sygic. I by er den ikke særlig god, men det er GPSforholdene sin feil, ikke kartene sin. Man kjøper og laster kart før man drar også kan mobilen stå i offline resten av ferien. Kartene blir dessuten oppdatert og det koster ikke skjorta ...

Og så kan man kjøpe en dedikert tur-gps til cachingen. :)

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Bilferie m tilhørende Geocaching i Skottland

Legg inn av tomahg » tir 02 jun 2015 11:54

Hvis man skal (bil-)navigere i utlandet med mobiltelefon er Nokia sin HERE verdt å sjekke ut. Den finnes til Android, iPhone og Windows Phone og lar deg enkelt lagre laste ned kart for hele landet.

SkaubustHellestein
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:fre 03 apr 2015 20:28

Re: Bilferie m tilhørende Geocaching i Skottland

Legg inn av SkaubustHellestein » tir 02 jun 2015 12:28

Tusen takk for mange gode tips!
Jeg har en eldre TomTom , som jeg kan ta med meg med UK kart, så tror jeg at jeg skeier ut med en ganske enkel GPS :) Disse Montana, og Monterra syntes jeg så veldig store å klumpete ut.
Greit å ikke bruke all batteritid på mobilen når man er ute å går.
Tenker at Skottland bør være et sted med mange morsomme cacher, i slott og borger. Så vil ikke la den muligheten gå fra meg.

Har lyst til å kjøpe en travelbug slik at jeg får testet det også.

Takk igjen for god hjelp, og mange gode innspill.

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Bilferie m tilhørende Geocaching i Skottland

Legg inn av BosseG » ons 03 jun 2015 06:34

Jeg har flere gratiskart på min Oregon 650, og bilnavigering funker bra hvis jeg er nøye med å kun ha riktig kart aktivt i "manage maps". Hvis jeg har flere kart aktive, kan GPSen gå i surr.
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Bilferie m tilhørende Geocaching i Skottland

Legg inn av olea » ons 03 jun 2015 07:28

Hvis du bruker en eldre TomTom til bilnavigering, har du muligheten til å legge cacher inn som point of interest (POI-er). Da kan du få varsel hver gang du for eksempel kommer innenfor en radius på 500 meter fra en geocache du ikke har logget. Legg først cachene inn i GSAK, og bruk macroen TomTom for å overføre POI-ene til TomTom-en din.

Merk at det er viktig at TomTom-enheten er av eldre type. Nyere TomTom-er mangler muligheten til å legge inn egendefinerte POI-er. TomTom lovet først at denne muligheten ville komme etter en programvareoppdatering. Dette kommer neppe til å skje. TomTom mener de tjener så mye på dem som betaler for å få varsel om fotobokser, at det oppveier tapet av kunder som vil bruke bilnavigatoren til geocaching.
Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Bilferie m tilhørende Geocaching i Skottland

Legg inn av Indrebø » ons 03 jun 2015 07:33

BosseG skrev:Jeg har flere gratiskart på min Oregon 650, og bilnavigering funker bra hvis jeg er nøye med å kun ha riktig kart aktivt i "manage maps". Hvis jeg har flere kart aktive, kan GPSen gå i surr.
Jeg var veldig påpasselig med dette, og hadde kun aktivert frikart bilkartet på bil profilen min.
Ved forsøk på bruk i Oslo ville den ha meg til å kjøre på gangveier og gudene vet hva.
Heldigvis brukte jeg hodet, og fulgte GPS ikke slavisk. I motsetning til en del utenlandske lastebilsjåfører som vi leser om i media.
Bilde

Svar