Nybegynner, Gps?

Alt om geocaching
Svar
kmidtt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:søn 05 okt 2014 16:27
Nybegynner, Gps?

Legg inn av kmidtt » søn 05 okt 2014 16:34

Hei. Jeg har holdt på med geocaching siden i sommer og synes det er veldig gøy, nå har jeg lyst til å legge ut en selv, men det jeg da lurer på er om det er godt nok at jeg kun har smarttelefon for å finne gps-koordinatorene? og hvilken app er det da lurt å bruke for å få det nøyaktig? Jeg prøvde med google maps, men klarte ikke å finne koordiantorene med den. Er det noen som kan hjelpe meg her? :)

Brukeravatar
saltaj
Junior
Junior
Innlegg:90
Registrert:ons 28 aug 2013 08:41
Sted:Hvaler

Re: Nybegynner, Gps?

Legg inn av saltaj » tir 07 okt 2014 15:07

Det beste stedet å finne nøyaktige koordinater er på stedet der cachen skal legges. Det kan være gps-funksjonen på smartmobil kan gi deg posisjonen - jeg har alltid brukt GPSen min til eksakt måling, for telefonen har vært for upresis for meg. Kommunens kartløsning har gitt cirka-posisjon på forhånd. De fleste kommuner har kartløsning på web, med mulighet til å finne posisjonen.
Bilde Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Nybegynner, Gps?

Legg inn av Kjedalen » fre 10 okt 2014 21:22

Reglene sier at koordinater ved utlegg skal tas med GPS. Også mobil-GPS godtas, men erfaringsmessig er de ofte mer unøyaktige enn en "ekte" GPS. Men bruk gjerne gode kart for å sjekke at koordinatene du har kommet fram til virker korrekte, enten norgeskart.no eller kommunale karttjenester. Dette er særlig viktig i nærheten av høye bygninger etc der alle GPSer kan få problemer.
BildeBilde

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: Nybegynner, Gps?

Legg inn av yarnslayer » lør 11 okt 2014 00:05

Kjedalen skrev:Reglene sier at koordinater ved utlegg skal tas med GPS. Også mobil-GPS godtas, men erfaringsmessig er de ofte mer unøyaktige enn en "ekte" GPS. Men bruk gjerne gode kart for å sjekke at koordinatene du har kommet fram til virker korrekte, enten norgeskart.no eller kommunale karttjenester. Dette er særlig viktig i nærheten av høye bygninger etc der alle GPSer kan få problemer.
Eller høyspenstledninger og annet (sterk-s.)strømførende. !

Svar