Ferdig oppsatte ruter for å finne cacher

Alt om geocaching
Svar
Mr.Gekko
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:man 15 sep 2014 11:07
Ferdig oppsatte ruter for å finne cacher

Legg inn av Mr.Gekko » man 15 sep 2014 11:17

Hei,

Jeg er totalt ny på dette med geocaching og jeg har lyst til å starte med dette sammen med Junior. Jeg har lastet ned den offisielle appen fra geocaching.com og er klar for nye eventyr. Skjønner at mye av moroa er å lage en rute selv og dra ut på jakt, men jeg lurer på om det også finnes ferdig foreslåtte ruter? Tenker noe lignende som Endomondo har ved at forslår ruter som andre har laget og som ligger i nærheten av hvor jeg befinner meg. Hvor finner jeg i så fall disse?

Mr.Gekko

Brukeravatar
Brakar
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:tir 16 okt 2012 21:26
Sted:Lier, Buskerud

Re: Ferdig oppsatte ruter for å finne cacher

Legg inn av Brakar » man 15 sep 2014 12:25

Geocaching Haugalandet driver dette flotte prosjektet: ww.cachetur.no

I tillegg er det en del utleggere som er flinke til å legge ut ruteanbefalinger for sine litt mer perifere cacher.

Dersom du bruker zoom-funksjonen på kartet vil du også oppdage at det finnes en del såkalte powertrails med ruter tapetsert med cacher. Sistnevnte er langt fra min favoritt, men gir deg i hvertfall en foreslått rute det er enkelt å forholde seg til.
Bilde

EiFlei
Styret
Innlegg:53
Registrert:man 10 okt 2011 15:14

Re: Ferdig oppsatte ruter for å finne cacher

Legg inn av EiFlei » man 15 sep 2014 12:41

Det er ikke mulig å få ferdige ruter på den måten du tenker på. Det nærmeste du kommer er noe som blir kalt en PowerTrail (Forkortet til PT), som er en serie med ett større antall cacher lagt ut for å få deg til å for eksempel ta en bestemt rute. Deretter finnes det serier med færre cacher rundt om kring som kan ta deg med til flere steder som er av interresse av samme tema.
Utenom det anbefaler jeg deg å gå på kartet på geocaching.com, trykke på "Kart preferanser" og velge "Leaflet". Du får da litt andre kart av typen "open source" (Som på en måte kan kaldes for dugnagskart), hvor det ofte er lagt inn stier og høydemetere. Dette gjør det litt lettere å planlegge turer/ruter du kan ta for å finne cacher. For utenom PT og andre serier med cacher er boksene lagt ut som selvstendige bokser som (i utgangspunktet) skal vise frem steder av interresse.
Noen cachere, som meg selv, har ikke noe i mot å gå 1,5 mil for en cache i skauen, andre vil gjerne ha én cache hver 161 meter ( (eller 0,1 mile) som er minimumsavstanden mellom hver cache) for å ha motivasjon til å gå samme distansen. Fordelen med geocaching er at man legger opp løpet sånn som man selv vil! :)
En liten digresjon der, men kort oppsummert er mitt tips:
Bruk kartet, finn stier/veier hvor det befinner seg cacher, og ta den turen!

Det finnes også en nettside der brukere selv foreslår turer; det finner du på cachetur.no! :wink:
Bilde

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Ferdig oppsatte ruter for å finne cacher

Legg inn av Olen » man 15 sep 2014 13:50

Det vi pleier å gjøre er å se oss ut et område på kartet med en passelig mengde cacher, og så drar vi dit og tar dem vi rekker. Du kan lese mye av et kart, men plutselig viser det seg at det er enklere å gå en annen vei enn først planlagt. Det blir gjerne en del "bushing" og "snarveier" på en sånn tur, men vi synes det er halve moroa.

Husk også at det tar en del tid å lete etter bokser, så ikke regn med å holde et vanlig turtempo. Plutselig har man vært ute i fem-seks timer, men bare gått noen få kilometer. Så ikke legg opp til veldig ambisiøse turlengder når det er caching involvert.

Nå sier du ingenting om hvor i landet du befinner deg, men i alle fall rundt Oslo (hvor jeg er mest kjent) er det massevis av greie områder der man lett kan bruke noen fine høstdager.
Bilde

Mr.Gekko
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:man 15 sep 2014 11:07

Re: Ferdig oppsatte ruter for å finne cacher

Legg inn av Mr.Gekko » man 15 sep 2014 17:20

Tusen takk for masse god hjelp :) er vel kanskje best å se seg ut et område og ta de etter tur. Jeg bor i Trondheim og ser at det er et par løyper rundt her. Men de er kanskje litt for lang om jeg drar med meg junior på 4.

Svar