stille krav til logger

Alt om geocaching
yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden
Re: stille krav til logger

Legg inn av yarnslayer » tir 29 apr 2014 08:34

Indrebø skrev:En del kan vel også skyldes kvalifisert uvitenhet.
Lett å bare laste ned en app og sette igang.
Blir omtrent som å kjøpe en fotball og begynne å leke.
Begge deler er forsåvidt helt OK, og det er jo viktig at ting er lystbetont.
Å få slengt et par kilo med regler i fanget når man starter kan jo ta drepen av all interesse.

Men teksten i standard loggen burde heller ha vært noe i retning av dette:

"Here you can write a few lines about your experience in finding this geocache."

Men jeg antar at ville dette ha blitt loggen istedet for dagens. :D :D
Et av problemene sånn som jeg ser det er at koblingen mellom utleggers motivasjon og besøkendes logging ikke blir underbygget i noen stor grad fra verken offisielle sider eller fra appene. Jeg VISSTE ikke at det jeg logget ble sendt til CO og dermed var en del av COs motivasjonsfaktor da jeg var noob.

Jeg tror faktisk at man hadde fått flere onelinere, men ulike onelinere - og kanskje en del gode logger, om det var mer tydelig.
(Og jeg tror også man som CO må forvente flere enkle logger på "enkle cacher"... Da mener jeg sentrumsnære p&g's - kanskje også med lite historie eller PTcacher vs mer forseggjorte mysteries eller andre, mer utfordrende cacher... Det har noe med "hvem den besøkende kan forventes å være" på de ulike cachene. )

Men ja - det må være plass til "TFTC"-loggere også. Det er bare synd med de som blir "TFTC"-loggere av uvitenhet, ikke fordi de VIL være det.

EiFlei
Styret
Innlegg:53
Registrert:man 10 okt 2011 15:14

Re: stille krav til logger

Legg inn av EiFlei » tir 29 apr 2014 09:49

yarnslayer skrev: (Og jeg tror også man som CO må forvente flere enkle logger på "enkle cacher"... Da mener jeg sentrumsnære p&g's - kanskje også med lite historie eller PTcacher vs mer forseggjorte mysteries eller andre, mer utfordrende cacher... Det har noe med "hvem den besøkende kan forventes å være" på de ulike cachene. )

Men ja - det må være plass til "TFTC"-loggere også. Det er bare synd med de som blir "TFTC"-loggere av uvitenhet, ikke fordi de VIL være det.
At det alltid vil være TFTC logger er jeg fult klar over, og jeg er ikke av de som forbanner meg over de. Veit du ikke kritiserte inlegget mitt, men vil bare poengtere bildet jeg la med er ment som en oppfordring, og ikke ett krav! :wink:

Skal ærlig inrømme at hvis andelen logger som f.eks "Lett funnet i sommerværet" og lignende går opp, vil jeg føle at jeg har oppnådd mye! Da har man jo fortalt litt om opplevelsen! :)
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: stille krav til logger

Legg inn av sven-egil » tir 29 apr 2014 10:27

De leser ikke beskrivelser....
Enkelt og greit.
Bilde Bilde Bilde

famv17
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:tir 08 mai 2012 19:47

Re: stille krav til logger

Legg inn av famv17 » tir 29 apr 2014 20:44

Det kommer jo mange bra logger. Om det kommer en del TFTC så får det så være. Det er som regel nybegynnere som skrev like mye som jeg selv skrev i begynnelsen.

Er jo ikke alle som har skrivekløe og er poetisk anlagt. Poenget er at de har oppsøkt og funnet cachen.
Noen liker å finne bokser, andre liker å skrive. Noen liker begge deler. Men å furte for å få lange og gode logger kan da umulig hjelpe...? Jeg syntes jeg har lest om denne frustrasjonen siden jeg begynte for 2 år siden.

Verker jeg etter å lese noe langt og bra tar jeg frem en bok. Men det er skjelden, da jeg syntes de loggene som er bra veier opp for noen TFTC.

Om det er noe feil med cachen får man jo fort nok beskjed om det også.
Bilde

arvf
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:38
Registrert:lør 29 mai 2010 19:48
Sted:Røyken

Re: stille krav til logger

Legg inn av arvf » tor 01 mai 2014 08:42

EiFlei skrev:Får en del TFTC, :D og " . " logger på mine cahcer også, spessielt fra nye cachere.
Ett tiltak jeg prøver ut nå er at jeg har lagt med bildet under i beskrivelsen på sentrumsnære og de nyeste cachene mine, så det blir spennende og se om det hjelper! :wink:

Bilde
Jeg tillater meg å bedrive litt korrektur, og fjerne sentreringen (det ser bare uryddig ut), og litt annet småsnacks. Da kan det bli seende slik ut:
Skjermbilde 2014-05-01 kl. 09.39.12.png
Skjermbilde 2014-05-01 kl. 09.39.12.png (45.5kiB)Vist 12003 ganger
Bilde

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad

Re: stille krav til logger

Legg inn av kjerstih » tor 01 mai 2014 12:00

Jeg har en cache rett ved her jeg bor. En gang i blant rekker jeg å se gjennom vinduet at noen besøker den. Det skjedde i dag. En familie på tre kom ut av en bil, fant cachen etter litt leting og kjørte avgårde. To minutter etterpå tikket det inn tre logger på e-posten min. "Tftc" stod det i alle. De må ha logget i bilen på vei til neste cache.

Selv om jeg leser alle logger og setter stor pris på gode logger, ser jeg ingen grunn til å irritere seg over "tftc"-logger. De kommer som regel fra nybegynnere, og forhåpentligvis ser de poenget i å dele mer om opplevelsene sine gjennom loggene etter hvert. Det er ikke noe man kan tvinge dem til. Viktigst er det at geocaching er gøy for alle :)
Bilde

Olseng
Junior
Junior
Innlegg:52
Registrert:lør 08 sep 2012 21:39
Sted:Fredrikstad

Re: stille krav til logger

Legg inn av Olseng » tor 01 mai 2014 17:38

det var logger som denne som jeg reagerte på

Var full av sjokoladekuler, som er eksplisitt forbudt i følge reglene. Kuler avlevert i nærmeste søppelkasse. Fin installasjon ellers, tftc

han som skrev denne loggen har kommet med andre som ligner på denne

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: stille krav til logger

Legg inn av krl69 » tor 01 mai 2014 18:24

kjerstih skrev:Jeg har en cache rett ved her jeg bor. En gang i blant rekker jeg å se gjennom vinduet at noen besøker den. Det skjedde i dag. En familie på tre kom ut av en bil, fant cachen etter litt leting og kjørte avgårde. To minutter etterpå tikket det inn tre logger på e-posten min. "Tftc" stod det i alle. De må ha logget i bilen på vei til neste cache.

Selv om jeg leser alle logger og setter stor pris på gode logger, ser jeg ingen grunn til å irritere seg over "tftc"-logger. De kommer som regel fra nybegynnere, og forhåpentligvis ser de poenget i å dele mer om opplevelsene sine gjennom loggene etter hvert. Det er ikke noe man kan tvinge dem til. Viktigst er det at geocaching er gøy for alle :)
Sorry, men cacher rett utenfor stuevinduer fortjener ikke mye mer enn TFTC! Eventuelt drar jeg på med noe eder og galle nettopp pga. slike plasseringer. :shock: 8)

Jorunn & Hans
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:man 12 mai 2014 08:20

Re: stille krav til logger

Legg inn av Jorunn & Hans » man 12 mai 2014 08:48

Vi har selv hatt en cache en stund på toppen av Bjønnåsen i Lørenskog. Mange fine logger har vi fått, og mange hyggelige beskrivelser av turen og opplevelsen. Vi har sittet hjemme og kost oss med beskrivelsene, og nærmest FØLT at vi har vært der sammen med loggerne.
Nå har det kommet et av de nye fenomenene opp dit og ned igjen - en PowerTrail.

Dermed er vi blitt en del av loggingen fra trette cachere som skal logge 15-20 like cacher, og vår. Antallet "TFTC" og "Fant den" og ":-)" har økt, og det tar definitivt vekk en del av entusiasmen ved å ha en slik cache.

Ikke noe galt med PT'en, men mer en kommentar til at kvantitet reduserer kvalitet. Det gjelder både logging og cacher.

Brukeravatar
harpix
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:søn 12 sep 2010 10:51

Re: stille krav til logger

Legg inn av harpix » søn 25 mai 2014 11:53

Den beste måten å unngå kjedelige logger på, er å legge ut en cache som fortjener noe bedre. Har du slengt en nano bak et skilt på en kjettingplass, kan du ikke forvente at finneren har en opplevelse som er verdig en lang historie...

Jeg opplever at de cachene jeg har lagt mye arbeid ned i å gi finnerene en god og annerledes opplevelse, er kjemisk frie for korte logger :)
Bilde

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: stille krav til logger

Legg inn av kbra » søn 08 jun 2014 16:56

Forferdelig lite inspirerende når en flokk cachere sliter seg opp en bratt åsside, svette og slitne i varmen, til et sted med minnestøtte over en soldat som døde der i 1940. Så logges 5 - 6 "logger" uten et eneste ord. Har de ikke opplevd noesomhelst? Kan de ikke skrive? Er de totalt blottet for innlevelse?

Så kommer det en logg fra en nybegynner:
"Mitt første funn.Litt kronglete for det er hogst der nå.Flott Vær. " Hurra, livet blir med ett mye lysere.

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: stille krav til logger

Legg inn av avigerus » man 09 jun 2014 13:52

kbra....skjønner og deler ditt hjertesukk, men det er lite vi kan gjøre med det....
Noen har dessverre ikke skrivekløe, andre vet ikke at deres logg blir levert til CO og en siste gruppe har rett og slett ikke peil....
Bilde

LadyLund
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:tor 05 jun 2014 17:26

Re: stille krav til logger

Legg inn av LadyLund » man 09 jun 2014 19:16

Takket være denne websiden/forumet/tråden har jeg aldri skrevet bare TFTC. Så dette var jo en hjelp i seg selv, hehe.

Fant 4 cacher i dag - men gud hvor slitsomt det er å slepe samboer ut.. Tror jeg må lære meg å gjøre dette alene :(

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: stille krav til logger

Legg inn av Raggsokk » man 09 jun 2014 22:52

Bare for å bringe litt fakta til torgs, tok jeg en sjekk av de siste loggene jeg har mottatt på mine cacher. Joda, det var mange one-linere, men mange av dem var 'unike' i den betydning at de omhandlet MIN cache og ikke var en generell, intetsigende frase. Av de siste 33 loggene jeg sjekket var 23 av dem spesifikke for min cache, mens 10 var "TFTC", "Fant den på tur med xxx" eller lignende. Faktisk var bare 3 av dem en helt tørr "TFTC". 6 av loggene var det litt lengde på, og innenfor det jeg kaller en "god logg".

Vet dere hva? Jeg synes slett ikke dette er så ille! Men så har jeg heller ingen powertrails ute. Og de cachene som har fått korte logger er easy-grab-cacher som både er 'utsatt' for nybegynnere og kanskje ikke fortjener så veldig mye mer heller. De cachene jeg er stolt av og har lagt ned litt jobb i, får stort sett - og da mener jeg typisk 90% - gode logger.

Så i den grad standardlogger er et problem, så plages ihvertfall ikke jeg med det til daglig.
- Raggsokk

Bilde

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: stille krav til logger

Legg inn av kbra » tir 10 jun 2014 10:29

Skuffelse er vel et bedre ord enn Plage om TFTC og lignende kopiert fjas som eneste loggetekst. Nå vurderer jeg å legge inn en standardfrase i kortversjonen: "Write a little about THIS geocache!" Er det ufint?

Er enig med Raggsokk, de cachene jeg har lagt litt jobb i får stort sett bra logger. Men når fem i et følge, samtlige logger uten et ord på en cache om en dramatisk historie skuffer det meg. En leder i gjengen burde kanskje vite bedre? - Er rette ordet Empati?

Svar