Favorittpoeng

Alt om geocaching
Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa
Favorittpoeng

Legg inn av ninad » tir 05 nov 2013 12:06

Det er jo blitt mulig å gi favorittpoeng til cacher en liker (eller egentlig legge dem på sin favorittliste). Nylig snakket jeg med et par geocachere som var blitt kontaktet av cacheeier med spørsmål om hvorfor de IKKE hadde gitt favorittpoeng til en cache de har funnet. For meg høres det helt feil ut! Pågår det en konkurranse blant noen cacheeiere om å få flest mulig fp til en cache de eier?

Det må da være opp til hver enkelt cachefinner å gi fp til en cache. Jeg vet at noen ikke en gang kjenner til opplegget med fp, eller de vet ikke hvordan de gir fp, eller de har ikke noe aktivt forhold til å gi fp. Selv er jeg nok blant de siste; jeg gir av og til et fp til en cache hvis jeg har hatt en fin opplevelse i form av en fin tur, at cachen er flott eller noe helt annet. At jeg ikke har gitt et fp til en cache behøver ikke bety at cachen er dårlig eller kjedelig, kanskje glemte jeg hele fp-muligheten. Uansett, så synes jeg at finnere selv skal få vurdere om de vil gi et fp :)
Bilde Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Favorittpoeng

Legg inn av ingsve » tir 05 nov 2013 13:02

ninad skrev:........................................ Uansett, så synes jeg at finnere selv skal få vurdere om de vil gi et fp :)
Det er jeg helt enig i. Jeg vil nok nøle lenge med å gi favorittpoeng dersom noen forsøker å påvirke meg, eller be om forklaring på hvorfor jeg ikke har gitt favorittpoeng. Jeg har satt min "standard", men den er langt fra utfyllende og vil nok også avhenge av dagsformen 8)

Forsøk på påvirkning vil ikke hjelpe, med mindre påvikningen er produsert nord på de britiske øyer og bør fortolles :lol:
Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Favorittpoeng

Legg inn av Indrebø » tir 05 nov 2013 14:01

Problemstillingen er kanskje det at man i loggen skriver at man gir favoritt poeng, men så fremkommer det ikke på cachen?

Det var i allefall et teknisk problem før.
Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Favorittpoeng

Legg inn av ninad » tir 05 nov 2013 14:10

Indrebø skrev:Problemstillingen er kanskje det at man i loggen skriver at man gir favoritt poeng, men så fremkommer det ikke på cachen?
For ordens skyld: Nei, det er ikke problemstillingen i denne tråden.
Bilde Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Favorittpoeng

Legg inn av thomfre » tir 05 nov 2013 14:31

Indrebø skrev:Problemstillingen er kanskje det at man i loggen skriver at man gir favoritt poeng, men så fremkommer det ikke på cachen?

Det var i allefall et teknisk problem før.
Project-GC har et verktøy som kan brukes for den problemstillingen: http://project-gc.com/Profile/ForgottenFavorites
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Favorittpoeng

Legg inn av Indrebø » tir 05 nov 2013 16:04

ninad skrev:
Indrebø skrev:Problemstillingen er kanskje det at man i loggen skriver at man gir favoritt poeng, men så fremkommer det ikke på cachen?
For ordens skyld: Nei, det er ikke problemstillingen i denne tråden.
Da er jeg helt enig med deg.

Den som til slutt bestemmer hvilke cacher som skal få favorittpoeng er finneren.
Cacheeier kan ønske og håpe til h*n blir blå i ansiktet uten at det hjelper.
Bilde

oppned

Re: Favorittpoeng

Legg inn av oppned » tir 05 nov 2013 16:37

Når det gjelder jegeren som jeg vet det gjelder her, vet jeg at det er sendt ut en mail med spørsmål om hva vi som har lagt ut jegeren må gjøre for at denne cachen faktisk skal fortjene poeng.

Er det så veldig galt og spørre om dette da.
Så galt at finnere av cachen går til skrittet og fjerne poengene de har gitt?

Spørsmålet om forbedring har blitt sendt for at vi som har lagt ut denne cachen faktisk kan forbedre løypa.

Brukeravatar
saltaj
Junior
Junior
Innlegg:90
Registrert:ons 28 aug 2013 08:41
Sted:Hvaler

Re: Favorittpoeng

Legg inn av saltaj » tir 05 nov 2013 16:43

Jeg er glad for de favorittmerkene jeg får, og kunne ikke tenke meg å spørre noen hvorfor de ikke har gitt fav-poeng eller hva som skulle til for at de skulle gi det.
Bilde Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Favorittpoeng

Legg inn av sven-egil » tir 05 nov 2013 17:00

Utleggerne av Jegeren ønsker å gjøre denne cachen til en unik opplevelse.
Og spør de som har logget denne om det er behov for justeringer, de tilbakemeldingen vi har fått så langt, her medført at deler av løypa har blitt justert.

Når vi har lagt ned flere hundre timer med arbeid og brukt mange tusen kroner på løypa for å lage noe unikt.
Bruker vi logger og favoritt poeng som en bekreftelse på at vi har gjort god nok jobb.

Når enkelte ikke ønsker å gi FP på denne spesielle løypa lurte vi på hva vi trengte å forbedre eller om løypa var god nok som den var.
Vi fikk aldri noe svar på dette, så vi vet ikke hva som bør gjøres for å lage en unik opplevelse.

Ser at Trådstarter har missforstått vårt ønske om kvalitetbedring og ønske om tilbakemelding på Jegeren.
Trådstarter har tydeligvis "hevnet seg" med å fjerne sitt Favoritt poeng.

Vi vet fortsatt ikke hva som skal til for å forbedre løypa, da vi aldri fikk noe svar på dette spørsmålet fra den personen.
Bilde Bilde Bilde

lefr
Junior
Junior
Innlegg:63
Registrert:fre 10 sep 2010 14:54

Re: Favorittpoeng

Legg inn av lefr » tir 05 nov 2013 18:36

Sidan spørsmålet vert reist her kan det kanskje tyda på at de har vore litt uheldige med formuleringa i e-posten som er sendt til den/dei som ikkje har gitt FP?

Har spørsmålet vore av typen "Hvorfor har du ikke gitt FP til Jegeren, var den ikkje god nok?" eller "Så kjekt at du har funnet Jegeren. Vi ønsker at denne cachen skal gi en unik opplevelse. Har du noen forslag til hva vi kan gjøre for å få den enda bedre?"

Eg hadde nok og reagert negativt viss eg fekk ein e-post frå CO der eg oppfatta det som om eg blei utbedt ei forklaring på kvifor eg ikkje har gitt FP

ragnhildk
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:tir 11 des 2007 22:27
Sted:Ski

Re: Favorittpoeng

Legg inn av ragnhildk » tir 05 nov 2013 23:01

Jeg var en av de, kanskje den?, som fikk forespørsel om hvorfor jeg ikke hadde gitt favorittpoeng til "Jegeren" og svarte som sant var at det hadde jeg ikke begynt med, men skulle se på det!

Kan ikke si annet enn at jeg syntes spørsmålet var utidig og har kommet fram til at jeg også i framtida vil la være å gi favotittpoeng uansett hvor fin jeg syns cachen er.
Jeg ønsker ikke å komme i den situasjonen at jeg må begrunne hvorfor jeg ikke gir poeng, eller at jeg er med i en eller annen konkurranse om flest fp, regner med at de som legger ut cacher gjør det fordi de syns det er morsomt og har glede av det.

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Favorittpoeng

Legg inn av pjacklam » ons 06 nov 2013 07:17

sven-egil skrev:Vi vet fortsatt ikke hva som skal til for å forbedre løypa, da vi aldri fikk noe svar på dette spørsmålet fra den personen.
Jeg tror det smarteste hadde vært å innse at det var dumt å spørre om favorittpoeng, si at dere skal slutte med det og la det bli med det. Dere ødelegger for dere selv ved å surmule om geocachere som har funnet cachen deres.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:ons 30 jun 2010 22:44

Re: Favorittpoeng

Legg inn av TA- » ons 06 nov 2013 11:56

Det hadde kommet helt ann på hvordan spørsmålet hadde blitt stilt. Hadde jeg kun fått spørsmålet som hvorfor jeg ikke hadde gitt FP, så hadde CO ikke fått svar, og jeg hadde heller ikke gitt den FP i etterkant (noe det hender jeg glemmer når jeg logger der og da). Og hadde jeg ikke hatt noe svar, så hadde CO heller ikke fått beskjed om det.

Slike spørsmål MÅ stilles riktig, og de må ikke kunne missforstås. Det beste hadde nok vært å ikke sende en slik e-post/IM, men heller tatt det opp f.eks. på eventer/treff o.l

Surmuling er ikke bra, selv om det ikke er ment som det.
Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Favorittpoeng

Legg inn av ninad » tor 07 nov 2013 09:53

Takk for interessante tilbakemeldinger! Som trådstarter unnlot jeg å nevne cache(r) ved navn. Nå ser jeg at noen har valgt å komme med et.
lefr skrev:Sidan spørsmålet vert reist her kan det kanskje tyda på at de har vore litt uheldige med formuleringa i e-posten som er sendt til den/dei som ikkje har gitt FP?
Selv har jeg ikke fått noen epost om dette, men kjenner innholdet i noen. En av dem er formulert slik: «Siden du ikke har funnet løypa til å være god nok til et favorittpoeng, ønsker vi å vite hva vi kan gjøre for å forbedre løypa.»
sven-egil skrev:Ser at Trådstarter har missforstått vårt ønske om kvalitetbedring og ønske om tilbakemelding på Jegeren.
Trådstarter har tydeligvis "hevnet seg" med å fjerne sitt Favoritt poeng.
Vi vet fortsatt ikke hva som skal til for å forbedre løypa, da vi aldri fikk noe svar på dette spørsmålet fra den personen.
Jeg synes bruken av begrepet «hevn» blir like fjernt og feil som om noen skulle ha brukt «paranoid» om cacheeier(e) som ber finnere begrunne hvorfor de ikke har gitt fp.
Som nevnt har jeg ikke fått noen henvendelse fra CO om å gi tilbakemeldinger på den cachen de nevner (men de kan godt få, hvis de spør), men leser en loggene ser en jo en del tilbakemeldinger (uten at folk der kan være veldig konkrete for ikke å avsløre ting). Og jeg vet at folk som har vært ute i løypa har gitt mange tilbakemeldinger (dog uten at de alltid har fått svar på ting de har spurt om).
(Og for øvrig ser jeg at eierne av den cachen nå har begynt å logge funn på den. Litt rart, synes jeg.)
Bilde Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Favorittpoeng

Legg inn av sven-egil » tor 07 nov 2013 10:27

Først litt om logging av egne cacher...
Jeg har logget Jegeren- og jeg er ikke eier, dog en 10dels eier...
Som jeg skrev i loggen, jeg kjenner til deler av løypa, og nå hele løypa etter å ha fullført den.
Før jeg fullførte løypa viste jeg ikke om alt...
Så jeg måtte utføre masse oppgaver for å komme i mål, mest sansynlig har jeg utført mer, en mange andre som var med i store grupper og som også hoppet over enkelte oppgaver...

Ang.Tilbakemeldiner.
De e-poster, telefonhenvendelser og SMS som jeg har fått, har blitt besvart-
Dog gis ikke for mye hjelp på en 5/5...
Om noen mener vi ikke svarer er vel det best å ta kontakt med en av oss, og ikke på forumet.
Gi gjerne beskjed om hvem som ikke har fått svar!

Vi har helt sikkert utrykt oss klønete i enkelte henvendelser, men vi ønsket primært å få vite hva som bør forbedres.

Synes nå dette begynner å ta litt av, men Jeg tar selvfølgelig selvkritikk på formuleringene, og innlegget om "hevn"
Dette beklages på sterkeste.

Håper nå at denne kjedelige saken kan få en slutt.
Bilde Bilde Bilde

Svar