Favorittpoeng

Alt om geocaching
Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:
Re: Favorittpoeng

Legg inn av olea » tor 07 nov 2013 11:21

Jeg oppfatter utgangspunktet for denne tråden slik at folkene bak Jegeren ønsker at cachen skal bli så god som mulig, og etterlyser negative kommentarer som et verktøy for å bli enda bedre. I utgangspunktet hører negative kommentarer hjemme i cacheloggen. Her er det nemlig mulig å gi både ris og ros, men det ser ikke ut som dette fungerer i praksis. Tilbakemeldinger i andre tråder på dette forumet tyder på at det finnes en del «hårsåre» cacheeiere som ikke evner å se saklig kritikk som noe konstruktivt. Følgelig vegrer de fleste seg mot å gi ris i det hele tatt. Blant de få som gir ris, så blir ris og ros stort sett porsjonert nøye ut etter regelen tre roser for hver ris.

Geocacherne som har lagt ut Jegeren etterlyser altså konstruktiv kritikk, og det er positivt. Hvis jeg har oppfattet saken korrekt, har de sendt melding til den ene som ikke har gitt favorittpoeng. Det virker underlig. Burde de ikke heller sende melding til alle som har skrevet panegyriske logger, og bedt dem utfylle med det som ikke var så bra?

Folk har så mange grunner til ikke å gi favorittpoeng. Sjekket statistikken min på http://project-gc.com/Profile/ForgottenFavorites. Prominent plassert står en cache som jeg fant i surt regnvær. Været var sannsynligvis utslagsgivende for at denne ikke fikk favorittpoeng fra meg. Cacheeiere kan mene at dette er en helt usaklig grunn for ikke å gi favorittpoeng, men jeg er i min fulle rett til å dele ut favorittpoeng etter mitt eget forgodtbefinnende. Jeg husker da ordningen med favorittpoeng ble opprettet. Da var det en jobb å gå gjennom alle gamle funn for å fordele favorittpoeng. Jeg skjønner veldig godt de som ikke har gjort denne jobben, og jeg har også stor forståelse for de som da heller ikke vil gi favorittpoeng til sine nye funn – noe annet blir jo forskjellsbehandling. Det å ikke gi favorittpoeng er en personlig sak. Man kan ha en helt legitim grunn som man ikke behøver å forklare for andre.

Jeg sitter igjen med en følelse av at cacheeierne har mål om «100% Favorites/Premium Logs». Dette er urealistisk. Uansett hvor god en cache faktisk er, så vil det før eller senere komme noen som ikke gir favorittpoeng. Tenk deg en geocacher som bare oppsøker cacher med «100% Favorites/Premium Logs». Han kan ikke gi favorittpoeng til mer enn 10% av disse, og 90% av cachene vil deretter få ødelagt sin perfekte score…
Bilde

Svar