Sporbare...

Alt om geocaching
Tuttings
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:tir 22 okt 2013 19:50
Sporbare...

Legg inn av Tuttings » tir 22 okt 2013 20:10

Litt ny i gamet, men trodde jeg hadde kontroll på de sporbare og at dette var grei skuring... -Og her kommer problemet:
Jeg har laget og sendt avgårde en TB. La den i egen utplassert cache hvor første melding på loggen er at jeg "moved it to their inventory". Neste logg er at jeg "placed it" i den aktuelle cachen. Så kommer altså første finner og tar den med videre - den har nå reist både hit og dit, men det er fremdeles nevnt at det er den første finneren som står for plasseringene. Jeg får stadige meldinger om at den er "discovered" både i hendene på første nevnte finner, på events og i diverse cacher.
Forvirrelsen er total - hva betyr alt dette??

Jeg tror nok også at jeg registrerer den feil når jeg dropper den i cache for første gang - kan noen bistå her?????

Svært takknemlig for svar :)
"Jeg cacher, altså er jeg!"

Brukeravatar
Brakar
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:tir 16 okt 2012 21:26
Sted:Lier, Buskerud

Re: Sporbare...

Legg inn av Brakar » tir 22 okt 2013 21:47

Jeg ser du har to sporbare, en Travel Bug (TB) og en GeoCoin (GC), i sirkulasjon, og så langt jeg kan se har du gjort alt korrekt.
  • shutinc & sheena har GCen og tar den med seg rundt. De logger den som besøkt på hver cache de besøker, men har foreløpig ikke lagt den igjen for noen nye å ta den med videre.
  • TBen er det brukeren LB8QC som reiser rundt med, og også denne vedkommende logger den inn som besøkt på cachene h*n besøker. I tillegg til å ta den med på event og vise den frem, slik at andre brukere kan logge at de har "sett den" (discovered).
Jeg vet ikke om disse to brukerne selv forstår poenget med sporbare eller om de tror det er en "gave"...? Det står helt tydelig at de ikke er samleobjekter, og de har tross alt kommet så langt som til å logge dem. Jeg foreslår at du sender dem en melding gjennom profilene deres og spør om de kan legge den igjen i en cache slik at andre kan ta dem videre.

Det kan også være lurt å legge inn et mål for GCen.

Lykke til! :)
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Sporbare...

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 22 okt 2013 22:52

LB8QC er en mann fra Mandal, og han vet veldig godt hvordan TB'er virker. Han kommer nok til å slippe den fra seg en dag. Men inntil det ligger den nok i esken han har med coiner og TB'er som han har med seg rundt.

Hvis du ikke ønsker at han skal ta den med seg rundt på den måten, send han en melding og be han droppe den ved første passende anledning.

Lykke til som Coin-/TB-eier!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Sporbare...

Legg inn av ingsve » ons 23 okt 2013 08:10

GorgonVaktmester skrev:LB8QC er en mann fra Mandal, og han vet veldig godt hvordan TB'er virker. Han kommer nok til å slippe den fra seg en dag. Men inntil det ligger den nok i esken han har med coiner og TB'er som han har med seg rundt.

Hvis du ikke ønsker at han skal ta den med seg rundt på den måten, send han en melding og be han droppe den ved første passende anledning.

Lykke til som Coin-/TB-eier!
Det samme gjelder Sheena og Shutinc et par fra Kristiansand som nok tar godt vare på reisevennene:-)
Kontakt dem hvis du ønsker at de dropper den i cache snarest mulig:-)
Bilde

Tuttings
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:tir 22 okt 2013 19:50

Re: Sporbare...

Legg inn av Tuttings » ons 23 okt 2013 08:37

Takker for gode svar! Ja, da var jeg ikke så fjern som jeg trodde (og er veldig glad for akkurat det!) ;)
Litt vittig, for om jeg tar med meg en TB el GC fra en cache som er ment å reise videre, brenner de i lommen og droppes innen 14 dager! -En svært pliktoppfyllende nybegynner... ;)
"Jeg cacher, altså er jeg!"

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Sporbare...

Legg inn av Kjedalen » ons 23 okt 2013 18:22

Slik reisevirksomhet med innlagte "besøk" i cacher med andre sine reisevenner synes jeg personlig er en uting. Dropp dem så snart du finner en passende cache. Et unntak gjelder reisevennner som ikke er blitt/blir registrert inn der den blir funnet. Da er vel anbefalt metode venting, ev. en PM til den som sitter på reisevennen - grabbing - registrert besøk i den aktuelle cachen, før den blir droppet i en ny cache snarest mulig. Hva som gjøres meg egne reisevenner er en annen sak.
BildeBilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Sporbare...

Legg inn av BosseG » ons 23 okt 2013 21:59

Jeg var i to byer i Brasil nylig. Veldig lav cachetetthet. I hele Rio var det 35 bokser. Så å si ingen av de jeg logget har plass til noe større enn et kronestykke. Jeg "visited" med flere sporbare i flere av de funn jeg gjorde. Skulle jeg ha latt det være? Er det ikke morsommere for eierne av de sporbare å se at de har vært med på tur så langt hjemifra?

Jeg syns det er helt fint jeg, at en og samme person tar med en av mine sporbare og "visiterer". Samme for meg hvem som flytter den, bare den kommer til nye steder. Derimot misliker jeg "grabbed" og "discovered" uten en drop eller visit. "Grabbed" har ikke lokalisering, vises ikke på kart og påvirker ikke km-telleren.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Sporbare...

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 23 okt 2013 22:38

"Grabbed" er en nødløsning når du faktisk sitter på reisevennen, men den står oppført hos en person, eller i en annen boks enn du fant den.

"Discovered" betyr rett og slett at noen har sett den. Noen liker å "discovere", personlig lar jeg være. Det er en smakssak.

Jeg er i likhet med Kjedalen ingen stor tilhenger av "visited". Hadde jeg tatt med en sporbar på en tur til f.eks Rio med mål om å legge den igjen der, men ikke fant noen boks ville jeg nok ha visited i en av dem, netopp for å vise at jeg hadde den med for å droppe men ikke fikk det til. Men når noen plukker opp en av mine risevenner i en boks, har den i "lomma" i en måned, logger mange cacher den måneden uten og droppe TB'en, men logger "visit" på hver eneste cache, da blir det SPAM i trackingloggen etter min mening. Jeg ønsker ikke det på mine reisevenner. Men igjen: Her er det helt sikkert andre som tenker helt motsatt av meg. Og det er lov...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Sporbare...

Legg inn av Bikeridr » tor 24 okt 2013 08:20

Hmm, ser jo at jeg ifølge etpar debattanter her inne har gjort en "alvorlig feil" da jeg hadde med meg en reisevenn som opprinnelig kom fra USA og funnet i en cache i Latvia, på tur i over et halvt år og ca distansen rundt jorda og med "visited" i over 100 cacher..

Nuvel, det er vel opp til TB-eier å sette mål for sin TB. For den aktuelle TB'n jeg hadde med meg, var målet "to visit as many caches as possible before meeting #at a final destination*#". Jeg skrev til TB-eier og fremla mine planer før jeg tok den med "på langtur". TB-eier svarte meg at h*n mer enn meget gjerne så at TB'n fikk være med på en slik langtur. :-)

En annen cache jeg hadde med, hadde omtrent samme mål, nemlig "besøke allverdens cacher" og også den fikk godt og vel 10.000km oppi cachebagen min.

Jeg har ikke hatt så veldig mange TB'r med meg på tur, men de som er med får seg gjerne en skikkelig langtur til glede for TB-eier. Dog sjekker jeg jo hva TB-eier har satt som mål før jeg tar den med "til månen og tilbake". :D

*
Jeg har holdt TB'ns endelige mål utenfor denne debatten.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Sporbare...

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 24 okt 2013 09:21

Bikeridr skrev:Hmm, ser jo at jeg ifølge etpar debattanter her inne har gjort en "alvorlig feil" [...]

Jeg skrev til TB-eier og fremla mine planer før jeg tok den med "på langtur". TB-eier svarte meg at h*n mer enn meget gjerne så at TB'n fikk være med på en slik langtur. :-)
Vi er to debattanter her som har ytret oss noe negativ til utstrakt bruk av "visited"-logger, og jeg er den dene av dem. Jeg kan imidlertid ikke se at du har gjort noen "alvorlig feil". Tvert i mot du har gjort vesentlig mer enn det de fleste gjør. Ikke bare har du sjekket målet for den sporbare (noe alt for få gjør hvis det ikke henger en lapp med målet på selve den sporbare), men du har til og med kontaktet eier og avklart hva vedkommende ønsket. Det er ikke "alvorlig feil", det er "alvorlig riktig"! :D

Som jeg avsluttet mitt forrige innlegg med, vet jeg at det er andre som tenker helt motsatt av meg og som gjerne ser at en aktiv Geocaher går rundt med vedkommendes sporbare i sekken og logger visited på hver cache som besøkes. Og det er helt greit!!

Det jeg tar med meg fra denne diskusjonen er at jeg skal være tydeligere med mine egne sporbare om hva jeg ønsker, og skrive på målet for dem at jeg ønsker at de skal hoppe og sprette og bli flyttet på av flest mulig personer, og at jeg ikke ønsker visited-logger på dem. Hvis da de som ØNSKER å få masse visited-logger på sine sporbare også skrev det, så var det jo ikke noe problem!

Ja til mangfoldet!!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Sporbare...

Legg inn av Bikeridr » tor 24 okt 2013 10:00

GorgonVaktmester skrev:Ja til mangfoldet!!
Kan ikke annet enn å være enig i den :-D
Bilde

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: Sporbare...

Legg inn av yarnslayer » tor 24 okt 2013 12:57

GorgonVaktmester skrev:Det jeg tar med meg fra denne diskusjonen er at jeg skal være tydeligere med mine egne sporbare om hva jeg ønsker, og skrive på målet for dem at jeg ønsker at de skal hoppe og sprette og bli flyttet på av flest mulig personer, og at jeg ikke ønsker visited-logger på dem. Hvis da de som ØNSKER å få masse visited-logger på sine sporbare også skrev det, så var det jo ikke noe problem!

Ja til mangfoldet!!
Tydelige mål og merking er iallfall aldri feil.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Sporbare...

Legg inn av Kjedalen » tor 24 okt 2013 16:43

Jeg presiserte at dette var min personlige meining, så andre må selvfølgelig få lov til å ha andre synspunkter. Jeg er helt enig i det GV skriver. I spesielle tilfeller synes også jeg at besøk kan benyttes.
BildeBilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Sporbare...

Legg inn av BosseG » fre 25 okt 2013 06:51

"Leve mangfoldet" - veldig enig!

Så hvis ikke "goal" sier noe spesielt, vil jeg fortsatt tillate meg noen "visited" av og til. Enig i at "goal" må sjekkes, uansett.

Noen ganger da jeg har "grabbed" en sporbar, har jeg selv gjort "drop" i cachen jeg fant den, og så umiddelbart "retrieve". Dette ved å redigere funn-loggen. Slik får den sporbare registrert sitt opphold.
Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Sporbare...

Legg inn av E-Lie » fre 25 okt 2013 11:21

Tja, hjelper det så veldig med GOAL når TBen gå feil vei hele tiden? To av mine har hatt meldingen på 3 språk om hvor de skal og likefullt går/gikk de feil vei!

Svar