Logging av bortadopterte cacher

Alt om geocaching
Svar
Rigel2
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:tir 05 aug 2008 17:42
Logging av bortadopterte cacher

Legg inn av Rigel2 » søn 11 aug 2013 06:58

Når man "bortadopterer" en cache fremkommer den naturlig nok ikke i oversiktene lenger som din (selv om teksten sier "xxxx cache by yyyy adopted by zzzz". Altså er det fullt mulig å logge den cachen som du tidligere eide. Men hva er god geocaching kutyme? Eksempelvis hadde jeg en i Nord-Trøndelag som var finurlig gjemt. Ny eier valgte imidlertid et MYE vanskeligere tilgjengelig gjemmested. Etter endelig å ha funnet den følte jeg at det i realiteten var en "nytt funn" og logget den. Teknisk sett helt OK (ellers så ville ikke Geocaching.com ha godtatt loggen), men er det "dårlig Geocaching folkeskikk"? Eller er regelen "kjør på"?

EiFlei
Styret
Innlegg:53
Registrert:man 10 okt 2011 15:14

Re: Logging av bortadopterte cacher

Legg inn av EiFlei » søn 11 aug 2013 08:05

Jeg ville nå sagt kjør på. :)
Bilde

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Logging av bortadopterte cacher

Legg inn av Tique » søn 11 aug 2013 08:13

Det kunne ikke falle meg inn å logge mine bortadopterte. Føles helt feil.
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Logging av bortadopterte cacher

Legg inn av ingsve » søn 11 aug 2013 08:32

Nytt gjemested blir vel for deg som en ny cache og jeg hadde nok logget den. Geocaching.com godtar nok logger på egne cacher også, men du havner nok muligens på audalista på den norske statistikken. Som jo skjer for den som adopterte cachen dersom han/hun har funnet den tidligere. Regner med det er en god grunn for å ikke arkivere, og legge ut en ny, som kanskje også hadde vært en ide.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Logging av bortadopterte cacher

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 11 aug 2013 08:39

Selv om ny eier ikke engang hadde flyttet den hadde jeg sagt "Kjør på", så da sier jeg det hvertfall nå!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Logging av bortadopterte cacher

Legg inn av olea » man 12 aug 2013 11:02

Min hovedregel er at alle cacher kan enten eies eller logges. Du eier ikke lenger cachene som du har adoptert bort, og da blir det OK å logge dem. For meg er det da en selvfølgelig at jeg må ut etter at cachen er bortadoptert, og signere den fysiske loggen før jeg kan logge den på nett.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Logging av bortadopterte cacher

Legg inn av Makuta Teridax » ons 14 aug 2013 07:07

GorgonVaktmester skrev:Selv om ny eier ikke engang hadde flyttet den hadde jeg sagt "Kjør på", så da sier jeg det hvertfall nå!
For hva det er verdt: Ifølge Groundspeak er det dårlig skikk å logge sin egen cache, fordi en «Found it»-logg forutsetter at man har lett, men man trenger ikke lete når man vet hvor cachen er.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Logging av bortadopterte cacher

Legg inn av 2v » ons 14 aug 2013 12:41

Makuta Teridax skrev:
GorgonVaktmester skrev:Selv om ny eier ikke engang hadde flyttet den hadde jeg sagt "Kjør på", så da sier jeg det hvertfall nå!
For hva det er verdt: Ifølge Groundspeak er det dårlig skikk å logge sin egen cache, fordi en «Found it»-logg forutsetter at man har lett, men man trenger ikke lete når man vet hvor cachen er.
Cachar har ein tendens til å vandra. Eg har ofte måtte leita etter eigne cachar når eg skal vedlikehalda dei.

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Logging av bortadopterte cacher

Legg inn av tomahg » ons 14 aug 2013 13:32

Jeg har adoptert bort en del av mine cacher, og når jeg passerer dem kommer jeg til å forsøke å logge dem. Siden de ikke lenger er mine, ser jeg ikke noe problem med å logge dem.

På 5-6 år kan mye ha skjedd, og jeg må ofte lete for å finne dem. Bokser kan ha blitt byttet ut, gress og villnis gror, og noen bokser vandrer bare litt naturlig rundt...

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Logging av bortadopterte cacher

Legg inn av 2v » ons 14 aug 2013 13:50

2v skrev:
Makuta Teridax skrev:
GorgonVaktmester skrev:Selv om ny eier ikke engang hadde flyttet den hadde jeg sagt "Kjør på", så da sier jeg det hvertfall nå!
For hva det er verdt: Ifølge Groundspeak er det dårlig skikk å logge sin egen cache, fordi en «Found it»-logg forutsetter at man har lett, men man trenger ikke lete når man vet hvor cachen er.
Cachar har ein tendens til å vandra. Eg har ofte måtte leita etter eigne cachar når eg skal vedlikehalda dei.
Men når det er sagt:
Eg er imot adopsjon av cachar (utanom i heilt spesielle høve, t.d. å la den eldste cachen i Noreg / kommunen få leva evig). Eg vil heller arkivera cachen, så kan ein evt. nestemann laga ny. (Om han vil arva boksen, er det OK.)

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Logging av bortadopterte cacher

Legg inn av Makuta Teridax » ons 14 aug 2013 15:33

tomahg skrev:Jeg har adoptert bort en del av mine cacher, og når jeg passerer dem kommer jeg til å forsøke å logge dem. Siden de ikke lenger er mine, ser jeg ikke noe problem med å logge dem.

På 5-6 år kan mye ha skjedd, og jeg må ofte lete for å finne dem. Bokser kan ha blitt byttet ut, gress og villnis gror, og noen bokser vandrer bare litt naturlig rundt...
Ja, her er det mange nyanser – alt fra det du beskriver til dem som logger funn på nettet straks adopsjonen er gjennomført.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Logging av bortadopterte cacher

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 14 aug 2013 18:43

Makuta Teridax skrev:Ja, her er det mange nyanser – alt fra det du beskriver til dem som logger funn på nettet straks adopsjonen er gjennomført.
I mitt hode er det hvertfall et krav at man har besøkt cachen og logget i loggboken på nytt ETTER at man adopterte den bort!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Logging av bortadopterte cacher

Legg inn av Makuta Teridax » tor 15 aug 2013 04:29

Rigel2 skrev:Når man "bortadopterer" en cache fremkommer den naturlig nok ikke i oversiktene lenger som din (selv om teksten sier "xxxx cache by yyyy adopted by zzzz". Altså er det fullt mulig å logge den cachen som du tidligere eide. Men hva er god geocaching kutyme? Eksempelvis hadde jeg en i Nord-Trøndelag som var finurlig gjemt. Ny eier valgte imidlertid et MYE vanskeligere tilgjengelig gjemmested. Etter endelig å ha funnet den følte jeg at det i realiteten var en "nytt funn" og logget den. Teknisk sett helt OK (ellers så ville ikke Geocaching.com ha godtatt loggen), men er det "dårlig Geocaching folkeskikk"? Eller er regelen "kjør på"?
Hvis jeg var og lette etter en av mine bortadopterte cacher, og når jeg fant cachen, oppdaget at den nye eieren hadde gjemt cachen på et annet sted eller annen måte enn jeg hadde gjort, sånn at det ble som å finne en cache som var ny for meg, ville jeg logget funn på nettet etter å ha funnet cachen.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar