Kreativiteten kjenner visst ingen grenser...

Alt om geocaching
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:
Kreativiteten kjenner visst ingen grenser...

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 06 aug 2013 10:36

...eller er det egentlig så kreativt?

Utgangspunkt: Groundspeak gir oss en utfordring - Kom dere ut i August og finn minst en boks pr. dag! Og som premie skal vi få en suvenir for hver dag vi klarer dette. (Og nå skal jeg ikke dra opp noen debatt for/mot Suvenirer, den kan vi ta en annen gang.)

Poenget er at vi har fått en utfordring! Og hva skjer? Jo enkelte ser at det ikke blir så enkelt å gjøre dette. Kanskje har de "rensket" nærområdet sitt for cacher slik at de må reise et stykke for å finne nærmeste. Kanskje er det bare cacher som krever litt innsats som er igjen. Og det hjelper ikke å legge ut nye bokser selv, for de kan man jo ikke logge! Så hva gjør da enkelte kreative sjeler? Jo, man lager små "intetsigende" events hver dag i siste halvdel av perioden. Noen er mer ærlig på hva hensikten med eventene er enn andre.

Jeg stikker nok hånden inn i et vepsebol her nå, men jeg synes bare dette er en kreativitet som nok ikke er i tråd med Groundspeaks intensjon med den utfordringen (og gulroten) de gav oss. SÅ min oppfordring til de som arrangerer og deltar på disse rekkene med eventer er: Ta minst en cache pr. dag også! :D

Happy caching!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Kreativiteten kjenner visst ingen grenser...

Legg inn av Tique » tir 06 aug 2013 11:36

Ja, er det egentlig noe stas å gjøre det på den måten da? Uansett, man lurer jo bare seg selv ved å "jukse", jeg tenker at "premien" er opplevelsen og ikke souvenirene så for meg hadde det blitt helt meningsløst å gjøre det sånn.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Kreativiteten kjenner visst ingen grenser...

Legg inn av Makuta Teridax » tir 06 aug 2013 11:39

GorgonVaktmester skrev:Poenget er at vi har fått en utfordring! Og hva skjer? Jo enkelte ser at det ikke blir så enkelt å gjøre dette. Kanskje har de "rensket" nærområdet sitt for cacher slik at de må reise et stykke for å finne nærmeste. Kanskje er det bare cacher som krever litt innsats som er igjen. Og det hjelper ikke å legge ut nye bokser selv, for de kan man jo ikke logge! Så hva gjør da enkelte kreative sjeler? Jo, man lager små "intetsigende" events hver dag i siste halvdel av perioden.
Det ville ikke ha fungert, hvis folk ikke logget "Attended" på eget event … ;)
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: Kreativiteten kjenner visst ingen grenser...

Legg inn av yarnslayer » tir 06 aug 2013 14:39

Sett fra min side i grønnskjær - er det så farlig da? At det blir mindre seriøse events en periode betyr vel bare at om folka ikke kommer seg ut i skogen og opp i trærne så bytter man iallfall sofa for en periode og muligens også får det litt gøy? Og når august er over så er også eventrushet over.
Var dette en utilsiktet reaksjon så får vi nok en annen variant fra Groundspeak neste gang.

Det største problemet jeg ser med dette ekstrasjobben man pålegger cachemoderatorene.

For min egen del så ja - augustsouvernirer er artige og det var bittert å få hull allerede 3. august, ... men de er mye mindre "verdifulle" enn landssouvernirene for meg...
Det er uansett plenty mulighet for å jukse i geocaching om man ønsker å narre seg selv sånn.

Karsten
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:fre 22 jan 2010 20:07
Kontakt:

Re: Kreativiteten kjenner visst ingen grenser...

Legg inn av Karsten » tir 06 aug 2013 15:02

Det fine med geocaching er at en kan la være å bli med på det meste :)

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Kreativiteten kjenner visst ingen grenser...

Legg inn av sven-egil » tir 06 aug 2013 15:49

Tror mange får færre funn i August da de sparer Cacher for at de er redde for å gå tom.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Kreativiteten kjenner visst ingen grenser...

Legg inn av Viking_Princess » tir 06 aug 2013 21:53

Vi har renska området rundt heimen ganske bra (og nå er heimen vår midt i svarteste skauen og da), så vi har laget en liste på forhånd, med cachene vi skal ta, på forskjellige dager.
Detta medfører utrolig mange kilometer på vanlige hverdager etter jobb.
Det er slitsomt, men artig med en utfordring :)
Bilde

Hvammen
Bruker
Bruker
Innlegg:116
Registrert:søn 10 jul 2011 17:39

Re: Kreativiteten kjenner visst ingen grenser...

Legg inn av Hvammen » ons 07 aug 2013 00:20

Jeg er heldigvis såpass lat at nærområdet fortsatt står ulogget. Riktignok må jeg kjøre et par mil, men det er jo nærområdet..

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Kreativiteten kjenner visst ingen grenser...

Legg inn av Kjedalen » ons 07 aug 2013 01:57

Også her skal det være et event mot slutten av august, men jeg skal absolutt ikke beskylde arrangør for å ha slike baktanker. Selv kan jeg få det litt tøft med denne utfordringen selv om det kan gå, men kanskje blir det mange slitsomme fjellturer til topper rundt og over 1000 meter (fra havnivå!) for å få det i hop. Alternativet er å kjøre milevis hver dag, hvis da ikke cacheutleggerne i området tar ansvar og får ut et ti-talls skikkelige augustcacher!
BildeBilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Kreativiteten kjenner visst ingen grenser...

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 07 aug 2013 09:01

Kjedalen skrev:Også her skal det være et event mot slutten av august, men jeg skal absolutt ikke beskylde arrangør for å ha slike baktanker.
Og min kommentar går heller ikke på alle som arrangerer et event i august! Men når det kommer en hel serie med eventer, tildels på samme sted, hver dag i 2 uker berammet til 30min-1t uten noe spesielt program annet enn at vi møtes og prater litt og tildels tar et gruppebilde så blir det hele litt påtagelig. Men for all del, det er innenfor retningslinjene og som sådan helt greit. Og jeg oppfordrer heller IKKE til noen boikott av disse eventene!! Min oppfordring som jeg gjerne gjentar er at man OGSÅ tar en eller flere cacher disse dagene!

Happy caching!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Team_Halvorsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:33
Registrert:ons 14 nov 2012 22:24

Re: Kreativiteten kjenner visst ingen grenser...

Legg inn av Team_Halvorsen » ons 07 aug 2013 12:03

Oppdaget forresten en bug i systemet i går. Sønnen min skulle etterlogge noen cacher. Han logget med en feil en cache som ble funnet 5/8 på 4/8 og redigerte senere datoen. Vips hadde han souvenir både for 4/8 og 5/8, selv om han da faktisk ikke hadde noen funn 4/8.

Han fikk jo da en ekstra souvenir uten å fortjene den uten at dette var planlagt.

Kjeball
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:ons 22 mai 2013 08:52

Re: Kreativiteten kjenner visst ingen grenser...

Legg inn av Kjeball » tor 08 aug 2013 12:42

Krystallkulen forteller meg at det snart kommer en Challenge om å logge eventer hver dag i x uker :shock:

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Kreativiteten kjenner visst ingen grenser...

Legg inn av sven-egil » tor 08 aug 2013 20:41

Kjeball skrev:Krystallkulen forteller meg at det snart kommer en Challenge om å logge eventer hver dag i x uker :shock:
Garantert :lol:
Bilde Bilde Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Kreativiteten kjenner visst ingen grenser...

Legg inn av Raggsokk » tir 13 aug 2013 15:03

Litt skummelt dette. I henhold til retningslinjene kan jeg legge ut et event hver dag, på samme sted (f.eks. ute i gata foran huset mitt) med forskjellig D/T-grad hver dag, og bare ha en loggbok liggende i en postkasse der koordinatene er. Det er jo ikke krav til program på eventer, og heller ikke at arrangør faktisk dukker opp. Så kan jeg etter 81 dager glad og fornøyd si meg ferdig med matrisen (etterlogger egne eventer fra tid til annen). Er det virkelig ingenting i retningslinjene som forhindrer slikt? Strengt tatt kan jeg jo gjøre akkurat det samme med tradisjonelle cacher, men da havner man i det minste på Auda-lista. Logging av Attended på eget event er jo langt mer akseptert, virker det som.

Og jeg skulle gjerne sett at dette var et oppkonstruert tilfelle og at folk ikke gjør slik, men vaktmester'n trekker jo opp et helt konkret tilfelle, så jeg er slett ikke sikker. Så kan man selvfølgelig si at joda, det er bare seg selv de lurer, men uansett hvor mye jeg gjentar det blir jeg ikke kvitt følelsen av at det vanner ut mine egne prestasjoner litt når andre jukser seg til det jeg sliter for. Ja, jeg kaller det juks, selv om retningslinjene tilfeldigvis tillater det! Nå har jeg ingen stor tro på at dette vil bre om seg, men jeg synes Groundspeak kunne lukke noen åpenbare hull i regelverket her.

</frust>
- Raggsokk

Bilde

Rigel2
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:tir 05 aug 2008 17:42

Re: Kreativiteten kjenner visst ingen grenser...

Legg inn av Rigel2 » tir 13 aug 2013 17:52

Jeg synes Groundspeak-utfordringen er et artig tiltak. Selvsagt vil enhver utfordring oppfattes å ha ulik vakselighetsgrad. Det er et faktum at ditt utgangspunkt som statistikkjeger er dårligere om du er bosatt "langt fra folk" enn "midt i byen". Alle cacher teller likt - den som kan nås fra bilvinduet og den som krever 1 mils tur. Så det er i dette gamet som ellers i livet litt "urettferdighet". Ja, selvsagt må du bevege deg litt rundt om du er erfaren geocacher og har tatt de fleste i nærområdet. Det krever litt planlegging. Fint er det da at noen "hjelper til" og lager minievents. Dette er jo tross alt til syvende og sist "bare" en lek - og en anledning til å komme ut og oppleve noe (enten komme til et fint sted, en interessant plass eller treffe noen likesinnede).

Svar