Bytt rettferdig

Alt om geocaching
Svar
Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:
Bytt rettferdig

Legg inn av thomfre » ons 05 jun 2013 07:39

Etter et ønske som dukket opp på Fjesboka har jeg laget en lapp du kan printe ut og legge oppi cachene dine.
Den oppfordrer til rettferdig bytting, og lister opp ting som ikke bør legges i en cache.

http://www.thomfre.net/tipsogtriks/bytt-rettferdig/
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Bytt rettferdig

Legg inn av olea » ons 05 jun 2013 10:50

Og for de som ikke leser norsk, så har vi denne klassikeren:

Bilde
Bilde

thohar
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:søn 10 apr 2011 22:13
Sted:Bergen

Re: Bytt rettferdig

Legg inn av thohar » ons 05 jun 2013 12:25

Bare litt flisespikking: "Bytt rettferdig eller la være" kan vel bety "Bytt rettferdig eller la være å bytte rettferdig". Jeg ville foreslått "Bytt rettferdig eller la være å bytte".

En annen sak er at det ikke er noe hyggelig å bli møtt med den insisterende meldingen "Dette er ingen gavebod!" når man ikke har tenkt å forsyne seg av noe som helst. Jeg foreslår å stryke den setningen.

Personlig tror jeg at det er nærmest en naturlov at cachene etter en stund vil bli tomme, så jeg kommer ikke til å utstyre mine cacher med en slik lapp.

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Bytt rettferdig

Legg inn av ArveAnd » ons 05 jun 2013 13:08

Personleg så likte eg den enkle varianten som olea la inn. Eg synst den andre er for detaljert og irrettesettande til at eg vil bruke den. Og dersom eit barn kjem til min cache og vil bytte bort det finaste skjellet eller ballongen sin så skal barnet meir enn gjerne få lov til det uten at nokon må fortelle den (svært?) skuffa 5-åringen at "nei det går ikkje for dette fine skjellet/ballongen/noko anna er berre søppel".

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Bytt rettferdig

Legg inn av thomfre » ons 05 jun 2013 13:30

ArveAnd skrev:Personleg så likte eg den enkle varianten som olea la inn. Eg synst den andre er for detaljert og irrettesettande til at eg vil bruke den.
Bare for å forklare litt bakgrunnen, til de som ikke vet det, denne ble til som et resulta av et ønske om en norsk variant av noe de bruker i Danmark. Derfor er den som den er...
ArveAnd skrev: Og dersom eit barn kjem til min cache og vil bytte bort det finaste skjellet eller ballongen sin så skal barnet meir enn gjerne få lov til det uten at nokon må fortelle den (svært?) skuffa 5-åringen at "nei det går ikkje for dette fine skjellet/ballongen/noko anna er berre søppel".
Og det er derfor boksene blir tomme... Steiner, skjell, kongler osv blir lagt oppi og flotte ting tatt ut. Litt senere kommer noen og rydder ut søppelet, og vips så er boksen tom.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Bytt rettferdig

Legg inn av GadgetCats » ons 05 jun 2013 14:35

ArveAnd skrev:Personleg så likte eg den enkle varianten som olea la inn. Eg synst den andre er for detaljert og irrettesettande til at eg vil bruke den. Og dersom eit barn kjem til min cache og vil bytte bort det finaste skjellet eller ballongen sin så skal barnet meir enn gjerne få lov til det uten at nokon må fortelle den (svært?) skuffa 5-åringen at "nei det går ikkje for dette fine skjellet/ballongen/noko anna er berre søppel".
Nå er jo ikke meldingen rettet til 5-åringen. 5-åringen vil alltid ha en voksen med seg. Denne voksne kjenner kanskje ikke til vanlig kutyme for bytting, men med en slik notis f.eks. under lokket, blir det kanskje enklere å skjønne at det ikke er "skatter", som er ordet som brukes for å lokke med barna. Det er en relativt utbredt praksis at de voksne som er med, legger oppi en passende bytteting etter at poden har byttet ferdig.
Bilde

thohar
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:søn 10 apr 2011 22:13
Sted:Bergen

Re: Bytt rettferdig

Legg inn av thohar » ons 05 jun 2013 16:02

Jeg tror ikke det er mangel på kunnskap som gjør at voksne gjør merkelige bytter av og til. Og det er jo mange nybegynnere som etter loggene å dømme skjønner det nokså innlysende konseptet uten videre.

I en av cachene jeg hadde lagt en del fine ting i, og sjekket etter de to første loggene (som var skrevet av erfarne geocachere), var den aller fineste tingen allerede borte og blitt erstattet av to tyggegummiplater.

Hadde loggen inneholdt noe slikt som at "toåringen falt pladask for det fine gummidyret og nektet å gi slipp på det, men vi hadde dessverre ikke noe å bytte med - vi legger noe fint i en annen cache en gang", hadde jeg syntes det var bare hyggelig. Men en slik sint lapp under lokket ville ikke oppmuntret til det.

Jeg har liten tro på kjefting (både når det gjelder bytting og logger). Lappen til olea er derimot rent informativ og sånn sett helt grei.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Bytt rettferdig

Legg inn av Makuta Teridax » ons 05 jun 2013 16:12

thohar skrev:Bare litt flisespikking: "Bytt rettferdig eller la være" kan vel bety "Bytt rettferdig eller la være å bytte rettferdig". Jeg ville foreslått "Bytt rettferdig eller la være å bytte".
Mens vi er igang med å spikke fliser:

Ang. setningen «Husk at det kommer andre geocachere etter deg, de vil også gjerne finne bytteting i boksen.» Her skal det ikke være komma, men punktum og stor bokstav.

Ang. setningen «Spiselige ting, flytende ting eller ting med sterke lukter hører heller ikke hjemme i boksen.» Her skal det være og, ikke eller, ettersom ingen av de tre tingene hører hjemme i boksen. Slik det står nå, betyr det noe sånt som «Det er noe som ikke hører hjemme i boksen, og det er enten spiselige ting, flytende ting eller ting med sterke lukter, men jeg er ikke sikker på hvilken av de tre.»
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Bytt rettferdig

Legg inn av thomfre » ons 05 jun 2013 18:42

Jeg har fikset skriveleifene nå, takk for tilbakemeldingene :D

Jeg har også laget en ekstra variant uten teksten om gavebod. Som sagt så er det lagd etter et ønske, og der var teksten om gavebod med. Men hvis noen vil bruke det uten akkurat den teksten, så er det også mulig. Vil du ikke bruke noen av delene, så er det helt greit det også!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Bytt rettferdig

Legg inn av Makuta Teridax » ons 05 jun 2013 18:58

Makuta Teridax skrev:Ang. setningen «Spiselige ting, flytende ting eller ting med sterke lukter hører heller ikke hjemme i boksen.» Her skal det være og, ikke eller, ettersom ingen av de tre tingene hører hjemme i boksen. Slik det står nå, betyr det noe sånt som «Det er noe som ikke hører hjemme i boksen, og det er enten spiselige ting, flytende ting eller ting med sterke lukter, men jeg er ikke sikker på hvilken av de tre.»
Dette er faktisk ikke riktig. Både og og eller kan brukes. Beklager. :)
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Bytt rettferdig

Legg inn av thomfre » ons 05 jun 2013 19:08

Maktua Teridax skrev:Dette er faktisk ikke riktig. Både og og eller kan brukes. Beklager. :)
Det var det jeg trodde også, men siden du vanligvis har helt rett når det gjelder språk valgte jeg å ikke kverulere :P
Jeg endrer det ikke tilbake :D
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Bytt rettferdig

Legg inn av Raggsokk » tor 06 jun 2013 11:34

Makuta Teridax skrev:Ang. setningen «Husk at det kommer andre geocachere etter deg, de vil også gjerne finne bytteting i boksen.» Her skal det ikke være komma, men punktum og stor bokstav.
Semikolon er også brukbart her:
«Husk at det kommer andre geocachere etter deg; de vil også gjerne finne bytteting i boksen.»

Forøvrig er vel tråden på god vei ut i geografien, og jeg er på ingen måte til noen hjelp i den sammenheng. Beklager. :wink:
- Raggsokk

Bilde

Svar