Prefind - stuerent?

Alt om geocaching
Svar
Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo
Prefind - stuerent?

Legg inn av tomahg » tor 23 mai 2013 17:42

Jeg sakser fra en annen tråd:
Makuta Teridax skrev:I forbindelse med diskusjoner om «prefinding», altså funn av en cache før publisering, har Groundspeak vært klare på at når cachen er funnet og loggen signert, er funnet gyldig. Og de har ikke godtatt at cacheeiere har slettet «Found it»-logger på bakgrunn av at geocachere har funnet cachen på en måte som cacheeieren ikke har likt eller at geocacheren har logget cachen på et tidspunkt cacheeieren ikke ønsker. Groundspeak har i det hele tatt liten sans for at cacheeiere forsøker å diktere geocacheres oppførsel, og derfor er det i retningslinjene for challengecacher satt en del begrensninger på hva cacheeiere kan kreve av geocachere. Challengecacher skal kunne stille visse krav til cacher som skal være funnet, men detaljene i hvordan dette gjøres skal være opp til den enkelte geocacher.
Vil dette si at cacheeiere nå ikke kan slette logger med begrunnelse at cachen er funnet før publisering?

Eller kan de slette loggen din, hvis de fjerner loggen din fra den fysiske loggboken før publisering?

Hvis groundspeak nå mener at "et funn er et funn" - har jeg kanskje noen adventscacher fra 2011 jeg kan logge på nytt... :twisted:

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Prefind - stuerent?

Legg inn av ArveAnd » tor 23 mai 2013 20:13

Dette er vel ein bekreftelse på at "prefind" er heilt ok - slik som det alltid har vore. Men det er ikkje alt som er lov som er "stuerent", og det var vel det ergrelsen og diskusjonen frå adventstida 2011 handla mest om - dersom eg hugsar rett då.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Prefind - stuerent?

Legg inn av sven-egil » tor 23 mai 2013 21:59

Prefind har vel alltid eksistert.. og kommer vel alltid til å eksistere...og er det logget i loggboka er cachen logget.

MEN... så lenge cachen ikke er publisert er det ikke noe som hindrer meg som eier å skifte ut boksen eller loggboka....

Så et tenkt eksempel...
Jeg legger ut en boks med en loggbok i 1 november, får den godkjent og låst med publisering 1 desember...
Så kommer tomahg og logger den 15 november, bli og fornøyd, så kommer jeg 30 november og bytter ut loggboka med en ny.
Når cachen publiseres 1 desember kommer ArveAnd og finner en blank og fin loggbok :wink:
Om tomahg da logger sitt funn vil jeg da påpeke at han ikke har logget i loggboka, at han skrev navnet sitt på en lapp jeg dessverre hadde feillagt der er jo litt kjedelig....

Jeg bytter alltid mine bokser rett før publisering og har egne "ventebokser" til formålet :twisted:

Men når cachen er publisert, da driver jeg ikke å tuller med loggbøker og bokser :wink:
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Prefind - stuerent?

Legg inn av Makuta Teridax » fre 24 mai 2013 08:23

tomahg skrev:Jeg sakser fra en annen tråd:
(…)
Vil dette si at cacheeiere nå ikke kan slette logger med begrunnelse at cachen er funnet før publisering?
Det stemmer, hvis jeg har oppfattet Groundspeak korrekt.
tomahg skrev:Eller kan de slette loggen din, hvis de fjerner loggen din fra den fysiske loggboken før publisering?
Tja, en cachelogg er jo fremdeles signert, selv om eieren velger å bytte den ut. Når folk utfører vedlikehold, fjerner en gammel loggbok fra en cache og legger inn en ny, er jo ikke alle de gamle signaturene ugyldige, selv om de ikke lenger befinner seg i cachen.

Nå er det jo sånn at Groundspeak ikke legger seg opp i hvilken historie en cache har før den er publisert på geocaching.com. F.eks. kan man ha en cache oppført på andre oppføringstjenester (terracaching, opencaching, …). Så blir cachen funnet av terracachere, opencachere o.l. og loggen blir signert. Så finner cacheeieren ut at cachen også skal føres opp på geocaching.com. Hva da med dem som allerede har signert i loggen? Kan alle de nå logge funn på geocaching.com, ettersom alle har signert i loggen? Slik jeg oppfatter Groundspeak, er svaret ja.
tomahg skrev:Hvis groundspeak nå mener at "et funn er et funn" - har jeg kanskje noen adventscacher fra 2011 jeg kan logge på nytt... :twisted:
Det vil jeg tro at du kan, uten at jeg vil oppfordre til det. For som ArveAnd påpeker: én ting er hva man har rett til – noe annet er hva som er lurt å gjøre. Noen mennesker har alltid minst én rettssak gående mot sine naboer. De rett til å gjøre det, men det blir jo ikke noe godt miljø av det.

Så dersom man synes det er artig å finne cacher før publisering, og samtidig ønsker å bidra til et godt cachemiljø, bør man antagelig nøye seg med en "Write note". Samtidig bør cacheeiere være klar over at cacher som er lett synlige kan bli funnet før publisering.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Prefind - stuerent?

Legg inn av tomahg » lør 25 mai 2013 06:45

Takk for svar - da blir det vel til at jeg drøyer med "funnet-logger" til jeg har besøkt cachene på nytt :)

Svar