Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Alt om geocaching
Team eika
Bruker
Bruker

Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av Team eika » tir 21 mai 2013 21:08

Hi,
I'm going to visit your neighborhood probably in a few weeks time. I'm checking around for high D challenges, and Challenge "Kameraten" caught my eye. Now, I don't want to be rude, but in all friendship, I think I should log your cache, although my more than one year unlogged cache was logged by me long ago.

The fact is that Groundspeak don't allow these kind of restrictions you place on the date of logging the logbook. Fact is, according to Groundspeak, you can log a challenge caches logbook whenever you like. Before, the same day or after the challenge is fulfilled. The only thing that is important is the date you find the cache and log the logbook. That is the date of your on-line log. I hope you don't get offended over this "critique", but I'm merely pointing out a fact that should be known in the Nordic countries.

Now, were I to log, you could naturally delete my log, but I would probably inform Groundspeak in that case (not that I like to rat anyone out, but out of principle). And frankly - as far as I know - they would be obliged to order you to reinstate my log. In my opinion, misinformed reviewers shouldn't be allowed to give the kind of authorities you have taken concerning your challenge. The reviewers in Finland were questioned about this issue for a long time but finally publicly admitted (the most long term serving - at that point in time - Finnish reviewer made a public statement about this . He has since stepped down, probably partly due to this "loss of authority") their error in allowing challenges with stipulations like this.

Hope this isn't too offending, I'm merely telling you the facts as Seattle sees them. Many times I disagree with Seattle, but in this issue I agree fully. It should be possible to log the logbook of a remote (possibly so remote that this is a chance of a life-time) challenge in advance, even though you haven't met it. That's simply fair IMHO.

cheers,

Hva ville dere ha svart vedkommende? Kameraten er en cache hvor en skal finne hvilken som helst annen cache som ikke er funnet på ett år. Deretter kan kameraten logges. Dette skal gjøres i løpet av 24 timer.

sabeltann31
Nybegynner
Nybegynner

Re: Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av sabeltann31 » tir 21 mai 2013 21:55

Slett logg!!!! Gnagere fra tyskland er det nok av!!!!

Sabeltann31

traage
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av traage » tir 21 mai 2013 22:08

Team eika skrev:

you could naturally delete my log, but I would probably inform Groundspeak in that case (not that I like to rat anyone out, but out of principle). And frankly - as far as I know - they would be obliged to order you to reinstate my log. In my opinion, misinformed reviewers shouldn't be allowed to give the kind of authorities you have taken concerning your challenge. The reviewers in Finland were questioned about this issue for a long time but finally publicly admitted (the most long term serving - at that point in time - Finnish reviewer made a public statement about this . He has since stepped down, probably partly due to this "loss of authority") their error in allowing challenges with stipulations like this.

cheers,

Hva ville dere ha svart vedkommende? Kameraten er en cache hvor en skal finne hvilken som helst annen cache som ikke er funnet på ett år. Deretter kan kameraten logges. Dette skal gjøres i løpet av 24 timer.

For å ta det siste først, så synes jeg du skal svare ham at siden cachen har blitt godkjent på de satte forutsetningene så forholder du deg til det. Du kan også be om kildehenvisning til påstanden han har om at Groundspeak ikke godtar denne typen cache.

Når det gjelder rallingen forøvrig, så virker det nesten som at dette er en som har litt behov for å markere seg. Trusler fra ende til annen spør du meg.

Ufin mot reviewer er han også synes jeg. Regner med at reviewer har hatt en runde med sine kollegaer om denne.

Brukeravatar
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Sted: Haugesund

Legg inn av Mr.Jacobsen » tir 21 mai 2013 22:37

Det er bare å slette loggen
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Sted: Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Legg inn av thomfre » tir 21 mai 2013 22:43

Jeg ville svart han at cachen din er publisert før endringen i retningslinjene kom, noe som betyr at den er grandfathered og alle kravene må følges som de står.

Det han sikter til er forresten dette:
Geocaching.com Listing Guidelines skrev:2. Challenge caches cannot include restrictions based on 'date found'; caches found before the challenge cache publication date can count towards the achievement of the challenge.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Cervis Venator
Junior
Junior

Legg inn av Cervis Venator » tir 21 mai 2013 22:44

Cachen ble godkjent med de retningslinjer som gjaldt på det tidspunktet. Ikke noe å bekymre seg for.
Cervis Venator
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » tir 21 mai 2013 22:50

thomfre skrev:Jeg ville svart han at cachen din er publisert før endringen i retningslinjene kom, noe som betyr at den er grandfathered og alle kravene må følges som de står.
Du kan jo faktisk svare akkurat det samme som står i retningslinjene:
Note: Challenge caches published prior to the guideline update 3/12/12 are grandfathered into the game and do not need to comply with current guidelines.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 22 mai 2013 09:44

Personlig synes jeg cachen din som skal stimulere til at man går ut og finner cacher som ikke har blitt funnet på over ett år er en god ide! Jeg er ikke glad for kravet om at man så må logge boksen din inne 24 timer etter at den "gamle" boksen er funnet, da dette gjør at jeg ikke kan logge den når jeg kommer hjem fra ferie hvis jeg på en ferie har funnet en gammel boks. Men sånn har du satt oppgaven, og det må jeg bare forholde meg til.

Når det gjelder selve henvendelsen synes jeg det er all grunn til å ta vedkommende på alvor. Han skriver etter min mening på en høflig og ryddig måte, og ønsker å ta opp noe han opplever som brudd på reglene både fra deg og fra reviewer. Og det må han få lov til. Du har ditt på det tørre i og med at din ble publisert før regelen kom, noe du godt kan svare han slik også andre her foreslår. Eller så må han jo bare kontakte Groundspeak hvis han ønsker det. Jeg kan ikke forstå at de kan komme til noen annen konklusjon enn oss (inkl. en reviewer) her på forumet.

En annen litt morsom ting er jo at han som virker å være veldig opptatt av regelverket til slutt i henvendelsen sin hevder noe jeg ikke kon forstå at kan være riktig.
Hope this isn't too offending, I'm merely telling you the facts as Seattle sees them. Many times I disagree with Seattle, but in this issue I agree fully. It should be possible to log the logbook of a remote (possibly so remote that this is a chance of a life-time) challenge in advance, even though you haven't met it. That's simply fair IMHO.
Han sier jo her at "Seattle" (det må være Groundspeak han mener) mener at det skal være mulig å logge en challenge fysisk selv om man ikke har møtt kravet som stilles, for så å vente til man oppfyller kravet før man logger på nett. Jeg kan ikke se at noe av det som står i retningslinjene støtter opp under en slik praksis.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » ons 22 mai 2013 09:48

GorgonVaktmester skrev:Han sier jo her at "Seattle" (det må være Groundspeak han mener) mener at det skal være mulig å logge en challenge fysisk selv om man ikke har møtt kravet som stilles, for så å vente til man oppfyller kravet før man logger på nett. Jeg kan ikke se at noe av det som står i retningslinjene støtter opp under en slik praksis.
Dette er vanlig praksisk i alle fall i København, når vi var der nede fikk vi beskjed om at vi kunne gjøre nettopp det - logge i boka, og så logge på nett når vi var kvalifisert.
Vi gjorde det ikke, men jeg forstod det sånn at flere andre gjorde det...
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Sted: Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » ons 22 mai 2013 09:56

thomfre skrev:
GorgonVaktmester skrev:Han sier jo her at "Seattle" (det må være Groundspeak han mener) mener at det skal være mulig å logge en challenge fysisk selv om man ikke har møtt kravet som stilles, for så å vente til man oppfyller kravet før man logger på nett. Jeg kan ikke se at noe av det som står i retningslinjene støtter opp under en slik praksis.
Dette er vanlig praksisk i alle fall i København, når vi var der nede fikk vi beskjed om at vi kunne gjøre nettopp det - logge i boka, og så logge på nett når vi var kvalifisert.
Vi gjorde det ikke, men jeg forstod det sånn at flere andre gjorde det...

Dette høyres jo rart ut! Men på den annen side så er det vel aldri noko krav om at du skal skrive dato i loggboka - det er vel kun signatur som er kravet - eller tar eg feil? Og like klart, ein challenge med gitte krav kan du ikkje logge som "funnet" før du har oppfyllt krava - og om då signaturen din alt står i loggboka så har du jo ditt på det tørre - men veldig søkt og rart - synst eg!

Den vidare følgen av dette er jo at FTF blir ein underlig affære...

Team eika
Bruker
Bruker

Legg inn av Team eika » ons 22 mai 2013 11:17

Mitt svar.
Hello my geocaching friend.
If you want to log the cache "kameraten" you have to find a cache that not have been fount for a year and then you have to log latest the day after. I think it will be easy for you to find a cache in this neibourhood that not has been found for a year

So if you log without following the rules I will delete your log.

When I made this challenge it was ok for groundspeak to have rules like this. And groundspeak says now

"Challenge caches published prior to the guideline update 3/12/12 are grandfathered into the game and do not need to comply with current guidelines"

Regards Team Eika

Team eika
Bruker
Bruker

Legg inn av Team eika » ons 22 mai 2013 11:19

Ny mail fra cacheren. Jeg ser hva han skriver men forstår ikke så mye av det.
Do you know for a fact that there was no rule in place concerning requirements as for the signing of the logbook (and now there are)? When I contacted GS, there seemed to be no clear guidelines concerning this, and no knowledge among Finnish reviewers as to whether you were allowed to sign the logbook in advance or not. This was last August. I find it strange if you claim that Finnish reviewers weren't aware of the guidelines, but if you can prove this I would be very interested to hear about it. This would prove them completly incompetent, and would thus allow to actually raise concerns about their status. So, please, give me the proof if you have it.

What I can say is that this is what GS told me loud and clear, and the person I first contacted at GS, had to consult some expert on the matter. It seemed to me that GS's standpoint was that this concerns EVERY challenge (as they made no provisions for challenges hidden before the date you mention). If it really is true what you claim, then it seems GS is incompetent as well, as surely they should have ought to tell me this, in case it was the fact that this applies for only a part of challenges. If GS really provides paying customers with invalid information on matters such as this, I find it highly surprising. But, like I said, I was under the impression that this is a rule that concerns all challenges, and had the rule only been in place for 5 months, and weren't applicable for older challenges, then GS answer to my question is really worrying.
cheers

Er det ufint å legge mailene ut her?

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » ons 22 mai 2013 11:32

Team eika skrev:Ny mail fra cacheren. Jeg ser hva han skriver men forstår ikke så mye av det.
Do you know for a fact that there was no rule in place concerning requirements as for the signing of the logbook (and now there are)? When I contacted GS, there seemed to be no clear guidelines concerning this, and no knowledge among Finnish reviewers as to whether you were allowed to sign the logbook in advance or not. This was last August. I find it strange if you claim that Finnish reviewers weren't aware of the guidelines, but if you can prove this I would be very interested to hear about it. This would prove them completly incompetent, and would thus allow to actually raise concerns about their status. So, please, give me the proof if you have it.

What I can say is that this is what GS told me loud and clear, and the person I first contacted at GS, had to consult some expert on the matter. It seemed to me that GS's standpoint was that this concerns EVERY challenge (as they made no provisions for challenges hidden before the date you mention). If it really is true what you claim, then it seems GS is incompetent as well, as surely they should have ought to tell me this, in case it was the fact that this applies for only a part of challenges. If GS really provides paying customers with invalid information on matters such as this, I find it highly surprising. But, like I said, I was under the impression that this is a rule that concerns all challenges, and had the rule only been in place for 5 months, and weren't applicable for older challenges, then GS answer to my question is really worrying.
cheers
Jeg er faktisk litt i tvil hva det faktisk er han snakker om. Er det selve kravet som er problemet, eller er det det at han vil logge challengen før han er kvalifisert, og så logge den på nett etter han har funnet en "ensom cache"? Uansett ville jo det brutt mot kravet.

At han begynner å beskylde både de finske reviewerne og Groundspeak for å være inkompetente er bare tåpelig, hadde det vært meg hadde jeg spurt han om å få se hva Groundspeak svarte han -for han snakker jo en del om noe de har fortalt han.

Du kan jo f.eks. svare noe som dette:
The current guidelines require that there are no date constraints on challenges. But this didn't become effective before March 2012, my challenge was published in February 2012.
According to the guidelines my challenge was grandfathered when the new challenge guidelines were published. Meaning it can stand with its original requirements - even though the new guidelines prohibit date requirements.

What have Groundspeak told you regarding date requirements? It will be easier for me to understand what you mean if I get to see the actual answer from Groundspeak.
En annen ting du kan gjøre er jo å foreslå et par cacher han kan finne slik at han kan kvalifisere seg, kanskje han ser at det er enklere å bare gjøre det han bør gjøre :)
Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Sted: N56°57', E023°56'

Legg inn av Bikeridr » ons 22 mai 2013 11:39

Ufint å legge ut mail..? Næ, du har ikke avslørt hvem som skriver mailen, og du konfererer med "ekspertisen" på et norskt cacheforum, så der kan jeg ikke se noen som helst ufinhet.

Når det gjelder h*n der overivrige "må-ha" loggeren, så er det bare å gjenta deg selv, slik også Groundspeak gjør når de ikke gidder å svare ordentlig på et spørsmål (som jeg har opplevd flere ganger);
Cachen ble godkjent før regelen kom, er blitt "grandfathered" og følgelig er tillatt i den form du har laget den. Ergo er det bare å slette ivei og la "den forsmådde" loggeren rapportere så mye h*n vil til Groundspeak.
Hvorfor h*n ræler og blander inn finske reviewere er for meg helt utenfor forståelse.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 22 mai 2013 11:47

I tillegg til svaret Thomfre foreslår kan du jo legge ved linken til retningslinjene...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar