Lage verdens lengste "PT"??

Alt om geocaching
Svar
Bendersen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:tor 10 nov 2011 00:26
Lage verdens lengste "PT"??

Legg inn av Bendersen » søn 12 mai 2013 00:49

Jeg kom på en ide som kanskje er helt på jordet, og med fare for å virke tjukk i huet forsøker jeg alikevel: Utenfor stuevinduet mitt går det en fantastisk rute som går ifra Svinesundsområde til Nidarosdomen, nemlig Pilgrimsleden. Hva med å lage en cacheserie på denne? En slags PT? Denne leden går innom vanvittig mange historiske steder og er stort sett merket. Jeg vet det vil kreve et enormt arbeid i fra veldig mange igjennom 1/3 del av landet, men hvor fantastisk hadde det ikke vært!!?? Jeg har ikke undersøkt om det er deler av denne leden det allerede er cacher på, men jeg er i hvertfall klar for å begynne på denne leden igjennom Buskerud. Er dette en for dustete greie eller hva syns dere? Informasjon om Pilgrimsleden finner dere på www.pilgrim.info

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Lage verdens lengste "PT"??

Legg inn av BosseG » søn 12 mai 2013 08:16

Flott idé! Den går ju igjennom Bærum, og vi er sikkert mange der som kunne medvirket.
Bilde

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Lage verdens lengste "PT"??

Legg inn av kosunde » søn 12 mai 2013 08:51

Litt av en ide, Bendersen! Hvis du går løs på den oppgaven vil jeg foreslå at du konsentrerer cachene om steder som har en historie og som er verdt å se. Det er plenty av kirker, Olavskilder og andre severdigheter langs Pilgrimsleden. Å lete etter cacher hver 161. meter er jeg ikke sikker på om er like interessant.


kosunde
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Lage verdens lengste "PT"??

Legg inn av ArveAnd » søn 12 mai 2013 08:55

Som kosunde meiner eg at her bør man prioritere dei stadene som i seg sjølv er verdt ein cache. Også kan ein gjerne linke dette saman som ein cacheserie langs pilgrimsleden(e). Dette kan jo da vere på den måten at dei har pilgrimsleden som ein del av navnet - eller kanskje berre ei bokmerkeliste med alle? Evt om ein vil gjere meir ut av det - ei eiga nettside.

Men sats på kvalitet mhp cacheplassering og cachebeskrivelse framfor kvantitet - det er mitt råd!

Bendersen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:tor 10 nov 2011 00:26

Re: Lage verdens lengste "PT"??

Legg inn av Bendersen » søn 12 mai 2013 22:08

En PT med en cache hver 160 meter er nok ikke det jeg tenker på men som min sambygding Kosunde sier så er det nok av historiske og interessante steder å ta av langs denne leden, og det er noen cacher på noen av disse allerede man på en eller måte kan integrere. Men jeg tror det bør være en kontinuitet i dette og ikke alt for mange km mellom hver. Om det allerede hadde eksistert en pilgrimsserie, så hadde ihvertfall jeg visst hva familien vår skulle brukt de neste sommerene på ;) Jeg må la ideen få modne litt og høre på innspill. Det må ihvertfall mange cachere til for å få dette til å gå......

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Lage verdens lengste "PT"??

Legg inn av olea » man 13 mai 2013 09:23

Dette minner om det jeg og Fruen har gjort langs Den Trondhjemske postvei. Det er sikkert flere måter å gjøre dette, men vi har landet på følgende elementer for å markere at dette er en serie:
  • Alle cachene har samme «etternavn» – nemlig: Den Trondhjemske postvei
    Foretrekker felles etternavn (suffix) fremfor felles fornavn (prefix) fordi mange GPS-er bare viser den første delen av navnet. Det blir litt intetsigende med cacher som bare vises som «Den Trondhjemske pos»
  • Alle cachebeskrivelsene inneholder en standardtekst om Den Trondhjemske postvei.
  • Alle cachene er lenket inn i en bokmerkeliste: Den Trondhjemske postvei
    Her har vi benyttet oss av muligheten til å legge inn tekst i bokmerkelisten. Vi har også gjort noen små endringer i cachenavnene. Etternavnene er fjernet fordi de er unødvendige i denne konteksten, og vi har lagt inn nordkoordinatene som fornavn. Dermed blir alle cachene sortert fra sør til nord. Dette er nyttig når serien følger en rute som stort sett går nordover. Vi kunne selvsagt laget en nummerering, men da blir det tungvindt eller uelegant å legge til nye cacher innimellom de gamle.
Det ville vært kjekt om vi hadde klart å dekke hele ruten til Trondheim, men av praktiske årsaker er våre cacher utplassert langs den delen av postveien som ligger i Hordaland. Ta gjerne kontakt hvis du kan bidra til å utvide denne serien. Vi har allerede tatt inn Kistekleiva i bokmerkelisten. Denne cachebeskrivelsen følger ikke vår mal, men så lenge den skriver om postveien, så synes vi at den hører hjemme i listen.
Bilde

Khamelen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:tir 21 jun 2011 23:11

Re: Lage verdens lengste "PT"??

Legg inn av Khamelen » man 20 mai 2013 11:44

Minner også litt om det jeg og queequeg56 har gjort langs Stasjonsstien som går fra Tangen til Stange stasjon. Så vidt jeg vet så går pilgrimsleden parallellt eller til og med sammen med stien "vår" gjennom Stange kommune . (Første cache på stien: http://coord.info/GC3VKZ7 Sjekk forøvrig hkaspenbergs fantastiske fotologg).

Vi fokuserte ikke på avstanden mellom cachene, men plasserte dem ved interessante steder langs stien. Vi har felles prefix og en standardtekst på alle cachene, men ellers har vi prøvd å skrive cachebeskrivelser som om det var 14 "enkeltcacher".

Hadde vært interessant å gjøre noe slikt langs hele pilgrimsleden, men det vil kreve en enorm innsats :)

Kjeball
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:ons 22 mai 2013 08:52

Re: Lage verdens lengste "PT"??

Legg inn av Kjeball » ons 22 mai 2013 09:19

Personlig skulle jeg gjerne sett mer av trailer som Stasjonsstien hvor det blir litt mer fokus på turen. PT kunne stått for "pausetrail". :wink: Det er flere stier som er høyaktuelle for den type trail: Pilgrimsleden, Rondanestien, Finnskogleden. Disse har allerede en del cacher og kunne blitt fine cachetrails i sin helhet med felles innsats og bokmerkelister.

Men nå er vi vel på veg til å kuppe denne tråden fra ideen om verdens lengste powertrail. Det er slettes ingen dum ide heller, men jeg vil anta at de som er mest interessert gjerne vil ta det med bil. Sånn sett ville en trail i skog og mark bli en fin "teaser" :P

reodor09
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:44
Registrert:tor 03 jun 2010 10:20

Re: Lage verdens lengste "PT"??

Legg inn av reodor09 » tor 23 mai 2013 20:49

Hvis vi kunne får "vridd" PT til meningsfylte turer langs "leder" og stier av historisk eller kulturell interesse, kunne vi kanskje snart fått tatt livet av alldeles meningsløse turer langs trafikerte veier. Det hadde vært et stort framskritt, og jeg støtter sånne tiltak hele veien (nettopp...). Da ville PT kunne bli kvalitetsturer, som kunne øke kæsjeinteressen istedet for å drepe den. :o

Svar