Powertrails - har det noe for seg..?

Alt om geocaching
Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'
Powertrails - har det noe for seg..?

Legg inn av Bikeridr » tir 07 mai 2013 07:38

Hmm, så gikk jeg min første powertrail i går. 51 cacher av sorten D/T 1,5/2 på 4 timer.
Bra for statistikken, men ikke egentlig utfordrende.

Nå finnes det en powertrail her utenfor Riga på knappe 30 cacher med et D/T snitt på 3,5 så den kan vel kanskje bli interessant.

Men, regner med jeg fortsetter slowcachingen min og heller går for kvalitet fremfor kvantitet.
Er det flere som føler det på samme måten, eller er det powertrails for alle penga det eneste ene som gjelder?
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Powertrails - har det noe for seg..?

Legg inn av thomfre » tir 07 mai 2013 07:50

Bikeridr skrev:Hmm, så gikk jeg min første powertrail i går. 51 cacher av sorten D/T 1,5/2 på 4 timer.
Bra for statistikken, men ikke egentlig utfordrende.

Nå finnes det en powertrail her utenfor Riga på knappe 30 cacher med et D/T snitt på 3,5 så den kan vel kanskje bli interessant.

Men, regner med jeg fortsetter slowcachingen min og heller går for kvalitet fremfor kvantitet.
Er det flere som føler det på samme måten, eller er det powertrails for alle penga det eneste ene som gjelder?
Her er det vel like mange meninger som med alt annet...

Hvis man skal se utifra antallet besøkende en PT (Power Trail) får så har det vel helt klart sin plass i spillet.
Men det er langt fra det eneste som gjelder! Hvis alt skulle vært PT, da ville nok de fleste gått lei for lengst.

Noe av det jeg syns er flott med geocaching er at alle kan velge selv hva, hvor og når - du må ikke finne alle cacher hvis du ikke vil.
Jeg personlig syns en PT, hvis den er godt gjennomført, kan være et fint innslag i cachehverdagen, innimellom - jeg ville aldri dratt på PT-tur hver uke!
Dalane PTen er et prakteksempel her, det var en prøvelse i planlegging, koordinering og utholdenhet - samtidig som vi fikk sett vanvittig mye av området. Det jeg ikke fikk sett på første turen passet jeg på å få med meg på neste tur.

Solbakkefjell-trailen i Bergen er også fin, hvis den gjennomføres med sykkel. En PT er også noe man bør gjennomføre sammen med andre cachere, det blir en hel del kjekkere da.

Så svaret på det innledende spørsmålet er ja, jeg tror det har noe for seg.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Powertrails - har det noe for seg..?

Legg inn av Bikeridr » tir 07 mai 2013 10:33

thomfre skrev:Hvis man skal se utifra antallet besøkende en PT (Power Trail) får så har det vel helt klart sin plass i spillet.
Men det er langt fra det eneste som gjelder! Hvis alt skulle vært PT, da ville nok de fleste gått lei for lengst.
Joda, plass har det nok, og er jo grei forsåvidt som utvikling og tilgjengelighet i spillet.
thomfre skrev:Jeg personlig syns en PT, hvis den er godt gjennomført, kan være et fint innslag i cachehverdagen, innimellom - jeg ville aldri dratt på PT-tur hver uke!
Dalane PTen er et prakteksempel her, det var en prøvelse i planlegging, koordinering og utholdenhet - samtidig som vi fikk sett vanvittig mye av området. Det jeg ikke fikk sett på første turen passet jeg på å få med meg på neste tur.
Her er jeg enig. (jfr min kommentar om den D/T 3,5 PT'n).
En utfordrende og/eller kreativ powertrail, om enn med få (<50), cacher er nok mer interessant for meg. :-)
thomfre skrev:Solbakkefjell-trailen i Bergen er også fin, hvis den gjennomføres med sykkel. En PT er også noe man bør gjennomføre sammen med andre cachere, det blir en hel del kjekkere da.
Her sliter jeg jo litt, har ikke funnet meg så veldig mange cachevenner i Riga, men ser poenget, og det så jeg også med de jeg møtte. De var somregel to eller flere i flokk. :-)
thomfre skrev:Så svaret på det innledende spørsmålet er ja, jeg tror det har noe for seg.
Ja, de har nok det. Men som du indikerer og som også er min mening; "Ikke for enhver pris". :-)
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Powertrails - har det noe for seg..?

Legg inn av gacrux » tir 07 mai 2013 11:59

Jeg synes PT i utgangspunktet er svært uinteressant.
En cache hver 2 km er bedre, så slipper man så mye logging

Husker en PT i det store utland hvor jeg logget nr og 17. Det var en fin tur.
Siden såpass mange logger PT er det vel et behov for dem. Altså har de noe for seg.
Jeg plages ikke av at det er PT er der ute - untatt når jeg setter opp PQ.
Otto Milvang

EiFlei
Styret
Innlegg:53
Registrert:man 10 okt 2011 15:14

Re: Powertrails - har det noe for seg..?

Legg inn av EiFlei » tir 07 mai 2013 12:53

Personelig holder jeg meg unna PT. Det jeg vil cachingen skal gjøre for meg er å vise meg nye steder, lære meg noe nytt om nærmiljøet eller gi meg en utfordrende oppgave.
Men, bare så det er sagt, skal jeg ikke påstå at jeg ALDRI kommer til å prøve meg på en PT. Såppas selvinsikt har jeg :D
Bilde

shutinc
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:søn 22 jul 2012 03:45

Re: Powertrails - har det noe for seg..?

Legg inn av shutinc » tir 07 mai 2013 14:22

Jeg for min del har egentlig vært for PT helt til vi tok vår første som startet i Drammen og gikk rundt Svelvik og tilbake til Drammen. Det ble for min del veldig ensformig etter at vi hadde passert noen og 30 cacher. Det var hele tiden start/stopp, og tidvis lite å se. Vil ikke rette noen pekefingre eller kritisere powertrailing, men jeg ser ikke helt hensikten, utenom statistikkfyll. Det finnes PTer som har til hensikt å vise frem et stort område, og da synes jeg det er greit. Det er ofte en skjønnsforkjell hva som skal defineres som trail eller PT. Så lenge det er variasjon og noe å se, så er jeg ikke i mot PT, men for ren statistikkfyll, synes jeg at det er litt unødvendig. Geocaching skal gi meg mer tilbake enn bare et voldsomt bensinforbruk :)

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Powertrails - har det noe for seg..?

Legg inn av sven-egil » tir 07 mai 2013 16:10

Jeg pleier å like "ensome turer" og ensomme cacher, men forandring fryder :wink:

Jeg har tatt et par Powertrailer og har tatt den sammen med en god cachekompis og sammen flere som en liten gruppe med gode cachevenner og vi har da sett på oppgaven som et "Felles Stunt"

Vi lå på en cache i minuttet i snitt og hadde det kjempe gøy :D
Opplevelsen var å se hvor fort kan vi gjøre det, hvor godt klarer vi å samarbeide, og vi fikk også sett nye områder som muligens ikke hadde blitt besøkt uten en slik Powertrail.

Det er faktisk stor sport å holde tempoet gjennom natten når man starter 00:30 og holder på til 12 om formiddagen (det ble 307 funn) og merkelig nok ganske fascinerende å "fly gjennom natten" med reflekstøy, hodelykt, varsellamper og sakte se dagen lysne og fornøyd telle seg nedover.

Å ta en Powertrail alene hadde jeg faktisk ikke orket eller ønsket :!:

Et annet sted var buss-skuret full av ventende, vi bråstoppet, ut i reflekstøyet og med myndig stemme sa at benken måtte kontrolleres, alle gikk ut.
Vi logget under benken og sa at alt var ok.
Alle inn igjen og vi suste videre....

Har også gått slike Powerrunder i skogen, med alt fra 15-35 funn på en runde.
Både i følge med flere og kun meg og Geodogen.
Vet ikke om det er Powertrail?
Virkelig fine skogsturer har det vært.

Sier som Ole Brumm, ja takk begge deler.

Er det noe jeg ikke liker lar jeg enkelt og greit være å ta turen eller cachene.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: Powertrails - har det noe for seg..?

Legg inn av Hofstad » tir 07 mai 2013 17:54

Jeg pleier å si at grensen går ved bilbruk. Å kjøre 161-200 meter, stoppe, finne cache på opplagt plass, logge, replassere, og så gjenta dette flere hundre ganger er for meg helt uaktuelt.
En trail som derimot tas til fots eller på sykkel (eller ski for de som behersker slikt) blir noe annet, siden man da tross alt er ute i naturen på tur. Synes da at passe avstand på cachene er 250-500 meter, slik at turelementet er det som skal kreve størstedelen av tida.
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Powertrails - har det noe for seg..?

Legg inn av mamoreb » tir 07 mai 2013 19:50

Må si meg helt enig med Hofstad her. Å kjøre bil 161 meter av gangen, frister ikke. På sykkel eller til fots kan man f.eks. ta annenhver på vei ut og resten på vei tilbake. Da blir det i overkant av 300 meter mellom hvert stopp. Vi tok de 24 boksene i TrollTrailen på den måten, til fots. Det var en flott tur, og "power" nok for oss.
Bilde

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Powertrails - har det noe for seg..?

Legg inn av kassimaja » tir 07 mai 2013 20:48

Nå har jeg så vidt jeg husker bare funnet 1 -en- powertrailboks. Det er ikke noe for meg...

Det å legge ut er derimot noe helt annet. Jeg liker å legge ut, se at mange finner boksene og koser seg med det og det holder for meg
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Powertrails - har det noe for seg..?

Legg inn av Isa » tir 07 mai 2013 21:26

Jeg ser vel på PowerTrailer som en utfordring. Klarer man faktisk å ta så så mange bokser på så så kort tid? ol.

AAHydeAndSeek
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:man 27 jul 2009 20:11

Re: Powertrails - har det noe for seg..?

Legg inn av AAHydeAndSeek » søn 12 mai 2013 21:51

Det finnes cachere for alle typer cacher og cacher for alle type cachere og så lenge folk logge PT cacher så blir de der og sikker kommer det flere. Personlig har jeg en dagsrekord på 33 stk (oppnedtur i Bærum). Neste er en dag med 31 (Jeløy syd) og på tredje plass 23 som var alle Geopol cacher på en dag i riktig rekkefølge. Brukte nok en hel dag på hver av de. Ikke akkurat PT caching. :?
Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Powertrails - har det noe for seg..?

Legg inn av tomahg » man 13 mai 2013 15:00

Tidene forandrer seg. I oktober 2005 fant jeg 44 geocacher på samme døgn (i løpet av ca 18 timer) i Mosseområdet, og da var det nok til å komme øverst på "flest funn på 24 timer" statistikken...
Nå ser jeg noen har 855...!!

shutinc
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:søn 22 jul 2012 03:45

Re: Powertrails - har det noe for seg..?

Legg inn av shutinc » man 13 mai 2013 15:55

tomahg skrev:Tidene forandrer seg. I oktober 2005 fant jeg 44 geocacher på samme døgn (i løpet av ca 18 timer) i Mosseområdet, og da var det nok til å komme øverst på "flest funn på 24 timer" statistikken...
Nå ser jeg noen har 855...!!
855 cacher på en dag er virkelig effektivt med tanke på at de som ikke kjører powertrailer har et sted mellom 500-1500 funn i året. Skjønner ikke hvordan de greier å ta så mange på en dag. Må jo bli vanvittig ensformig. Kunne godt tenke meg å høre litt om turene til de som har tatt så mange. Synspunkter, strategi, logistikk, osv.

Magnus51
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:8
Registrert:lør 29 mai 2010 20:55

Re: Powertrails - har det noe for seg..?

Legg inn av Magnus51 » man 13 mai 2013 16:23

shutinc skrev:
tomahg skrev:Tidene forandrer seg. I oktober 2005 fant jeg 44 geocacher på samme døgn (i løpet av ca 18 timer) i Mosseområdet, og da var det nok til å komme øverst på "flest funn på 24 timer" statistikken...
Nå ser jeg noen har 855...!!
855 cacher på en dag er virkelig effektivt med tanke på at de som ikke kjører powertrailer har et sted mellom 500-1500 funn i året. Skjønner ikke hvordan de greier å ta så mange på en dag. Må jo bli vanvittig ensformig. Kunne godt tenke meg å høre litt om turene til de som har tatt så mange. Synspunkter, strategi, logistikk, osv.

Da kan du ta turen innom denne http://coord.info/GC340Z2 og lese logger

Svar