SofaCaching

Alt om geocaching
Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Sted: Hedmark

SofaCaching

Legg inn av Viking_Princess » lør 04 mai 2013 22:19

Har ett spørsmål til almennheten her, og reviewers.

En person har logget cachen min, selv om den var disabled, selve boksen har jeg hatt her hjemme, sammen med loggbok og alt, i påvente av at stedet den lå skulle tørke.
Da jeg mailet ham og sa at han hadde 24 timer på seg til å slette loggen sin, fikk jeg dette svaret:

hi ragnhild,

yes we did. that was after long trails one of our very last ones before we went to the airport. at the stonewall we recogniced that there are dnfs and no box. we offerd a box for the hole in the wall. its now there and you can enable that one. thanks for all the nice caches in norway and your track on the eidskog. we followed your name in the boxes there...

kind regards

Da jeg kom til cache stedet mitt, fant jeg en cache beholder, som tilhører Even S og hans PT langs Vekterveien i Eidskogen!
Ikke nok med at det var boksen hans, men også den originale loggboka lå inni boksen!
Jeg ble faktisk sjokkert, og sint, veldig sint.

Har nå fjernet loggen hans fra siden, cache boksen til Vekterveien har jeg tatt med meg hjem, og min boks ligger nå på stedet den skal ligge.

Denne personen påberoper seg nå den retten, at siden han har signert loggboka, så har han lov til å logge online, noe som jo er BS, ettersom dette ikke var min loggbok engang, men noe denne personen har TATT, og så lagt hos meg!

Hva gjør man med slikt?
Skal man melde dette hos Groundspeak?
Hvordan gjør man det i såfall?

Ville vente med å nevne dette her, til jeg visste med sikkerhet at det var mer muffens gående, og har fått bekreftet at personen antageligvis logger cacher han ikke en gang har besøkt.
Dette er nå tilfelle.

Ragnhild
Bilde

kassimaja
Styret
Sted: Rendalen

Re: SofaCaching

Legg inn av kassimaja » søn 05 mai 2013 12:50

Du har mailet med hr. Knoll du også skjønner jeg ;)
Kassimaja

Bilde Bilde

lefr
Junior
Junior

Legg inn av lefr » søn 05 mai 2013 13:59

Dette ser nokså kjent ut ja. Eg har borti eit par tilfeller av cachere som legg ut og signerer sin eigen bok/loggbok når dei ikkje umiddelbart finn den ekte cachen.
Då har eg teke kontakt med den som har lagt ut ein slik og forklart at det å signere i sin eigen "throw down cache" ikkje er eit gyldig funn.

Ein av dei som gjorde slik på mine cacher aksepterte at dette ikkje var funn og sletta sjølv loggen sin på nett.
Eit par andre blei det litt meir meldinger fram og tilbake med, og eg sletta deira logger på nett.
I alle meldingane eg sendte prøvde eg å halda ein høfleg tone, og sende meldingane konsekvent på engelsk via profilsidene til dei det gjald (og ikkje via min private e-post), slik at groundspeak kan sjå det eg har skrive ved ein evt. klage.
I alle meldingane tok eg og med at dei kunne ta kontakt med contact@geocaching.com viss dei meinte eg gjorde noko urett.

Viss den du Ragnhild har kome borti ikkje aksepterer at du sletter "found it" loggen hans, og han bare relogger funnet igjen og igjen, kan du sjølvsagt ta kontakt med contact@geocaching.com og be dei ta affære.

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker

Legg inn av Viking_Princess » søn 05 mai 2013 17:52

kassimaja skrev:Du har mailet med hr. Knoll du også skjønner jeg ;)
Ja, har hatt den store gleden ;) hehe

@lefr: Han har ikke logget igjen, men syntes visst ikke noe om at jeg sletta den, har ikke reagert noe mer på mailer og det vart stille, så da er det vel greit.
Synes bare det burde være konsekvenser for å ta fra andre og det å jukse slik.
Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Sted: Bærum

Legg inn av BosseG » søn 05 mai 2013 19:21

Viking_Princess skrev: Synes bare det burde være konsekvenser for å ta fra andre og det å jukse slik.
Kan ikke si at jeg kjenner de intrikate detaljene i Groundspeaks regler, men min rettferdighetsfølelse sier at du har handlet ryddig og korrekt. Støtter deg 100%.
Bilde

traage
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av traage » søn 05 mai 2013 20:16

Jeg har selv vært ute og gjort litt vedlikehold på en av mine cacher idag. Tilfeldigvis så var det en som jeg hadde blitt tipset om at det kunne være noen uregelmessigheter i loggingen på.
På veien opp, stoppet jeg ved 2 andre cacher for å sjekke, da de også var blitt logget av de samme nickene som jeg hadde fått tips om.

Det jeg fant gjorde meg ikke urolig. Samtlige var stemplet.
Det eneste spesielle var at det i stemplet var 7 nick. Så det er ett håndfast bevis på at cachen er besøkt.
Til nå har fire av de sju nickene logget. Om noen av dem er gratispassasjerer, får det så være for nicket står i loggboka, og det er godt nok for meg.
Det kan jo være at de deler seg opp i mindre lag, og er utstyrt med identiske stempler, men uansett gjør ikke jeg noe med det i og med at nicket står i loggen.

Dersom denne gjengen har logget cacher som ikke er på plass, må de jo tåle å få en og annen logg slettet. De tok vel i overkant av 2000 cacher mens de var her.

Brukeravatar
TrulsHE
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Oslo

Legg inn av TrulsHE » søn 05 mai 2013 21:44

Jeg har sjekket opp 11 cacher som denne gjengen har logget funn på i Kongsvinger. I 8 av dem var det stemplet, i 3 var det ikke.
To av cachene var nanoer. Gidder de ikke slikt eller bryr de seg ikke når de ikke kan stemple? Den tredje hadde ganske så full logg, men den burde absolutt gått an å få logget i.
Fikk mistanker om "sofacaching" da de tre første stikkprøvene jeg tok var to av cachene uten logg, men nå har jeg mer følelsen av at de faktisk kan ha vært på stedet, men ikke giddet å signere loggene.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » søn 05 mai 2013 22:14

Viking_Princess skrev:(…)
Hva gjør man med slikt?
Skal man melde dette hos Groundspeak?
Hvordan gjør man det i såfall?
Send en e-post til contact@geocaching.com. Bruk en tittel som "Regarding geocacher XXX" eller noe sånt. Unngå "Problem!" eller noe alt for generelt. Å ødelegge sporten for andre kan medføre at geocaching-kontoen blir stengt for en kortere eller lengre periode.

"Cache swapping" er bare OK når cacheeier har gitt eksplisitt tillatelse til det.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker

Legg inn av Viking_Princess » man 06 mai 2013 10:13

Nå tok vi den lange delen av Vekterveien hvor man må gå/sykkle i går, og der var det faktisk stemplet over alt, untatt på en nano, og #84 tror jeg det var.
Så det var nok ikke rettferdig av meg å kalle dem sofa cachere.
Men det forander ikke at dem logger en god del cacher som er borte langs den ruta, og ikke skriver i nanoer.Men det må jo eier av Vekterveien ta med dem.
Bilde

Frodebs
Bruker
Bruker

Legg inn av Frodebs » man 06 mai 2013 17:10

Viking_Princess skrev:Har ett spørsmål til almennheten her, og reviewers.

Da jeg kom til cache stedet mitt, fant jeg en cache beholder, som tilhører Even S og hans PT langs Vekterveien i Eidskogen!
Ikke nok med at det var boksen hans, men også den originale loggboka lå inni boksen!
Jeg ble faktisk sjokkert, og sint, veldig sint.
Har jeg forstått dette rett når jeg sier at "det ser ut som" de har rappet en cache for å være "snill" å plassere den på et sted for en disabled cache?

Når de til og med nærmest skryter over hvor "snille" de har vært så må det være noe alvorlig feil med dem. Jeg har sikkert gjort noe ubetenksomt/idiotisk, men å rappe en cache for så å skryte av det...

Min oppfordring til alle som har det minste å utsette på denne personen er å rapportere på den måten Makuta beskriver. De må få en alvorlig beskjed om at tyveri og å plassere ut "falsk" cache ikke er kult.

kassimaja
Styret
Sted: Rendalen

Legg inn av kassimaja » man 06 mai 2013 17:24

Nå har jeg snakket med Knoll om turen i Norge. Jeg mener ikke å forsvare han på noen måte, men når det gjelder boksen han tok i vekterveien så påstår han at den var en duplikatboks og at han har snakket med Even om at det var best at de fjernet den.

Han påstår videre at det var noen få bokser de ikke signerte på grunn av full logg, men at de tok bilder som bevis og at disse er sendt CO. Om dette stemmer vet jeg ikke.
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker

Legg inn av Viking_Princess » man 06 mai 2013 17:25

Han forklarte at dem hadde gjort maintanance langs PT Vekterveien, mens dem cachet, hva dem har gjort veit jeg ikke, men dem har jo logget bokser som nesten garantert er forsvunnet, så...
Han sa også at mens dem gjorde dette, så dukket det opp dobble bokser, og det er den dobble boksen han da tok med til mitt cache sted.

For det første så synes jeg, at er det en boks borte langs en rute, da melder man en DNF for å melde ifra til eier, og for å varsle andre cachere, man tar ikke maintanance på den måten.
Jeg har personlig lagt inn loggbøker/ark i cacher som var fulle,veldig bløte, eller manglet, men det var mine egne ark, som jeg alltid har med meg, og det er for at nestemann kan skrive, men jeg melder alltid ifra til cache eier om det!

Her har dem, etter egne ord, lagt til bokser (???) der det manglet, noe jeg synes er rart, da vi har cachet Vekterveien i tre omganger nå, og aldri sett en eneste dobbel boks, da heller bokser som bare var borte!

Og det jeg ble forbanna på, er jo det, at dem har tatt en boks som tilhører en annen cacher, og plassert på mitt sted, og sier så til meg at nå er den fiksa, vi har fiksa den for deg, nå kan du sette den online igjen!
Hva tenker folk som da finner cachen min, og gjenkjenner en boks som tilhører en annen???
Dem har jo ikke nevnt at dem har lagt den dit, nå så det jo ut som JEG hadde gjort det!
Dessuten så hadde jo jeg funnet den cachen allerede, så mitt navn står da som siste nick i loggen, ser jo ut som jeg sitter og logger mine egne cacher i tillegg da!

I mine øyne er det ikke noe som godsnakker dette, greit nok å jukse seg selv fra å ikke logge i boka, men på nett, men å stjele (for det er faktisk det!) og så bli sur når man sletter loggen og kommenterer hendelsen, og så sende meg en mail med
"what is wrong with you? i dont understand your deletion.
your are with geocaching since 2008 and have a lot of boxes by yourself.
you should know about the community fairtrade.."
er ganske så useriøst.

Er usikker på hva han mener med community fairtrade...

Men jeg er ferdig med fyren, han har ikke logget igjen, og den ene kameraten som logget i går kveld, sletta loggen sin selv innen noen timer, så jeg tror dem har tatt til seg kritikken.
Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker

Legg inn av Viking_Princess » man 06 mai 2013 17:30

Jeg har sendt mail til Even S gjennom geocaching, lørdag kveld, og enda ikke fått svar, dette angåede om hvordan jeg kan levere tilbake boksen som lå hos meg på Gjestegården.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 10 mai 2013 12:54

Jeg logget 47 cacher av serien "Skau-tur i Kroken" i går. De siste som har logget disse er de fire med stempelet. Med unntak av 2-3 stykker var det stemplet på naturlig sted i alle loggene. Jeg la også merke til at i en del av boksene var de fire siste navnene i stempelet strøket over, då det bare sto igjen fire navn. Dette tyder på at de har logget på skift med hvert sitt stempel, og at en stryker ut, de andre ikke.

Mulig de har gjort enkelte ting som ikke er helt OK, men rene sofacachere er de ikke.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker

Legg inn av Viking_Princess » fre 10 mai 2013 15:14

Nei, jeg forhastet meg litt ved å kalle dem sofa cachere, men at dem cacher litt i grå sonen vil jeg si dem gjør.
Bilde

Svar