Sletting av logger ....

Alt om geocaching
Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum
Re: Sletting av logger ....

Legg inn av BosseG » lør 27 apr 2013 15:35

Og gode logger kan være en hjelp til nestemann. Som neste gang kan være deg.
Bilde

Brukeravatar
Tor8900
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:lør 17 des 2011 22:25
Sted:Brønnøysund

Re: Sletting av logger ....

Legg inn av Tor8900 » lør 27 apr 2013 16:33

Olen skrev: Det virker nesten på enkelte her som om målet er at færrest mulig skal få logge på nett, ikke at flest mulig skal få en god opplevelse.
En DNF er da en logg på nett det også. Det kan til og med gi eieren nyttig informasjon. Vil man være med på leken får man følge reglene. Turen og opplevelsen er ikke ødelagt selv om cachen ikke blir funnet. Det er ikke en selvfølge at alle cacher blir funnet, særlig ikke de mer forseggjorte installasjonene.
Bilde

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Sletting av logger ....

Legg inn av Olen » søn 28 apr 2013 14:34

Jeg snakker jo ikke om cacher som ikke er funnet. De logger man selvsagt DNF.
Jeg snakker om en situasjon der man HAR funnet boksen, man er sikker på at man har gjort alt riktig. Man har til og med vært så hyggelig mot CO og andre medcachere at man har lagt inn en nødlogg i den tro at den opprinnelige loggen manglet.

Hvis cachen er presentert som en matboks i et tre, og man finner en matboks i et tre på nullpunktet har man etter alle solemerker funnet cachen.
Hvis cachen er presentert som en oppgave eller større utfordring (som i alle fall cachen i OP er nå) så er det også naturlig å stille større krav til finneren.

Det jeg reagerer på er at enkelte (ikke bare i denne tråden) virker som de nærmest leter etter grunner til å slette logger på nett.
"bare én i en gruppe var den som fant boksen, så resten av familien får komme tilbake en annen dag og logge", eller "her er det brukt stempel eller et klistremerke, ikke en signatur med penn, det kan hende at noen andre stemplet for eieren" eller andre beskyldninger om brudd på reglene som kvalifiserer til disking.

For meg er hovedideen med geocaching å dra på tur, ha det hyggelig og finne bokser som er gjemt på mer eller mindre kreativt vis på mer eller mindre interessante steder. Men det er jo ikke til å legge skjul på at også statistikk, funnet-tall osv er en ekstra motivasjon. Men de motiverer jo til å dra på tur og finne cacher. Ikke til å logge på nett bare for å få store tall.
Om da logger blir slettet fra nett, ikke fordi jeg har sofacachet eller logget bokser jeg aldri har funnet, men fordi cacheeier er ekstremt firkanta og er mer opptatt av formalitetene rundt logging enn av at folk som faktisk tar seg bryet med å finne cachen skal få en god opplevelse og bli inspirert til å fortsette. Da blir det rett og slett ganske stusselig å drive med dette her.

Jeg har funnet cacher der den opprinnelige boksen var forsvunnet, men en vennlig cacher før meg hadde plassert ut ny boks, med logg, på riktig sted, for å spare cacheeier fra å måtte ta turen ut akkurat da (men logget det hele med notes og needs maintenance).
Da blir det veldig spesielt om ikke bare den som har utført vedlikeholdet, men også alle etterkommende cachere, som jo strengt talt finner "feil" boks, og etter regelboka altså ikke har signert den ekte loggen, skal slettes.

Nå er ikke dette noe stort problem i virkeligheten, og de få gangene jeg har fått slettet funnet-logger har det vært en grei sak å ta seg tilbake til cachen for å oppfylle de nødvendige formalitetene, men min oppfordring er i alle fall å være litt rund i kantene, og anta at de fleste som logger gjør det i god tro og at de faktisk har funnet cachen og gjort som de skal.
Så får man ta kontakt med de få man tror at det kanskje er noe muffens med. Ikke ha som utgangspunkt at alle gjør det de kan for å lure til seg funn på statistikken.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Sletting av logger ....

Legg inn av sven-egil » søn 28 apr 2013 18:13

Fikk nettopp denne:

Location: Buskerud, Norway
XXXXXXX found Drammens Teater S-E#21 (Traditional Cache) at 4/21/2013

Log Date: 4/21/2013
Fant den, men dessverre var den for høy eller vindor lav. Logges allikevel, kan jo ikke midt i byen vandre rundt med stige heller.
(Navnet er anonymisert av snille meg)


Sånn til opplysning:
Cachen min har 3 stjerner i terreng, den har denne teksten i beskrivelsen: Den er lett å plukke ned om vinteren om det er mye snø, om sommeren må man nok bruke et hjelpemiddel for å bli høyere!


Selvfølgelig får "finneren" en E.post om å logge DNF eller slette loggen, eller så kan jeg fint klare å slette den
Bilde Bilde Bilde

Svar