FTF@23:32, meir seinare....

Alt om geocaching
ravsig
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:tir 06 des 2011 21:04
FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av ravsig » ons 24 apr 2013 21:04

Når skal ein som har blitt FTF logge inn funnet? Dei fleste cacharane har smarttelefon og kan logge funn rett etter ftf-loggen er skriven i den fysiske loggen. Men er det rett? Skal ein venta litt? Nokre timar? Ein dag...eit døgn? Er det noko som er rett skikk og bruk her?

Abelmann
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:tor 06 des 2012 10:39
Sted:Oslo

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av Abelmann » ons 24 apr 2013 21:22

På den ene siden gjør det livet mer spennende for andre FTF-jegere om du venter med loggingen. Men på den andre siden er det greit for andre å kunne spare turen (og tenkingen om det er en mystery) til en gang det passer bedre, dersom de ikke får FTF likevel.

Personlig for meg som er travel småbarnsfar og kun bryr meg om FTF på mysteries så er anbefalingen klar: logg med en gang! Spenningen er der uansett, for det er jo ikke alle som følger min anbefaling. :)
Bilde

shutinc
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:søn 22 jul 2012 03:45

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av shutinc » ons 24 apr 2013 21:29

Dette er et veldiskutert tema med flere meninger. Personlig synes jeg det er god kutyme å logge FTF så kjapt som mulig i form av en note, for å så logge en lengre logg når man kommer hjem. Dette for å ikke gi falske forhåpninger til andre geocachere på FTF-jakt. Det kan forøvrig hende man er i et område utenfor mobildekning eller med så ustabil nettilgang at det ikke lar seg gjøre å logge funnet, og da er det greit om det tar en stund før loggen kommer.

Det er også noen som gjør sport i å vente lengst mulig, men jeg synes det er å være kjip. Andre igjen gidder ikke å logge med det første, og det er deres valg.
Sist redigert av shutinc den ons 24 apr 2013 21:54, redigert 1 gang totalt.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av Raggsokk » ons 24 apr 2013 21:32

Enig med shutinc her, ikke så mye mer å legge til for min del.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av sven-egil » ons 24 apr 2013 21:46

Jeg pleier å logge via GSAK og venter til jeg har muligheten.
Å logge via mobil er jeg ikke noe glad i, men det er nå meg.
Eneste jeg logger via mobil er vedlikehold o.l. på egne cacher.

Selvfølgelig kan treg logging lokke ut andre, men hvem bryr seg om FTF :wink:
Det er jo bare å vente med å dra ut til det passer...
Her man heldig har FTF rettet opp koordinater, laget spor i snøen osv.
Så det er sikkert smart å vente litt!

Har sett at cacher her ute i provinsen får flere funn på et FTF race en den gjør på flere dager etterpå...
Så en treg logging genererer faktisk funn :wink:

Jeg synes faktisk det er mest spennende å ikke vite med engang, er jeg først?
Publisert i natt, ingen logget ennå... Har det vært noen der?
Osv...

Men man bryr seg jo ikke med FTF uansett. :lol:
Bilde Bilde Bilde

ravsig
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:tir 06 des 2011 21:04

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av ravsig » ons 24 apr 2013 22:00

Vil og presisera at det å logga via pc, med ein fullverdig og kjekk ftf-logg med ein gong ein er heime, anser eg som å logga "med ein gong" viss det skjer innan ein time eller to.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 24 apr 2013 23:27

Jeg ønsker å logge alle mine funn (og DNF'er) i den rekkefølgen jeg fant (eller ikke fant) dem. Og jeg ligger stort sett litt etter med loggingen.
Når jeg er ute på FTF-jakt, og er så heldig at jeg klarer å finne den sender jeg ofte en note om at FTF er tatt, og så kommer selve funnloggen senere.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av Kjedalen » tor 25 apr 2013 07:36

Det kommer litt an på cachens plassering, tidspunkt på døgnet og om det er ei fersk publisering jeg får FTF på.

Generelt mener jeg at FTF bør registreres snarest mulig. Jeg har absolutt ingen sans for "spenning" med å ikke vite om cachen er funnet eller ikke. Jeg kaster jeg gjerne med i en FTF-kamp om jeg ser sjansen, men må jo innrømme at det kan bli litt stressende! Dersom jeg raskt ser at FTF'en er tatt, kan jeg roe meg ned og la det bli en rolig og fin cachetur når det måtte passe i stedet. Selvfølgelig kan det være moro å treffe andre cachere på posten da det jo stort sett er på FTF-jakt det skjer, men det får komme i annen rekke.

Der jeg regner med at andre kanskje vurderer utrykking, skriver jeg gjerne en kort funnet-logg på stedet og utbroderer den senere i ro og mak foran PC'en hjemme. Men er det kort veg hjem hender det nok at jeg venter til jeg sitter foran PC'en og får skrevet hele loggen. Ved ekstra seine kvelds- eller nattefunn, har jeg gjerne dratt hjem for FTF-logging.

I de få tilfellene jeg har fått en FTF når jeg har vært på etterskudd med logginga (på ferieturer eller lengre cacheturer), har jeg snarest mulig skrevet et notat om at FTF'en er tatt (for å få funnet-loggingene i rett rekkefølge). Selve funnet-loggen kan da ha kommet mange dager senere.

Men har cachen ligget der måneder eller år uten at den er funnet, synes jeg ikke det haster sånn med FTF-logginga. Da har det nok hendt at det har gått noen timer, eller en dag eller to, før FTF-logginga har vært på plass. Jeg har faktisk en del slike FTF'er!

Jeg har vel et par FTF-funn der det ikke var mobildekning i fjelldaler, men der ble det mobillogging så snart dekninga var på plass.
BildeBilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av ingsve » tor 25 apr 2013 09:10

Jeg gjør nok som Gorgon. Liker å logge i rekkefølge, hvorfor er jeg usikker på, men sånn har det blitt. Det å logge FTF fort har jeg nok to forhold til. Ett som nesten FTF :o, og ett som FTF :D .
Nesten FTF er nok også litt delt. Dersom cachen har blitt liggende en dag eller to uten logging og en bestemmer seg for å forsøke på FTF, og så oppdager at den ble logget rett etter publisering, stikker det nok litt, men at jeg blir skuffet er å ta for hardt i. Turen og funnet er der alltid, og det er fortsatt hovedsaken, og jeg valgte jo selv å vente...Dersom loggen var blank er jo målet oppnådd også med en FTF. En tidlig FTFlogg kan ha ført til en annerledes prioritering..........men tur ble det okke som. :D

Dersom en hiver seg på jakten med en nylig publisering og oppdager at den var logget, da var det ikke min tur denne gangen. En kan ikke vinne hver gang. Jeg tror jammen jeg hadde blitt skuffet om jeg ikke fikk prøve jakten en gang på grunn av en tidlig FTF melding fra en mobil. Og jeg kommer nok ikke til å bruke mobilen for å logge FTF 8) ...all logging blir gjort fra PCen. :lol:
Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av Bikeridr » tor 25 apr 2013 10:00

Jeg har, til dato, kun én FTF selv.
Uansett, jeg logger konsekvent på "gamlemåten", dvs slik man gjorde før smarttelefonenes tid.
"Gamlemåten" går ut på at jeg (evt) finner cachen, logger i loggboka og evt tar noen bilder. Deretter lagrer jeg funn/ikkefunn enten i en egen loggbok med stikkord til beskrivelsen jeg senere logger på GC. Evt, dersom det er lite som skal/kan skrives, så lagrer jeg funnet/ikkefunnet i GDAK som jeg har på telefonen. Jeg ser ikke nødvendigheten til å skulle bruke masse roamingpenger (i utlandet) for å logge funn når man likevel sjelden er mer enn 12 timer unna en "gratis" internettforbindelse, enten ombord, hjemme eller via offentlig WiFi i utlandet.
Det er jo loggen i loggboka som teller. :-)
Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av Hofstad » tor 25 apr 2013 13:50

Enig med Gorgon og Ingsve her. Loggen min kommer gjerne noen timer etter FTF-en, enten i form av fullverdig og lang funnlogg, eller en note dersom jeg har etterslep på logginga. Jeg tar meg tid til å skrive lange logger, og da ender jeg stadig opp med etterslep... :P
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av thomfre » tor 25 apr 2013 14:19

Hofstad skrev:Enig med Gorgon og Ingsve her. Loggen min kommer gjerne noen timer etter FTF-en, enten i form av fullverdig og lang funnlogg, eller en note dersom jeg har etterslep på logginga. Jeg tar meg tid til å skrive lange logger, og da ender jeg stadig opp med etterslep... :P
Må si meg enig her jeg også.

Og, en god funnlog er mye bedre enn en rask FTF-logg! :D
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av Kjedalen » tor 25 apr 2013 16:53

thomfre skrev:Og, en god funnlog er mye bedre enn en rask FTF-logg! :D
Det trenger vel ikke være noen motsetning her - du kan få både i pose og sekk! En eventuell rask og kort FTF-logg på stedet må selvfølgelig (!!!!!) følges opp av en skikkelig logg senere, og det bør være nevnt i FTF-loggen at det kommer mer. Da får også eieren tidlig beskjed om at cachen er funnet, og kan gå og glede seg til en skikkelig logg. Men selvfølgelig - om man får skrevet en fullverdig logg innen kort tid trenger man ikke gå via en midlertidig logg.
BildeBilde

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av 2v » tor 25 apr 2013 17:23

Kjedalen skrev:
thomfre skrev:Og, en god funnlog er mye bedre enn en rask FTF-logg! :D
Det trenger vel ikke være noen motsetning her - du kan få både i pose og sekk! En eventuell rask og kort FTF-logg på stedet må selvfølgelig (!!!!!) følges opp av en skikkelig logg senere, og det bør være nevnt i FTF-loggen at det kommer mer. Da får også eieren tidlig beskjed om at cachen er funnet, og kan gå og glede seg til en skikkelig logg. Men selvfølgelig - om man får skrevet en fullverdig logg innen kort tid trenger man ikke gå via en midlertidig logg.
Eg loggar og funna mine i rekkjefølgje, og prøver å skriva gode loggar. Å bruka tid på å knota ned meldingar på telefonen ute i felten, øydelegg ei elles fin oppleving.
Og ein ting veit eg sikkert: Dersom eg "blir tvungen" til å logga ftf på staden, blir det ein utruleg kort melding (t.d. ".") som ikkje blir forlenga etter heimkomst.

Ved publisering av nye cachar i nærområdet er det dagsformen som avgjer om eg dreg ut på ftf-jakt eller ikkje. Dersom nokon allereie har logga funn når eg oppdagar nycachen, er heile ftf-spenninga borte.

shutinc
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:søn 22 jul 2012 03:45

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av shutinc » tor 25 apr 2013 17:28

Oisann, mulig at det ikke kom tydelig nok frem, men jeg logger aldri en fullstendig FTF-logg fra mobilen. Det har jeg ikke tålmodighet til. Det er kun i form av en note at jeg nevner at jeg har blitt FTF, dersom det lar seg gjøre. Jeg nevner forsåvidt alltid at en fullverdig logg kommer seinere. Noten pleier jeg å slette så snart en skikkelig logg er på plass. Jeg støtter meg også mot GorgonVaktmester der også jeg liker å logge etter rekkefølge for funnene jeg har gjort i løpet av en tur. Håper det ble litt mer tydelig nå :)

Svar