FTF@23:32, meir seinare....

Alt om geocaching
Hvammen
Bruker
Bruker
Innlegg:116
Registrert:søn 10 jul 2011 17:39
Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av Hvammen » tir 30 apr 2013 12:38

Jeg gjør det så enkelt at jeg logger hjemme når jeg har tid. Om det tar 15 minutter eller to dager blåser jeg i. Logging er noe jeg koser meg med, og derfor orker jeg ikke noe hastverk rundt dette.

Om andre forsøker seg på en FTF uten å bli det bryr jeg meg heller ingenting om, det samme gjelder om jeg forsøker meg og ikke blir det.

Oppsummert: FTF-jakt er spennende, og jeg logger når det passer meg. :-)

shutinc
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:søn 22 jul 2012 03:45

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av shutinc » tir 30 apr 2013 15:02

EiFlei skrev:Har det noe å si om eieren ikke får beskjed om endringen?
Ja, jeg synes det har noe å si. Jeg leser hovedsaklig nye logger via notisen jeg får på epost, og dersom jeg bare får "FTF" så antar jeg at det er hele loggen jeg får fra den det måtte være. Fra tid til annen går jeg innon cachene for å se om det er gjort noen endringer og for å se om det eventuelt er lagt til noen bilder fra turene til folk.

Abelmann
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:tor 06 des 2012 10:39
Sted:Oslo

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av Abelmann » tir 30 apr 2013 15:42

Hvammen skrev:Jeg gjør det så enkelt at jeg logger hjemme når jeg har tid. Om det tar 15 minutter eller to dager blåser jeg i. Logging er noe jeg koser meg med, og derfor orker jeg ikke noe hastverk rundt dette.
Det er helt forståelig at man vil ligge i ro og mak hjemme når man har tid. Men koster det nå så mye å legge inn en enkel note der det står "funnet" så snart man har tatt FTF? For å gjøre andre cachere en liten tjeneste?
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av ingsve » tir 30 apr 2013 16:25

Tja..Det handler vel ikke om å koste, men heller om flere "krav" om hvordan geocachingen skal foregå. I stedet for å prøve å tilpasse egne ønsker til geocachingen, ønsker en at andre skal tilpasses disse ønskene. 8)

Angående FTF er vel nettopp noe av spenningen om cachen er funnet eller ei, og da "koster" det vel ikke så mye om cachen blir funnet som nummer to eller tre. Den skal vel finnes alikevel :D
Bilde

Brukeravatar
TrulsHE
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:søn 23 okt 2011 21:47
Sted:Oslo

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av TrulsHE » tir 30 apr 2013 20:22

Etter å ha lest en del synspunkter kan jeg vel fortelle litt om mine også. Det er vel i hvert fall ingen tvil om at folk sine syn er ulike.

For min del er og bør FTF-jakter være spennende. Hvis logg/notat "skal" postes med en gang kan da mye av spenningen forsvinne. Jeg ville definitivt foretrukket å bli nr. 2, 3, 4 e.l. og kjent på spenningen hele tiden fram til loggen ble rullet ut fremfor å få vite med en gang at jeg ikke var først. Innenfor en viss tid så klart. Noen bestemt "maksgrense" vil jeg ikke gå bastant inn på, men jeg syns ikke det er urimelig med et døgn eller to, og i hvert fall ikke noen timer.
Alt er relativt selvsagt. Er det snakk om en ensom cache langt utenfor allfarvei kan jeg til en viss grad forstå om folk blir litt skuffet hvis cachen er logget mange dager tidligere.

Jeg tenker også at hvis man bor i et område og har fulgt med litt på de siste nye cachene har man da litt peiling på hvor lang tid det går før ulike typer cacher blir logget. Dermed syns jeg ikke man bør bli skuffet eller overrasket hvis en cache som er ulogget på nett er fysisk logget når det har gått "normalt lang tid".

Etter hva folk skriver får jeg inntrykk av at mange blir direkte skuffet hvis cachen er logget når nettloggen fortsatt er blank. Det virker som at FTF er noe man drar ut og "skal ha". I mine ører høres det ut som et utrolig kjedelig syn på FTF-jakt.

Tror det ble nevnt at for (vanskelige) mysterys burde man i hvert fall melde fra tidlig. Jeg kan skjønne at det er gjevt å logge en vanskelig mystery som førstemann (det ville jeg garantert følt selv også!), men jeg ser ikke hvorfor dette er noe spesielt annerledes.
Hvis folk syns at FTF-jakt (inkludert oppgaveløsing for mysterys) er noe som "tar tiden deres", så tenker jeg at dere prioriterer tiden feil eller legger for mye i selve FTF'en og for lite i jakten, turen og cachen.

Jeg mener for øvrig ikke at folk skal drøye loggingen for å holde på spenningen kunstig lenge. Folk må gjerne få logge akkurat når og hvor tidlig de vil.



Over til en annen ting. Alle funn-logger, uansett om det er FTF eller ikke, med innhold "... mer senere." syns jeg er en sabla uting. Groundspeak har jo en helt glitrende epost-tjeneste som sender logger til cacheeiere og andre folk med cachen på watchlist. Jeg leser for det aller, aller meste logger på epost. Å få vite at det en eller annen gang i fremtiden trolig vil komme til å bli tilføyd noe i en funnlogg, og dermed måtte drive å sjekke det, er da bare til bry.
Jeg mener med andre ord definitivt at dersom man ønsker å melde fra om en FTF bør det gjøres med notat (eventuelt en funn-logg som slettes før en ny og fullverdig funn-logg legges inn).
Bilde

Hvammen
Bruker
Bruker
Innlegg:116
Registrert:søn 10 jul 2011 17:39

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av Hvammen » tir 30 apr 2013 22:19

Her satte nok Truls ord på mine meninger. Takk for det!

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av Kjedalen » tir 30 apr 2013 23:22

TrulsHE skrev:For min del er og bør FTF-jakter være spennende. Hvis logg/notat "skal" postes med en gang kan da mye av spenningen forsvinne.
Spørsmålet blir jo da som også andre har prøvd å stille: Hvordan får du da vite at FTF'en er tatt dersom du ikke selv aktivt søker denne informasjonen? Det er vel neppe ei opplysning lokalradioen kringkaster eller blir ropt ut over byen. Dersom du vil beholde spenningen, er det enkelt å la være å sjekke de aktuelle cachene eller ha dem på watchlist. Så kan alle vi andre (som ut fra diskusjonen her ser å til å være i stort flertall) få opplysningen så snart som mulig. Du må gjerne leve "i spenning" om så et år om du ønsker det.

Om ei kort, første melding skal være et notat eller en midlertidig funn-logg kan gjerne diskuteres, og det er ikke det store poenget for meg. Selv foretrekker jeg å lese alle nettloggene på cachesida og følger selvfølgelig ekstra godt med på nye cacher jeg har fått publisert. Dersom en FTF da skriver at det kommer mer senere, sørger jeg selvsagt for å få med meg dette.
BildeBilde

Brukeravatar
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Innlegg:198
Registrert:lør 29 des 2007 10:40
Sted:Haugesund

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av Mr.Jacobsen » ons 01 mai 2013 00:32

TrulsHe: Takk for et godt innlegg. Det er slik jeg mener det skal være. Jeg har holdt på med denne hobbyen i 7 år. I den siste har jeg oppdaget at det er stadig mer mas om loggingen av FTF...det må logges med en gang. Det kan virke som om verden går i grus om de kommer til en cache og noen har funnet den. Jeg drar ut for å finne en cache fordi jeg har lysst. Er det FTF jakt, så gleder jeg meg over det. Kommer jeg frem til cachen og andre har funnet den, så gleder jeg meg over det. Jeg har hatt en fin, opplevelse og kanskje truffet noen andre geocachere. Da er jeg fornøyd.
Bilde

shutinc
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:søn 22 jul 2012 03:45

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av shutinc » ons 01 mai 2013 04:13

ninad skrev:Og hvorfor skal eier ha varsel om endringen? Så den som har skrevet ikke blir stemplet som en TFTC-skriver?
Nå synes jeg du er skikkelig ufin. Det du tar opp nå er grundig diskutert i en annen tråd og hører ikke hjemme i denne tråden. Det er greit at du kanskje ble provosert av det som blir sagt, men jeg setter lite pris på de syrlige kommentarene dine. Det er uansett ikke snakk om en stigmatisering av geocachere som kun skriver TFTC i sine logger, men hvorvidt at jeg synes det er rett at CO skal få en fullstendig logg når funnetloggen først skrives. Inntil da skriver jeg en note dersom jeg er FTF på en cache. Slik gjør jeg det, og vi stiller ingen krav til de som finner våre cacher.

Hva med å heller skrive om dine synspunkter og meninger i stedet for å komme med kommentarer som ikke tilfører diskusjonen noe som helst? Til nå har du ikke sagt noe om hva du selv mener i denne tråden. Jeg vil gjerne vite hva du synes om FTF-logging! Hvordan gjør du det?

Brukeravatar
TrulsHE
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:søn 23 okt 2011 21:47
Sted:Oslo

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av TrulsHE » ons 01 mai 2013 12:20

Kjedalen skrev:
TrulsHE skrev:For min del er og bør FTF-jakter være spennende. Hvis logg/notat "skal" postes med en gang kan da mye av spenningen forsvinne.
Spørsmålet blir jo da som også andre har prøvd å stille: Hvordan får du da vite at FTF'en er tatt dersom du ikke selv aktivt søker denne informasjonen? Det er vel neppe ei opplysning lokalradioen kringkaster eller blir ropt ut over byen. Dersom du vil beholde spenningen, er det enkelt å la være å sjekke de aktuelle cachene eller ha dem på watchlist. Så kan alle vi andre (som ut fra diskusjonen her ser å til å være i stort flertall) få opplysningen så snart som mulig. Du må gjerne leve "i spenning" om så et år om du ønsker det.
Dette var ikke hovedpoenget mitt, selv om jeg startet med å nevne dette. Det var mer en påpekning om noe som jeg syns kunne være en positiv effekt - flere spennende cacheturer.
Hovedpoenget mitt var vel mer noe sånt som at jeg ikke vil at det skal bli slik at FTF'er MÅ logges UMIDDELBART.

Jeg nevnte ingenting om min egen praksis. Jeg er en relativt aktiv FTF-jeger, siden jeg får og har fått veldig mye moro ut av det.
Det har hendt mange ganger at jeg har postet et notat på cachesiden om at jeg har blitt FTF, noen ganger også etter få minutter. Jeg vurderer i hver enkelt situasjon hva jeg gjør - om jeg har mulighet til å skrive en logg innen rimelig tid eller bør melde ifra om FTF. I denne vurderingen tenker jeg særlig på andre geocachere, og hvordan jeg ville ønsket at de gjorde det mot meg.

For øvrig er det et ufravikelig faktum at jeg må oppsøke noe informasjon om cachen hvis jeg faktisk vil ut og lete etter den. Enten på www eller mobil-app.
Jeg får notifikasjon på alle nye cacher i nærområdet på pushmail. Det varierer veldig hvor lang tid det går før jeg ser på dem, utifra situasjonen der og da. Noen ser jeg på umiddelbart, andre går det timer eller dager før jeg ser på.
Selv om jeg sikkert kunne sett bort fra logger da, leser jeg selvfølgelig eventuelle logger. Det får være måte på hvor langt man skal dra ting.
Ellers setter jeg stadig nye cacher på watchlist (som jeg for øvrig ikke får på pushmail), og jeg sitter ikke og oppdaterer meg på logger underveis hvis jeg først har dratt ut på FTF-jakt.
Bilde

bobby_peru
Junior
Junior
Innlegg:60
Registrert:fre 27 mai 2011 15:20

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av bobby_peru » ons 01 mai 2013 16:06

Først av alt: Jeg har ingen sterke følelser omkring dette. Jeg er en særdeles sporadisk FTF-jeger.

Når det er sagt så må jeg si at jeg setter stor pris på kjappe logginger av FTF. Som andre påpeker: Det er en enkel sak å UNNGÅ å få vite om en cache er funnet eller ikke, dersom man ønsker å bevare spenningen. Om man derimot er av typen som liker å få vite på forhånd om det ligger an til "bomtur" (i form av å ikke få ftf - et funn er jo uansett av det gode, ftf eller ei) så er man prisgitt førstemanns vilje til å logge raskt.

Slik jeg ser det er det derfor en enveisgreie dette her. Rask logging ødelegger ikke spenningen for noen (om visse forhåndsregler tas), mens sommel gjør at noen (mange?) får en litt dårligere opplevelse. For meg er da valget enkelt. Jeg logger ftf'en umiddelbart, med beskjed om at mer kommer senere.

Men jeg går altså ikke i krigen for mitt syn.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av Kjedalen » ons 01 mai 2013 17:08

TrulsHE skrev:... Jeg vurderer i hver enkelt situasjon hva jeg gjør - om jeg har mulighet til å skrive en logg innen rimelig tid eller bør melde ifra om FTF. I denne vurderingen tenker jeg særlig på andre geocachere, og hvordan jeg ville ønsket at de gjorde det mot meg.
Da ser det ut som om vi faktisk er ganske enige på dette feltet og kanskje gjør omtrent samme vurderinger (!?), selv om jeg synes det kom litt dårlig fram i ditt første innlegg. Det var omtrent slik jeg beskrev min praksis i mitt første innlegg.
BildeBilde

Svar