FTF@23:32, meir seinare....

Alt om geocaching
shutinc
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:søn 22 jul 2012 03:45
Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av shutinc » tor 25 apr 2013 17:36

2v skrev:
Og ein ting veit eg sikkert: Dersom eg "blir tvungen" til å logga ftf på staden, blir det ein utruleg kort melding (t.d. ".") som ikkje blir forlenga etter heimkomst.
Du trenger ikke å uroe deg for at noen kommer til å tvinge deg til å logge med en gang, med mindre Groundspeak setter noen retningslinjer på det. Per i dag er det ingen, og det er vel heller tvilsomt at det vil komme til å skje. Denne tråden handler uansett om folkets meninger om FTF-logging.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av bjorges » tor 25 apr 2013 18:17

For tidlig logging er en uting, det tar jo bort spenningen for andre ;)
Bilde

Rolux
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:fre 25 jun 2010 11:47

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av Rolux » tor 25 apr 2013 21:16

bjorges skrev:For tidlig logging er en uting, det tar jo bort spenningen for andre ;)
Dette er jeg helt enig i. Når jeg begynte med Geocaching var det flere "FTF jegre" om bevisst unngikk å logge før STF var logget, eller når dem gikk å la seg for kvelden den dagen dem gjorde funnet. Dette førte normalt til høy aktivitet første dag og argumentet, som var bra mener jeg, var at det måtte være mer gøy og givende for CO å oppleve litt blest på publiseringsdagen.
Selv var jeg mange ganger ute på jakt og håpet var til stede helt til man kom frem, når man så åpnet loggen og så at noen var der 10 timer før så var det helt ok, god jobb til FTF og forsåvidt til meg selv og, jeg fant jo cachen.

Folk virker tildels å ha blitt late, eller i hvertfall å ha glemt noe av sjarmen med geocaching. Det fokuseres heller på konkuransen rundt f.eks. FTF. Det oppgis fra flere CO at når dem legger ut cacher så får dem en "FTF, mer senere" 15 minutter etter publisering, og så er det helt stille og det kommer kanskje ett par-tre sporadiske funn den neste måneden.
Jeg skal innrømme at jeg er en av dem, som ser at FTF er tatt, og dermed tenker at den er fin den, tar den.... En gang... Jeg savner faktisk det at en cache kan bevare spenningen i mer enn noen få minutter, og maks ett par timer.

Når alt dette er sagt så er det viktigste det faktum at det ikke finnes regler for dette, dermed er det opp til hver enkelt å gjøre FTF jakten og loggingen slik dem selv ønsker :D

Brukeravatar
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Innlegg:198
Registrert:lør 29 des 2007 10:40
Sted:Haugesund

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av Mr.Jacobsen » tor 25 apr 2013 23:13

Jeg logger cachen og skriver når jeg får tilgang til datamaskinen. Engen deg dreier om FTF eller ikke.
Bilde

ravsig
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:tir 06 des 2011 21:04

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av ravsig » lør 27 apr 2013 08:11

Kan alltid diskutera kva som er lurt om når ein bør melda funn. Men ein ting er sikkert viss du ønskjer å halda på spenninga, så legger du den ikkje på watchlist, pluss du sjekker ikkje om det kjem loggar - så kan du halda på spenninga heilt til du kjem fram. Slik kan du halda på spenninga i dagevis!

Personleg syns eg det er kjekt at mine cachar blir funne og meldt inn i rimeleg tid etter funn. Og når eg sjølv er på ftf-jakt blir eg ikkje skuffa (iallefall ikkje på ein frustrerande måte) over at nokon kjem først - og det plinger inn funn-melding på mobilen. "Bra jobba", bør ein tenkja då.

Eg trur dei fleste blir _meir_ frustrert over veldig sein nett-logging og at dei finner det ut når dei har kome fram til cachen - enn frustrasjon over at nokon melder "FTF meir seinare..." ganske kjapt etter faktisk funn. Eg trur ikkje det blir meir aktivitet ved publisering viss me går over til å melda ftf etter ein dag eller eit døgn....pluss at då vil sikkert andre melde inn stf etc før uansett....

At det er mange som prøver på ein cahce samtidig er kjekt, men har ingen tru på å "tvinga" fram besøk gjennom at ein ikkje loggar at den er tatt....

Men det eg syns er klart det kjekkaste når eg har tatt ftf, er å venta til eg er heime og kan skriva heile loggen på ein gong. Men det gjer eg bare viss eg kan logga innan rimeleg tid, og for meg er det innan ein/to timar...

ravsig
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:tir 06 des 2011 21:04

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av ravsig » lør 27 apr 2013 08:25

Vidare trur eg at ein praksis med å vente med logging for å få andre til å gå på jakt, faktisk vil føre til mindre aktivitet. Viss eg ser ein cache som blir liggande over natta så vurderer eg å ta turen, sjølv om avstanden kanskje er stor. Viss då praksis er slik at det godt kan vera at ein ftf'ar lar vera å logga - vil eg nok vurdera å ikkje ta turen.

Er cachen funne, så er den det! Det er ein ærleg sak å seia ifrå om det, kva blir då det motsette av det? Viss ingen har meldt funn, så bør det faktisk bety at ingen har funne den fem, seks timar før. Viss ein praksis som f.eks Rolux skriv om over, trur eg ein oppnår motsett effekt. Tek ein verkeleg på seg eit ansvar for at cachen skal bli funne av andre på denne måten?

Brukeravatar
Snicker
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:tor 28 apr 2011 13:09
Sted:Sandnes - Norway
Kontakt:

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av Snicker » lør 27 apr 2013 09:21

Når en logger på selve siden er jo en personlig ting. Noen gjør det direkte på telefon, andre når de kommer hjem. Jeg synes asap (as soon as possible) er en fin ting. Men om noen er ute om natta og tar cachen og logger neste dag gir ikke det rett til at andre kan ta FTFen deres. Jeg mener : Den som skriver FTF først i selve loggen på cachen er jo den som har funnet cachen først. Jeg tror at bortimot halvparten av alle cacher jeg har fått STF på, så er ikke cachen blitt logget på GC enda. Det er litt av spenningen med caching. Du vet aldri om den er tatt før du åpner loggen.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av thomfre » lør 27 apr 2013 09:41

ravsig skrev:Vidare trur eg at ein praksis med å vente med logging for å få andre til å gå på jakt, faktisk vil føre til mindre aktivitet. Viss eg ser ein cache som blir liggande over natta så vurderer eg å ta turen, sjølv om avstanden kanskje er stor. Viss då praksis er slik at det godt kan vera at ein ftf'ar lar vera å logga - vil eg nok vurdera å ikkje ta turen.
Det virker nesten som cacher blir totalt uinteressante så snart noen har besøkt de...
Mesteparten av cachene jeg har funnet, faktisk over 97%, hadde noen andre funnet før meg. Men, de var like fullt fullverdige geocacher alle sammen, og jeg har fått et smilefjes på kartet for hver eneste en av de.

Jeg har slutta å se på FTF-jakt som en konkurranse, nå ser jeg på det som en spontan cachetur - og for meg skal cachetur være gøy! Skal man irritere seg over trege logger blir det fort ikke gøy lenger... Kos deg heller med turen, cachen og din egen logg! Det styrer du selv.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

ravsig
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:tir 06 des 2011 21:04

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av ravsig » lør 27 apr 2013 10:24

thomfre skrev: Det virker nesten som cacher blir totalt uinteressante så snart noen har besøkt de...
Mesteparten av cachene jeg har funnet, faktisk over 97%, hadde noen andre funnet før meg. Men, de var like fullt fullverdige geocacher alle sammen, og jeg har fått et smilefjes på kartet for hver eneste en av de.

Jeg har slutta å se på FTF-jakt som en konkurranse, nå ser jeg på det som en spontan cachetur - og for meg skal cachetur være gøy! Skal man irritere seg over trege logger blir det fort ikke gøy lenger... Kos deg heller med turen, cachen og din egen logg! Det styrer du selv.
Er heilt einig. Det er nesten det som er poenget. Eg er tilhenger av dei gode turane og gode loggar. At nokon, meg sjølv inkludert syns det er spennande med ftf-jakt, må kunne ha meininger om når nokon seier dei bevisst er treige med logging for å få andre ut på jakt - det er eg imot.

hIa69
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:34
Registrert:lør 15 sep 2012 22:10

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av hIa69 » søn 28 apr 2013 21:02

Jeg logger FTF som T4TC :-) og kun det.......
Bare tuller. Hvis jeg logger og kun bruker GPS`n så kommer det en mere utfyllende etter hvert. Noen timer eller en dag, så snart som mulig.
GSAK kommer etter hvert når man finner ut av det :-) :oops:

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av ninad » man 29 apr 2013 11:56

shutinc skrev:Personlig synes jeg det er god kutyme å logge FTF så kjapt som mulig i form av en note, for å så logge en lengre logg når man kommer hjem.
Hvorfor må det være en note? Når du først skal trykke inn noe på telefonen kan du vel bruke Funnet-valget og heller fylle ut mer hjemme?
Bilde Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av Indrebø » man 29 apr 2013 12:19

ninad skrev:
shutinc skrev:Personlig synes jeg det er god kutyme å logge FTF så kjapt som mulig i form av en note, for å så logge en lengre logg når man kommer hjem.
Hvorfor må det være en note? Når du først skal trykke inn noe på telefonen kan du vel bruke Funnet-valget og heller fylle ut mer hjemme?
Jeg synes ikke det er spesielt praktisk å logge utfyllende på telefon ute i felten.
Er man førstemann som finner en ny cache kan det jo være en hyggelig tjeneste for de som måtte ha cachen på watchlist at man logger et notat når man har funnet den.
Så kan man heller logge en fyldig funnet-logg når man kommer hjem, slik at cacheeier da får en "skikkelig" logg.
Dersom man logger en funnet-logg i felten og redigerer den i ettertid får ikke eier varsel om endringen.
Bilde

shutinc
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:søn 22 jul 2012 03:45

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av shutinc » man 29 apr 2013 15:15

ninad skrev:
shutinc skrev:Personlig synes jeg det er god kutyme å logge FTF så kjapt som mulig i form av en note, for å så logge en lengre logg når man kommer hjem.
Hvorfor må det være en note? Når du først skal trykke inn noe på telefonen kan du vel bruke Funnet-valget og heller fylle ut mer hjemme?

Derfor:
Indrebø skrev: Dersom man logger en funnet-logg i felten og redigerer den i ettertid får ikke eier varsel om endringen.

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av ninad » tir 30 apr 2013 11:53

Og hvorfor skal eier ha varsel om endringen? Så den som har skrevet ikke blir stemplet som en TFTC-skriver?
Bilde Bilde

EiFlei
Styret
Innlegg:53
Registrert:man 10 okt 2011 15:14

Re: FTF@23:32, meir seinare....

Legg inn av EiFlei » tir 30 apr 2013 12:16

Har det noe å si om eieren ikke får beskjed om endringen?
Om noen skriver skriver "FTF @ xx:xx, mer kommer" på de cachene jeg har lagt ut, følger jeg med på cachen og leser endringen når den kommer! Jeg antok de fleste fulgte litt ekstra med på sine nye cacher (Eller er det bare er meg :roll: )?!

Selv pleier jeg på disse jaktene å skrive "FTF, mer kommer" eller lignende hvis jeg er først og endrer til en utfyllende logg når jeg kommer hjem. Om man da ønsker spenninga på jakten er det vel bare å ikke ha den på watchlist eller følge med på loggene?

Men det er vel like mange meninger og måter å gjøre dette på som det er cachere! :D
Bilde

Svar