Logge funn når cachen er borte?

Alt om geocaching
ravsig
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:tir 06 des 2011 21:04
Logge funn når cachen er borte?

Legg inn av ravsig » fre 19 apr 2013 18:19

Fekk som CO spørsmål frå ein som ikkje fant ein av mine cacher om han likevel kunne logge funn? Dette pga at det var åpenbart at han var på rett stad og at cachen var borte. Gjennom samtalen eg hadde med aktuell person var det enkelt å vita at han var på rett stad og at cachen var borte (eller flytta av nokon). Det viste seg at cachen var borte då eg sjekka.

Personleg har eg opplevd at cachar er borte - og då logger eg alltid DNF.

Så er vel spørsmålet om ein logger funn av ein cache viss ein kontaktar CO (eller treffer CO på plassen) og får bekrefta at cachen er borte - og at ein har funne gøymestaden??? Er dette rett?

EiFlei
Styret
Innlegg:53
Registrert:man 10 okt 2011 15:14

Re: Logge funn når cachen er borte?

Legg inn av EiFlei » fre 19 apr 2013 18:23

Jeg er ikke noe politi når det gjelder sånt, men om jeg er ved en cache som åpenbart er mugglet eller forsvunnet på andre måter, logger jeg DNF.
Jeg er av den oppfattning av at en cache er ikke "funnet" før man har signert loggboken.
Bilde

Abelmann
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:tor 06 des 2012 10:39
Sted:Oslo

Re: Logge funn når cachen er borte?

Legg inn av Abelmann » fre 19 apr 2013 18:44

Har man ikke signert loggboken, har man ikke funnet cachen. Uansett grunn. Det er ikke mer komplisert enn det. Mener nå jeg, iallfall. :?
Bilde

mojohns6
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:tir 06 mar 2012 01:57
Sted:skarnes

Re: Logge funn når cachen er borte?

Legg inn av mojohns6 » fre 19 apr 2013 18:56

Er cachen borte, har man jo ikke funnet den. 8)
mojohns6

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Logge funn når cachen er borte?

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 19 apr 2013 19:00

Som hovedregel er jeg enig. Men ingen regel uten unntak...

Hvis det er en cacher som ikke er lokal, men tilreisende fra "langt borte", og som spør først (ikke bare logger i veg og håpper det går, eller spør i loggen), og som (helst med bildebevis) forklarer hvorfor vedkommende ikke var i stand til å logge cachen, da sier jeg som regel ja til å la vedkommende logge.

Det kan være at boksen er borte (noe et bilde tatt av gjemmestedet vil kunne bevise), det kan være at boksen sitter fast slik at vedkommende kan risikere å ødelegge den eller omgivelsene i prosessen med å få den løs (igjen noe et bilde vil kunne bevise), loggen er full, og det er ikke plass til å legge til en suppleringslogg (nok en gang noe som kan bevises med bilde) eller det kan rett og slett være at vedkommende har mistet skrivesakene sine (dette er det jeg er strengest på, men det fins unntak her også).

Forrige gang jeg gjorde et slikt unntak var en utlending som tilfeldigvis var i Skien og gjennomførte min "Ibsen-vandring" (GC1RR6P), en multi som tar noe tid å gjennomføre. Vedkommende hadde funnet alle deloppgavene, og beregnet riktig koordinat. Beskrev forholdene på nullpunktet inngående, men klarte ikke å finne boksen. I en hyggelig mail forklarte vedkommende situasjonen og spurte om tillatelse til å logge, samtidig som vedkommende oppfordret meg til å sjekke opp om den var borte.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Logge funn når cachen er borte?

Legg inn av gacrux » fre 19 apr 2013 22:38

Jeg synes det er litt rart at det skal være andre regler for tilreisende enn lokale.
Jeg forstår jo at den tilreisende ikke har så mange muligheter til å prøve igjen,
men det er jo ikke mer funn av den grunn ... Funn er funn, ikke funn er dnf, enklere blir det ikke.
Otto Milvang

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Logge funn når cachen er borte?

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 19 apr 2013 22:43

Du stiller både spørsmålet og kommer med svaret. En tilreisende som kanskje aldri kommer tilbake blir for meg noe annet enn en lokal som kan poppe innom på nytt når som helst. Dette er en lek, hverken mer eller mindre. Og når noen gjør alt som skal gjøres, men på grunn av omstendigheter de selv ikke har noen mulighet til å påvirke ikke er i stand til å gjøre det siste lille, men stiller med et alternativ som er tilnærmet like bra, så synes jeg det er greit. Jeg lar vedkommede få lov til å logge boksen min. Hva du gjør og hva du tillater er selvsagt opp til deg.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: Logge funn når cachen er borte?

Legg inn av Hofstad » fre 19 apr 2013 23:45

Er boksen borte, er det DNF med mindre loggen er det eneste som er igjen. Dersom boksen finnes, men ikke lar seg logge på ordinært vis (f.eks. den er frosset fast eller skikkelig fastskrudd), godtar jeg bildebevis. Tilsvarende håper jeg andre cacheeiere godtar mine bildebevis i slike tilfeller. Jeg rettferdiggjør dette ganske enkelt med at en cache alltid kan la seg logge på ordinært vis dersom man benytter tilstrekkelig vold mot en fastfrosset/sammenlimt/godt sammenskrudd boks, men hvor artig er det for en cacheeier å måtte bytte cachen bare for prinsippfasthetens skyld? :P
Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Logge funn når cachen er borte?

Legg inn av Bikeridr » lør 20 apr 2013 06:31

For meg blir jo det en tenkt situasjon, med hele én -1- utlagt cache, som dessuten blir adoptert bort til sommeren.

Men jeg er enig med majoriteten, ingen logg i loggboken er identisk lik en DNF!
Dersom loggen er full, vil jeg godta en "nødlogg" på et løst papir lagt i cachen, som eneste unntak til ovenstående.

Er cachen borte/ødelagt eller fastfrosset, så er det en DNF basert på ikke funnet, er den fastfrosset er dette noe cachefinner burde ta i betraktning i jakten sin (Man kan ikke spise selvskutt elg om man bommer eller ikke finner noen elg å skyte).

Er blyanten/penna borte og en ikke har med egen; "well, your loss". Med dagens cacher hvor nærmest "standard cache" er en micro eller nano, så er egne skrivesaker vel så obligatorisk som GPSr i cachejaktutstyret. (Er jo like teit å gå på elgjakt uten patroner til rifla).

Jeg har en 5/5 cache i gjæring, og her blir det også å stå i beskrivelsen at absolutt nødvendighet er logging i loggboken med *EGNE* skrivesaker. Denne cachen vil være sesongsikker og "skuddsikker" og i tillegg en "one time only" for de aller fleste cachere. Den *SKAL* være vanskelig og den *SKAL* logges korrekt for å få et tellende funn.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Logge funn når cachen er borte?

Legg inn av ArveAnd » lør 20 apr 2013 08:58

Bikeridr skrev:Den *SKAL* være vanskelig og den *SKAL* logges korrekt for å få et tellende funn.

Og korrekt logging er at nicket står i cacheloggen, antar eg? Korleis navnet har kome der seier vel reglane ingenting om? Og det betyr jo at andre kan skrive deg inn - som f.eks dei du er med på tur.

Eller i eksempelet til GorgonV over så kan jo i prinsippet GV skrive inn navnet til den aktuelle cacharen i den fysiske loggen - og alt er ok - satt på spissen då :P

hsg
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:lør 23 mar 2013 22:58

Re: Logge funn når cachen er borte?

Legg inn av hsg » lør 20 apr 2013 09:18

I utgangspunktet er det jo den fysiske signaturen i loggboka som teller. Men det er lov å bruke hodet, mener nå jeg. Bildebevis av fastfrosset cache eller av en cache der loggen er gått helt i oppløsning, synes i hvert fall jeg er helt greit. Men er jo litt forskjell om cachen ligger på toppen av et fjell, eller er en park & grab. Jeg vil godta mer på en utilgjengelig cache, hvis jeg er helt sikker på at cachen/evt. det nøyaktige stedet er funnet.

Bikerid: En annen sak er at det er flere som får signaturen i loggboka uten å ha gjort "grovarbeidet" selv. F.eks. at flere drar på tur sammen, men bare en person dykker ned/klatrer opp eller gjør hva det nå er som er utfordringen med den spesielle cachen. Er det helt greit da, til sammenligning?
Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Logge funn når cachen er borte?

Legg inn av Bikeridr » lør 20 apr 2013 15:48

hsg skrev: Jeg vil godta mer på en utilgjengelig cache, hvis jeg er helt sikker på at cachen/evt. det nøyaktige stedet er funnet.
Jeg mener det er en grunn for at en cache får den D/T klassingen den får.
Hvis den er vanskelig og det står i beskrivelsen at en logg/signatur/stempel er påkrevet og den ikke er der, ja så er det en DNF.
hsg skrev: Bikeridr: En annen sak er at det er flere som får signaturen i loggboka uten å ha gjort "grovarbeidet" selv. F.eks. at flere drar på tur sammen, men bare en person dykker ned/klatrer opp eller gjør hva det nå er som er utfordringen med den spesielle cachen. Er det helt greit da, til sammenligning?
De som logger fysisk i loggboken er det jeg kan stole på som logget. Dersom det er en gruppe og én gjør grovarbeidet mens de andre er "freeriders", får stå for gruppens og "grovarbeidskarens" ansvar.
Igjen: Jeg mener det er en grunn for at en cache får den D/T klassingen den får.

Jeg mener også det jeg skrev om en fastfrosset cache eller der loggen er "pappmaché" bør tas, enten som en DNF grunnet cachejakterens "feilvurdering" av årstiden eller cachejakter bør ha med seg skrivesaker og en papirlapp hvor det kan logges og legges i cachen. Det har jeg gort selv, flere ganger. Senest i dag traff jeg på en cache jeg blir å logge en DNF på, *SELVOM* jeg fant den, grunnet at den var totalt knust og jeg fant bare lokket og blyanten. Det blir som sagt en DNF og en "Needs Archived" evt "Needs Maintenance" på GC, med bildebevis. Dette er også en cache jeg ikke vil være i stand til å gjøre "hver dag".

Nei, jeg har ikke mange cachefunn heller. Det blir nr 66 i dag med den jeg fant, utenom den knuste. Så jeg er heller ikke den som påberoper meg loggtellende funn "for enhver pris".
Bilde

lefr
Junior
Junior
Innlegg:63
Registrert:fre 10 sep 2010 14:54

Re: Logge funn når cachen er borte?

Legg inn av lefr » lør 20 apr 2013 18:49

Ravsig: Eg ville sagt at om ein ikkje finn ein cache, så er det DNF logg som er tingen.
Så kan det, som andre har vore inne på, tenkast nokre unntak der ein har funne cachen men av ulike grunnar ikkje kan signera loggen.

Kva så viss ein kontaktar CO (eller treff CO på plassen) og får stadfesta at cachen er borte?
Då er det etter mi meining like fullt DNF, men kanskje ikkje naudsynt å logga NM i tillegg, sidan cacheeigar allereie er informert om at cachen er borte. Reknar det då som sjølvsagt at CO snarast råd disabler, vedlikeheld eller arkiverer den aktuelle cachen.

Brukeravatar
Tor8900
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:lør 17 des 2011 22:25
Sted:Brønnøysund

Re: Logge funn når cachen er borte?

Legg inn av Tor8900 » søn 21 apr 2013 16:30

Dette spørsmålet er jeg glad for at kommer opp igjen. Det er rart at det skal være så vanskelig å følge reglene. For å kunne logge en traditional cache som funnet må du ha signert loggen. Så enkelt er det. Det er greit å kalle geocaching for en lek. Men leker har ofte regler, og de blir mye morsommere hvis reglene følges.

Hvorfor skal det være så vanskelig å logge en DNF? Kan jo bruke det samme argumentet: Det er jo bare en lek. Dessuten er en DNF fin informasjon til cacheeier. Hvis det kommer flere DNF er det antagelig behov for å se etter cachen.

Jeg har ved flere anledninger slettet logger på cachene mine når loggen ikke er signert. Det er forøvrig heller ingen unnskyldning om det mangler blyant i boksen.
Bilde

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Logge funn når cachen er borte?

Legg inn av Frodebs » søn 21 apr 2013 19:16

Reglene er jo klare: Ingen nick i loggbok, ingen funn.
Men ingen kan skrive regler slik at de tar hensyn til alle eventualiteter.

Dersom en cache jeg ville ta som en slags suvernir fra å ha gått veldig langt på noe som ikke er primært en cachetur., som for eksempel den ved Trolltunga (Har ingen slike erfaringer med denne, men bruker den som et eksempel på en cache som kan godt brukes som en slik "suvernir") har en loggbok som er for våt til å signeres, hadde jeg nok sendt en mail til eier og bedt om å få logge funn. Jeg må innrømme at jeg nok hadde blitt litt irritert (men ikke sur) hvis jeg ikke hadde fått lov til dette. Jeg hadde - hvis eier hadde nektet meg dette - selvsagt logget en DNF og Need maintenance. Som eier ville jeg ha tillat dette uten problemer hvis jeg hadde blitt spurt om dette. Hvis noen hadde logget Funnet og at boksen er borte og og skrevet i loggen at eier kan få bildebevis, ville jeg ha gått ett par runder på mail for å vise at jeg ikke likte fremgangsmåten før jeg hadde latt personen logge et funn hvis de også lagde en Need mainenance.

For enhver cache som logges ut fra at en er på tur primært for å finne cacher så er det de firkantede reglene som gjelder i mitt hode.

Svar