Cointest 4: Geocaching i genene?

Alt om geocaching
reodor09
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:44
Registrert:tor 03 jun 2010 10:20
Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av reodor09 » søn 24 mar 2013 15:30

B. Mit første funn
Etter å ha sjekket ut gc-siden og fått opp kartet for nabolaget hjemme, oppdaget jeg at det var en kæsj bare 50 m hjemmefra (i luftlinje rett nok). Det burde jeg i det minste sjekke ut. Rett nok var det snålt spørsmålstegn enda nærmere, men skjønte ikke helt hva det betydde...
Ikke hadde jeg GPS, og smarttelefon var bare for de mest teknofrike på den tiden. Vi snakker tross alt august 2009. Jeg ante ikke hva jeg skulle kikke etter, men hintet på nettsiden ga meg forhåpninger om at jeg ble klokere på stedet. Og hintet var heldigvis både enkelt å skjønne og lett å finne. Dermed ble min første kæsj logget 1.8.09. Det var GC1PCVY. Det fristet abolutt til gjentakelse.
Siden gikk det nøyaktig et halvt år før jeg prøvde meg på neste, fortsatt bare med hintet i oppgaven, samt kartet som rettesnor. Det gikk også bra, langs en skiløype i Østmarka. Seinere ble det vanskeligere. Jeg levde lenge i den villfarelse at en kæsj skulle befinne seg i umiddelbar nærhet til det den ville vise fram, et bilde på kæsjesiden var selvsagt tatt nøyaktig der kæsjen lå… Det førte forståelig nok til lite funn og en god del frustrasjon. Det bedret seg betraktelig da jeg ga etter for min frykt beskrevet under pkt A, og anskaffet en GPS. Det skulle vise seg at jeg var hardt angrepet av basillen... ^^

Brukeravatar
Zaumfare
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:søn 10 apr 2011 11:35
Sted:Arendal

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Zaumfare » søn 24 mar 2013 16:53

C - bakgrunnen for nicket mitt.

Det fant jeg enkelt og greit i synonym ordboka. Altså "saumfare". Byttet ut S' en med en Z, slik at det ble "Zaumfare" :roll:

Lysholmer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:søn 28 aug 2011 19:23

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Lysholmer » søn 24 mar 2013 19:18

A: Som ivrig kjentmannsmerkefinner oppdaget jeg geocaching i "Kjentmenns Forum". Tror det var Nina Didriksen, eller muligens en av de andre veteranene, som anbefalte det til et annet forummedlem, med advarsel om at det var lett å bli hekta. Jeg syntes det hørtes litt spennende ut, og bestemte meg for å gi det en sjanse. Og selv om jeg riktignok ligger på et moderat nivå, har jeg holdt på noenlunde jevnt siden.

reodor09
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:44
Registrert:tor 03 jun 2010 10:20

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av reodor09 » søn 24 mar 2013 20:03

C: Bakrunn for nick
Jeg er begeistrert tilhenger av Kjell Aukrust og hans bisarre verden i Flåklypa. Jeg tenkte at et nick her burde være en av skikkelsene herfra. Prøvde meg med Reodor, men det var jo opptatt (Hei, Reodor i Grenland!…) Så da var det bare å henge på et tall, og 09 kunne jo passe, siden det hele hadde en slags begynnelse i 2009. I ettertid har det slått meg at Re også er de to første bokstavene i etternavnet. Tilfeldig? Kanskje.

Lysholmer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:søn 28 aug 2011 19:23

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Lysholmer » søn 24 mar 2013 20:25

B: Min første cache var The Peak of Gyrihaugen. Jeg hadde en anelse om at geocaching ville falle i smak, og ønsket noe mer enn en tilfeldig bycache bak et nedløpsrør som min første cache. Min neste planlagte kjentmannsmerketur gikk til Mørkgånga, og da fant jeg ut at Gyrihaugen ville passe svært bra som cache nr. 1, kjent punkt som det jo er for markatravere. Fikk også med meg Ugh! Stones in the Migar! og Darkness Rising på samme runde. Husker fortsatt denne turen sammen med min datter på ett år som en av de fineste jeg har hatt i marka.

Lysholmer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:søn 28 aug 2011 19:23

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Lysholmer » søn 24 mar 2013 20:34

C: Bakgrunnen for nicket stammer helt tilbake fra russetida, da kombinasjonen av å være lys, hete Holm og ha en forkjærlighet for en blanding av humle, malt, vann og gjær førte til dette kallenavnet. Det har blitt brukt nå og da i forskjellige sammenhenger opp gjennom årene. Da jeg registrerte meg som bruker på geocaching.com brukte jeg dette som nick uten å filosofere noe mer over det. I ettertid har jeg tenkt at jeg kanskje kunne brukt noe annet, men nå er det innarbeidet, så det får bare være.

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Viking_Princess » søn 24 mar 2013 22:02

C - forteller bakgrunnen for nicket ditt

Jeg hadde først en konto som het TrollTeam, da det ble slutt mellom min x og meg, og jeg ble sammen med en ny flamme, startet jeg en helt ny konto, denne ble kalt Team FreRa, begge våre navn kombinert.
Da det også tok slutt, ble nytt nick valgt på samme konto, og siden jeg bodde i Nederland, ville jeg ha noe norskt, og flere navneforslag gikk igjennom tankerekka.
Mine nederlandske cache venner var med og tenkte ut navn.
Viking_Princess har jeg hatt som nick før, og flere har kalt meg det, siden jeg kommer fra Norge, så da ble det slik :)
Nå er det litt teit, siden jeg er tilbake i Norge, men liker det jo på en måte, så det får bli :)
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av GadgetCats » søn 24 mar 2013 22:42

Dette var flotte coiner, så her vil vi også være med :)

A først:

I forbindelse med bryllupet vårt i 2009, hadde vi et par langveisfarende gjester - helt fra Aten. Det var et par som begge var tidligere kolleger av hr. GadgetCats, da han jobbet i utlendighet. De ankom dagen før bryllupet, og spurte oss på kvelden om vi hadde hørt om geocaching. Det hadde vi jo ikke, og de viste oss GPS-en sin, og var helt i hundre fordi de kunne se flere cacher innen et par kilometers radius hjemmefra, enn det var i hele Hellas tilsammen.

Av forståelige grunner, ble det ikke noe mer akkurat den dagen, ei heller dagen etter (...), men dagen etter bryllupsdagen tok vi våre gjester med på sightseeing, nærmere bestemt en av de obligatoriske stedene i Bergen, Fløyen. Og der var det en cache, gitt. Fru GadgetCats fikk GPS-en i hånden, fant en liten filmrullbeholder i en steinmur - og da var det gjort. Dagen etter var vi hos onkel Clas og kjøpe en eTrex. En liten uke senere, ble den litt for pinglete - vi brukte onkel Clas' åpent kjøp-opplegg, fikk tilbake grunkene og kjøpte en Oregon... Siden har det bare blitt verre og verre :D
Sist redigert av GadgetCats den søn 24 mar 2013 22:55, redigert 1 gang totalt.
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av GadgetCats » søn 24 mar 2013 22:54

Så B:

Det første funnet var det mest naturlig å ta under A, så da blir det første DNF her.

Det var dag 25. september 2009, sjette dag på rad med geocaching. Fortsatt har vi våre greske gjester med på omvisning rundt om, og Troldhaugen (GCHW6Z) stod på programmet denne dagen. På et relativt skjermet sted på eiendommen lå det altså en cache. Vi lette og lette, fire personer - men gav nok relativt raskt opp etter noen få minutter. Det var jo tross alt mange andre å lete etter også :D

Vi returnerte ikke før 7 måneder senere - og da fant vi den lett...
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av GadgetCats » søn 24 mar 2013 23:39

Og til slutt C:

Da vi begynte, ble det til at vi opprettet hver vår konto, med brukernavnene som vi brukte alle andre steder også. Men omtrent da vi kom til det stadiet at vi ønsket premiummedlemskap (på dag 7 ...), fant vi ut av vi nok kom til å gjøre dette sammen så godt som alltid, en avgjørelse vi ikke har angret på siden. Vi fant dermed ut at vi burde velge et brukernavn som sier litt om hvem vi er - eller i det minste litt om hvilke andre interesser vi har. Etter litt idémyldring kom vi frem til at både dingsbomser og katter kom høyt opp på listen - og de to kunne vi kombinere. Så da ble det GadgetCats - engelsk primært fordi vi oppfattet det som "geocachingspråket" den gang. Vi hadde muligens valgt et norsk nick i dag - de fleste omtaler oss som «kattene» - men slik ble det jo ikke! :D
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av mamoreb » man 25 mar 2013 09:31

Cointesten er avsluttet!

Takk for flott oppslutning, hele 129 svar har blitt postet. Det har vært veldig artig å lese alle historiene!

Så til trekningen:

Siden vi har fått en flott chat her på GCinfo, til og med utstyrt med avanserte terninger, ble trekningen foretatt i chaten. I tilfelle det blir hektisk aktivitet på chaten, slik at loggen fra i morges blir utilgjengelig, laster jeg opp et skjermbilde av de aktuelle linjene samt vitnene. :)

Med 130 innlegg i tråden, trakk jeg et tall mellom 1 og 130. Skulle jeg trekke 1 (mitt eget innlegg), måtte jeg trekke på nytt. Her er trekningen:

Bilde

Jeg tenkte det kunne være ekstra spennende for dere å regne ut og telle dere fram til vinneren selv. :)
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Raggsokk » man 25 mar 2013 10:06

Da er det bare å gratulere vinneren! Meg ble det ihvertfall ikke, med loddene 60-62. Jeg tror jeg har regnet meg frem til riktig person, men lar det stå åpent her så alle får plundret litt.. :twisted:
- Raggsokk

Bilde

Asoteam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:42
Registrert:tir 11 sep 2012 21:10

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Asoteam » man 25 mar 2013 11:29

Takk for en fin konkurranse som ga engasjement. Jeg ble i alle fall ikke vinner her. :)

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Kjedalen » man 25 mar 2013 15:14

Flott konkurranse og artig å lese alle innleggene. Men jeg ble nok heller ikke vinner (loddene 88, 90 og 93). :( Jeg får gratulere vinneren!
BildeBilde

Brukeravatar
Zaumfare
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:søn 10 apr 2011 11:35
Sted:Arendal

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Zaumfare » fre 29 mar 2013 09:43

Takk til deg Mamoreb for en gøyal konkurranse. Gledet meg hver dag til å lese nye innlegg :D
Og selvfølgelig gratulerer til vinneren!

Svar