Cointest 4: Geocaching i genene?

Alt om geocaching
Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo
Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av tomahg » man 18 mar 2013 19:46

C: tomahg - fire første bokstaver i fornavn pluss et par bokstaver fra etternavnet

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av bjornda » man 18 mar 2013 20:25

Kaster meg på denne tråden med svar på del A:

Siden jeg jobber med DNA til daglig er premien jo ekstra fin synes jeg :D ... og det var i forbindelse med
en internasjonal konferanse i Oslo at jeg fikk vite om geocaching. En kollega av meg som var med på
avslutningmiddagen nevnte for meg at det fantes en sport som het geocaching hvor man skulle finne poster
vha GPS. Samme kveld googlet jeg og fant GC.com og tenkte at dette måtte jeg sjekke ut. Opprettet en profil
med en gang og bestemte meg for å prøve litt caching den førstkommende helgen.

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av bjornda » man 18 mar 2013 20:38

Fortsettelse - del B

Tid: Oktober 2008
Sted: Sigdal

Den første helgen var vi på tur til Sigdal og jeg kunne låne en GPS hos svigerfar. Det var en riktig
dinosaur av en GPS om man kan si det. En Magellan med bare to desimaler på minuttene, og dermed
en nøyaktighet på, tja ... 50-100 meter? Vi gikk på med krum rygg og skulle finne et par klassikere av
Brennoguten. Hadde med utskrift og hint på papir. Vi fant vår første - Villa Fridheim. GPS'en var ikke til
mye nytte, men hint og intuisjon var nyttige verktøy. Etter å ha tatt Den Gamle Mester som nummer to
dro vi til Lauvlia. Men det endte opp med en DNF på Lauvlia, Vaset frem og tilbake uten egentlig å skjønne
hvordan dette kunne henge sammen. Den fant vi dagen etter.

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av bjornda » man 18 mar 2013 20:47

Del C er enkelt:

bjornda er mitt brukernavn ved Universitetet i Oslo hvor jeg jobber. Hele fornavnet og de
to første bokstaver i etternavnet. Enkelt og greit. Mangel på fantasi kanskje .....

Heldigvis begynte jeg ved UiO så tidlig at jeg fikk et noenlunde bra brukernavn. Nå er snart
alle gode navn brukt opp .... og de nyansatte må ta til takke med kryptiske kombinasjoner :lol:

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av BosseG » man 18 mar 2013 20:55

C. Nicket "BosseG". Som alle svensker er jeg utstyrt med fler enn ett "fornavn", hvorav kun et av dem brukes, i svensk tradisjon. Nicket er en kombinasjon av disse to. Mitt "orntlige" navn er kort og konsist, to Bo-kstaver. Men som den verdensvante muligens har observert, blir alle personnavn i Sverige tostavelses i daglig bruk. Er det egentlige navnet lenger, blir det i talespåket avkortet. Margareta blir Maggan. Kortere navn blir forlenget. Derfor er jeg Bosse i Sverige, og har alltid vært det, uansett hva passet sier. Det navnet var jeg ikke alene om i min generasjon. I mine tidligere 20-år var vi derfor 5 Bosse i samme kamratgjeng på ca 30 pers. Hvorav to med samme etternavn, mitt. For å skille oss ad, ble førstebokstav i mitt mellomnavn lagt til - BosseG. De første LP-plater jeg kjøpte ble merket med det "nicket" (ukjent begrep, den gang). Siden fikk "nicket" ligge i fred helt til jeg skulle registrere meg i geocaching.com. Som velbegrunnet paranoid nettbruker gjenbruker jeg brukerIDer minst mulig. Så jeg trengte noe ubrukt som likevel lett ville kunne assosieres med meg men ikke med andre IDer jeg bruker. En psykoanalytiker vil kanskje greie å finne ut hvorfor "BosseG" poppet opp etter så mange år, men så var det. Kanskje jeg hadde tørket støvet av en gammel LP like før, og underbevisst registrert et gammelt bo(!)merke.
Bilde

the strandums
Junior
Junior
Innlegg:73
Registrert:ons 05 mar 2008 08:27

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av the strandums » man 18 mar 2013 21:40

C:
Nicket mitt er navnet på eiendommen/huset jeg bor i/på.
Strandum er en idyllisk plass helt nede ved Tr.Heimsfjorden.

Opprinnelig het jeg/vi The Strandums men ungene har nå fått egne nick...

Strandum

Hneite
Junior
Junior
Innlegg:65
Registrert:fre 26 aug 2011 09:26

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Hneite » man 18 mar 2013 21:42

B

Etter å ha søkt etter nærmeste cache på nettet oppdaget jeg at det lå et par langs lysløypa jeg bruker å sykle til jobben. Dermed ble det en lite omvei på vei hjem igjen og først cache var i boks. :)
Dagen etterpå var andre cache i boks og der fant jeg min første geocoin. Jeg var hektet :)

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av kosunde » man 18 mar 2013 22:19

Geocaching i genene, kanskje det? Fikk først kjennskap til geocaching i 2002 når en kollega av meg skulle være med som "GPS-ekspert" i forbindelse med Vi Menn reportasjen om turen til en cache med samme navn i Nordmarka. Som gammel o-løper vurderte jeg dette som litt for lite fysisk for meg, da. Et par år senere engasjerte jeg gamle gode MapDaddy til å snakke om geocaching på en konferanse på Lillestrøm. Det ble ingen stor suksess, og geocaching ble glemt for noen år. I 2008 hadde jeg imidlertid fått en Nokia N95 og leste om et gratis program som kunne brukes til å finne geocacher. Nysgjerrigheten ble for stor, og dermed var det gjort. Gutten var hekta... Og nicket? Lite fantasifullt!


Sent from my iPad using Tapatalk
Bilde

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av kosunde » man 18 mar 2013 22:29

Først nå leste jeg innledningen til denne tråden. Min første cachetur: Jo da, den gikk til cachen "Hringariki", bare et par kilometer hjemmefra. Og Nokiaen viste meg veien den. Fant deretter frem et par av de "ordentlige" GPS'ene jeg hadde fra før og tok med. Bikkjenut på tur. Det ble vel 10-12 funnen første dagen. Og siden har det bare ballet på seg...

kosunde



Sent from my iPad using Tapatalk
Bilde

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av kosunde » man 18 mar 2013 22:51

Da har jeg vel svart på A og B da, og så var det C. Skulle ønsket at jeg kjente til alle de flotte nickene når jeg registrerte meg, og kunne gjort noe likedan. Men nei da, det ble det gamle gode Telenor Online brukernavnet mitt, som selvsagt var avledet av mitt virkelige navn. Så slik ble det! :-(

kosunde


Sent from my iPad using Tapatalk
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av bjorges » man 18 mar 2013 23:35

C - Navnet, enkelt og kjedelig: Fornavn uten norske bokstaver og første i etternavnet.
Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av E-Lie » tir 19 mar 2013 00:34

C Ja det er akkurat like fantasifullt som så mange andres nick: Ellinor var opptatt og dermed hang jeg bare på mor for å få noe eget. Alt for langt i Nanoer og da blir det initialer av alle navnene mine EVL.

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av E-Lie » tir 19 mar 2013 00:43

B ble litt verre! Den aller første har jeg aldri logget som funnet! Grunn: Det var guttungen som lokket meg med på en tur rundt i Berlin. jeg fant boksen. En diger Ammoboks på en åpen plass midt i byen. Fikk låne en penn på en uterestaurant og fikk gelden av å se en eldre herre bli totalt tatt på senga da vi amatørmessig løftet boksen opp og sønnen logget seg i boka og replasserte boksen!
Min første ble Rodes hus ca 200 meter hjemmenfra. Husker jeg slet virkelig med å finne den. Iskaldt og snø i lufta og helt alene med ny GpS. Vanskelighetsgrad 1 og tereng 1,5.
Litt artig å tenke på den akkurat nå. sitter på et hotellrom i Dublin og irriterer meg grønn over en cache her som har samme vanskelighetsgrad og jeg klarer ikke å finne den! ( Ser ut til at den er borte)

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av ingsve » tir 19 mar 2013 10:08

A.

Jeg er usikker når jeg oppdaget geocaching, men det var etter at denne http://coord.info/GCNA5D ble publisert. Den fanget interessen etter surferunde på nettet. Den ble deretter glemt til den 16.2.2008 da jeg feiret 60 årsdag og fruen ga meg en GPSmap 60CSX i pressang. Etter den tid har vi ikke hatt problemer med fritiden. :D
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Raggsokk » tir 19 mar 2013 10:50

A: Jeg husker faktisk ikke hvor jeg hørte om geocaching først, men det må ha vært rundt mai 2004. Da fant jeg nemlig min første geocache - selv om 'karrieren' min begynte langt senere (mer om det i neste svar). Da var kona (som ennå ikke var kona mi da) og jeg ute og navigerte etter min første GPS, en Garmin Legend, og fant GCJE87 St. Hansberget i Drammen. Vi skrev oss inn med navn den gangen siden jeg egentlig ikke 'holdt på' med geocaching. Jeg kan faktisk ikke huske at jeg registrerte meg på geocaching.com engang, men jeg må vel ha gjort det for å få koordinatene... Jeg logget ihvertfall aldri funnet på nett. Utrolig hvor mye man glemmer på 9 år. Uansett, vi fant da cachen. Jeg lurte på å logge naboen Svenskeåsen også, men av en eller annen grunn ble det ikke noe av. I 2011 besøkte jeg begge cachene og logget dem skikkelig, og nå i ettertid har St. Hansberget dessverre blitt arkivert. Jeg regner den likevel ikke som mitt første funn. Det er nemlig en annen historie.
- Raggsokk

Bilde

Svar