Cointest 4: Geocaching i genene?

Alt om geocaching
Svar
Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo
Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av mamoreb » fre 15 mar 2013 18:43

Hei,

Det går mot en helg under dyna med halspastiller, lommetørklær og mysterier med vanskegrad <= **. For å skaffe litt egnet underholdning, setter jeg igang en cointest.

En cointest er en konkurranse (engelsk "contest") der du kan vinne en geocoin. Altså en cointest. ;)

Premien denne gangen er en "geocaching is in my genes" geocoin, med dertil passende tema.
Bilde

REGLER:
1. Du deltar i "cointesten" ved å poste et svar på dette innlegget, der du:
  • A - forteller hvordan du oppdaget geocaching
  • B - forteller om din første geocachetur/-funn/-DNF
  • C - forteller bakgrunnen for nicket ditt
2. Hvert medlem av forumet kan delta i konkurransen maksimalt tre ganger, dvs. ett innlegg i hver av kategoriene ovenfor. For å telle som ulike deltagelser må svarene være skrevet i ulike meldinger. Skriv gjerne med noen timer/dager imellom (men jeg gidder ikke å regne på tidskodene på innleggene :)).
3. Frist for å poste innlegg er 24. mars kl 23.59.
4. Jeg bruker en tilfeldig nummer-generator for å trekke ut et innlegg-nummer som vinner. Innlegg-nummer er plasseringen i tråden. Dette innlegget, skrevet av meg, er nr 1. Første svar blir innlegg nr 2, osv. Skulle jeg trekke et innlegg som ikke er gyldig som deltagelse (kommentarer på andres innlegg e.l.), trekker jeg på nytt.
5. Hvis det viser seg at jeg bør lage noen flere regler, har jeg lov til det. :lol:
Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Hofstad » fre 15 mar 2013 19:30

Flott tiltak og vanvittig stilige coins! ^^

Kjører på med første innlegg, svar på spørsmål A: Det er Oksavik som skal ha æren for at jeg begynte med geocaching seinsommeren 2009. Jeg hadde inntil da ikke hørt om denne aktiviteten før, men hadde såvidt hørt om det som kalles Degree Confluence Project. Vi begge studerte ved NTNU, og han hadde oppdaget geocaching i løpet av sommerferien. I løpet av kort tid var vi 6-7 stykker som jevnlig var ute på tur, men interessen falt i løpet av høsten og i dag er det bare jeg som fortsatt holder høyt aktivitetsnivå. Etter at jeg flyttet tilbake til Kristiansand i 2010 har geocaching blitt primærhobbyen.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av sven-egil » fre 15 mar 2013 19:36

:D

Svar på C.

Siden jeg aldri fant igjen passordet til en eldgammel konto med hele ett funn, lagde jeg et nytt.

Siden anonymitet er min sterke side, valgte jeg mitt fornavn som Nic, navnet mitt er sikkert et et av de mest vanlige i Norge.

Så da kan jeg lene meg trygt tilbake i visshet om at jeg er dekket sv anonymitetens slør.


God bedring til Mamoreb og takk for en artig konkurranse.
Bilde Bilde Bilde

maristua
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:fre 24 sep 2010 20:53

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av maristua » fre 15 mar 2013 19:53

Jeg begynner med å svare på spørsmål A

A - forteller hvordan du oppdaget geocaching:

Jeg oppdaget geocaching via et scrapbooking forum. Jeg hadde aldri hørt om geocaching før enda det skulle vise seg at mine foreldre hadde prøvd seg på geocaching allerede i 2008. Det var noen på forumet sommeren 2010 som lurte på hva man kunne finne på på kjedelige sommerdager. Et av forslagene som kom var å dra på geocaching. Jeg googlet geocaching og fant geocaching.com. Jeg leste alt av informasjon jeg kom over. Det hørtes jo veldig spennende ut, men kunne det passe for alle? Også en som til tider bruker rullestol? Jeg googlet litt til og fant ut at joda dette skulle i teorien være noe for alle enten man likte fjellklatring eller ville finne geocacher i urbane strøk. Det skulle gå noen måneder før jeg dristet meg ut på min første geocaching jakt.
Bilde

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Team eika » fre 15 mar 2013 20:43

Jeg gjør som forrige taler. Spørsmål 1.
Jeg oppdaget skattejakten for veldig mange år siden. Det var den gang en gikk å surra med papirkart og kompass. Turorientering kaltes det vist. Ungene var små (nå er yngste 27 år). De var kjempefornøyd med å finne annenhver post og slik holdt vi på i flere år.
Internett har jeg brukt lenge og for en del år siden kom jeg over siden (start.no?) Dette så moro ut, men det ble med det.
Datra vår Vibs startet med denne geocachingen. Fruen kjørte henne til Torp flyplass en dag for ca 2 år siden. Da tok fruen i sin første cache. Vibs cachet med mobilen, vi reiste på ferie til Tobago og bodde bare 100m fra en cache uten at vi viste det.
Da vi kom hjem spurte Vibs om jeg ville være med å ta noen cacher så vi reiste inn til Porsgrunn sentrum. Dette ble min første cachetur. Jeg husker den som om det skulle vært i går. Den første cachen jeg logget ble Urban Porsgrunn. Jeg tror vi fant fem cacher den ettermiddagen. Da var vi igang. Etter dette har det tatt helt av. Nå setter vi oss mål som vi bruker litt tid på å få til. Nå er snart kalenderen helt grønn og hele matrixen er full og i kveld tok vi vår 5997 norske cache siden vi startet.
Takk til dere alle.

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Viking_Princess » fre 15 mar 2013 21:00

A:

Jeg hadde hørt om dette via noen jeg leste dagbok/blogg hos i 2007, og fulgte spent med hver gang det var historier fra skattejaktene deres.
Hadde fortalt min daværende kjæreste om dette, og da han en dag faktisk fant en liten notis i avisa, om at noen holdt ett geocaching kurs, meldte vi oss på.
Jeg bodde i Nederland da, og dette kurset ble holdt av noen jeg nå senere har funnet ut er ganske så kjent i geocaching miljøet der, dem har til og med skrevet to bøker: http://www.jati.nl/verkoop.htm
Siden jeg allerede likte ideen, og jeg på dette kurset virkelig fikk prøvd forskjellige ting, forklart hvordan jeg kunne bruke GPSn og fikk en lett innføring i geocaching, bestemte vi oss for å kjøpe en Garmin Etrex, og så begynnte eventyret! :D

Desverre trodde jeg at navnet på kontoen vi da startet sammen ikke gikk ann å forandres, så da det ble slutt mellom oss, lagde jeg meg en ny konto, litt synd, ellers hadde jeg hatt en litt eldre konto ;)
Bilde

Asoteam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:42
Registrert:tir 11 sep 2012 21:10

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Asoteam » fre 15 mar 2013 21:05

Jeg vet egentlig ikke helt hvordan dette begynte. Jeg hadde hørt noe om geocaching via dama til eksen min, men jeg hadde nok ikke merket meg så mye hva det var. Så må jeg ha kommet over noe i media om geocaching. Dermed startet jeg søket på internett for å finne ut hv dette var. Siden jeg hadde kjøpt en iPhone, lastet jeg ned appen fra Groundspeak som prøveversjon. Etter å ha funnt den første cachen via prøveappen, fant jeg ut at dette var morsomt. Kjøpte derfor appen i fullversjon, etter ganske kort tid ble det premiummedlemskap, og etter et event i Danmark, måtte vi kjøpe GPS. En morsom aktivitet som gir oss nye opplevelser og forslag til turer.

Asoteam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:42
Registrert:tir 11 sep 2012 21:10

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Asoteam » fre 15 mar 2013 21:29

B

Mitt første funn var po vei hjem fra hytta på Norefjell. Vi måtte innom Den gamle Mester, og fant min første cache der. Uheldigvis loggget jeg Pitstop23 først selv om jeg fant den som nummer to. Cachen ved Den gamle Mester en en micro, og det var morsom tå finne den. Som norsklærer var det også litt spesielt at dette var min første cache.

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Bikeridr » fre 15 mar 2013 22:12

Spørsmål A:

Jeg fikk en GPS mottaker i "safety award" bonus fra jobb på høstparten i 2002. En Garmin eTrex av simpleste sort. Ikke kartfunksjon og ikke medfølgende kabel for datatilkobling, men ved å kjøpe en kabel som ekstrautstyr kunne man koble den til PC/Laptop via seriellport. (Tror ikke USB var oppfunnet ennå) :-)

Så var det da, å finne ut hva jeg kunne bruke min nyerhvervede bonusgave til. Først var det å lese seg opp på hva jeg hadde fått, og Garmin eTrex var visst (om enn simpel) noe av det beste på markedet den gang. Den første med 12 parallelle kanaler, plass til hele 500 veipunkter osv..

Etter mye lesing på norske og internasjonale fora, fant jeg et innlegg på gps.no "om noe som kaltes geocaching". Så leste jeg videre og fant og laget profil på Geocaching.com. Deretter var det å leite etter cacher i nærheten av hjemmet i Tromsø. Hmm, ingen i angjeldende lei i første omgang, men våren 2003 var det hele 4 cacher å velge å vrake i. :-)
Var rimelig stolt da jeg kunne logge min første cache i mai 2003..

Så, sånn oppdaget jeg geocaching. Selv om jeg har hatt en litt opp og ned interesse, så er det iallefall min tidligere arbeidsgiver jeg har å takke for at jeg "fikk se cachelyset" og som jeg nå snart kan feire 10-års-jubileum for. :-)
Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Indrebø » fre 15 mar 2013 22:45

For å gjøre det enkelt begynner jeg med svar A.

På våren 2011 hadde jeg så smått fått sansen for sykling.
Og som IT mann med klare nerde tendenser så måtte jeg jo selvfølgelig også ha en sykkel computer.
Jeg endte opp med en Garmin Edge 605 som ikke kostet allverden, da det ikke var den nyeste modellen på markedet.

Jeg husker ikke nøyaktig hvordan jeg snublet over geocaching, men ordet dukket vel opp på Garmin sine websider som jeg var innom for å lære meg å bruke sykkel computeren.
Begrepet geocaching hadde jeg hørt om flere år før dette, men det var først nå at jeg begynte å aktivt lese om det og sette meg bedre inn i hva det gikk ut på.

Det virket jo også som en fin måte å forsvare innkjøpet av GPSen, slik at den kunne brukes til mer enn bare en ting.
Året gikk og interessen for sykling dabbet litt men til gjengjeld falt geocachingen virkelig i smak.

Sykkel-computeren var ikke spesielt godt egnet til geocaching så den solgte jeg.
Kjøpte meg en ny og vesentlig dyrere GPS og heldigvis for meg slapp jeg å sove i hagen etter å ha fortalt kona hva den nye GSPen kostet. :D :D
Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Hofstad » fre 15 mar 2013 23:13

Velger nå å gå løs på punkt C; hvordan nicket mitt oppsto.

Nicket mitt, Hofstad, kan meget enkelt forklares med at det er det jeg er registrert med som etternavn i Folkeregisteret. Vi var en vennegjeng som begynte med geocaching høsten 2009, og de fleste av oss registerte oss med etternavnene våre. De aller fleste viste seg å være ledige på geocaching.com; per i dag er det 885 personer i Norge som har etternavnet Hofstad, dvs en delt 550. plass med Ovesen. :) Som uoffisiell representant for alle Hofstad'ene i Norge etterstreber jeg å holde en viss kvalitet på mine funnlogger, og beskrivelser på mine utlagte cacher! :wink:
Bilde

footie77
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:tor 20 des 2012 18:55

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av footie77 » lør 16 mar 2013 10:22

Velger å ta spørsmål A - hvordan jeg begynte....

Hadde lest ulike avisartikler opp gjennom årene om geocaching og syntes det hørtes spennende ut, men kom aldri i gang selv. Flyttet til USA i 2007 for å studere og sommeren 2008 ble jeg med en venn ut og fant 1 stk cache (husker ikke navnet). Kjøpte inn en gps - Oregon 200, lagde meg et nick på geocaching.com (logget ikke cachen) og av en eller annen grunn stoppet det der. :oops: Tilbake i Norge i 2009 og året etter skaffet jeg meg en hund. :D Etter å ha tuslet rundt i nærområdet i 2 år var jeg passe lei de samme turene, og rundt påsketider 2012 begynte jeg å leite frem den gamle gps'en. Den ble funnet, fisket frem det gamle brukernavnet, logget meg inn og fant nærmeste cache - en av Catch sine Oslo Boundaries. Trenger vel ikke akkurat å si at det nå er en ny tur hver helg om ikke oftere :lol:

the strandums
Junior
Junior
Innlegg:73
Registrert:ons 05 mar 2008 08:27

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av the strandums » lør 16 mar 2013 19:27

A: Jeg oppdaget geocaching i en artikkel i Trønderavisen..
Lånte meg en GPS samme dag og dro ut i felten... men fant ingenting. .. :'(

Strandum

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av avigerus » lør 16 mar 2013 20:31

A - forteller hvordan du oppdaget geocaching
Vel, i 2005 var det jo ikke mange som drev med dette, men jeg var altså på et kurs på Hamar, sammen med en kar som drev med dette. Eirik og Karin var nicket deres. Han var på vei ut til Ninnes fyrtårn, og lurte på om jeg ville slå følge? Joda, og jammen klarte jeg å finne boksen! Logget selvsagt slik en skal og vel hjemme ble det registrering og en smiley. Dessverre så hadde vi ikke egen GPS, og dermed forsvant det hele i glømmeboka intill vi plutselig begynte...og siden har vi leita og logget...hehe

B - forteller om din første geocachetur/-funn/-DNF
hehe...Siden vi ikke hadde noen GPS ble det jo litt sånn leit og finn kanskje på meg... NOen fant jeg ut ifra spoilertips og bilde, mens noen klarte jeg ikke. Kona var jo litt nysgjerrig på dette, og siden hun maste slik, fikk jeg logget meg inn og fant en hun kunne få prøve seg på... hehe... Hun forsvant ut døra, og ble borte i vel 1,5 timer... Cachen var Olavskirken - ruiner ved Bamble kirke. Hun kom hjem, sliten etter å ha saumfart steinmurer både en og to ganger. Nå var hun sint, og forlangt en GPS, nå i dag!! Vel, ringte litt rundt, og rett før stengetid fikk jeg høre om en butikk som hadde en slik 60 CSx liggende. Joda, vi heiv oss i bilen, og rakk vel akkurat innenfor døra før de skulle stenge. Men, typa ville egentlig ikke selge denne, for den var jo så dyr...kr. 5.500,-!! Da ble kona sint, dro frem VISA og vips var vi ute av butikken med en eske under armen.. Mens kona kjørte mot Bamble kirke, satte jeg inn to batterier, forsøkte å finne ut av hvordan legge inn koordinater...øg samtidig med at det ble løst, parkerte kona.. Vi var fremme ved cachen. Hun reiv GPs ut av nevene mine, siktet seg inn, og marsjerte rett til 0-punktet og fant selvsagt en flott FrodoTheDog-cache etter få sekunder. slikt blir en hektet på, og nå har vi snart 8000 funn! De fleste er nok funnet av kona...
Behøver jeg å skrive at vi har valgt hver våre...for det nytter sjeldent å dele på en... vel, vi har nå flere hver, siden vi fortløpende kjøper siste nytt fra Garmin..
En flott DNF som raskt ble oppgradert til en vakker smileyslogg...

C - forteller bakgrunnen for nicket ditt
Æsj, det var nok Telenor som i sin tid ga med dette... For mange år siden var et navn som var greia ved valg av e-mail, og siden jeg bestillte gjennom Telenor, ble det altså avigerus@online.no.
Siden jeg ikke er så kreativ i valg av nick, ble det til at jeg bruker denne varianten der jeg er....Burde vel finne på noe nytt, men syntes at avigerus er så godt innarbeidet at det får vel leve videre....
Kan vel røpe at da jeg ble reviewer, var jo avigerus ikke så greit å benytte....så da ble valget Protea Sangomas.. Ville jo ikke bli kalt for legomannen... hehe

Vel, da fikk dere høre litt mer ifra avigerus. Kona har forresten sitt eget nick, og ganske riktig. Det er kona til avigerus...hehe
Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av E-Lie » lør 16 mar 2013 21:06

A. Guttungen jobbet i Tyskland hvor jeg tror denne morsomme hobbyen er mer utbredt. Vi hadde en allerede da en gammel Magellan og den ønsket han nedover. Så min første kontakt ble dermed som følgesven for min sønn.

Svar