Cointest 4: Geocaching i genene?

Alt om geocaching
zebastinio
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:søn 17 apr 2011 19:45
Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av zebastinio » søn 17 mar 2013 10:55

Jeg vil ta kategori C. Hvordan fikk jeg nicket mitt.

Jeg heter Sebastian og alltid spilt fotball. I mine yngre og mer atletiske dager så var brassespark noe jeg øvde en del på. I en fotballkamp for Sannidal en gang for lenge siden så fikk jeg til et ganske spektakulært brassespark som endte med et mål. (det var ikke jeg som scorte). På sidelinjen ved benken vår sto det en journalist fra lokalavisen som ble veldig imponert og lurte på hvem dette var som gjorde slike triks. Da svarte treneren vår: det er brasilianeren vår: zebastinio. Dette ble da publisert i avisen og slik fikk jeg navnet som jeg senere har tatt som nick på geocaching. Det skal sies at jeg også er halvt spansk, så det passer ganske bra.

8)
Bilde

Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 17 mar 2013 11:09

A, B og C er på en måte tre deler av samme historien, men slik konkurransen er lagt opp kommer den som tre deler. Her er første del:

Min ekskone hadde hørt om Geocacheing fra en bekjent av seg, og hadde sjekket ut litt mer om dette på nettet. Hun prøvde å forklare konseptet for meg, og jeg syntes det hørtes såååååå totalt DUST ut! At var det en ting jeg var helt sikker på så var det at DET skulle jeg hvertfall ikke rote meg borti.

Og min motstand mot konseptet om å sulle rundt i skogen på jakt etter en plastboks, eller å snike seg rundt i byen på jakt etter en bitteliten metallsylinder som en eller annen dimling hadde hengt ut bare for å skrive kallenavnet mitt i den og så gå videre, det var nok årsaken til at det gikk bortimot ett år fra jeg hørte om det første gang og til jeg ved en ren tilfeldighet ble med på det som ble min første cachetur. (Som jeg forteller om i neste del...)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Argon18
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:fre 06 jul 2012 21:37
Sted:Litt oppe, mest nede. Kongsberg

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Argon18 » søn 17 mar 2013 11:30

Kategori A:

Jeg ble introdusert til geocaching av GorgonVaktmester og Heklegurine.
Husker ikke datoen, men det var kanskje i romjula 2008 ?
Registrerte meg i begynnelsen av januar 2009, og fant min min første cache
5 januar 2009. Etter drøyt 300 funn prøvde jeg meg også som cache-eier, moro :P !
Synes fortsatt det er moro, lager egne(små) utfordringer; fylle kalenderen, fylle 81-matrisen,
kvalifisere meg til div. challenger, cache i flere land, cache lenger øst,vest,syd,nord enn tidligere osv. osv.
Altså masse moro, men i perioder for liten tid til denne hobbyen :D.
Vil også nevne at jeg har truffet mange utrolig hyggelige mennesker som bedriver geocaching.

Argon18
Sist redigert av Argon18 den søn 17 mar 2013 12:29, redigert 1 gang totalt.

traage
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:20
Registrert:man 16 apr 2012 22:42

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av traage » søn 17 mar 2013 11:36

A: Jeg leste avisen (Kragerø Blad tror jeg). Husker ikke om det var nett eller papir, men kom over ett stykke hvor Azzido var portrettert i en annen forbindelse under sitt eget navn. Det kom frem av teksten at han hadde en hobby kalt Geocaching, med en liten forklaring om hva dette var. Siden jeg ikke akkurat hadde vondt av å lee litt på meg, virket det som noe å utforske.

traage
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:20
Registrert:man 16 apr 2012 22:42

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av traage » søn 17 mar 2013 11:43

B: Fant frem noen cacher i nærheten av hjemme, og fikk skrevet ned koordinater og hint. GPS hadde jeg jo til bilen, så det var denne jeg startet med. Da var det bare å sette seg i bilen og kjøre i vei. Kom til en liten skogsflekk nær E-18 i Kragerø og parkerte. GPS'en ut av bilen og labbe de siste meterene på en liten sti.
Boksen fant jeg fort, og husker jeg hadde en liten spennings følelse når jeg åpnet den, da jeg ikke visste helt hva jeg kunne forvente.
Det ble to funn denne første dagen, to til den neste.

Argon18
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:fre 06 jul 2012 21:37
Sted:Litt oppe, mest nede. Kongsberg

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Argon18 » søn 17 mar 2013 11:46

Kategori B:

Min første cachetur gikk til Kongsberg sentrum: Silver mines #2 Museum Kongsberg, GCK6MF.
De 2 eldste barna(Ferrari-boy og Argon-girl), var med. Minstejenta(SprellMakrell) var ikke født enda.
Må også nevne at dette foregikk uten gps, også de neste 20-30 ble funnet uten gps, men brukte
Norgeibilder flittig, målte ca avstand fra: sving på vei, veikant, bekk, jordekant osv. osv. Mye moro :P.

Vil nevne spesielt julaften 2011, i shorts på stranda, på Fuerteventura logget vi Virtuell: American Star, GCB92D.
Norges første, i Bergen, The first cache in Norway, GCBBF, i ekte Bergens vær sommeren 2010 var også spesiell :D .

Argon18
Sist redigert av Argon18 den søn 17 mar 2013 12:29, redigert 1 gang totalt.

traage
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:20
Registrert:man 16 apr 2012 22:42

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av traage » søn 17 mar 2013 11:48

C: Bakgrunnen for nicket mitt er nesten like gammelt som meg selv.
Jeg heter Tor Åge og er fra Jevnaker på Hadeland, og i barndommen hadde jeg en liten tendens til å snakke litt fort og å hoppe over enkelte bokstaver for å få snakket fort nok.
Så jeg har mang en gang presentert meg som TrÅge fra Jennaker. Siden Å ikke er en internasjonal bokstav måtte det bli to A'er.

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Bikeridr » søn 17 mar 2013 11:49

Spørsmål B:

Etter å ha fått GPS mottakeren i bonus og kommet over geocacing (tidligere omtalt), forløp første cachetur seg slik:

En barndomskompis (fortsatt nære venner) ble forespurt av meg om han ville være med på "geocaching", og jeg dro frem "den gule" (eTrex basic, 2002-modell) samt et papirkart i Norges 1:50.000 serie hvor selveste *cachen* var markert med en behørig X :-)

"Uffsj, hva er dette for noe tull da..?" Slik var reaksjonen fra min beste venn på min nyerhvervede og overentusuiastiske interesse.
Men, dette var jo litt oppi fjellheimen, og min venn har alltid prøvd å "dræge" meg med på turer i skauen/fjellet, men lat, feit og giddalaus som jeg er/var av natur, ble det ofte "Næ, gidd ikkjæ". Så, joda, med sjans om at jeg "gidda" å gå på fjelltur, så ble han nå med da, bare han fikk holde kartet, så kunne jeg "leke med den der greian" selv. :-)

Vel, vi fikk kjørt de der 30 km ut av byen og til Kvaløya, nærmere bestemt Finnvikeidet og la ivei oppover Aldorfjellet etter "skatten".
Etter litt god fart (relatively speaking) oppover haugene (har vel aldri spølt så fort oppetter noen fjellside frivillig tidligere) kom vi nå frem til cachen. Det var forøvrig kompisen som fant cachen da vi kom frem. Denne ble behørig logget, og i cachen lå det også et engangskamera som skulle brukes til å fotografere finneren(e) med.
Det var da min hittil overskeptiske kamerat fant ut at "dette var jo gøy" og han startet med å fabulere hvilken cache han selv skulle legge ut..
I dag er han fortsatt uten GC-nick og har heller ikke lagt ut cacher, men han er gjerne med når jeg går cacheturer. Han har nettopp funnet en ny multicache han mener vi bør "plukke" når jeg kommer på Tromsø-tur igjen. :-)

Her er loggen fra min/vår første funnede cache, funnet og logget 23.05.2003:
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... bd1c24ef0a
Bilde

Argon18
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:fre 06 jul 2012 21:37
Sted:Litt oppe, mest nede. Kongsberg

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Argon18 » søn 17 mar 2013 11:50

Kategori C:

Mitt nick: er født den 18.

I det periodiske system over grunnstoffene er grunnstoff nummer 18: Argon.
Derfor: Argon18 :mrgreen: .

Da gjenstår det bare å ønske god bedring :) .

Argon18
Sist redigert av Argon18 den søn 17 mar 2013 12:30, redigert 1 gang totalt.

famv17
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:tir 08 mai 2012 19:47

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av famv17 » søn 17 mar 2013 11:56

A: Jeg satt i sofaen som jeg så ofte gjorde og forbannet meg over at Tjukkasgjengen-gåing ikke ga meg noen verdens ting. Det ble for ensformig, men så satt jeg å titta på fjesboka å så at et vennepar av oss hadde begynt med GeoCaching.
Yess!! Endelig en greie som får meg ut av sofaen og i tillegg gir mening.
Det er nå 10 måneder, 1384 funn og 10 kg. siden. :)
Bilde

maristua
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:fre 24 sep 2010 20:53

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av maristua » søn 17 mar 2013 13:01

svar på spørsmål B - forteller om din første geocachetur/-funn/-DNF

Min første geocaching tur var i Fuengirola, Spania. Cachen var lokalisert ved et gammelt slott. Jeg hadde bare bil GPS som er veldig unøyaktig. Den er jo fornøyd når den kommer 20-50 meter fra målet. Så det ble litt leting før boksen kunne tas fram. I denne cachen fant vi også en geocoin. Jeg hadde lest alt jeg kom over om TB og geocoins så jeg viste veldig godt hva dette var for noe og hva man skulle gjøre med dem. Geocoinen som lå i denne cachen skulle tilbake til Danmark. Siden denne cachen var dens første eller andre stopp (husker ikke helt) bestemte jeg meg for å IKKE ta denne med meg tilbake til Norge.
Vi fant noen flere geocacher med bil GPS, men jeg fant ut at hvis vi skulle orke å holde på med denne leken så måtte vi få oss en GPS som egnet seg til geocaching.
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av avigerus » søn 17 mar 2013 13:01

B - forteller om din første geocachetur/-funn/-DNF
hehe...Siden vi ikke hadde noen GPS ble det jo litt sånn leit og finn kanskje på meg... NOen fant jeg ut ifra spoilertips og bilde, mens noen klarte jeg ikke. Kona var jo litt nysgjerrig på dette, og siden hun maste slik, fikk jeg logget meg inn og fant en hun kunne få prøve seg på... hehe... Hun forsvant ut døra, og ble borte i vel 1,5 timer... Cachen var Olavskirken - ruiner ved Bamble kirke. Hun kom hjem, sliten etter å ha saumfart steinmurer både en og to ganger. Nå var hun sint, og forlangt en GPS, nå i dag!! Vel, ringte litt rundt, og rett før stengetid fikk jeg høre om en butikk som hadde en slik 60 CSx liggende. Joda, vi heiv oss i bilen, og rakk vel akkurat innenfor døra før de skulle stenge. Men, typa ville egentlig ikke selge denne, for den var jo så dyr...kr. 5.500,-!! Da ble kona sint, dro frem VISA og vips var vi ute av butikken med en eske under armen.. Mens kona kjørte mot Bamble kirke, satte jeg inn to batterier, forsøkte å finne ut av hvordan legge inn koordinater...øg samtidig med at det ble løst, parkerte kona.. Vi var fremme ved cachen. Hun reiv GPs ut av nevene mine, siktet seg inn, og marsjerte rett til 0-punktet og fant selvsagt en flott FrodoTheDog-cache etter få sekunder. slikt blir en hektet på, og nå har vi snart 8000 funn! De fleste er nok funnet av kona...
Behøver jeg å skrive at vi har valgt hver våre...for det nytter sjeldent å dele på en... vel, vi har nå flere hver, siden vi fortløpende kjøper siste nytt fra Garmin..
En flott DNF som raskt ble oppgradert til en vakker smileyslogg...
Bilde

jomale
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:tor 01 des 2011 15:07

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av jomale » søn 17 mar 2013 14:47

A.
Hvordan jeg oppdaget geocaching ?
Jo, datter og "typen" fortalte om at de hadde vært på turer både hit og dit både natt og dag, da jeg syntes det var litt rart at de var på tur om natta fikk jeg forklart at det ikke var så mange andre ute da, så de fikk lete etter bokser uten forstyrrelser....
Dette virka for meg nokså sæært så jeg ble nysgjerrig og spurte litt mere om dette fenomenet.
Dagen etter ble jeg bedt med på tur til Sundvollen for å finne noen bokser i området der, vips så var jeg hekta :)
Da jeg er glad i å gå tur i skog og fjell var dette en perfekt aktivitet for meg, dermed hadde jeg skaffet meg en ny hobby som har ført meg til mange fine steder jeg ellers aldri ville ha oppsøkt.
3 dager etter mitt første cachefunn hadde jeg bursdag, gaven til meg selv ble da en Oregon 450 !!

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av avigerus » søn 17 mar 2013 16:18

C - forteller bakgrunnen for nicket ditt
Æsj, det var nok Telenor som i sin tid ga meg dette... For mange år siden var et navn som var greia ved valg av e-mail, og siden jeg bestillte gjennom Telenor, ble det altså avigerus@online.no.
Siden jeg ikke er så kreativ i valg av nick, ble det til at jeg bruker denne varianten der jeg er....Burde vel finne på noe nytt, men syntes at avigerus er så godt innarbeidet at det får vel leve videre....
Kan vel røpe at da jeg ble reviewer, var jo avigerus ikke så greit å benytte....så da ble valget Protea Sangomas.. Ville jo ikke bli kalt for legomannen... hehe

Vel, da fikk dere høre litt mer ifra avigerus. Kona har forresten sitt eget nick, og ganske riktig. Det er kona til avigerus...hehe
Bilde

Olseng
Junior
Junior
Innlegg:52
Registrert:lør 08 sep 2012 21:39
Sted:Fredrikstad

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Olseng » søn 17 mar 2013 17:22

jeg er med i speidern og trodde jeg skulle på GPS kurs men det ble heller kurs i geocaching .
samma kveld prøvde jeg meg men det ble DNf men dagen etter fant jeg en annen (en anno)
nicet er mitt etternavn

Svar