Cointest 4: Geocaching i genene?

Alt om geocaching
jomale
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:tor 01 des 2011 15:07
Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av jomale » søn 17 mar 2013 19:13

B.
Min første cachetur var sammen med datter, "typen" og sønn, datoen var 8.5.2010.
Målet for turen var Sundvollen ved Tyrifjorden, og finne cacher oppover Krokkleiva.
Første stopp på vegen dit var på Sokna stasjon hvor kosunde hadde en "koblingsboks" plassert på ei nedlagt strømtavle (cachen er nå arkivert). Reisefølget mitt hadde funnet denne cachen før, så dette var en introduksjonscache for å vise meg hva jeg kunne forvente å finne senere om denne "sporten" falt i smak.
Jeg fikk låne gps og forklart bruken av denne i korte trekk. Da jeg ankom 0-punktet ble jeg stående å kikke på boksen uten å skjønne stort, så datter måtte forklare at det var cachen jeg sto og kikka på, dette syntes jeg var så artig så jeg ble hekta der og da. Cachene oppover Krokkleiva løp jeg nesten før de andre for å komme til først, SÅÅ morsomt syntes jeg dette var!!
Så jeg ble helt hekta på første tur, og har vært det siden.

Min første DNF var en mikro, Hoensskatten, som nå er arkivert, jeg fant den ved et senere besøk.

jomale
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:tor 01 des 2011 15:07

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av jomale » søn 17 mar 2013 20:59

C.
Bakgrunnen for nicket mitt er navnet mitt i den virkelige verden.
Fra jeg registrerte meg som medlem på geocaching.com 8.5.2010 og frem til september 2012 var nicket mitt 5jomale6,
dette syntes jeg var litt dumt egentlig, hvertfall når jeg skulle logge på knøttsmå loggremser.
Og noen ganger jeg hilste på andre cachere ble jeg forbundet med en radioamatør, ikke noe negativt det, men litt latterlig og ikke tilfelle.
Da jeg og datter planla å ta en powertrail på 300 cacher, tok jeg en beslutning om å endre nicket før turen,
så da kutta jeg ut tallene, slik ble jeg en ren amatør :lol:
De to første bokstavene fra hvert av navna mine, veldig fantasifullt kan man si :lol:

Det er noen veldig fine coiner i dette lotteriet som jeg har veldig lyst til å vinne altså :D
Så krysser finga og håper på et lite under.
Hadde passa bra med en slik oppi kunstnerdalen 8) .

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Bikeridr » man 18 mar 2013 00:14

Spørsmål C:

Nicket mitt ble vel til noe tilfeldig. Siden jeg hadde "identitetskrise" og ikke visste hva jeg skulle bruke som universelt brukernavn måtte jeg i tenkeboksen.
Alle "kuule" navn var opptatt. Ikke nødvendigvis på GC, men jeg ville hete det samme flere/alle plasser.

Så da satt jeg der og prøvde og "smakte" på forskjellige brukernavn jeg kunne leve med, også når jeg blir gammel og grå. :-)
Jeg har en stor hovedinteresse for motorsykkel og regner med jeg ikke avslutter den interessen før "han gammeleirik" kakker på døra (etter jeg har oppnådd tresifret alder ;-) ). Så da ble det da "Bikeridr". Nei, det er ikke stavet feil med en "manglende" bokstav. Nicket er lett amerikanisert og basert på datamaskinene i "gamle dager" da det kun gikk å ha 8 tegn i navnet. (Joda, er nok litt datafrik også). Så derfor ble det slik. Jeg uttaler selv nicket "Baikraid(e)r" med veldig svak -e-.
Bilde

Asoteam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:42
Registrert:tir 11 sep 2012 21:10

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Asoteam » man 18 mar 2013 01:02

C

Nicket mitt er det andre jeg har. Da jeg startet brukte jeg nicket annoks som er de tre første bokstavene i fornavnet nitt og de tre siste bokstavene i etternavnet mitt. Jeg cachet sammen med mannen min, bobiljan, men det ble for tungvint me t profiler og at vi begge to skulle logge når vi gikk sammen. Derfor fant vi ut at vi ville ha en felles profil, og for å signalisere det, ville vi ha med team i navnet.

Vi er glade i brettspillet Settlers, og spiller det på nettet på ei side som kalles Asobrain. Dermed kombinert vi team med Aso, til Asoteam.

Jeg har fortsatt nicket mitt annoks på denne sida her, men cacher altså under nicket Asoteam.

Morsom hobby, og det hadde vært gøy å vinne en coin.

Håper du er frisk igjen nå!

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av GorgonVaktmester » man 18 mar 2013 11:33

Da er det på tide å fortsette fortellingen med å svare på B:

Jeg hadde altså hørt om Geocaching av min ekskone (vi var gift da), men syntes det hørtes helt dust ut og hadde ingen intensjoner om å begynne med det.

Det var nyttårsdag i 2009 og vi skulle rett og slett ut og gå en spasertur. Bare noen hundre meter hjemmefra peker Heklegurine (altså min ekskone) mot Frogner Hovedgård (altså den i Skien) og sier "Der borte ligger det en sånn Geocache. Skal vi gå bort og se om vi finner den? Jeg har studert kart og flyfoto, så jeg vet hvor den skal ligge." Vi skulle jo ingen steder, og ikke var det noe vi skulle rekke, så vi kunne jo like gjerne gå dit som noe annet sted. Vel fremme ved nullpunktet gikk det ikke lang tid før HekleGurine kunne plukke frem en fin lock'n'lock boks med mye spennende innhold. Hun hadde allerede registrert seg, og logget seg inn i loggboken. Og så sier hun til meg "Du er sikker på at du ikke vil logge for sikkerhets skyld du også? Det kan jo hende at du blir med meg og finner flere..." Jeg lot meg overtale og så var det å finne på Nick. Valget falt på "Gorgon" (kommer tilbake til årsaken til det valget i punkt C) og dermed var det gjort... GCY9X4 - Frogner Hovedgård, Skien var logget. Det ble flere turer de neste dagene, og jeg vet ikke når jeg ble hekta, men det var ganske raskt!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

mortex
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:man 24 des 2007 13:47
Sted:Fetsund

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av mortex » man 18 mar 2013 12:42

Som utdannet geograf med flere år i kartbransjen kom jeg tidlig over geocaching på nett, men begynte ikke selv før februar 2005.

Første cache var Oksefjellet ved Lillestrøm. Fin tur med alle unga og GPSen førte oss en meter fra boksen som vi fant lett. Småpikene falt fra ganske raskt, mens guttungen holdt følge med eget nick i flere år. Nå har det blitt stadig mindre caching på meg de siste åra. For opptatt med alt annet, dessverre, men håper å komme sterkere tilbake.

Ca. 1983 fikk en kompis en ZX Spectrum og vi satt mye og spilte på denne. Begynte etter hvert å variere navnene våre på highscorelistene og Morten ble til mange varianter, blant annet Mortex som ble sittende også utenfor highscorelistene.

Hneite
Junior
Junior
Innlegg:65
Registrert:fre 26 aug 2011 09:26

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Hneite » man 18 mar 2013 13:26

A.
For lenge siden oppdaget jeg Geocaching gjennom en avisartikkel men siden jeg ikke hadde noen GPS der og da og ikke råd til det heller ble det lagt på is.
Mange år etterpå var det på tide å kjøpe en ny telefon etter å hatt den samme i neste 5 år. Denne nye smarte telefonene hadde GPS og på android market kom jeg over et geocachingprogram. Og da kom jeg på hva jeg hadde lest for mange år siden. Samme kveld lastet jeg ned programmet og søkte på nærmeste cache. Men det er neste post.

Det som ergrer meg fremdeles er at jeg like før jeg gjenoppdaget geocaching hadde vi vært på ferie i Tunisia. Et land jeg neppe kommer til å besøke igjen. :( Og ikke langt fra hotellet lå det en cache.

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Tique » man 18 mar 2013 13:44

A - forteller hvordan du oppdaget geocaching

Geochaching har jeg visst om fra "dag en", og syntes det hørtes utrolig morsomt ut. Da den første cachen i noenlunde nærhet ble lagt ut skjønte jeg imidlertid at dette ikke var noe for meg, den lå såpass langt unna at det var håpløst for meg som ikke har bil, og GPS hadde jeg jo i hvert fall ikke. Mange år senere kjøpte jeg min første iPhone og noe av det første jeg lastet ned var groundspeak-appen. Da viste det seg at nærmeste cache var ca. 100 meter unna, og da var jeg bitt av basillen :D
Bilde

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Tique » man 18 mar 2013 13:59

B - forteller om din første geocachetur/-funn/-DNF

Av en eller annen grunn ble det første funnet ganske langt hjemmefra, jeg og søsteren min var ute på kjøretur og bestemte oss for å gjøre et forsøk (fortsatt med prøveversjonen av groundspeak-appen, som i hvert fall på den tiden var helt ubrukelig). Vi fant cachen, en mikro, og fikk totalt 14 funn den dagen ^^
Bilde

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Tique » man 18 mar 2013 14:12

C - forteller bakgrunnen for nicket ditt

Jeg husker faktisk ikke hvordan jeg begynte å bruke akkurat dette nicket, har brukt det i mange sammenhenger så det har liksom bare blitt nett-navnet mitt.

(Jaja, nå ble det tre på rad fra meg, men skriver jeg ikke alle innleggene nå kommer jeg til å glemme det :P)
Sist redigert av Tique den man 18 mar 2013 14:13, redigert 1 gang totalt.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av thomfre » man 18 mar 2013 14:13

A:
For mange år siden leste jeg om geocaching i en artikkel på nett, da var det om globak skattejakt i New York (hvis jeg ikke husker helt feil). Jeg tenkte ikke noe mer over det den gangen, men når jeg leste en artikkel om det igjen i januar i fjor fikk jeg lyst til å prøve. Først tenkte jeg bare at det så ut som en fin måte å få tak i enda flere penner på (jeg samler på reklamepenner :D) – altså jeg trodde det var penner å hente som bytteting...

Når jeg bestemte meg for å prøve måtte jeg jo sende litt meldinger hjem for å høre om det var noe vi skulle prøve på eller ikke… Det er sjelden jeg gjør noe halvveis, så jeg registrerte meg og oppgraderte til premium med en gang. Som dere kan se av meldingene under hadde vi ingen anelse om hvor mye dette skulle påvirke hverdagen vår:

«[03.01.2012 08:09:47] Heltinnen: men e detta sånn at me kan gå aktivt inn for det? eller e det bare dann å vann?
[03.01.2012 08:10:40] thomfre: vi får se»

Vel, aktivt har det blitt! Og kjekt har det vært! Vi har sett og opplevd utrolig mye og møtt masse kjekke folk!

Fortsettelse kommer...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av tomahg » man 18 mar 2013 15:33

B:

Sommerferien 2005 gjorde jeg mitt første forsøk på http://coord.info/GCN6DM - men av flere årsaker fant jeg ikke cachen.
1) Jeg visste ikke hva jeg lette etter, men forventet ikke at det skulle være så lite og være gjemt så godt som det viste seg å være.
2) GPS'en jeg brukte var en USB-modell fra Holux, koblet til et micro-ITX-hovedkort montert i hanskerommet på min 1987 Toyota Corolla. Pga forstyrrelser fra 12v-230c-inverteren måtte den og GPS-enheten plasseres i hver sin ende av bilen, så GPSen lå på hattehylla. En gammel harddisk og støtdeming laget av gummistrikk og skumgummi fikk også plass i hanskerommet, og en 7"-trykkfølsom skjerm fikk plass på dashboardet sammen med en FM-mottaker. Hovedformålet med installasjonen var navigasjon (med "MapMonkey") og musikk/film/underholdning.

Siden GPS'en ikke kunne fjernes fra bilen ble det så-som-så med finnavigeringen inn mot cachen. I løpet av de neste dagene gjorde jeg noen forsøk til på andre cacher også, men fant ingen av dem. Jeg begynte faktisk å tvile på om det faktisk fantes slike geocacher, eller om alt bare var tull.

Det var først med lånt Garmin 76-serie at det omsider ble et funn utenfor melkefabrikken på Kapp.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av bjorges » man 18 mar 2013 19:17

A - Som gammel orienteringsløper og utdannet innen kartfaget hadde jeg lyst på en håndholdt GPS, mest for å logge hvor jeg hadde vært. Faglig begrunnelse kunne legges i bordet for å forsvare innkjøpet, og den første GPSn, en 60 CS ble kjøpt på Ebay. Riktignok kom det aldri noen GPS i posten, da selger var en svindler, men tapet var det jo kortselskapet som dekte. Ny auksjon ble vunnet, denne gangen med noe mer skepsis enn første gang. Denne gangen kom GPSn frem, og ble selvsagt tatt i bruk umiddelbart. Ikke vet jeg om jeg hadde lest meg til Geocachingen på forhånd, eller om dette var noe jeg fant ut mens jeg satt å fiklet med GPSn, men det gikk ikke lang id fra GPSn var i hus til første cachetur. Etter det har man vært hektet.
Bilde

maristua
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:fre 24 sep 2010 20:53

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av maristua » man 18 mar 2013 19:29

Svar på spørsmål C - forteller bakgrunnen for nicket ditt

Nicket mitt er rett og slett navnet på gata hvor jeg bodde mesteparten av barndommen.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av sven-egil » man 18 mar 2013 19:39

Da var det svar på A.

Hvordan jeg oppdaget Geocaching....
Ja det var det da, mener jeg leste om det på et diskusjonsforum på nettet.
Og det hørtes gøy ut, og dett var dett....
Bilde Bilde Bilde

Svar