Besøke tidligere cacher på nytt, men med TB/Patch?

Alt om geocaching
Svar
Bikeridr
Bruker
Bruker
Sted: N56°57', E023°56'

Besøke tidligere cacher på nytt, men med TB/Patch?

Legg inn av Bikeridr » tor 14 mar 2013 23:05

Hvordan forholder cachefolket og cacheeiere seg til om man besøker tidligere besøkte cacher for å logge kilometer og cacher på en TravelPatch?

Jeg tenker ikke å logge "found it", men snarere en "note". Også, jeg tenker å logge denne "note" i loggboken for å bevise at jeg har rebesøkt cachen.

Er dette stuerent eller bør man begynne på nytt med en TravelPatch. Samtidig, er det fortsatt stuerent å logge "visited" med en TravelPatch når man besøker sin egen cache for vedlikehold?
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Sted: Oslo

Re: Besøke tidligere cacher på nytt, men med TB/Patch?

Legg inn av mamoreb » tor 14 mar 2013 23:57

Hei,

Her er det ikke så mange regler, og i forhold til disse problemstillingene har jeg inntrykk av at de fleste er runde i kantene.

Hva du ønsker å regne med som distanse på din "travel patch" e.l. tror jeg ikke noen legger seg borti. Om du starter den nå, er det selvsagt greit. At du tar den med rundt til de cachene du allerede har besøkt tror jeg ingen vil protestere på - men jeg tror heller ikke at noen vil protestere hvis du bare logger den inn i cachene, uten å besøke dem på nytt fysisk. Eneste forskjellen er at distansetelleren vil oppgi avstand fra cache til cache som DU har besøkt - ikke som "travel patch" har besøkt.

Jeg tror ikke at så mange cacheeiere vil klage på å få en "write note"-logg hvor du forklarer anledningen, og som du deretter sletter selv. Men det finnes et annet alternativ, nemlig å gå tilbake og redigere de eksisterende loggene dine. Start med første logg, velg edit, og endre status for "travel patch" nederst i skjermbildet. Send loggen, så er reisen registrert, uten at cacheeier får noen ny melding. Hvis dette gjelder deg selv, med det antall funn du har, burde denne fremgangsmåten være helt overkommelig, og slik jeg ser det, ryddigere enn å legge inn masse notes.

Når det gjelder besøk av egen cache for vedlikehold og andre lignende tilfeller (gjenbesøk på andre cacher, eventer som gjentas, etc), tror jeg heller ingen legger seg opp i hva du gjør. Det kommer an på hva du har lyst til å måle med distansetallet. Selv har jeg valgt å måle alle mine geocachingrelaterte turer, derfor logger jeg min egen geocoin som "visited" også når jeg er ute på vedlikehold på mine egne. For min del er dette uansett en veldig liten andel av kilometerne.
Bilde

Abelmann
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Oslo

Legg inn av Abelmann » fre 15 mar 2013 10:09

Er det noe som vet om det finnes en macro til GSAK som kan lage et kart over din cachehistorie, akkurat som en får opp for en travel bug? Det hadde vært et godt alternativ til en travel patch, og mindre styr.
Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker

Legg inn av Bikeridr » fre 15 mar 2013 17:01

Heisann,

Takk for svar og synspunkt. Da tenker jeg at jeg gjør som opprinnelig planlagt. Ikke "etterlogge" alle cachene, men om jeg reiser forbi/innom tidligere cacher så blir det en liten note og en logg på TravelPatch'en min :-)
Bilde

IamSnah
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Ålesund

Legg inn av IamSnah » lør 16 mar 2013 09:52

Hei

Jeg har en TB som skal følge meg på mine funn, som jeg ikkje hadde når jeg startet med geocaching.

Tenkte en stund på det, før jeg valgte å legge inn en note på alle mine funn frem til jeg startet med den (husker ikkje antallet, men tror det var rundt 200). Her forklarte jeg hva det gjaldt, og at jeg satte pris på om cacheeier sa ifra om de ikkje likte dette.

Fikk rundt 30 tilbakemeldinger, der kun en var at eier ikkje syntes at dette var riktig (cacheeier sa at besøket likevel ville få stå uten at det ble slettet), resten mente at dette var helt greit.

Cachene var funnet både i Norge og i Tyrkia.

Min TB er en liten trollmann, som jeg også har tatovert på leggen (før jeg begynte med caching). Vet ikkje om dette gjorde det lettere å godta prosjektet...

Pusler forøvrig med tanken om å legge til TB nr også på leggen, må bare tygge litt mere på det først... :mrgreen:

Mvh
IamSnah

2v
Bruker
Bruker

Legg inn av 2v » lør 16 mar 2013 13:14

IamSnah skrev:(cacheeier sa at besøket likevel ville få stå uten at det ble slettet)
Det er hipp som happ om loggen blir ståande på cachesida eller om han blir sletta. Dersom loggen på cachesida blir sletta, blir loggen på TB-sida likevel ståande.

Teksten i loggen på cachesida kjem ikkje med i loggen på TB-sida! Er teksten viktig for TB-en si historie, må loggen på TB-sida redigerast.

Som cacheeigar har eg ikkje problem med etterrgistrering av TB-ar på sida.

Bikeridr
Bruker
Bruker

Legg inn av Bikeridr » lør 16 mar 2013 15:37

Travelpatch'en min ble logget første gang i mtt funn nr 50. Dette er jo et bittelite jubileum, så jeg blir ikke å "backlogge" TP'n min. Derimot, om jeg besøker en cache på nytt, vil den bli logget inn som "visited". Tenker da spesielt på mine to antarktiske cacher, samt de på Sør-Georgia. :-)

Men det blir ikke før til høsten. Nå er det Grønland, Island og Svalbard som står for tur. ^^
Bilde

Svar