Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Alt om geocaching
Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'
Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av Bikeridr » man 04 mar 2013 17:48

Sitter og leser litt nedover loggene til cache nr 2.000.000
Det er sikkert morsomt å få slik oppmerksomhet, dog, hadde det vært min cache, hadde jeg nok ønsket flere "Found it" enn "Notes" :-)

Nuvel, det er etpar ting jeg biter meg merke i; og det er tyskere..
Hva *ER* det med de der tyskerne? De skriver konsekvent på tysk, uten tanke eller interesse for om andre forstår hva de skriver. At de skriver tysk på tyske logger på tyske cacher i tysktalende land er helt greit, men de tar som en selvfølge at hele verden skal snakke og forstå tysk. Ingen skal fortelle meg at de ikke kan såpass engelsk at de kunne skrevet "Thank You" eller "Nice Cache". De har jo tross alt klart å registrere seg på GC, riktignok kan siden fås på tysk, men alle "terms and conditions" samt svært, svært mange cacher er jo på engelsk, evt flerspråklig.
(Når jeg i tillegg leser "chriesel" sin "needs archived" grunnet 1.000 notes (på tysk selvfølgelig) blir jeg mest forbannet, egentlig).

Nå har jo ikke jeg logget så veldig mange cacher selv (nr 50 i dag faktisk), men ser jo loggene på de cachene jeg finner. I tillegg leser jeg logger på planlagte cacher. Er det utenlandske cachere, så skriver de på engelsk eller evt morsmål i tillegg, men tyskere, de skriver logger på tysk, det være seg på Sør-Georgia eller i Argentina..

Her i Latvia er de fleste skrevet på latvisk, og jeg må bruke google translate på det meste (har jo faktisk lært litt latvisk på denne måten :-) ), men det er tross alt i deres hjemland. Loggene er hovedsaklig latviskspråklig, men noen engelske. Selv finner (som også er veldig glade i språket sitt) logger på engelsk. Men, tyskere, jo de logger på tysk..
Jeg logger konsekvent på engelsk (i tillegg til norsk i norsk-forstående land).

Jeg går så langt at finner jeg kun tysk (eller et språk jeg ikke forstår uten å bruke google translate) på min cache (kun én hittil), så skriver jeg til loggeren og ber denne skrive en kort oppsummering på engelsk. Tas ikke dette til etterretning, blir loggen slettet.

Er det flere av dere erfarne utleggere som føler det slikt, eller kjemper jeg mot vindmøller her? :-)

Til slutt:
NEI! Jeg har svært lite imot tyskere, og snakker greit tysk selv, men jeg er imot tyskernes stadige "overbevisning" om at alle er forpliktet til å snakke og forstå tysk.

[Edit]
Glemte en setning..
[/Edit]
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av thomfre » man 04 mar 2013 18:04

Bikeridr skrev:Jeg går så langt at finner jeg kun tysk (eller et språk jeg ikke forstår uten å bruke google translate) på min cache (kun én hittil), så skriver jeg til loggeren og ber denne skrive en kort oppsummering på engelsk. Tas ikke dette til etterretning, blir loggen slettet.
Du har ikke lov til å stille krav til logging, hverken innhold eller språk... Har cacheren funnet cachen, og signert i loggboka, så har han rett til å logge cachen online.

Om han skriver TFTC, et punktum eller noe vas på tysk - det får du dessverre ikke gjort noe med... Kun falske logger (som tyskerne også er veldig gode på), sjikanerende logger, kommersielle logger og logger med noe du anser som for store spoilere kan slettes.

Når det er sagt, så er jeg delvis enig med deg. Men, Tyskland er nummer to i verden når det kommer til antall geocacher - og de ligger på topp når det gjelder antall logger. Nesten alle offentlige mailer i fra Groundspeak i det siste har vært oversatt til tysk. Så det bør være fullt mulig for en tysker å bedrive geocaching uten å kunne ett eneste ord engelsk - som vel også er problemet, svært mange tyskere kan ikke noe annet språk.

Needs Archive loggen var tåpelig, og tåpelige logger ser ut til å være vanlig i Tyskland og Øst-Europa. Det ser ofte ut som at å finne og signere cachen er noe man bare trenger å gjøre på en tiendedel av de man logger online. Og virtuelle cacher er til for å logges fra sofaen...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av E-Lie » man 04 mar 2013 18:18

Tåpelige logger behøver vi ikke gå langt for å finne, hva med logger som denne: Takk for kakk!

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av Bikeridr » man 04 mar 2013 18:27

@thomfre:
Hmm, jeg var ikke klar over at jeg ikke kan stille krav til logg eller språk. Får ta det til etteretning og heller anmode i cachebeskrivelsen om et språk jeg forstår :-)

@Ellinormor:
"Takk for kakk!" er i det minste forståelig på norsk ;-)
Men joda, jeg er enig. En bør vel skrive bittelittlitt mer enn tre stykk ènstavelsesord :-)

Edit:
@Ellinormor; her er forøvrig min siste logg og hvordan jeg skrev den:
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 0bf1ce3b30
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av sven-egil » man 04 mar 2013 18:42

Har fått logger fra Tyskere på tysk, "Google Norsk" og Engelsk både med og uten en Google translate stil.
Så det varierer veldig.

Logger jeg i utlandet logger jeg på engelsk og norsk.
Har fått tilbakemelding på at enkelte finner dette eksotisk og fascinerende og sender takke E/Mail, utrolig!

Men at mange Norske logger på engelsk og kun på engelsk på cacher som jeg har her i landet, det er besynderlig.
Er man norsk kan man da logge på norsk i Norge!
Eventuelt med en engelsk oversettelse om man føler for det...

Mulig jeg bør kjøre en Google translate Engelsk / Norsk og legge inn som en Note til slike logger som kommer på mine Norske cacher...

Uansett er alt bedre en TFTC eller :D
Bilde Bilde Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av Bikeridr » man 04 mar 2013 21:38

sven-egil skrev: Logger jeg i utlandet logger jeg på engelsk og norsk.
Har fått tilbakemelding på at enkelte finner dette eksotisk og fascinerende og sender takke E/Mail, utrolig!
Hmm, kanskje jeg også skulle startet med det :-)
sven-egil skrev: Men at mange Norske logger på engelsk og kun på engelsk på cacher som jeg har her i landet, det er besynderlig.
Er man norsk kan man da logge på norsk i Norge!
Eventuelt med en engelsk oversettelse om man føler for det...
Enig. Personlig synes jeg man bør logge på "cachelandets" språk (om man behersker dette) og i tillegg engelsk. Hvis man er så "internasjonal" at man ikke kan logge på norsk (i tillegg) på norske cacher som norsk nordmann, synes jeg også det er på grensen til tåpelig. Jeg logger for det meste på norsk og engelsk i nordiske cacher.
sven-egil skrev: Mulig jeg bør kjøre en Google translate Engelsk / Norsk og legge inn som en Note til slike logger som kommer på mine Norske cacher...
:-)
sven-egil skrev:Uansett er alt bedre en TFTC eller :D
Vel, det kan diskuteres. En "roman" på et språk jeg ikke behersker er ikke akkurat beskrivende for meg som CO. Da foretrekker jeg "Found it", ".", "TFTC" eller "Thanx", evt en eller annen flavør av dette. :-)
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av thomfre » man 04 mar 2013 22:32

Bikeridr skrev:
sven-egil skrev: Men at mange Norske logger på engelsk og kun på engelsk på cacher som jeg har her i landet, det er besynderlig.
Er man norsk kan man da logge på norsk i Norge!
Eventuelt med en engelsk oversettelse om man føler for det...
Enig. Personlig synes jeg man bør logge på "cachelandets" språk (om man behersker dette) og i tillegg engelsk. Hvis man er så "internasjonal" at man ikke kan logge på norsk (i tillegg) på norske cacher som norsk nordmann, synes jeg også det er på grensen til tåpelig. Jeg logger for det meste på norsk og engelsk i nordiske cacher.
Etter min mening gir det mye større mening å logge på engelsk overalt enn å logge på sitt lokale språk over hele verden (les: tysk).

Geocaching er jo en internasjonal aktivitet, og jeg er veldig glad for at noen gadd å ta seg tid til å skrive på engelsk når jeg var på tur for å finne cacher i Tallinn og Helsinki - det er ikke like lett med Google Translate i felt uten nettdekning...

Jeg vil tro det er likt for turister her, de liker nok også at de kan finne litt engelsk innimellom...

Selv logger jeg på norsk i nordiske land, men jeg forstår de som kun skriver engelsk...

Og når jeg nå nesten avsluttet dette med å skrive "Takk for cachen" skjønner jeg at jeg har skrevet mange logger i det siste :P
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av BosseG » man 04 mar 2013 22:49

Jeg logger stort sett på engelsk, uansett. Rett og slett som en service til ikke-skandinaver. Ref innlegget over om logger i Baltikum, som stort sett er på lokalt språk. Når jeg selv er på besøk i utlandet, takker og priser jeg loggene som er forfattet på engelsk. Tospråkig logg gidder jeg ikke.
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av mamoreb » man 04 mar 2013 23:18

Jeg synes absolutt ikke det gjør noe om nordmenn logger på engelsk på norske geocacher. Aktiviteten er internasjonal, og iallfall i de største byene er det en hel del utlendinger som nok setter pris på logger på engelsk.

Selv logget jeg på engelsk den første perioden, fordi jeg oppfattet det som en internasjonal aktivitet, og av hensyn til utlendingene. Etter hvert byttet jeg til norsk, siden nesten alle andre nordmenn skriver på norsk. Men jeg er fortsatt ikke sikker på at norsk er bedre. Jeg tror at de fleste som driver med geocaching i Norge forstår nok engelsk til å forstå essensen i en logg.
Sist redigert av mamoreb den man 04 mar 2013 23:29, redigert 1 gang totalt.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av bjorges » man 04 mar 2013 23:22

Logger kun norske eventer på norsk, ellers er alle logger på engelsk av hensyn til eventuelle utenlandske besøkende.
Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av E-Lie » man 04 mar 2013 23:47

Ros til trådstarter for flott loggeksempel. Personlig skriver jeg på norsk i Skandinavia. (tilpasser ord og uttrykk, jamfør Hermansenblemma!) I utlandet blir det kun engelsk og til nød takk på landets språk om jeg kan det.

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av Bikeridr » tir 05 mar 2013 08:04

Heh, ja. Ser ut til at vi alle er skjønt enige her.

Da tor jeg nesten vi burde starte en "kampanje" mot de som tror de har et verdensspråk. Så logger vi utelukkende på norsk, eller enda bedre, på norrønt, på cacher i Tyskland. Så holder vi oss til engelsk i resten av verden ;-)

"Paldies par Slepni" er vel kanskje det jeg burde avslutte mine logger med da, som en gest til CO her i Latvia. :-)
Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av E-Lie » tir 05 mar 2013 09:14

Bikeridr skrev:Heh, ja. Ser ut til at vi alle er skjønt enige her.

Da tor jeg nesten vi burde starte en "kampanje" mot de som tror de har et verdensspråk. Så logger vi utelukkende på norsk, eller enda bedre, på norrønt, på cacher i Tyskland. Så holder vi oss til engelsk i resten av verden ;-)

"Paldies par Slepni" er vel kanskje det jeg burde avslutte mine logger med da, som en gest til CO her i Latvia. :-)
Likte din kommentar, men hva betyr det siste?

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av Bikeridr » tir 05 mar 2013 09:50

Ellinormor skrev:
Bikeridr skrev: "Paldies par Slepni" er vel kanskje det jeg burde avslutte mine logger med da, som en gest til CO her i Latvia. :-)
Likte din kommentar, men hva betyr det siste?
Det er i tråd med din kommentar om "takk" på lokalt språk :-)

"Paldies par Slepni" betyr "Takk for Cachen" på latvisk.
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av gacrux » ons 06 mar 2013 14:03

Utgangspunktet er altså at en Nordmann bosatt i Latvia irriterer seg over noen tyskere som logger på tysk på en amerikansk cache.
Det er en bra utgangspukt for en diskusjon og jeg hiver meg på.
Det nevenes Syd-Georgia og Argentina. På Syd-Georgia burde det definitivt vært logget på Norsk siden det var norsk bosetning her.
Det jeg vet om de Baltiske statene er at ungdommen nok kan engelsk, de gamle kan russisk, og at du kommer lengere med tysk enn engelsk
(kanskje med unntak av de store byene)
Argentina fikk jo stort tilflyt av tyskere på andre halvdel av 1940 tallet, og min erfaring med Argentinere er at de ikke snakker mye Engelsk.
Altså er tysk sikkert like greit. Men jeg er helt enig i at alle helst bør logge på et språk jeg forstår, dvs Norsk el i nødsfall Engelsk
:lol: :lol: :lol: :lol: :shock: :lol: :lol: :lol:
Otto Milvang

Svar