Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Alt om geocaching
Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum
Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av BosseG » ons 06 mar 2013 17:22

Jeg lover å logge på et språk som JEG forstår!
Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av Bikeridr » ons 06 mar 2013 21:11

gacrux skrev:Utgangspunktet er altså at en Nordmann bosatt i Latvia irriterer seg over noen tyskere som logger på tysk på en amerikansk cache.
Hmm, gacrux, vet ikke, men du er den eneste her som har nevnt "en amerikansk cache".
Jeg har logget 50 cacher i tilsammen 10 land/territorier. USA ("Amerika") og Tyskland er ikke blant de landene. Følgelig faller det i fisk å påstå at jeg "irriterer" meg over "tysk på en amerikansk cache". :-)

Men nei, jeg "irriterer" meg ikke over at tyskere logger på tysk i amerikanske cacher. (At jeg synes det er unødvendig og/eller uhøflig er en annen sak). Jeg spurte innledningsvis om "kjemper jeg mot vindmøller her?". (Og tydelig gjør jeg det).
Uansett, min nye "loggepolicy" blir å logge på engelsk og evt norsk. Vedrørende tyske cacher (om det noen gang blir noen), så skal jeg gjøre følgende:
Dersom den tyske CO'en har logget utenfor Tyskland, skal jeg se hvilket språk loggene dennes er på. Er de på engelsk eller evt landets lokale språk skal jeg logge på engelsk, eller sågar på tysk. Er CO's logger på tysk, ja da blir det utelukkende norsk logg fra meg. :-)

PS! Vedrørende språk i Baltikum, så snakker ungdommen som oftest litt engelsk og dårlig russisk. "Gamlingene" snakker stort sett kun latvisk, "middelaldrende" snakker latvisk og russisk. De fleste (iallefall latviere) nekter å snakke eller forstå tysk grunnet Hitlers "backstabbing" av Sovjetunionen, som jo faktisk (på en måte) beskyttet de mot Tyskland i 1940-45.
Forøvrig er latvisk og litauisk de eneste to språkene i sin familie av indo-germansk språk. Latvisk er bygget på nord-germansk, men er likevel himmelvidt forskjellig fra tysk. Litauisk er bygget på polsk, men er fortsatt himmelvidt forskjellig fra polsk. Latviere og litauere forstår hverandre svært dårlig da språkene er mer forskjellig en norsk og nederlandsk. Estisk er, sammen med ungarsk innenfor den finsk-ugriske språkgruppe. Finner og estere forstår hverandre, men for latviere og litauere er estisk like uforståelig som finsk er for oss nordmenn.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av Raggsokk » ons 06 mar 2013 21:58

Se der, da lærte jeg litt om språk i kveld også, og det uten å logge en cache engang! Takk for timen! :)
- Raggsokk

Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av gacrux » tor 07 mar 2013 11:53

Bikeridr skrev: Hmm, gacrux, vet ikke, men du er den eneste her som har nevnt "en amerikansk cache".
Alice Springs - Det er Australia når jeg får tenkt meg om :oops: . Begynner på A begge deler ....

Og jeg er selvfølgelig enig at tyskerne godt kunne ha logget på engelsk, men jeg greier ikke å irritere meg over det.
Jeg tror jeg har innsett at nordmenn er bedre enn gjennomsnittet i engelsk (av ikke engelsktalende land),
og at folk i svært mange land behersker engelsk langt dårligere enn vi forventer. (Tyskland ikke inkludert).
Otto Milvang

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av Bikeridr » fre 08 mar 2013 10:11

gacrux skrev: Alice Springs - Det er Australia når jeg får tenkt meg om :oops: . Begynner på A begge deler ....
Sånt som skjer, av og til.
Er det rart slagordet til GC er; "get lost, occasionally" ;-)
gacrux skrev: Jeg tror jeg har innsett at nordmenn er bedre enn gjennomsnittet i engelsk (av ikke engelsktalende land),
og at folk i svært mange land behersker engelsk langt dårligere enn vi forventer. (Tyskland ikke inkludert).
Hmm, det er kanskje noe i det, ja. Jeg har (gjennom jobb) besøkt over 50 land. Normalt kan man forvente "so-so" engelsk dersom man ikke er på en utpreget turistplass. Men, de aller fleste lokale prøver etter beste evne å gjøre seg forstått, eller også virkelig ønsker å forstå hva du vil. Men det er enkelte land som ikke har denne "naturlige servicen" innebygget hos sine borgere. (Flere land, ingen nevnt, men etpar land tror jeg alle vet om som utmerker seg).
Bilde

Brukeravatar
Mostly Moose
Bruker
Bruker
Innlegg:147
Registrert:tor 20 des 2007 09:51
Sted:Ja
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av Mostly Moose » fre 08 mar 2013 18:59

Du får hevne deg når du er i Tyskland. Det har jeg gjort.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 42999b1b04
^^
FTF er oppskrytt.

Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av E-Lie » ons 13 mar 2013 00:55

Mostly Moose skrev:Du får hevne deg når du er i Tyskland. Det har jeg gjort.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 42999b1b04
^^
Og grunnen til hevnen? forøvrig en artig logg. Lurer på hvordan den tar seg ut på Google translate :lol:

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 13 mar 2013 12:19

Ellinormor skrev:Lurer på hvordan den tar seg ut på Google translate :lol:
Sånn:
Tolle Lage und unhöflich! Eine Dame lief und hängte Kleidung, als wir ankamen, aber sobald sie fertig war, war es kein Problem, den Cache abzurufen. Interessanterweise einloggen System. Danke für den Cache!

Meistens Moose & Missi-Elch
Og Bing Translate vil ha det slik:
Großartige Lage und raunchy! Eine Dame fuhr, und hing Tuch als wir ankamen, aber sobald sie fertig war, es kein Problem war, sich den Cache. Interessante Protokollsystem. Vielen Dank für den Cache!

Meistens Moose & Missie-Elch
Nå er jeg ikke veldig sterk i tysk, men jeg tror nok at Google gjorde en bedre jobb enn Bing her :crazy2:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av bjorges » ons 13 mar 2013 16:04

Ellinormor skrev:Lurer på hvordan den tar seg ut på Google translate :lol:
Jeg mottok i dag følgende logg på en av mine cacher:
alphamaennchen found Roof of roses (Traditional Cache) at 2/10/2013

Log Date: 2/10/2013
Diesen Cache hab ich während einer superschönen Schiffreise mit Hurtigruten gefunden. Ich war mit einer Freundin während der 7. Kalenderwoche auf dem Weg von Bergen über den Nordkap bis nach Kirkenes an der russischen Grenze. Wir hatten über die gesamte Reise herrlichstes Wetter mit blauen Himmel tagsüber und Sternenklaren Himmel in der Nacht. oberhalb des Polarkreises konnten wir vom Schiff aus drei Nächte lang Nordlichter über unseren Köpfen beobachten. Am Nordkap hatten wir ebenfalls wolkenfreien Himmel mit Sonnenschein und fast Windstille :-) WIr waren mit der MS Midnatsol unterwegs und werden diese Reise als die schönste im Kopf behalten. Und vielen Dank an die Owner der Caches die wir an diesen oder jenen Hafen finden konnten sagt
alphamaennchen

Jeg fant denne cache under en super fin cruise med Hurtigruten. Jeg var med en venn i det 7. Uke på vei fra fjell til Nordkapp til Kirkenes på grensen til Russland. Vi hadde. Hele turen fantastisk vær med blå himmel i løpet av dagen og Starry sky om natten nord for polarsirkelen, var vi av skipet fra tre netter på nordlyset Watch over hodene våre. Nordkapp hadde vi også klar himmel med sol og nesten ingen vind :-) Vi var på reise med MS Midnatsol og vil holde denne turen som den vakreste i hodet. Og takk til eieren av cachene vi kunne finne på dette eller at porten sier
alphamaennchen
Har har tyskeren i det minste gjort et forsøk på å lage en forståelig logg på Norsk, men vil vel si at dette er beviset på at Google translate sliter noe da oversettelsen tydeligvis går fra tysk til engelsk og deretter til norsk. Helt lett er det ikke å forstå, jeg forstår i alle fall bedre den tyske versjonen :)
Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av E-Lie » ons 13 mar 2013 17:39

Det ble jo mye bedre enn jeg hadde trodd! Artig med "oversettelser", ja!

janvar
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:lør 20 okt 2012 15:29

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av janvar » fre 12 apr 2013 11:22

[quote="Bikeridr"]Heh, ja. Ser ut til at vi alle er skjønt enige her.

Enige i hva???
Enige i at kun 2-(fler)språklige kan skrive en logg? :twisted:

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av kjerstih » fre 12 apr 2013 17:09

Takk og lov for at det ikke bare er jeg som har irritert meg over tyske logger. Lurte litt på om jeg var alene.

Jeg får tyske logger på mine cacher i Norge, og jeg liker det ikke. En "TFTC"-logg ville til og med vært bedre. De er helt sikkert flinkere til å skrive engelsk enn jeg er til å lese tysk (samme gjelder nok de fleste andre som leser loggen også), så det blir bare helt feil på alle måter. Noen tyske logger har også vist seg å være falske (loggboken mangler signatur eller det ble logget en cache i Antarktis samme dag), så da sletter jeg.

Geocaching er en internasjonal aktivitet, så jeg ser bare på det som en bonus hvis nordmenn logger på engelsk. Selv logger jeg på norsk så lenge jeg regner med at de fleste som leser loggen forstår norsk (i Norge/Sverige/Danmark med andre ord), men jeg gjør det mer av latskap enn av noe annet. I andre land logger jeg på engelsk. Muligens med unntak av Tyskland, hvor det nå frister å logge på norsk.

Nå har jeg geocachet i en god del land med språk jeg ikke forstår, og jeg blir glad hver gang jeg ser at cachebeskrivelsene og loggene er på engelsk. Det gjør det mye hyggeligere å reise dit, rett og slett. Norge er dessverre ikke blant landene som er flinkest til å ha beskrivelser og logger på engelsk, selv om mange cacheeiere er veldig flinke med beskrivelsene.

For dere som vil hevne dere med å logge på norsk på tyske cacher, så kan det forresten lønne seg å legge inn noen skrivefeil eller skrive på dialekt slik at Google Translate blir satt ut av spill... :twisted:
Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av BosseG » fre 12 apr 2013 18:56

Hevn bør kanskje rettes mot en person som fortjener det, ikke et helt folkeslag?
Bilde

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av kjerstih » fre 12 apr 2013 21:20

BosseG skrev:Hevn bør kanskje rettes mot en person som fortjener det, ikke et helt folkeslag?
Joda, enig i det. Hvis jeg skal på cachetur til Tyskland er det fort gjort å sjekke profilen til cacheeier og se hvilket språk vedkommende skriver logger på utenfor tysktalende land :)

På en annen side er det ikke bare cacheeier som leser loggene, og kanskje det går et lys opp for enkelte når de finner en logg på et uforståelig språk slik at de selv lar være å gjøre det samme?
Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av Bikeridr » fre 12 apr 2013 21:49

Som jeg har skrevet tidligere:
Bikeridr skrev:Min nye "loggepolicy" blir å logge på engelsk og evt norsk. Vedrørende tyske cacher (om det noen gang blir noen), så skal jeg gjøre følgende:
Dersom den tyske CO'en har logget utenfor Tyskland, skal jeg se hvilket språk loggene dennes er på. Er de på engelsk eller evt landets lokale språk skal jeg logge på engelsk, eller sågar på tysk. Er CO's logger på tysk, ja da blir det utelukkende norsk logg fra meg. :-)
janvar skrev:
Bikeridr skrev:Heh, ja. Ser ut til at vi alle er skjønt enige her.

Enige i hva???
Enige i at kun 2-(fler)språklige kan skrive en logg? :twisted:
Hmm, her mangler noe, så sammenhengen forstår jeg ikke her..
BosseG skrev:Hevn bør kanskje rettes mot en person som fortjener det, ikke et helt folkeslag?
Ref min egen quote øverst i innlegget :-)
kjerstih skrev:
BosseG skrev:Hevn bør kanskje rettes mot en person som fortjener det, ikke et helt folkeslag?
Joda, enig i det. Hvis jeg skal på cachetur til Tyskland er det fort gjort å sjekke profilen til cacheeier og se hvilket språk vedkommende skriver logger på utenfor tysktalende land :)

På en annen side er det ikke bare cacheeier som leser loggene, og kanskje det går et lys opp for enkelte når de finner en logg på et uforståelig språk slik at de selv lar være å gjøre det samme?
[/quote]
Som jeg skrev tidligere. :-)
Bilde

Svar