Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Alt om geocaching
ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen
Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av ArveAnd » lør 13 apr 2013 07:02

Hevn?

Handler ikkje dette om den koselige aktiviteten geocaching - og så snakker de om hevn?
Kva er dette for noko?

Nei - gå heller forran med eit godt eksempel og logg på eit språk som fleire forstår i utlandet - når ein er i utlandet. Og så vil jo andre, inkl cache-eigar, tenke at det var jo smart! Slik skal eg også gjere det når eg er på tur - til f.eks Norge.

thohar
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:søn 10 apr 2011 22:13
Sted:Bergen

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av thohar » lør 13 apr 2013 09:03

Og det kan faktisk tenkes at det ikke er ond vilje og latskap som gjør at enkelte tyskere logger på tysk, men manglende engelskkunnskaper. Det bør være lov å drive med geocaching uten eksamen fra videregående skole.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 13 apr 2013 14:06

Hadde det bare vært enkelte tyskere som logget på tysk, men det er nokså gjennomgående!
Så jeg tror nok det står på mer enn bare kunnskapene...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

jomale
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:tor 01 des 2011 15:07

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av jomale » lør 13 apr 2013 22:47

Dette er vel å spore litt av, men når det er snakk om språk så lurer jeg litt på hvordan det blir mottatt om jeg logger på dialekt i Norge... non gångær får je så lyst te det :D .

arvf
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:38
Registrert:lør 29 mai 2010 19:48
Sted:Røyken

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av arvf » lør 13 apr 2013 22:53

Spør du meg hører ikke dialekt hjemme i skrift noensinne.

Selv logger jeg utelukkende på et slags engelsk.
Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av BosseG » lør 13 apr 2013 23:55

arvf skrev:Spør du meg hører ikke dialekt hjemme i skrift noensinne.
Det har vi Finn-Erik Vinjes ord på.
Bilde

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av kosunde » søn 14 apr 2013 00:15

Jeg har sansen for dialekt, også i logger! :-)


Sent from my iPad using Tapatalk
Bilde

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av kosunde » søn 14 apr 2013 00:18

Unnskyld, jeg mente: Je har sænsen for dialekt, åsså i logger! :-)


Sent from my iPad using Tapatalk
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av avigerus » søn 14 apr 2013 10:06

Jeg har mest sans for at noen gidder å skrive jeg, og ikke bare trykker TFTC eller annet tull... Den værste jeg fikk var et punktum.! Da skrev jeg en liten, men hyggelig melding tilbake og lurte på om det var noe galt? Fikk tilbake et meget hyggelig brev om at dette var en nybegynner som altså ikke visste bedre, og som selvsagt takket for opplæringen og siden har skrevet flotte logger!!
Det med språk kan være vanskelig, men ta det hele med et stort smil...De fant cachen din, og de setter såpass stor pris på besøket at de gidder å sette av litt tid til å skrive en skikkelig logg.. enten på sitt eget språk, eller på svorsk...med litt google-hjelp.
Setter stor pris på logger jeg, uansett språk eller målføre!
Bilde

jomale
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:tor 01 des 2011 15:07

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av jomale » søn 14 apr 2013 11:02

Takk for synspunkter vedrørende logging på dialekt, og beklager avsporingen fra trådstarter.
Jeg logger på bokmål, men det kan skje en liten utskeilse av og til :).
Jeg har tilgode å cache utenfor Norges grenser, så bruker det språket som er mest naturlig for meg her på "berget".
Syntes det er positivt at norske cachere logger med div. språk også i Norge, det er jo service til tilreisende cachere.
Jeg setter stor pris på alle logger som er litt mer enn et . punktum.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av Raggsokk » søn 14 apr 2013 12:15

Utskeielse ja, det får'n si! :lol:
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av thomfre » tir 16 apr 2013 07:11

avigerus skrev:Det med språk kan være vanskelig, men ta det hele med et stort smil...De fant cachen din, og de setter såpass stor pris på besøket at de gidder å sette av litt tid til å skrive en skikkelig logg.. enten på sitt eget språk, eller på svorsk...med litt google-hjelp.
De fleste logger jeg har fått eller sett av det slaget har vært felleslogger, hvor de har en logg som dekker en hel Europa-tur. Ser ikke ut som de har satt av stort med tid til å skrive skikkelig logg...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

hsg
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:lør 23 mar 2013 22:58

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av hsg » tir 16 apr 2013 21:37

Jeg har selv forsøkt meg på caching i Tyskland uten å kunne tysk, det er ikke det enkleste nei. Så engelske logger innimellom er jo gull verdt for utlendinger, enten det er i Norge eller Tyskland. Har for øvrig ikke sansen for logging på andre språk enn det lokale for cachen eller engelsk, synes det er respektløst ovenfor CO. Jeg er i den lykkelige situasjonen at jeg enda ikke har opplevd rene tyske logger i mine cacher. Men den dagen det kommer vil jeg nok sende loggeren en melding med spørsmål om å logge på engelsk i stedet/i tillegg.
Bilde

Hneite
Junior
Junior
Innlegg:65
Registrert:fre 26 aug 2011 09:26

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av Hneite » ons 17 apr 2013 10:45

Jeg mener at alle skal få lov til å skrive loggen på det språket de er komfortable med. En fyldig logg på et (nesten)hvilket som helst språk er langt bedre en TFTC eller lignende.
Så får det være opp til meg om jeg vil ta meg bryet med og oversette loggen til noe jeg forstår.
Selvsagt er det hyggelig å få logger man kan lese uten problemer og i utlandet så logger jeg selv på engelsk.

Men la oss innse det at det er mange tyskere og andre folk som ikke behersker engelsk.
Groundspeak kunne like gjerne vært ett tysk selskap, så å forvente engelske logger fra ikke engelsk talende folk er ikke noe jeg forventer eller henger meg opp i.

Derimot synes jeg det er respektløst ovenfor de som ikke behersker engelsk å forvente logger på engelsk.

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av olea » ons 17 apr 2013 14:53

Vi har hatt denne diskusjonen noen ganger, og jeg må si at jeg ikke liker den tilsynelatende rådende aggresjonen mot språk de ikke forstår. Det later til å være en generell oppfatning at:
  1. Geocaching er en internasjonal aktivitet
  2. Punkt 1 medfører at logger og beskrivelser skal være på et internasjonalt språk
  3. Dette språket er engelsk
Det er lett å være enig i disse påstandene, men stemmer de? Mellom linjene står det noe sånt som at «hele verden behersker engelsk». Dette er nok en påstand som kan diskuteres. Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder engelskkunnskaper blant folk som ikke har engelsk som morsmål, men resten av verden er ikke som Norge. Du skal ikke reise langt før du finner haltende eller manglende engelskkunnskaper blant folk flest, og i motsetning til i Norge klarer folk flest seg utmerket med sine manglende engelskkunnskaper. Hvis geocaching skal være en internasjonal aktivitet, må den også være åpen for folk som ikke behersker engelsk. Jeg synes vi skal si:
  1. Geocaching er en internasjonal aktivitet
  2. Punkt 1 medfører at logger og beskrivelser blir skrevet på språkene forfatterne finner mest hensiktsmessige
Jeg sier ja til et fargerikt fellesskap, og fryder meg hver gang det dukker opp en logg på et nytt språk på cachene mine. Er det noe jeg virkelig misliker, så er det logger som er blitt oversatt med Google translate. Spesielt oversettelsene til norsk er så dårlige at det er umulig å skjønne hva forfatteren mener. Da er det mye bedre å kunne lese originalteksten – og ved behov sende den gjennom Google translate på en måte jeg selv kan kontrollere. Jeg er redd den negative holdningen til fremmedspråk medfører flere Google translate-logger – og det er vi ikke tjent med.
Bilde

Svar