SLØVE FLYTTEFOLK !? ELLER SLØVE CACHE-EIERE !?

Alt om geocaching
Svar
Argon18
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:fre 06 jul 2012 21:37
Sted:Litt oppe, mest nede. Kongsberg
SLØVE FLYTTEFOLK !? ELLER SLØVE CACHE-EIERE !?

Legg inn av Argon18 » tir 19 feb 2013 16:21

I min jakt på en bingo-challenge i Vestfold, skal jeg flytte 100 TB/GCoins :) .
Når jeg søker de nærmeste cachene med TB/GCoins, oppdager jeg stadig at cachene er tomme for TB/GCoins :shock: ,
selv om cachesidene sier disse skal være i den aktuelle cachen. I min egen cache var 2 TB/GCoins borte, men via loggene
var det bare 2 cachere som kunne ha fjernet dem. Jeg meldte de reisende savnet, og sendte e-post til de 2 besøkende,
og vips var de 2 TB/GCoins igjen i omløp. Jeg har på mine 4 år med geocaching flyttet drøyt 50 reisende, antallet er så lavt
nettopp fordi jeg er redd de reisende skal bli glemt i lomma/sekken/bilen/mistet e.l.

Jeg ser mange er kjempeflinke til å logge TB/GCoins, gjerne fra tlf når de er ute, og skriver lang logg når de kommer hjem.

Hvor mye mas bør en cache-eier tåle før vedkommende melder TB/GCoins savnet, når TB/GCoins er borte fra cachen?

Hilsen fra en litt(bare litt :wink: ) frustrert Argon18

famv17
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:tir 08 mai 2012 19:47

Re: SLØVE FLYTTEFOLK !? ELLER SLØVE CACHE-EIERE !?

Legg inn av famv17 » tir 19 feb 2013 18:11

Hver gang jeg legger ut en ny TB/Coin blir de med i en akutt aftenbønn.
Ikke er jeg kirkegjenger, men når det gjelder livet til TB/coiner så er det greit å smøre på litt.
Kortere liv en de er det neste ikke mulig å få.

Hadde folk tatt TB'r og Coiner litt mer seriøst eller latt de ligge om de ikke gidder å ta de på alvor ville det nok vært mange flere i omløp.

La ut to julecoiner for en kar som ønsket de hjem til jul. Borte i første cachen selv om jeg valgte jeg virkelig cacher med omhu. Fatter ikke at det går ann.
Jeg har lagt ut en god del og tror pt. det er tre som vandrer.

Rimelig frustrerende når folk bare tar med seg uten å følge opplegget.

Men når det er sagt så er det ikke enkleste ting i verden å finne plassen på weben hvor man skal registrere funn av TB/Coiner.
Så det var gjort noe på iPhoneappen på siste versjon. Håper de også lager bedre snarveier på weben også.
Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: SLØVE FLYTTEFOLK !? ELLER SLØVE CACHE-EIERE !?

Legg inn av Viking_Princess » tor 21 feb 2013 17:39

Jeg har til og med opplevd å legge igjen en ny TB i ett TB hotell, der den ble tatt med av en newbie.
Hun hadde helt ny account, klarte å ta ut TBn fra cachen på siden, men logget ikke funnet av cachen en gang!
Nå er ikke personen sett siden dagen hun tok den ene cachen, og svarer ikke på mail.
Skjønner godt at folk som er nye på en ting, kanskje har problemer med å skjønne ting.
Men det STÅR PÅ TB eller GC hva som kreves!
Jeg har fått så mange GC og TB MIA av nykomlinger, at jeg har mista tellinga, som oftest blir dem tatt med av folk som bare har funnet maks 20 cacher, og du ser dem aldri igjen.
Greit nok at man tar en risiko når man sender ut, men det er irriterende!
Bilde

Brukeravatar
pilt73
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:34
Registrert:lør 01 des 2012 10:44
Sted:Oslo

Re: SLØVE FLYTTEFOLK !? ELLER SLØVE CACHE-EIERE !?

Legg inn av pilt73 » fre 22 feb 2013 19:52

Viking_Princess skrev:som oftest blir dem tatt med av folk som bare har funnet maks 20 cacher, og du ser dem aldri igjen.
Hehe, jeg følte meg i grunn litt truffet der, så jeg måtte sjekke når jeg tok den ene TB'en jeg har logget og det var da jeg hadde funnet 14 stk... Bilde

Fersk som jeg var (og er), så skjønte jeg bare bittelitt av hvordan det fungerte. Jeg trodde man skulle forte seg med å bli kvitt den igjen, så jeg la den i en ny cache uten å huske å notere koden på TB'en engang. Bilde Jeg klarte på underlig vis å registrere den og forklarte hvor jeg hadde lagt den, men den ble funnet et annet sted, så noen hadde altså flyttet på den uten å registrere det. Men jeg var lettet for at den lille reisen i min "eie" hadde gått bra, og siden har jeg ikke rørt noe som ligger i cachene. (Bortsett fra julegodteriene. Bilde )

Men ang. disse coinene og TB'ene. Leser dere om dem på forhånd? Leser dere om dem når dere sitter med cachen i hånda eller tar dere dem med hjem for så å lese hva/hvor de vil? Jeg ser mange beholder dem en stund og logger dem som "took it to". Why? Er det bedre enn å bare ta den fra f.eks Oslo og legge den igjen i København? Og når logger dere dem? Der og da eller tar dere bilde/noterer nummeret og registrerer den når dere kommer hjem? For meg så virker dette som en litt for slitsom jobb akkurat nå, så jeg får fortsette å være en newbie "litt" til.

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: SLØVE FLYTTEFOLK !? ELLER SLØVE CACHE-EIERE !?

Legg inn av Viking_Princess » fre 22 feb 2013 23:16

Men ang. disse coinene og TB'ene. Leser dere om dem på forhånd? Leser dere om dem når dere sitter med cachen i hånda eller tar dere dem med hjem for så å lese hva/hvor de vil? Jeg ser mange beholder dem en stund og logger dem som "took it to". Why? Er det bedre enn å bare ta den fra f.eks Oslo og legge den igjen i København? Og når logger dere dem? Der og da eller tar dere bilde/noterer nummeret og registrerer den når dere kommer hjem? For meg så virker dette som en litt for slitsom jobb akkurat nå, så jeg får fortsette å være en newbie "litt" til.
Hvis jeg planlegger en tur, ser jeg som regel om det ligger TBs i cachene jeg skal ta, og da leser jeg om dem.
Hvis det er en mer spontan tur, blir det til at jeg leer om dem når jeg kommer hjem, men noen har jo instrukser med seg når dem reiser, veldig bra, for da kan man se hva dem vil ute i feltet allerede. :)

Når jeg beholder noen en stund, logger jeg også "took it to" innimellom, for at den skal få kilometer på baken, ha vært i en fin cache, og for å la eieren vite at den ikke er glemt, fortsatt i omløp, men bare ikke droppa i en cache enda :)

Når jeg tar med meg en TB eller coin, logger jeg cachen den var i så fort jeg kommer hjem, ihvertfall innen en dag (Dette kan ta lenger tid hvis jeg er på ferie)
Det er jo forventa at man skal logge den ut av cachen så fort som mulig, slik at eier vet hvor den er, og slik at de som finner cachen slipper å melde at den er blitt borte.

En fin ting å gjøre når man tar med seg en TB fra en cache, er rett og slett å bare melde det i loggboka ute i feltet.
Etter du har skrevet nick og dato, bare skriv TB UT eller noe slikt, da veitde som logger etter deg, at du har tatt den med deg, og de slipper å melde den savnet. :)

Hvis du synes det er for mye stress, så bare venter du litt med å begynne å ta dem med deg, det skal være morro, ikke alle som ser morroa med det, de logger en cache, men lar alt annet ligge, for dem bryr seg ikke, og så helt ok!
Så lenge man logger når man først tar dem med seg :)
Bilde

Svar