Erfaring med vannfast papir

Alt om geocaching
Svar
Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Sted: Bergen
Kontakt:

Erfaring med vannfast papir

Legg inn av olea » man 11 feb 2013 18:54

Byttet nylig logg på en av cachene mine. Det spesielle med denne cachen er at beholderen ikke er vanntett, og den står ute i Bergen. Det høres nesten ut som oppskriften på pappmache, men her var loggen laget av vannfast papir. Tiden var inne for å se om dette hadde vært et vellykket eksperiment.

Loggen hadde i ikke tatt skade av «bergensværet», og var tørr og fin da jeg byttet den ut. De fleste hadde signert med blyant eller kulepenn, og disse signaturene hadde heller ikke tatt skade av regnet. Stempler er en annen sak. Av 5 stempelmerker, var 2 OK, 2 hadde bare rent litt utover, men var i praksis uleselig. Det siste hadde rent så mye utover at det bare var en blekkflekk igjen. Én elektronisk logg kommenterte «unfortunately the log was too wet to write on», men ellers har jeg ikke fått noen kommentarer om våt logg.

Dette er en mikrocache uten penn eller blyant. Har ingen tro på at noe skriveredskap skal tåle fuktighet over tid like godt som papiret. «Stashnote» var trykket på loggen med fargelaser. Tonerpulver er vannfast. Det er ikke blekket til blekkskrivere. Hvis jeg hadde brukt blekkskriver, ville blekket «blødd» utover.

Min konklusjon er at eksperimentet er vellykket. Dette er en fornuftig måte å takle problemet med fuktighet – i hvert fall når det er snakk om mikrocacher uten bytteting eller skriveredskap. Oppfordrer andre cacheeiere som har mulighet til det, om å gjøre det samme.
Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Sted: Christianssand

Re: Erfaring med vannfast papir

Legg inn av Hofstad » man 11 feb 2013 20:42

Jeg har en cache der loggen (Rite in the Rain) er direkte eksponert for elementene, og den har klart seg helt fint på det halve året den har vært ute, og pennskrevne signaturer var fortsatt leselige. Det "papiret" tåler mye!
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Sted: Porsgrunn

Legg inn av avigerus » tir 12 feb 2013 08:45

Har kjøpt inn en liten forsyning med A4 ark av typen, men tenkte ikke på dette med blekkskriver og laserskrivere. Nyttig tips, så flott med slike rapporter!
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Sted: Lillesand
Kontakt:

Legg inn av ingsve » tir 12 feb 2013 14:07

Hentet inn en vannfast logg for noen dager siden. Den var da søkk våt, etter at Oringen i microcapsule var røket (noe de alltid gjør). De siste som logget dagen før hadde skrevet med blyant og loggen var like hel. Etter tørk er den fullt lesbar med unntak av noen få logger der er det tydeligvis skriveredskapen som er dårlige.
Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Sted: Christianssand

Legg inn av Hofstad » tir 12 feb 2013 19:55

avigerus skrev:Har kjøpt inn en liten forsyning med A4 ark av typen, men tenkte ikke på dette med blekkskriver og laserskrivere. Nyttig tips, så flott med slike rapporter!
La merke til at det faktisk var spesifisert på hjemmesiden deres da jeg var innom den for litt tid siden. Finnes altså forskjellige ark beregna på laserskrivere og blekkskrivere, så er viktig å kjøpe inn riktig type. Pass også på å få A4 og ikke Letter, som jeg typisk nok glemte å passe på sist gang... :/
Bilde

Dr_Eamy
Junior
Junior
Sted: Lyngdal

Legg inn av Dr_Eamy » ons 03 apr 2013 19:11

Bruker selv rite in the rain, på utsatte plasser, og kjøpte ei bunke a4 ark her http://www.naturogfritid.no/Feltutstyr_ ... r/rstadv_J fant en pdf med nano loger.. printet på laserskriveren og ruller sammen :) trur jeg har Riteintherain logger til neste århundre...

Dr_Eamy

Svar