Tips til destinasjonsselskap

Alt om geocaching
Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker
Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av Raggsokk » ons 23 jan 2013 15:54

Sukk. Hvis vi skal være helt firkantede med hensyn til kommersialitet, kunne vi lagt ned hele sporten. Vi kjøper GPSer og mobiltelefoner, bokser, reisegjenstander og bytteting, abonnerer på Premium-medlemskap, bruker kostbar bensin for å komme oss til nærmeste parkeringsplass, og kanskje handler vi til og med lunsj på den nærmeste kafeen. Det er en rekke aktører som tjener penger på denne sporten. Hvis jeg legger ut en cache i nærheten av en turistattraksjon er det ingen som klager, men hvis turistattraksjonen selv legger ut akkurat den samme cachen er det feil?

Når det gjelder å holde geocaching eksklusivt, kunne jeg ikke vært mer uenig. Jeg begynte med dette i 2010 og hvis det hadde vært en hemmelig klubb av elite-geocachere som drev med dette da ville jeg aldri ha hatt den fine hobbyen jeg har nå. Når jeg tenker over det ville vel ingen av oss det. Så den kommentaren håper jeg var en fleip. Hvis jeg ikke vil ha nybegynnere på cachene mine, vel, da lager jeg vanskelige cacher. Men jeg lager også noen enkle bokser som hvem som helst kan ta. Joda, gjerne turister også. Og nybegynnere. Jeg har store glede av logger som "Min første cache! Dette var gøy!" men for all del, folk er forskjellige...

Og for meg er det faktisk bare en lek! Hvis det ikke er gøy lenger, slutter jeg. Heldigvis er det ingen fare for det med det første.
- Raggsokk

Bilde

jonkristiank
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:tir 22 jan 2013 10:47

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av jonkristiank » ons 23 jan 2013 16:10

Hei igjen, og takk for innspill og kritiske blikk :)

Jeg ser at meningene er delte om dette, det kom heller ikke overraskende på meg.

La meg klargjøre en ting: Jeg er ikke ute etter å benytte cachene til å drive markedsføring av produkter og tilbud her i kommunen. Som jeg skrev innledningsvis tror jeg dette potensielt kan være en fin måte å vise fram steder i kommunen på. Har jo god tilgang til lokalkunnskap når det gjelder spesielle og fine plasser hvor man kan gjemme cachene, og disse plassene trenger ikke nødvendigvis være beskrevet i noen turistblekke fra før. Om cachene skulle føre til at en familie tar en dagstur opp hit, eller at noen blir lengre her enn planlagt og kanskje kjøper seg en middagstallerken, ja, så får det være en fin bonus. - Men at cachene skal være reklamebokser for kommunen og bedrifter er ikke intensjonen. De kan gjerne inneholde lokalhistorie, morsomme, bilder etc om plassen de ligger på er mine umiddelbare tanker. Rett og slett kvalitetscacher som både erfarne og nye geocachere setter pris på!

Synes også at forslaget til Raggsokk om å la cachene bli en del av tjenestetilbudet, med utleie av gps'er og enkel guiding, var interessant. Hvis man kan organisere og kvalitetssikre dette på en god måte, er vel det en flott mulighet for folk å bli kjent med geocaching?

Igjen, takk for innspill og forslag til hvordan man kan gjøre dette, - og ikke gjøre dette :)

Mvh
Jon Kristian

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av krl69 » ons 23 jan 2013 19:24

Sukk og stønn.
Raggsokk skrev:Sukk. Hvis vi skal være helt firkantede med hensyn til kommersialitet, kunne vi lagt ned hele sporten. Vi kjøper GPSer og mobiltelefoner, bokser, reisegjenstander og bytteting, abonnerer på Premium-medlemskap, bruker kostbar bensin for å komme oss til nærmeste parkeringsplass, og kanskje handler vi til og med lunsj på den nærmeste kafeen. Det er en rekke aktører som tjener penger på denne sporten. Hvis jeg legger ut en cache i nærheten av en turistattraksjon er det ingen som klager, men hvis turistattraksjonen selv legger ut akkurat den samme cachen er det feil?
Det er absolutt vrient å eksistere uten et visst forbruk fra den kommersialiserte delen av planeten, men for å holde oss til saken så dreier det seg om å bake Geocaching inn i en konkret turistnæring og det synes ikke jeg noe om. Det var i alle fall slik jeg tolket trådstarters innlegg. Hvorfor dette plutselig får en slik eksistensiell vinkling må gudene vite, eventuelt om det var for å hoste opp en dårlig parering. Jeg innbiller meg at Groundspeak ikke får prosenter av Shell, Garmin, Statoil, By the Way, osv. De skarve medlemskronene jeg putter inn i geocachingselskapet er vel ikke akkurat big-business eller hva? Og til spørsmålet ditt – jeg synes det er først og fremst genuint interesserte Geocachere som skal utplassere cacher så da blir svaret: JA, det er FEIL! At nybegynnere blir medlemmer for å finne cacher, ikke legge ut, er selvsagt helt ok. Og for de som må kverulere på «genuint interesserte» så mener jeg fortsatt at dagens retningslinjer er for slappe. Det burde være strengere krav til førstegangsutleggere.
Raggsokk skrev:Når det gjelder å holde geocaching eksklusivt, kunne jeg ikke vært mer uenig. Jeg begynte med dette i 2010 og hvis det hadde vært en hemmelig klubb av elite-geocachere som drev med dette da ville jeg aldri ha hatt den fine hobbyen jeg har nå. Når jeg tenker over det ville vel ingen av oss det. Så den kommentaren håper jeg var en fleip. Hvis jeg ikke vil ha nybegynnere på cachene mine, vel, da lager jeg vanskelige cacher. Men jeg lager også noen enkle bokser som hvem som helst kan ta. Joda, gjerne turister også. Og nybegynnere. Jeg har store glede av logger som "Min første cache! Dette var gøy!" men for all del, folk er forskjellige...
Jeg uttrykte en bekymring for å gjøre sporten for tilgjengelig og eksponert. Eksponert som i å drepe mystikken. Og ja, jeg har gått fra å være non-premium tilhenger til at man burde vurdere å skru igjen krana noe. Minimumskravet burde være et medlemskap som koster penger. Om det gjør sporten mer eksklusiv så får det heller være. De fleste aktiviteter som er skikkelig organisert krever betalt medlemskap. Da jeg ble medlem i 2008 var det i alle fall ingen jeg kjente som hadde hørt om fenomenet. I dag er situasjonen en helt annen og det på godt og vondt…
Raggsokk skrev:Og for meg er det faktisk bare en lek! Hvis det ikke er gøy lenger, slutter jeg. Heldigvis er det ingen fare for det med det første.
Jeg har det gøy med Geocaching, vær du trygg! Men jeg tar det også på alvor og for meg er det ikke bare en lek. :shock:

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av hstad » ons 23 jan 2013 23:09

jonkristiank skrev:Heisann alle sammen!

Jeg heter Jon Kristian, og jobber i Visit Namsskogan. Geocaching er relativt nytt for meg, men har prøvd å lest meg opp en del den siste tiden. Jeg synes dette ser utrolig spennende ut, og potensielt er det en artig måte å bli kjent med nye plasser på.

Så til poenget. Er dette noe å satse på som et ekstra krydder i reiselivssammenheng? Kommunen jeg jobber i har mange besøkende om sommeren, mange av disse driver sikkert med Geocaching, dessuten går E6 gjennom kommunen, noe som også må være en fordel. Det er mye flott natur her, og mange plasser jeg kunne tenkt meg å vist fram.

Har dere gode tips til hvordan man kan gjøre dette ekstra spennende? Hva er det som skiller en ok cache og en super cache?
Vet dere om det er kommuner som har satset på dette før? Finnes det noen feller? Er cacher som Visit Namsskogan eventuelt skulle stå bak, mindre interessante enn cacher lagt ut av privatpersoner?

Mange spørsmål her, men er først og fremst ute etter innspill og kritisk blikk fra dere som har drevet med dette en stund :)

Ha en fortsatt fin dag!
-Jon Kristian
Synes dette høres ut som ein kjempeide!! Hvis du iverksetter håper eg du holder oss oppdatert! At man bruker geocacher for å vise turister spennende plasser er vel det samme som man alltid har gjort, og så lenge det kommersielle kommer i andre rekke er det jo bra:) at det kan hjelpe for de kommersielle aktørene i området sier seg jo selv, men man kan vel ikke forvente underverker. Uansett, synes du har gode begrunnelser og håper du kjører på!

SotaLinda
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:tor 13 aug 2009 22:52

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av SotaLinda » tor 24 jan 2013 20:23

I Danmark har jeg logget funn på cacher som er lagt ut av VisitMF ( Visit Mariager Fjord ) og som kun er lagt ut for å vise fram området. Eieren har ikke funnet en eneste cache og har lagt ut 22 som alle er i Mariager Fjordområdet. Et eksempel er denne:

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC3XYMD

De har også informasjon om geocaching på hjemmesiden sin:

http://www.visitmariagerfjord.dk/danmar ... ashing.htm

Asoteam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:42
Registrert:tir 11 sep 2012 21:10

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av Asoteam » tor 24 jan 2013 23:34

Skagenmuseet i Danmark har også lagt ut flere cacher. Er ikke dette en kommersiell virksomhet? http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 2b71e69cae

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av sven-egil » fre 25 jan 2013 06:35

De kommersielle som er litt oppegående tar kontakt med Groundspeak og får en godkjennelse for å legge ut sine cacher.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av thomfre » fre 25 jan 2013 08:07

sven-egil skrev:De kommersielle som er litt oppegående tar kontakt med Groundspeak og får en godkjennelse for å legge ut sine cacher.
Det er ingen problem for en komersiell aktør å legge ut cacher uten å ta kontakt med Groundspeak, så lenge ingen av cachene er komersielle... Det er selve cachen som skal være "nøytral".

Men det er flere cacher rundtomkring i verden som er kommersielle og publisert med spesialtillatelse fra Groundspeak.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av kassimaja » fre 25 jan 2013 08:36

En geocache kan gjerne være komersiell så lenge ikke cachebeskrivelsen bryter med retningslinjene til Groundspeak og er komersiell. Slik jeg har forstått godkjennerne våre så legger de seg bare opp i om beskrivelsen (og eventuelt plasseringen) er kommersiell. Hvordan selve boksen er utformet og innholdet i denne er ikke noe groundspeak legger seg opp i.
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
Tor8900
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:lør 17 des 2011 22:25
Sted:Brønnøysund

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av Tor8900 » søn 03 feb 2013 16:22

Hei!
En geocacher skal være en fysisk person og ikke et selskap. Hvis du vil hjelpe til med markedsføringen av din kommune, og hjelpe Visit Namsskogan med å vise fram kommunen, gjør du det på en fin måte ved å legge ut geocacher eiet av deg selv på severdige steder i Namsskogan. Og det er jo ikke selskapet Visit Namsskogan som skal markedsføres.
Her er jeg påståelig. Men fins det andre regler fra Groundspeak vil jeg gjerne ha referanse til det. Skulle også vært interessant å få norske revieweres oppfatning av dette.
Jeg ser fram til flere cacher i Namsskogan. For der har jeg hytte:-).
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av Makuta Teridax » søn 03 feb 2013 18:13

Tor8900 skrev:En geocacher skal være en fysisk person og ikke et selskap. Hvis du vil hjelpe til med markedsføringen av din kommune, og hjelpe Visit Namsskogan med å vise fram kommunen, gjør du det på en fin måte ved å legge ut geocacher eiet av deg selv på severdige steder i Namsskogan. Og det er jo ikke selskapet Visit Namsskogan som skal markedsføres.
Groundspeak har et annet syn. For Groundspeaks del er det ingenting i veien for at Visit Namsskogan kan ha brukerprofilen «Visit Namsskogan», forutsatt at det er ledig, selvsagt. I det hele tatt er det ingenting i veien for at et firma eller en organisasjon kan ha sitt eget navn som profilnavn. På profilsider kan det også være firmalogoer, produktomtale og -reklame, lenker firmaers/organisasjoners nettsider osv.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Tor8900
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:lør 17 des 2011 22:25
Sted:Brønnøysund

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av Tor8900 » man 04 feb 2013 03:01

Makuta Teridax skrev: For Groundspeaks del er det ingenting i veien for at Visit Namsskogan kan ha brukerprofilen «Visit Namsskogan», forutsatt at det er ledig, selvsagt. I det hele tatt er det ingenting i veien for at et firma eller en organisasjon kan ha sitt eget navn som profilnavn. På profilsider kan det også være firmalogoer, produktomtale og -reklame, lenker firmaers/organisasjoners nettsider osv.
Fint å få dette avklart!
For geocaching er ingen lek, det er et spill med regler fra Groundspeak:-)
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av Makuta Teridax » lør 09 feb 2013 10:06

Tor8900 skrev:
Makuta Teridax skrev: For Groundspeaks del er det ingenting i veien for at Visit Namsskogan kan ha brukerprofilen «Visit Namsskogan», forutsatt at det er ledig, selvsagt. I det hele tatt er det ingenting i veien for at et firma eller en organisasjon kan ha sitt eget navn som profilnavn. På profilsider kan det også være firmalogoer, produktomtale og -reklame, lenker firmaers/organisasjoners nettsider osv.
Fint å få dette avklart!
For geocaching er ingen lek, det er et spill med regler fra Groundspeak:-)
De ordinære retningslinjene gjelder bare på cachesider inkl. tilhørende logger, ikke på profilsider. På profilsider er det bare de generelle bruksvilkårene som gjelder.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av Isa » ons 13 feb 2013 16:36

Go for it!

Altså, jeg syns geocaching er supert til å få sett steder som jeg ikke ville fått sett ellers. Særlig når jeg er på nye steder-
Så lenge det er gode cacher som viser frem fine/interessante steder, så drar jeg gjerne innom, uavhengig av hvem som har lagt ut eller hvorfor.
(Tar de som ikke er så bra og uten og mukke, for statstikken sin del, men trenger vel ikke oppfordre til dårlige cacher :D )
Å kunne cache inne i Kristiansand Dyrepark, Bø Sommarland ol hadde jeg bare sett på som ekstra kult i alle fall!

Svar