For å svare helt konkret på trådstarters spørsmål:
Jeg ser for meg to hovedinnfallsvinkler til dette:
1) Skaffe flere tilreisende (geocachere) til området, eller få gjennomreisende (også geocachere) til å stoppe i området istedet for bare å kjøre rett gjennom
2) La geocaching være et ekstra tjenestetilbud for besøkende til området (med fokus hovedsaklig på ikke-geocachere)
Når det gjelder å 'lokke' (om konspirasjonsteoretikerne tilgir meg uttrykket) geocachere til området er det primært to ting som fungerer: Mengde og kvalitet. Jeg sjekket GSAK og så at Namsskogan kommune har 9 geocacher; dette er langt under kritisk masse for å tiltrekke seg geocachere. Som sammenligning har Rendalen kommune, som til og med jeg anser som en 'cache-kommune' enda jeg aldri har vært der for å drive geocaching, hele 560 (!) geocacher. Og erfaringen viser jo at folk - også turister - reiser til Rendalen utelukkende for å drive geocaching. Rendalen har altså blitt et reisemål for geocachingens skyld. Hvis man ikke har planer om å legge ut slike mengder (det er mange meninger om kvantitet vs. kvalitet) så lag 4-5 geocacher som oppnår tilnærmet kultstatus for innovasjon og kreativitet. Geocacher som man reiser langveisfra for å oppleve, og som stort sett får favorittpoeng av alle besøkende. Når det gjelder hvordan man oppnår dette, foreslår jeg å sjekke hvilke cacher (gjerne også i utlandet) som har fått flest favorittpoeng, og lese beskrivelse og logger. Finn ut hva som gjorde denne geocachen så bra, og gjør det enda bedre. Topp det hele med å ha noen Earthcacher, Wherigo-cacher og et lite utvalg av multi- og mystery-cacher, så har du en effektiv magnet.
Hva angår punkt 2 så har Thomfre allerede listet opp en god idé: Utleie av GPS-mottakere. Gjerne ferdig satt opp med GPX-fil over alle geocachene i området. Sørg også for å ha gode kart på plass. Dette kan fint kunngjøres i tjenestetilbudet til Visit Namsskogan uten å bryte noen regler. Lag en enkel brosjyre eller introduksjonsvideo om hva geocaching er og hvordan man kommer igang. Lag et enkelt grunnkurs der en erfaren geocacher fungerer som guide til et par av de nærmeste cachene og viser hvordan det gjøres, og hold dette kurset ofte og jevnlig (eller på forespørsel). En annen idé er et diplom eller bevis som kan deles ut (eller sendes) til de som har cachet i Namsskogan; f.eks. bronse for første cache, sølv for å ha funnet 5 av dem og gull for alle 9 (dette må selvfølgelig justeres etter antallet til enhver tid). Dette er en lek; og vi geocachere er lekne mennesker.
Forhåpentligvis får du noen idéer av dette. Lykke til med prosjektet!