Julecachene

Alt om geocaching
Svar
Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa
Julecachene

Legg inn av ninad » ons 12 des 2007 12:34

Jeg har fått en del kommentarer til "Oslo - helt øst"-cachen, og velger å ta opp tråden her.

Mostly Moose la inn denne loggen i går:

"Og jeg som trodde poenget med advenscachene var at de skal være greie å ta innimellom alt annet, ha et visst sesongpreg, og være store nok til å ha litt innhold. Jeg kan ikke se at denne fyller noen av disse kriteriene, og følte meg egentlig litt snytt etter å ha kjørt frem og tilbake på E6 en god stund før jeg fant en vei inn.
Et uhjelpsomt hint gjorde ikke opplevelsen større, og jeg måtte ringe eier. Takk for hjelpen!
Dette punktet har sikkert en viss interesse for de få, men er IMHO uegnet til adventsformålet.
Inn: Mikro-verktøy
Mostly Moose"


Jeg svarte først i en Note på cachesiden, men synes en diskusjon bør fortsette i et forum. Uansett, her er mitt svar:

Jeg beklager hvis Mostly Moose slet for å finne boksen. Må innrømme at jeg ikke helt har fått med meg kravet om plass til gaver. Diskusjonen i det gamle gc-forumet gikk mest på navnestandard, men jeg ser nå at Aina har et innlegg om utforming også. Det har jeg dessverre oversett. Men, MM har selv skrevet "Jeg har en ledig filmboks og et kinky mysterium som leder til en nedsnødd stein i skogen, så jeg legger herved inn et bud på 24. desember", og gacrux skriver at regler er til for å brytes.

Plasseringen av "Oslo - helt øst" kan da ikke kalles vanskelig i forhold til f.eks adkomst med bil? Den henger bare noen meter fra parkeringsmuligheter. Det kan hende at noen synes Lørenskogområdet er langt unna, men det avhenger jo av hvor en starter fra. For meg er Sandvika og Sørmarka langt unna.

Jeg kan godt endre hintet, da blir det "tre", jeg forsøkte bare å være ørlite kreativ i tegnbruken .

Lykke til i jakten!
Bilde Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Legg inn av PPJ » ons 12 des 2007 12:57

Xmas #11, og Note fra Ninad (som nå er endret, men gjengitt i ovenstående innlegg).

MM får skrive for seg selv, men jeg oppfattet hans kommentar som ironisk. Han legger aldri ut filmbokser eller cacher under steiner i skogen (i hvert fall ikke noen av de 94 jeg har funnet). Legg merke til hans bokser, de er alltid meeget forseggjort.

Det er riktig at det ikke finnes regler, her må enhver by på sine egne konsepter. Jeg må innrømme at denne ser nesten ut til å være litt anti-jul, jeg tenkte at det er kanskje tanken bak: Lengst mulig vekk fra julegater, julenisser, forventningsfulle barn, fulle menn, juletilbud, juletrær, julekos ...

anders99

Legg inn av anders99 » ons 12 des 2007 13:17

PPJ skrev: MM får skrive for seg selv, men jeg oppfattet hans kommentar som ironisk.
Nå er faktisk ikke MM medlem i dette forumet...

Brukeravatar
Snakehand
Junior
Junior
Innlegg:59
Registrert:fre 23 nov 2007 10:11
Sted:Høgt oppi Hakadalen
Kontakt:

Legg inn av Snakehand » ons 12 des 2007 13:33

Nå er ikke MM alene om å gi mindre flatternde logger om lokasjonen. Jeg takker for advarslene, tar dem til etteretning, og stiller i regnbukser...

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » ons 12 des 2007 13:45

Jada, regler er til for å brytes. Ingen problemer med det, men så får man også pepper etterpå. Jeg fikk mye sure kommentarter på X-mas cache i fjor, men også mange svært positive. For meg er Oslo helt øst 2km fra jobb og passer innimellom i en travel hverdag.

Selv bryter jeg nok også noen regler ... jeg får ta pepper den 22. des.

Eneste jeg synes var dumt var at jeg ikke fant cachen, og her skal jeg være enig i kritikken, ikke fordi det er en Xmas-cache, men fordi en micro i DET terrenget med et så kryptisk hint er nesten umulig å finne.

Ut fra at jeg har vært der, oppfattet jeg egentlig ikke kometaren til MM som ironisk, men jeg vet ikke.
Otto Milvang

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Legg inn av PPJ » ons 12 des 2007 14:30

gacrux skrev:...
Ut fra at jeg har vært der, oppfattet jeg egentlig ikke kometaren til MM som ironisk, men jeg vet ikke.
Kommentaren jeg kommenterte var:
"Men, MM har selv skrevet "Jeg har en ledig filmboks og et kinky mysterium som leder til en nedsnødd stein i skogen, så jeg legger herved inn et bud på 24. desember", ..."

:roll:

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Legg inn av ninad » ons 12 des 2007 16:29

Hei, jeg synes det er kjempeflott at dere engasjerer dere! Det er lærerikt for meg! :roll:

Men er hintet virkelig så vanskelig å forstå? Jeg trodde dere erfarne karer "tok" sånne omskrivninger ganske lett.

Et spørsmål, når vi nå er i gang: Bør terrengvanskelighetsgraden økes enda litt?

Ellers registrerer jeg at MM ikke har så mye i mot at dagens julecache ikke har plass til smågodt :lol:
Bilde Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » ons 12 des 2007 17:22

Tja, det lå jo et gammelt skilt der, lette etter 3-tall på dette. Ellers var det jo svært mange trær da. Her kan jo cachen enten henge, eller ligge under, eller være kamuflert som, eller ligge inni et hull eller enda mer utspekulert. I det aktuelle område er ikke signalene de beste og søkeområdet blir stort samtidig som det er stor høydeforskjell å bevege seg om GPSen hopper +- 10 m. Og når bildet viser en vei du ikke ser (og som sikkert har 3-tall rundt omkring på veimerkingen) blir hintet mer forvirrende enn til hjelp. Og det var fordi jeg ikke fant hverken fant cache, E6 eller tre-tall i det aktuelle område samtidig som jeg trodde mikroen var festet til noe ved veien, at jeg til slutt konkluderte med at koordinatene måtte minst 10m feil (men det var de altså ikke). Er det oppi et tre er sikkert "Not on the ground" bedre hint. Ellers må man vel angi noe i forhold til treet. Det er jo mange variasjoner, men for min egen del synes jeg det er viktig at hintet ikke bare beskriver stedet, men også eksluderer en del steder. Alt for mange som har "Under en stein" i en steinrøys og denne typen hint.

Men jeg skal tilbake å finne cachen!
Otto Milvang

Svar