Når fant du din første cache ?

Alt om geocaching
Brukeravatar
bishqair
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:fre 11 apr 2008 03:34
Sted:Pilestredet Park
Re: Når fant du din første cache ?

Legg inn av bishqair » tir 15 apr 2008 06:56

Jeg stratet med geocaching helt tilfeldig. Kjøpte meg en "bil-GPS" og surfet litt på nettet for å se hvordan jeg eventuelt bruke den optimalt. Og der, gjennom et par forum på GPS.no så fant jeg en link til geocaching. Dette virket veldig interessant og jeg satte i gang den 8.februar i år med å lete etter de første. Stolte nok aldri helt på GPS'en som jeg burde ha gjort.

Mitt første funn ble Windy HIlltop "GCV5BQ" som er lagt ut av Anders. Siden dette var mitt første funn satt jeg meg ned på benken og smilte litt for meg selv, med den gode tanken om at nå hadde jeg funnet min hobby-sport. Siden da så har jeg vært i aktivitet og lagt ut noen og funnet en god del i osloområdet. Den neste måneden blir det litt mindre aktivitet, og dette er jo fordi jeg er ung student som skal ha noen eksamener i mai og da må man ta et lite skippertak...

God caching til alle ^^
Bilde

simpsons
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:tir 18 des 2007 23:21
Sted:Oslo Nord

Re: Når fant du din første cache ?

Legg inn av simpsons » tir 15 apr 2008 22:10

Morsom tråd.
Jeg ble introdusert for denne litt sære aktiviteten av V&V i mars 2006. :?: Var på besøk for andre ting, men ettersom de selv var blitt hekta, dro de etterhvert fram GPS'en, TB'er, Geocoins og deretter ble jeg introdusert for Geocaching.com og starte.no. :roll: :roll:
Jeg ble så interessert i dette at jeg gikk, reiste, løp hjem til madamen og fortalte at nå skulle vi kjøpe oss GPS. :lol: :lol:
Som sakt så gjort. Vi registrerte oss på Geocaching.com og første cache var i havn 24.03.06. (ELKJE #4 Grorud st 150 år)Siden har det blitt ganske mange. Vi synes også det er morsomt å finne cacher i andre land, og er nå oppe i 9 forskjellige land inkl. Norge. Siste ut var Estland som vi besøkte i helgen. Her ble det mange fine turer og 19 cacher ble logget. Vi jobber nå med planleggingen av vårt første utlegg, og det kommer nok etterhvert. Dere får vente i spenning.... :D :D

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Når fant du din første cache ?

Legg inn av PPJ » ons 16 apr 2008 10:49

Jeg var allerede erfaren GPS-bruker da en artikkel i Aftenposten fortalte om Geocaching sommeren 2002.
Den 9. juni 2002 fant jeg utsiden.no #11 - Nordmarka ved Tryvann.

Men jeg ble ikke tent på dette før sommeren etter, først fra mai 2003 ble det litt jevn aktivitetet, også med å legge ut egne bokser. Det var ikke mange cacher i Oslo-området den gang, jeg vil tippe rundt 20 bokser. I dag er det over 500 ...
8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
Mostly Moose
Bruker
Bruker
Innlegg:147
Registrert:tor 20 des 2007 09:51
Sted:Ja
Kontakt:

Re: Når fant du din første cache ?

Legg inn av Mostly Moose » ons 16 apr 2008 13:23

Den første jeg fant var The Park 4/4 i Frognerparken.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... b11c4832fd

Dette var en av en serie filmbokser, og den var attpåtil gravd ned i en sandkasse.
Gepesseren, en gul Etrex, hadde jeg fått av kona noe tidligere, og hun ante selvsagt ikke hvilket monster hun ga fødselshjelp til.
Det første jeg leste om vår idrett var artikkelen i Dagbladet, som jeg fikk av en nabo som visste at jeg hadde gepesser.

Senere samme dag fant jeg også en til i samme serie, og kunne også logge mitt første no-find. Jeg prøvde å få PPJ interessert, men han hadde sein tenning, gitt.

På den tiden var det et aktivt nederlandsk par, Fossum Feus, som var pionerer på å lage konseptkacher med forseggjorte beholdere - Flaksboksen, Spillboksen og så videre. Verd å minnes fem år senere, mens filmboksene fremdeles regner ned i skjul.
M.M.
FTF er oppskrytt.

Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Digresjon til "Når fant du din første cache?"

Legg inn av ninad » ons 16 apr 2008 20:26

Mostly Moose skrev:... forseggjorte beholdere - Flaksboksen, Spillboksen og så videre. Verd å minnes fem år senere, mens filmboksene fremdeles regner ned i skjul.
Jeg synes jeg merker et stadig agg mot filmbokser fra denne kanten, hva har du i mot dem?
Bilde Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Digresjon til "Når fant du din første cache?"

Legg inn av PPJ » ons 16 apr 2008 21:31

ninad skrev:
Mostly Moose skrev:... forseggjorte beholdere - Flaksboksen, Spillboksen og så videre. Verd å minnes fem år senere, mens filmboksene fremdeles regner ned i skjul.
Jeg synes jeg merker et stadig agg mot filmbokser fra denne kanten, hva har du i mot dem?
FARLIG: Her spores det lett av et fint tema. Start heller slike diskusjoner i en ny tråd ... 8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Digresjon til "Når fant du din første cache?"

Legg inn av solve » ons 16 apr 2008 21:55

ninad skrev:
Mostly Moose skrev:... forseggjorte beholdere - Flaksboksen, Spillboksen og så videre. Verd å minnes fem år senere, mens filmboksene fremdeles regner ned i skjul.
Jeg synes jeg merker et stadig agg mot filmbokser fra denne kanten, hva har du i mot dem?
det er uansett bedre med filmbokser enn brusetablettrør.

(og joda, jeg skal skifte ut boksen på den unevnelige ganske fort)
BildeBilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Når fant du din første cache ?

Legg inn av ninad » ons 16 apr 2008 21:55

ok.
Bilde Bilde

Morka2k
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:12
Registrert:søn 20 apr 2008 16:06
Sted:Stavanger

Re: Når fant du din første cache ?

Legg inn av Morka2k » søn 20 apr 2008 16:56

Den første cachen min fant jeg faktisk på fredag, og overraksende nok, så lå den bare omtrent 400 meter ifra der jeg bor.
Jeg har visst om geocaching ganske lenge, men jeg hadde alltid trodd at det ikke lå noen i Randaberg og Stavanger-området. Snublet over kartet på geocaching.com, og overraskelsen var stor da jeg oppdaget at det lå en der den lå.
Jeg hadde tilfeldigvis gått til innkjøp av en GPS-enhet til mobilen min, og sist fredag la jeg ut på jakt. Etter jeg fant den bestemte jeg meg for at det var såpass gøy at jeg bestemte meg for å ta en tur rundt Stavanger. Og i dag er konklusjonen at geocaching er gøy :D

Brukeravatar
Vidar_M
Bruker
Bruker
Innlegg:169
Registrert:tor 22 nov 2007 10:42
Sted:Vesby
Kontakt:

Re: Når fant du din første cache ?

Legg inn av Vidar_M » man 21 apr 2008 13:53

Min første cache fant jeg 4. juli 2007.
Det var Denne: Minnesmerket på Fossum

Jeg hadde akkurat kjøpt meg bil GPS en Nuvi 660 og visste ingenting om geocaching før jeg kom over dette
på Internett etter å ha søkt på GPS for å lære meg mer om GPSen.

På en flesketur til Sverige stoppet jeg her for å forsøke og finne den, og fant den
selv om GPSen var låst til veg og ikke funka inne i skogen.
Heldigvis var denne ikke så langt fra veien.

Jeg ble hekta og til å finne de første cachene brukte jeg bare bil GPS en.
Til slutt fant jeg ut at å dra rundt i skauen med en Bil GPS var ganske upraktisk,
så det ble å gå til anskaffelse av en 60CSx etter hvert.
Bilde

Skallagrimsson
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:31
Registrert:søn 06 jan 2008 21:51

Re: Når fant du din første cache ?

Legg inn av Skallagrimsson » man 21 apr 2008 14:00

Min første cache funnet på egenhånd var Rauland#1 i august 2003. da med en Etrex Vista innkjøpt i Hong Kong. Har gått litt i rykk og napp med cachingen. La ut min første januar 2004.

Var med og fant konsulenten-waterfront september 2002. Men da uten egen GPS og eget nick.

kaimagne
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:fre 16 mai 2008 12:10

Re: Når fant du din første cache ?

Legg inn av kaimagne » lør 31 mai 2008 18:33

Min intro til dette med geocaching var gjennom anskaffelse av en TomTom One. Etter å ha blitt en ivrig forumbruker på nystul sine sider, med innlegging av POI og etterhvert konstruksjon av POI'er, så ble jeg mer og mer nysgjerrig på dette med geocaching. Fikk oppretta profil, og begynte å se etter geocacher i nærområdet.

Første cache ble Gutta på skauen - GCNV52 - uten GPS, men med print fra kartdelen av geocaching.com ble den lokalisert etterhvert - en flott opplevelse!

Prøvde meg på et par steder til uten GPS, men min kompis sin gamle Garmin 12XL ble etterhvert rekvirert, og basillen var installert for fullt i kroppen! Kan ikke påstå at kona er like bitt, men hun blir med på turer, så lenge vi skal i den retninga, eller går/sykler og tar det som en tur. :)

Har etterhvert fått egen GPS, men uten kart, fargeskjerm etc. Har forøvrig lasta inn ca 1400 cacher på TomTom'en, sånn i tilfelle det er en i nærheten når jeg skal på kjøretur! :)

Jeg prøver å reklamere litt for geocaching på jobben og blant kompiser, og det er flere som synes dette høres spennende ut! Vi har et fast opplegg på jobben på Kolsås hver torsdag, og det er å gå tur til en av Kolsås-toppene i lunsjen, spise niste og gå ned igjen. Her har jeg fått vist frem The Library og Graamagan Bygdeborg, og snikene passet faktisk på å gå innom Stonebench denne uka, da jeg var borte på kurs! Men - jeg skal vel få logga den etterhvert - pluss mange andre! :)
Bilde

Brukeravatar
teamhydrah
Bruker
Bruker
Innlegg:110
Registrert:ons 09 jan 2008 12:11
Sted:Rana
Kontakt:

Re: Når fant du din første cache ?

Legg inn av teamhydrah » lør 31 mai 2008 22:19

Vi trampet ut i denne tekno-hobbyen med rosa briller! Det startet med at Fru Hydrah etter å ha hørt om Geocaching i en radioreportasje bestemte seg for å lage en morgengave utenom det vanlige.. Først måtte det opprettes en hemmelig konto på mpx, gps og kart ble bestilt. Når pakken kom var det bare å snike seg inn på datan, installere det som var nødvendig for å få overført kart, og avinstallere igjen slik at Herr Hydrah (data-kallen him self) ikke skulle oppdage hva som var i gjære.. Noen dager før bryllupet ble boksen fylt med morgengave nr. 2 og 3, og minstemann på teamet (som da var drøye to mnd) ble trillet lenger opp i lia enn han hadde vært noen gang, slik at mamma kunne plassere boksen på et passende sted.
Første geocache ble tastet inn, Gps'en ble innpakket, og morgenen kom...
Det var en spent Herr Hydrah som vandret ut i lia med nybakt frue på slep for å finne sin første cache... Funnet ble selvfølgelig aldri registrert, men det ble likevel starten på en hyggelig familieaktivitet :-) Boksen publiserte vi kun noen dager senere og er nå å finne som GCP0PP! :)
Vårt første registrerte funn var TeamOlsen's 'TO #2 Excursion no. 2 MO I RANA', og vi fikk en hyggelig mail fra dem etter besøket der.
BildeBilde

"- Don't mind us, we're just searching for Tupperware behind this bush.."

Svar