Stille krav til logg?

Alt om geocaching
Skjelstad
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 13 mai 2012 20:54
Stille krav til logg?

Legg inn av Skjelstad » lør 15 des 2012 17:47

Kan jeg som CO kreve at finnere skriver en fyldig logg?

Synes det er nitrist lesning når enkelte cachere konsekvent logger "TFTC" eller bare en enslig smiley.

Hva om jeg kaller cachen noe slikt som "Den gode historien" og presiserer i beskrivelsen at her vil alle "latmannslogger" slettes?

(Ja - jeg skjønner at det kan være forhold som gjør at noen ikke har mulighet til å skrive fyldige logger men tror dette er unntaket snarere enn regelen...)

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Stille krav til logg?

Legg inn av Synth75 » lør 15 des 2012 18:21

Svaret er enkelt. Nei, det kan du ikke kreve. Så lenge loggen er signert, kan det logges på nett.

Så er vi vel mange som mener det samme som deg mht litt bedre logger av og til.
En cache med en høflig oppfordring er sikkert bra. En høflig og oppmuntrende mail til f.eks en nybegynner fungerer også ofte bra.

Men, etter det jeg kan se, så får gode cacher en god posjon gode logger. Enten det er en spennende historie, et fint sted eller en fin cacheløsning. Da er det enkelt å se bort fra mindretallet av "tftc"-logger og lignende. Får en cache nesten bare slike logger, er det kanskje grunn til å se om cachen er bra nok?

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Stille krav til logg?

Legg inn av sven-egil » lør 15 des 2012 18:24

Nei du kan ikke stille krav til gode logger.
Så man må godta de Dølle loggene.

Men om du lager gode cacher, som i tillegg er enten Multi, Mystery, Letherbox eller andre ikke "Normale cacher så øker det muligheten for en skikkelig logg.
Å ha vanlige cacher som premium only pleier å hjelpe litt.....
Bilde Bilde Bilde

InsaneTTM
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:45
Registrert:ons 04 aug 2010 13:22

Re: Stille krav til logg?

Legg inn av InsaneTTM » lør 15 des 2012 21:42

I min verden handler caching om underholdning på en eller annen måte. Blir jeg underholdt så blir det en bra logg, så enkelt er det. Det være seg god cachebeskrivelse, fin tur, bra kreasjon, severdighet, steder jeg ikke hadde oppdaget utenom cachinga. Derfor prøver jeg selv å tenke underholdning når jeg legger ut storparten av boksene mine. Legger også på banneret om den gode loggen på cachesidene og har fått brukbar respons på det. Nå syns jeg forøvrig at svært mange i Trøndelag har blitt flinke til å skrive gode logger.

Du får mekke en slik challenge da vettu om du vil ha lange logger:
Challenge: The Writer
For å logge denne må du ha gjennomsnitt av 100 ord i dine logger :lol:

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Stille krav til logg?

Legg inn av tomahg » lør 15 des 2012 22:11

Det er vel ofte slik at geocacher får de loggene de fortjener, selv om det også her selvsagt finnes unntak...

Å sette krav til minimumslengde synes jeg ikke er noen god idé. Det er vel ikke slik at alle lange logger er gode logger?!

En dårlig logg er en dårlig logg, uansett om den er lang eller kort!

sabeltann31
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:tor 31 des 2009 10:11

Re: Stille krav til logg?

Legg inn av sabeltann31 » lør 15 des 2012 22:23

Igrunn enig med siste taler....
Jeg syns det er enda teitere med lange logger hvor min cache overhode ikke nevnes. Det kalles "klipp og klin fra en lang sørlandstur". Da vil jeg igrunn heller ha en "."

Sabeltann31

InsaneTTM
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:45
Registrert:ons 04 aug 2010 13:22

Re: Stille krav til logg?

Legg inn av InsaneTTM » søn 16 des 2012 02:40

Jeg snakket om lange individuelle logger om på en enkelt cache der innholdet gir mening, ikke lange felleslogger. Beklager at jeg mente dette positivt før det skulle vris og vendes på som noe negativt :cry:

sabeltann31
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:tor 31 des 2009 10:11

Re: Stille krav til logg?

Legg inn av sabeltann31 » søn 16 des 2012 10:04

Du må jo ikke skrive innlegg på et forum gvis du mener det positivt. Jeg skriver kun innlegg og svar hvis jeg mener det negativt....

Sabeltann31

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Stille krav til logg?

Legg inn av krl69 » søn 16 des 2012 10:09

En lang logg er (mye) bedre enn TFTC! eller et punktum. Sorry, men det finnes ingen dårlig logg, bare ræva korte. :shock: 8)

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Stille krav til logg?

Legg inn av krl69 » søn 16 des 2012 10:13

krl69 skrev:En lang logg er (mye) bedre enn TFTC! eller et punktum. Sorry, men det finnes ingen dårlig logg, bare ræva korte. :shock: 8)
Men en "klipp og lim logg" er ganske ræva det også når jeg får tenkt meg om litt. Spesielt hvis det er en fra PT hvor det tilfeldigvis enslig stakkarslig (og kanskje vesentlig mer spennende) cache ligger midt blant hundrevis av intetsigende autoverncacher.... :shock: 8)

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Stille krav til logg?

Legg inn av sven-egil » søn 16 des 2012 10:15

Da blir det felleslogg på felles Cacher og logg på den enslige.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Stille krav til logg?

Legg inn av krl69 » søn 16 des 2012 10:23

sven-egil skrev:Da blir det felleslogg på felles Cacher og logg på den enslige.
Noe sånt må man jo akseptere, men dessverre ser jeg veldig ofte at folk på tur slenger med en felleslogg også på disse enslige og det er jo et hån mot CO som tross alt har lagt ut en ekte cache. :shock: 8)

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Stille krav til logg?

Legg inn av Raggsokk » søn 16 des 2012 10:59

Noen ganger får jeg en underlig følelse av at slike felleslogger bare er et patetisk forsøk på å holde 'antall ord pr. logg'-statistikken oppe selv om man ikke har til hensikt å skrive noe særlig. Men sånn er det sikkert ikke.
- Raggsokk

Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Stille krav til logg?

Legg inn av ArveAnd » søn 16 des 2012 11:18

Raggsokk skrev:Noen ganger får jeg en underlig følelse av at slike felleslogger bare er et patetisk forsøk på å holde 'antall ord pr. logg'-statistikken oppe selv om man ikke har til hensikt å skrive noe særlig. Men sånn er det sikkert ikke.

Slik er det heilt sikkert. Og det som følge av div "statistikk-saker-og-ting" som belønner lange loggar.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Stille krav til logg?

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 16 des 2012 12:01

ArveAnd skrev:
Raggsokk skrev:Noen ganger får jeg en underlig følelse av at slike felleslogger bare er et patetisk forsøk på å holde 'antall ord pr. logg'-statistikken oppe selv om man ikke har til hensikt å skrive noe særlig. Men sånn er det sikkert ikke.
Slik er det heilt sikkert. Og det som følge av div "statistikk-saker-og-ting" som belønner lange loggar.
Jeg kan selvsagt ikke svare for andre enn meg selv, men jeg skriver ikke logger for å fylle noen statistikk. Ikke vet jeg hvilken statistikk det er som rangerer ut fra logglengder heller. Den eneste statistikken jeg kjenner til som sier noe om logglengde er at det er en av alle tingene som det lages statistikk av med FindStatGen.

På de to relativt lange powertrailene jeg har tatt, skrev jeg følgende på cachene:
Been there, done that!
Tanker før turen er skrevet i loggen min på #1 og oppsummering etterpå i loggen min på #200.
TFTC! (#3598)
Ikke noe spesielt å si om denne cahcen.
Fyldigere logger på nr. 1 og nr. 161.
TFTC! (#2507)
I tillegg hadde jeg noen egne kommentarer på noen få av cachene i PT'en. Personlig synes jeg dette er bedre enn bare en smiley, "TFTC" eller "." Og når det var andre frittstående cacher innimellom PT-cachene fikk de selvsagt sin egen logg.

Jeg er tilhenger av alle tiltak som kan stimulere til gode logger! (Med unntak av tvang!)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar