Dalane PowerTrail

Alt om geocaching
Svar
Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg:139
Registrert:søn 18 apr 2010 22:16
Sted:Egersund, Rogaland
Dalane PowerTrail

Legg inn av bjoff » ons 10 okt 2012 22:40

Etter at retningslinjene for plassering av cacher langs bilveier ble grundig presisert tidligere i høst har vi som eiere av Dalane PowerTrail gått noen runder og diskutert hva
som bør skje med trailen videre.

Som cacheeiere ønsker vi at våre cacher skal være av høy standard og ikke minst innenfor de regler og retningslinjer som til enhver tid finnes, og har på grunn av dette bestemt oss for at trailen blir arkivert etter at denne sesongen er over, enten når vintervær og snø umuliggjør funn på de høyeste punktene i trailen eller senest 15. desember i år.

Inntil denne dato vil vi fortsette å utføre normalt vedlikeholdt.

Vi takker for alle besøk og flotte logger som har kommet, både fra inn- og utland.

mvh Dalane Powerteam

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Dalane PowerTrail

Legg inn av E-Lie » tor 11 okt 2012 09:59

Er det ikke mulig å flytte på de som eventuellt ikke er etter retningslinjene? OG hva med å stryke bare dem som ikke lenger fyller vilkårene?
Jeg er ingen fan av PTer, men ser ingen grunn til at vi ikke skal ha det tilbudet her på berget også.

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Dalane PowerTrail

Legg inn av ingsve » tor 11 okt 2012 10:30

Der røyk den sykkelturen:( . Her hadde vi tenkt en oppfølging av vårens tur til neste år. Interessen på sykkel er nok ikke den samme uten cachene, og vi får se om vi får tatt den før arkiveringen, da med bil. Leit for vi syntes dette var en flott utfordring.
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Re: Dalane PowerTrail

Legg inn av hstad » tor 11 okt 2012 10:39

Det er svært synd at denne blir arkivert. Her har vi en powertrail som er på høyde med de største i utlandet, og som er med på å sette Norge på geocaching-kartet. Eg synes dere bør revurdere arkiveringen!!

Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg:139
Registrert:søn 18 apr 2010 22:16
Sted:Egersund, Rogaland

Re: Dalane PowerTrail

Legg inn av bjoff » tor 11 okt 2012 12:10

Vi har vurdert forskjellige alternativer ganske grundig, og det var med tungt hjerte vi tok den beslutningen som er tatt.

Det er dessverre ikke slik at det er mulig å bare fjerne enkelte cacher når en ganske stor andel av cachene i trailen slik de er i dag bryter med retningslinjene ved at de henger bak autovern, på skiltstolper eller annet som kan defineres som '[...] med tilhørende konstruksjoner'.

Å fjerne disse vil medføre at antallet cacher reduseres såpass at DPT vil bli en skygge av seg selv, og mange steder er det faktisk ikke mulig å flytte cachene såpass langt unna veien at retningslinjene ikke brytes.

Mumle gåsegg
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:tor 11 okt 2012 12:57

Re: Dalane PowerTrail

Legg inn av Mumle gåsegg » tor 11 okt 2012 13:19

Nå måtte jeg bare registrere meg :D
Dette var triste greier :( siden vi hadde planlagt å ta denne turen i slutten på april. Nå blir det et forsøk i november i steden, kanskje litt kaldt men med litt høyt tempo så holder vi vel varmen....
Hvis dere tar denne ned før 15. desember, er det muligheter for at dere kan varsle det en ukes tid i forveien? slik at vi kan ta noen kvelder i steden?

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Dalane PowerTrail

Legg inn av gacrux » tor 11 okt 2012 15:20

De nye reglene med veier mm, har tvunget seg inn fordi noen ganske få ikke bruker hodet, eller ikke har hørt på gode råd fra godkjenner.

Slik jeg ser det så er det to muligheter med denne PT.
Alt 1: Den er ikke i tråd med retningslinjene, den er trafikkfarlig. Konklusjon: arkiveres umiddelbart.
Alt 2: Den er allerede godkjent uten kommentarrer og er ikke trafikkfarlig. Konklusjon: ingen grunn til arkiverering.

Mellomalternativet som er å la flest mulig logge den på mørke (og trafikkfarlige ?) veier, for så å arkivere hele greia har jeg ingen sans for.
(Jeg har forøvrig ingen sans for PT heller, men det er en annen sak.)
Otto Milvang

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Dalane PowerTrail

Legg inn av ArveAnd » tor 11 okt 2012 18:42

Eg har sansen for gacrux sin argumentasjon, men problemet er at dei oppdaterte og presiserte reglane ikkje tillet oss som geocacharar til å gjere slike vurderingar mhp trafikkfarleg eller ikkje. Og dermed har eg full forståelse for at PTen blir arkivert. Trist for denne stod på planen for 2013....

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Dalane PowerTrail

Legg inn av thomfre » fre 12 okt 2012 12:39

gacrux skrev:De nye reglene med veier mm, har tvunget seg inn fordi noen ganske få ikke bruker hodet, eller ikke har hørt på gode råd fra godkjenner.

Slik jeg ser det så er det to muligheter med denne PT.
Alt 1: Den er ikke i tråd med retningslinjene, den er trafikkfarlig. Konklusjon: arkiveres umiddelbart.
Alt 2: Den er allerede godkjent uten kommentarrer og er ikke trafikkfarlig. Konklusjon: ingen grunn til arkiverering.

Mellomalternativet som er å la flest mulig logge den på mørke (og trafikkfarlige ?) veier, for så å arkivere hele greia har jeg ingen sans for.
(Jeg har forøvrig ingen sans for PT heller, men det er en annen sak.)
Jeg har tatt Dalane trailen med bil, og minst halvparten av den i mørket - og trafikkfarlig vil jeg ikke påstå at denne er!
Plasseringen av cachene er slik at man kan stoppe med bil uten å hindre annen trafikk (som vi så svært lite til), man kan også lete etter, signere og putte tilbake cachene uten å være i fare.
Det er også tatt hensyn til steder hvor det bor folk, der går rett og slett trailen forbi.

Her har utleggerne tenkt, og det er dumt at denne må arkiveres - for populær er det ingen tvil om at den er!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Dalane PowerTrail

Legg inn av E-Lie » man 15 okt 2012 08:20

Høres jo ut som den bør kunne leve uendret! Så bra.

Mumle gåsegg
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:tor 11 okt 2012 12:57

Re: Dalane PowerTrail

Legg inn av Mumle gåsegg » tor 15 nov 2012 13:16

Siden denne skulle legges ned, valgte Piltola, bunch_ b og jeg å fremskynde turen til helgen 9-11 november. En fantastisk tur hvor det regnet konstant hele tiden :( Men en minnerik tur ble det på oss, hvor vi traff på andre i samme ærend og "rånere" som forfulgte oss på Tonstad :D Et av målene foruten å ta flest mulig var 500 stk. på lørdagen, noe vi klarte på 21 timer. Tok et par dager å komme til hektene igjen etter denne turen, men morsomt å ha klart det!!
En stor takk til de som har ansvaret for trailen og arbeidet som er lagt ned, trist at den skal legges ned (kanskje det kommer en ny?)
Hilsen Mumle gåsegg.

Svar