Cacheeiers ansvar

Alt om geocaching
Svar
gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Cacheeiers ansvar

Legg inn av gacrux » tir 21 aug 2012 10:17

Jeg er redd dette bare blir mye byrokrati for ingen ting. Jeg synes det er synd at enkelte ikke kan respektere godkjenners avslag, og at vi dermed kommer opp i denne situasjoneen.

Når det kommer til stykket er det den enkelte cacheeier som må ta det hele og fulle ansvaret for de cacher han legger ut. Det gjelder både for trafikk, sjø, jernbane, og cacher plassert på steder som krever stor akrobatikk for å komme til. En cache som ligger 30m fra vei, kan være langt mere trafikkfarlig enn en som er festet til autoværnet langs veien. Det er en generell vurdering av området som sier noe om dette (parkeringsmulighet, fartsgrense, oversiktlighet, trafikktetthet, er området normalt åpent for fotgjengere, distraherer du bilførere når du leter ...). Forbudet mot å feste noe til trafikkskilt er selvfølgelig primært at man ikke skal distrahere bilførere. Jeg tror ikke lovverket har tenkt over at noen har lyst til å gjemme en cache inne i skiltet. På den annen side kan det lett distrahere en bilfører om det stå en å virrer i vegkanten/ løfter opp en uformlig gjenstand fra et skilt. En cache i et trafikkskilt i en blindvei med 30 grense, og nesten ikke trafikk er ikke et problem. Nå behandles dette likt med cacher inni trafikkskilt i midtrabatten på E18.

Det å få godkjennelse av vegmyndiheter for en cache er også en del av ansvarsfraskrivelse for egen cache. Om det nå skjer en ulykke kan man si at man jo hadde godkjennelse fra myndigheter. Det er helt feil vei å gå. I tyskland hadde man for en tid tilbake en dødsulykke med en cache (ikke trafikkrelatert). Så oppfordringen til alle er å tenke sikkerhet, og at om det blir en ulykke forårsaket av cachen, så er det cacheeiers ansvar - uansett.

Det å måtte gå til en offentlig instans for å søke om å legge ut en geochace er noe som (for meg) strider mot noe av geocachingens grunnide.
Jeg kommer aldri til å gjøre det, beklager ...
Otto Milvang

Brukeravatar
thomfre
Styret
Sted: Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av thomfre » tir 21 aug 2012 10:28

gacrux skrev:om det blir en ulykke forårsaket av cachen, så er det cacheeiers ansvar - uansett
Dette er vel å dra det litt langt? Enhver som leter etter en cache har ansvar for egen sikkerhet - det er noe man godtar hver gang man logger seg inn på geocaching.com eller starter en av app'ene...

Hvis jeg skulle hatt ansvar for alle som lette etter mine cacher, da hadde det vært helt uaktuelt for meg å være cacheeier!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Karsten
Nybegynner
Nybegynner
Kontakt:

Legg inn av Karsten » tir 21 aug 2012 10:56

gacrux skrev:I tyskland hadde man for en tid tilbake en dødsulykke med en cache (ikke trafikkrelatert). Så oppfordringen til alle er å tenke sikkerhet, og at om det blir en ulykke forårsaket av cachen, så er det cacheeiers ansvar - uansett.
Selv om jeg kjente til ham som ramlet ned og døde, nekter jeg å godta at det er cacheeierens ansvar når slik skjer. Jeg synes det er den som leter som må opptre etter egne evner og forhold. I det aktuelle tilfellet var det snakk om en rørlednings"bro" og det skjedde i mørket. I dagslys hadde det mest sannsynlig gått bra. Det må være opp til enhver under hvilke omstendigheter det letes.
Når det er sagt har jeg også fått en liten advarsel da jeg brakk ankelen utenfor stien i Nordmarka. Hadde aldri gått dit, hadde det ikke vært for et par cacher i området. Er det derfor cacheeierens ansvar? Nei. Hadde det vært cacheeierens ansvar om det hadde gått verre? Nei. Det var bare meg som bestemte seg for å ta turen den aktuelle dagen og som feilbedømte terrenget.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » tir 21 aug 2012 12:40

Frodebs skrev:Det diskuteres også hvem som har ansvaret. Jeg føler meg mere på tynn is her enn i det andre jeg har kommentert i denne tråden, men dersom noen gjør noe ulovlig (trafikkfarlig) og du har oppfordret til dette kan du bli tatt for medvirkning. Dersom noen gjemmer en geocache i midtdeleren på en motorvei, må man kunne si at det er en oppfordring til å gjøre noe trafikkfarlig og du har et medansvar.
Når du registrerer deg på geocaching.com godtar du Groundspeak sine Terms of Use, og under seksjon 10 står det:
Groundspeak ToU skrev:Geocaching, hiking, backpacking, and other outdoor activities involve risk to both persons and property. There are many variables including, but not limited to, weather, fitness level, terrain features and outdoor experience, that must be considered prior to seeking or placing a cache. Be prepared for Your journey and be sure to check the current weather and conditions before heading outdoors. Always exercise common sense and caution. You assume all risks arising in connection with seeking a cache or any other related activity.
Legg spesielt merke til siste setning, denne står også nederst hver gang du starter en geocaching.com app...

Ser folk tidligere har klaget over amerikanske tilstander, hvis enkelte ser på sikkerheten til den som leiter etter en cache som cacheeiers ansvar, det er da vi kan få amerikanske tilstander - kanskje jeg skal legge til en disclaimer på samtlige av mine cacher, som er vanlig der borte...
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av gacrux » tir 21 aug 2012 13:15

I Norge har vi objektivt ansvar om noen skader seg på en ting du har gjort tilgjenglig for offentligheten.
Lager borettslaget du bor i en trapp for de som bor der, den er full av is om vinteren, og en brekker nakken der, så har borettslaget objektivt ansvar.
Om det står skilt om at trappen ikke skal brukes om vinteren har borettslaget likevel objektivt anvar om det er kjent med at trappen brukes til tross for skilting.
Skilting alene fratar en altså ikke for ansvar dersom men vet at folk trosser advarslen.

Jeg ser ikke at det skiller seg så veldig mye om du legger en cache på et sted som innebærer en risiko for ulykker, og at personer blir skadet som følge av dette.
Legger man en cache i grusen på en jernbaneskinne, og du skriver i beskrivelsen at man må passe seg for toget så har du likevel objektivt ansvar fordi du måtte forstå at det var fare for at en eller flere geocacher ikke etterkom advarslen, og ble kjørt ned av toget.

Når man snakker om amerikanske tilstander, så er egentlig amerikanske og norske lover ikke så langt fra hverandre når det gjelder objektivt ansvar.
Amerikanerne og Norsk rett skiller seg vesentlig på erstatningsbeløp. Amerikanerne får flere saker opp i rettsystemet pga muligheten på å tjene seg rik på en rettsak.
Otto Milvang

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » tir 21 aug 2012 13:23

gacrux skrev:I Norge har vi objektivt ansvar om noen skader seg på en ting du har gjort tilgjenglig for offentligheten.
Lager borettslaget du bor i en trapp for de som bor der, den er full av is om vinteren, og en brekker nakken der, så har borettslaget objektivt ansvar.
Om det står skilt om at trappen ikke skal brukes om vinteren har borettslaget likevel objektivt anvar om det er kjent med at trappen brukes til tross for skilting.
Skilting alene fratar en altså ikke for ansvar dersom men vet at folk trosser advarslen.

Jeg ser ikke at det skiller seg så veldig mye om du legger en cache på et sted som innebærer en risiko for ulykker, og at personer blir skadet som følge av dette.
Legger man en cache i grusen på en jernbaneskinne, og du skriver i beskrivelsen at man må passe seg for toget så har du likevel objektivt ansvar fordi du måtte forstå at det var fare for at en eller flere geocacher ikke etterkom advarslen, og ble kjørt ned av toget.

Når man snakker om amerikanske tilstander, så er egentlig amerikanske og norske lover ikke så langt fra hverandre når det gjelder objektivt ansvar.
Amerikanerne og Norsk rett skiller seg vesentlig på erstatningsbeløp. Amerikanerne får flere saker opp i rettsystemet pga muligheten på å tjene seg rik på en rettsak.
Hvis dette er seriøst så må vi jo bare slutte med geocaching :shock:
En fjellcache f.eks. er jo minst like farlig som en veicache, totalt utrente folk (som meg selv) kan sette i vei og skade seg selv underveis.
Hvis det du sier er rett, så vil jo det være cacheeiers ansvar hvis jeg som er utrent legger ut på fjelltur for å finne en cache (aldri i verden om jeg hadde gjort det uten cachen!) og så tryner jeg å brekker beinet...

Kjenner det frister lite å fortsette å være cacheeier nå...
Bilde

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker

Legg inn av TA- » tir 21 aug 2012 13:31

thomfre skrev:
gacrux skrev:I Norge har vi objektivt ansvar om noen skader seg på en ting du har gjort tilgjenglig for offentligheten.

Hvis dette er seriøst så må vi jo bare slutte med geocaching :shock:
En fjellcache f.eks. er jo minst like farlig som en veicache, totalt utrente folk (som meg selv) kan sette i vei og skade seg selv underveis.
Hvis det du sier er rett, så vil jo det være cacheeiers ansvar hvis jeg som er utrent legger ut på fjelltur for å finne en cache (aldri i verden om jeg hadde gjort det uten cachen!) og så tryner jeg å brekker beinet...

Kjenner det frister lite å fortsette å være cacheeier nå...
Det der kan umulig stemme. Da vil jo f.eks. de som skader seg på en sti som er merket av Turistforeningen kunne påstå at det er dems feil.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » tir 21 aug 2012 13:31

Cacheeieres ansvar for ev. skader geocachere måtte pådra seg er et interessant tema, men såpass på siden av temaet for denne tråden, så jeg vil oppfordre dere til å flytte temaet til en ny tråd f.eks. i det generelle underforumet «Geocaching».
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » tir 21 aug 2012 13:33

Makuta Teridax skrev:Cacheeieres ansvar for ev. skader geocachere måtte pådra seg er et interessant tema, men såpass på siden av temaet for denne tråden, så jeg vil oppfordre dere til å flytte temaet til en ny tråd f.eks. i det generelle underforumet «Geocaching».
Godt poeng!

Kan en moderator/administrator hjelpe oss å splitte tråden?

Takk :)
Bilde

anders99

Legg inn av anders99 » tir 21 aug 2012 13:42

thomfre skrev:
Makuta Teridax skrev:Cacheeieres ansvar for ev. skader geocachere måtte pådra seg er et interessant tema, men såpass på siden av temaet for denne tråden, så jeg vil oppfordre dere til å flytte temaet til en ny tråd f.eks. i det generelle underforumet «Geocaching».
Kan en moderator/administrator hjelpe oss å splitte tråden?
Da er de aktuelle innleggene splittet ut i denne tråden.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » tir 21 aug 2012 13:57

Har du den nødvendige juridiske kompetanse her? Greit å vite før jeg også får lyst til å synse litt i hytt og gevær. :shock:

gacrux
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av gacrux » tir 21 aug 2012 14:13

krl69 skrev:
Har du den nødvendige juridiske kompetanse her? Greit å vite før jeg også får lyst til å synse litt i hytt og gevær. :shock:
Overhode ikke ...
Otto Milvang

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » tir 21 aug 2012 14:16

gacrux skrev:
krl69 skrev:
Overhode ikke ...
:shock: 8)

Frodebs
Bruker
Bruker

Legg inn av Frodebs » tir 21 aug 2012 20:19

Slik jeg har forstått det er det mye rett i det du sier men ser at en del krittiserer deg på dette så jeg vil komme med ett par kommentarer jeg også.
Det er skille mellom objektivt ansvar fastsatt ved lov og ulovfestet objektivt ansvar. Det er enkelte lover som har objektivt ansvar innlemmet. På områder som ikke er spesifisert ved lov har en ulovfestet objektivt ansvar. I det videre snakker jeg om ulovfestet objektivt ansvar.

Du kan bli dømt til å betale erstatning på grunnlag av dette. Det som blir vudert er om innretningen eller handlingen er vesentlig større en en kan forvente i dagliglivet, og om faren er knyttet til det en driver på med. Det vurderes hvem som har mest interesse av innretningen og hvem som har de beste mulighetene for å forebygge en skade. Om den som er utsatt for skade har akseptert risikoen blir også vurdert sammen om det er snakk om frivillighet eller ikke.

Hva betyr så dette. Dersom en cache ligger farligere til enn det den som leter etter den kan forvente taler for ansvar for utlegger. Det er diskutabelt men jeg regner med at det er den som leter etter en cache har mere interesse av den enn utlegger og det taler for at utlegger fritas for ansvar. Det er nok lettere for utlegger å forebygge skade gjennom for eksempel å ikke legge boks på farlig sted så det taler for ansvar for utlegger. En må kunne si at den som leter etter cachen har akseptert risikoen. Denne er ofte i stand til å se terrenget og vurdere risikoen ved å bevege seg på for eksempel en toglinje. Dette taler igjen for at utlegger er uten ansvar. Geocaching er en høyst frivillig aktivitet og det taler også mot ansvar for utlegger.

Så oppsumert tror jeg at en normal cache vil utlegger gå fri juridisk, men dersom det står i beskrivelsen for eksempel at cachen ligger på et nedlagt togspor og dette ikke stemmer vil nok utlegger iallefall kunne bli ilagt et visst erstatningsansvar.

For å forebygge noen svar/spørsmål: Nei jeg er ikke jurist og har iallefall aldri jobbet med erstatningsrett. Jeg mener alikevell at dette ikke er synsing i hytt og vær.

Olseng
Junior
Junior
Sted: Fredrikstad

Re: Cacheeiers ansvar

Legg inn av Olseng » ons 10 okt 2012 22:16

jeg tråkka over ved en cach som var driveinn cach. jeg kan jo ikke skylde på cacheeier for at jeg ble så ivrig at jeg ble skada. men når det er sagt så har egenlig alle et felles ansvar at ingen blir skada.

Svar