oppned informerer

Alt om geocaching
Svar
oppned

oppned informerer

Legg inn av oppned » lør 18 aug 2012 20:09

Hei!
Etter et nå ganske hektisk døgn tenkte jeg at jeg skulle informere litt om hvorfor jag nå har varslet at jeg kommer til og arkivere mange cacher.
Jeg som flere andre ble i går gort oppmerksom på at det aldri har vært lov og plassere geocacher i skilter og ved autovern mm.
Jeg har vel til nå levd litt i tanken om at dette ikke kan skade noen og legge boksen akkurat der.
Dette er jo feil.
Vel ut fra informasjonen som da kom frem velger jeg og følge lover og regler og derfor arkivere cachene som ikke er lovlige.
Jeg anser at jeg har svert lite og komme med i forbindelse med søknad om plassering så dette er ganske uaktuelt.
Jeg velger derfor og heller legge ut nye fremtidige cacher i henhold til regelverk.

Jeg har også fått mange mail i dag hvor mange av dere lurer på hvorfor jeg også legger bort cacher i skogen.
Dette vil jeg svare på her.
Svaret blir også todelt.

Del 1: Vestmarka Dvs området rundt N59 53.595 E10 23.296 og ca 3-5 km radius.
Dette gjelder ca 47 cacher.
I området er det nå påbegynt utbygging av ett skianlegg.
Jeg vet ikke mye om planene men jeg vet det blant annet er snakk om en skiskytterbane.
Jeg er helt nødt til og vite hvor denne banen blir før jeg vil ha cacher her.
Noen uheldige plasseringer er det også i forhold til høyspentlinjer i området.
I dette området vil jeg troligt komme tilbake med cacher etter endt utbygging av skianlegget.

Del 2: Cacher plassert uten grunneiers tilatelse.
Her har jeg levd litt etter at alle kan gå her så gjør det vel ikke noe med en cache heller.
Vel ut fra diskusjoner på forumet vil jeg legge bort noen som jeg mener det vil bli vanskligt og få tilatelse til plassering av.
Dette gjelder noen skogcacher.

Jeg har også lagt ut noen cacher i nærheten av kulturminner / Historiske steder hvor dette ligger på privat grunn.
Disse blir arkivert.

Jeg har også 7 cacher i naturresservat, dette området har til tider meget dårligt satlitdekkning noe som medfører mye tråkking frem og tilbake rundt gjemmestedene (Cachesti) noe som ikke er bra i ett sårbar natur.
Her velger jeg heller og arkivere fremfor og sette alt inn på at cachene har rett til og ligge i området.

De resterende cachene jeg velger og arkivere er plassert på strøminstalasjoener som trafoer, lysmaster og koblingskap

Totalt har jeg nå valgt og arkivere 193 cacher ut fra dårlig plassering fra min side.
Jeg har ingen andre og klage på en meg selv og tar denne runden til etteretning.

Og ja jeg kommer til og legge ut cacher i fremtiden også...

Mvh
oppned

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: oppned informerer

Legg inn av sven-egil » lør 18 aug 2012 20:16

Kan virke drastisk, men ingen kan si at du ikke tar ansvar for plassering av dine cacher.
Og det står det respekt av!
Bilde Bilde Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker

Legg inn av fotimyr » lør 18 aug 2012 21:13

Enig med sven-egil. På den ene måten er det veldig synd at Bærum & omegn nå får nesten 200 færre cacher, men på den andre siden er det bra at en veteran-utlegger (som er verdensberømt i Norge) på sett og vis går foran med et godt eksempel i debatten som pågår. Det er jo greit å ikke trenge å tvile på om det man driver med er lovlig ... for litt forskjellige betydninger av ordet "lovlig".

vegajohn
Junior
Junior

Legg inn av vegajohn » lør 18 aug 2012 22:06

Triste nyheter for oss Bærum-cachere, men for å ta tak i de gode nyhetene må vi jo bare glede oss over at vi kan vente oss nye oppned-cacher i fremtiden...!

Brukeravatar
PalGisle
Junior
Junior
Sted: Asker

Legg inn av PalGisle » søn 19 aug 2012 07:34

Og i steden for å være trist over de som blir borte, så gleder vi oss til de som kommer! :mrgreen:

oppned

Legg inn av oppned » søn 19 aug 2012 08:44

PalGisle skrev:Og i steden for å være trist over de som blir borte, så gleder vi oss til de som kommer! :mrgreen:
Det høres flott ut...
Og jeg skal love at det kommer nye ja....!! :D

E-Lie
Bruker
Bruker

Legg inn av E-Lie » søn 19 aug 2012 12:22

oppned skrev:
PalGisle skrev:Og i steden for å være trist over de som blir borte, så gleder vi oss til de som kommer! :mrgreen:
Det høres flott ut...
Og jeg skal love at det kommer nye ja....!! :D
Dæggern, og jeg som ikke har fått tatt så mange på den kanten!

Svar