Favorittpoeng på arkiverte cacher

Alt om geocaching
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:
Favorittpoeng på arkiverte cacher

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 16 aug 2012 14:10

Jeg har lest litt på Geocaching.com om favorittpoeng, og der står det følgende:
Can I get the Favorite Point returned if a cache is archived?

When a cache is archived the Favorite Point remains with the cache. Removing a Favorite Point from an archived cache and awarding it to a new one is up to you. Visit your Favorites List and look for caches with the red strikethrough indicating that they are archived, and then remove the cache from your Favorites List to free up the Favorite Point. There is nothing wrong with leaving a Favorite Point on an archived cache if you prefer it.
Altså er det formelt sett opp til en selv om en vil la et favorittpoeng bli stående på en arkivert cache eller ikke.

Men hva mener dere her på forumet om favorittpoengene? Bør man ta dem bort når en cache blir arkivert, eller bør de bli stående?
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Favorittpoeng på arkiverte cacher

Legg inn av SDJR » tor 16 aug 2012 14:14

Fjerne dem. Det burde ha blitt gjort automatisk. Eneste problemet er da hvis den blir av en eller annen grunn åpnet igjen. Men jeg ser liten vits å ha favorittpoeng på en stengt cache, da de er vel til for å gi en pekepinn til andre geocachere hvor bra cachen er? Ingen hensikt om cachen da er stengt.
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Favorittpoeng på arkiverte cacher

Legg inn av GadgetCats » tor 16 aug 2012 14:25

Enig. Og jeg "frigjorde" akkurat 6 favorittpoeng på denne måten. Så vidt jeg vet, er det ikke mulig å tildele favorittpoeng til events, og jeg antar at årsaken til det er nettopp det at poengenes primærfunksjon er å gi andre cachere en pekepinn om hva som kan være interessant. Eventer arkiveres jo kort tid etter avholdelsen.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Favorittpoeng på arkiverte cacher

Legg inn av pjacklam » tor 16 aug 2012 15:06

SDJR skrev:Fjerne dem. Det burde ha blitt gjort automatisk.
Geocachere er en heller uensartet gruppe, med varierende ønsker og meninger. Derfor er jeg generelt skeptisk til løsninger som tres nedover hodet på alle. En sånn automatikk bør nok aktiveres manuelt av dem som ønsker det. En helautomatisk løsning vil ramme dem som ønsker å bevare historikken og favorittpoengenes tilknytning til cacher. Min opplevelse av en cache blir ikke noe dårligere av at cachen en dag blir arkivert.
~/.signature: No such file or directory.

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Favorittpoeng på arkiverte cacher

Legg inn av ArveAnd » tor 16 aug 2012 15:43

For min del så har eg ingen planer om å fjerne favorittpoeng eg har gitt til arkiverte cachar. Dette mest fordi eg då kan finne att desse cachane på mi favorittliste. Og mimre over gamle gode minner!

Vidare så er synet mitt kanskje påvirka av at vi har meir enn nok favorittpoeng å ta av.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Favorittpoeng på arkiverte cacher

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 16 aug 2012 15:45

GadgetCats skrev:Enig. Og jeg "frigjorde" akkurat 6 favorittpoeng på denne måten. Så vidt jeg vet, er det ikke mulig å tildele favorittpoeng til events, og jeg antar at årsaken til det er nettopp det at poengenes primærfunksjon er å gi andre cachere en pekepinn om hva som kan være interessant. Eventer arkiveres jo kort tid etter avholdelsen.
Det er helt korrekt at favorittpoeng ikke kan tildeles events. Det samme dokumentet som jeg sakset det forrige fra sier dette:
I had a great time at a geocaching event recently. Can I Favorite the cache?

Since the point of Favorites is to recommend great caching experiences to others, it doesn't really make sense to spend a Favorite point on an event which has already taken place. For this reason Event Caches do not accept the awarding of Favorite Points. Be sure to tell the event host how much you enjoyed the event in your cache log.
Første setning (etter overskriften) i det som står her støtter jo forsåvidt opp om prinsippet om at man tar bort favorittpoeng når en cache arkiveres...
Jeg er likevel interessert i å høre argumenter for og mot dette, og selv har jeg ikke konkludert. (Det er derfor jeg spør...)

Skulle forreste noen lure på hvor jeg siterer fra er det http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=287
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Favorittpoeng på arkiverte cacher

Legg inn av sven-egil » tor 16 aug 2012 15:52

Jeg synes at arkiverte cacher skal beholde favoritt poeng for historikken sin skyld.

Om jeg hadde en positiv opplevelse av cachen, blir den ikke borte selv om cachen er borte. :D
Bilde Bilde Bilde

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Favorittpoeng på arkiverte cacher

Legg inn av 2v » tor 16 aug 2012 15:59

Eg har lurt litt på det same. Har kome fra til at så lenge eg har nok favorittpoeng å dela ut, får evt. dei arkiverte cachane ha favorittpoenget sitt i fred. Historikken er viktig.

Kva eg landar på når eg evt. går tom for favorittpoeng, får tida visa.

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Favorittpoeng på arkiverte cacher

Legg inn av SDJR » tor 16 aug 2012 17:01

Spørsmålet mitt er: Er hensikten med favorittpoeng for
A: at man skal sitte og mimre over cacher man har besøkt (og likt)
B: gi hint til andre geocachere om flotte cacher?
C: begge deler?

Jeg ser jo argumentene for A, men jeg vil tippe at hensikten er B. Men det er vel ingen grunn til at man ikke kan ha C, og da vil jo en automatikk ødelegge dette. (litt tankespinn)
Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Favorittpoeng på arkiverte cacher

Legg inn av Viking_Princess » tor 16 aug 2012 17:26

Jeg gir ut favoritter når jeg synes en cache fortjener det, det er til eier som takk for å ha laget en fantastisk cache og til neste cacher for å vise at denne er verdt å lete etter.
Når en cache blir arkivert, har det fortsatt vært en fin cache og synes jeg fortsatt eier fortjener det poenget, så jeg ville latt den stå :)
Nå er jeg utrolig gjerrig på mine favoritt poeng da, så jeg har mer enn nok å ta av, så det er ikke noe problem, men har jeg først gitt ut, da blir dem, de som fortjener det.
Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Favorittpoeng på arkiverte cacher

Legg inn av SDJR » tor 16 aug 2012 17:32

Jeg har akkurat innsett at jeg også har vært veldig gjerrig på disse poengene, så jeg la til en god del akkurat. De gikk ikke til flotte cacheløsninger som tidligere, men til flotte plasser som er verd å oppsøke. (litt off-topic)
Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Favorittpoeng på arkiverte cacher

Legg inn av Viking_Princess » tor 16 aug 2012 17:34

Er jo meningen at man skal gi favoritter fordi man synes dem er verdt det, og anbefales til andre, noen synes stedet er verdt det, andre selve cache boksen, eller oppgaven, alle har hver sin smak :)
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Favorittpoeng på arkiverte cacher

Legg inn av krl69 » tor 16 aug 2012 20:54

Er hensikten med favorittpoeng KUN for å favorisere eller fremheve de gode cachene slik at andre kan dra nytte av det? Jeg bruker også FP for å kreditere utlegger for god jobb, hjelpe ferske til å forstå hva flere og erfarne mener er gode utlegg, men også helt for min egen del slik at jeg kan se tilbake på de som hadde litt ekstra over seg. Det er greit å ha noen virkemidler for å skille de ekstraordinære fremfor de mer kjedelige når man passerer 1000 cacher. Utover dette må jeg si at FP ikke er en viktig del av sporten vår. Men for all del ikke lag noe automatikk - historikk er viktig for min del! :shock:

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Favorittpoeng på arkiverte cacher

Legg inn av ArveAnd » tor 16 aug 2012 21:11

For informasjon så er det mulig å gi "favoritt" til ein cache som allerede er arkivert. Kan undrast over kva hensikten med dette er, men den er neppe for å anbefala den til andre.

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Favorittpoeng på arkiverte cacher

Legg inn av fotimyr » tor 16 aug 2012 22:23

ArveAnd skrev:For informasjon så er det mulig å gi "favoritt" til ein cache som allerede er arkivert. Kan undrast over kva hensikten med dette er, men den er neppe for å anbefala den til andre.
Teknisk sett er en arkivert cache ikke annet enn en normal cacheoppføring med et spesielt flagg satt. Den kan jo logges og herjes med som alle andre cacher. Tipper GS bare har latt være å fjerne muligheten for å gå favorittpoeng til arkiverte cacher.

For min egen del tar jeg favorittpoeng på utleggene som et slags virtuelt klapp på skulderen; noen mener at jeg har gjort noe riktig/uvanlig/bra/kreativt/etc. En hyggelig "stjerne i boka". Dog legger jeg ikke så veldig merke til de gangene cachen logges og det ikke blir lagt igjen favorittpoeng. Jeg har fått favorittpoeng fra folk som ikke har skrevet mer enn TFTC i loggen, og i motsatte tilfeller ikke fått favorittpoeng fra meget ordrike logger med skryt opp og i mente.

Som anbefaling gir favorittpoeng ikke annet enn en viss pekepinn om kvaliteten (hva nå enn det er), men mangel på favorittpoeng betyr ikke alltid at cachen er dårlig. Man får ta det for det det er: noen likte cachen ekstra godt.

Svar