Bare jeg som føler meg som en "tulling" når jeg snoker rundt

Alt om geocaching
fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51
Re: Bare jeg som føler meg som en "tulling" når jeg snoker r

Legg inn av fotimyr » søn 12 aug 2012 22:23

GorgonVaktmester skrev:Du mener vel terskelen for "Write Note"? Du logger vel ikke DNF på en cache du ikke har lett etter? :wink:
Tja, hvorfor ikke? Jeg ville logget en DNF om jeg ikke engang fikk begynt å lete etter å ha ankommet det aktuelle området. Virker som enkelte er redd for å logge noe annet enn "Found it!" i frykt for å innrømme et eller annet slags innbilt nederlag.

Men men. Enkelte cacher jo for å vinne, så det er vel greit ...

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Bare jeg som føler meg som en "tulling" når jeg snoker r

Legg inn av krl69 » søn 12 aug 2012 22:44

GorgonVaktmester skrev:
krl69 skrev:Terskelen for DNF bør ligge lavt i slike tilfeller. :shock:
Du mener vel terskelen for "Write Note"? Du logger vel ikke DNF på en cache du ikke har lett etter? :wink:
Skrev jeg DNF-logg? Nei, det gjorde jeg ikke. 8) DNF som i at cachen ikke skal søkes etter og da blir det jo et ikke-funn hvis intensjonen var når du nærmet deg GZ å finne cachen. Allikevel er jeg delvis enig at man ikke skal bruke DNF-logg hvis man ikke engang kom i nærheten av cachen. Men dette vurderer jeg individuelt i hvert tilfellet. Har ikke et bastant prinsipp når man kan/skal logge DNF-er. :shock:

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Bare jeg som føler meg som en "tulling" når jeg snoker r

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 12 aug 2012 22:51

fotimyr skrev:Virker som enkelte er redd for å logge noe annet enn "Found it!" i frykt for å innrømme et eller annet slags innbilt nederlag.
Det er jeg helt enig i!!! Derfor skrev jeg også at jeg mente han burde logget en "Write Note"
fotimyr skrev:Tja, hvorfor ikke? Jeg ville logget en DNF om jeg ikke engang fikk begynt å lete etter å ha ankommet det aktuelle området.
DNF er en forkortense for Did Not Find. Men hvis du ikke en gang hadde begynt å lete, kan du si at du ikke fant den da?? DNF bør brukes når du har lett etter cahen, men du klarer ikke å finne den. Enten fordi du ikke klarer å finne den, eller fordi den rett og slett er borte.

Når jeg som cacheeier får en DNF-melding er det en advarsel til meg, kanskje cachen er borte? Og får jeg enda en er det hvertfall mulig at den er borte, og jeg bør komme meg avgårde og sjekke opp.

Når jeg som geocacher leter etter en cache, og ikke finner den, ser jeg om det er flere som ikke har funnet den. Og er den siste en DNF er det mulig at den er borte, og er det flere DNF'er på rad nedover er sannsynligheten svært stor. Og i GSAK er det fire små "lamper" som viser de fire siste loggene. Jo flere av dem som er røde, jo mindre sannsynlig er det at cachen ikke er der, og slike er det ikke uvanlig å filtrere bort, eller hvertfall hoppe over når man planlegger.

Derfor mener jeg definitivt at det at man ikke fikk lett etter cachen pga. muggleraktivitet ikke er en DNF, men en "Write Note".
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Bare jeg som føler meg som en "tulling" når jeg snoker r

Legg inn av fotimyr » man 13 aug 2012 00:12

Vanligvis drar jeg til det området cachen befinner seg i for å finne den og logge den, og den direkte årsaken til at jeg faktisk ikke fant den og logget den vil fremgå av teksten i loggen. Jeg regner med at både cache-eier og de som har tenkt seg ut på tur gjør mer enn bare å telle opp gule og blå ansikter i listingen?

Jeg brukte fire forsøk på å finne en mikro i fjor høst, og to av gangene postet jeg en DNF fordi det meget avgrensede området boksen MÅTTE befinne seg på var okkupert av gomper. Jeg begynte altså ikke en gang å lete i krikene og krokene der mikroen til slutt dukket opp.

"Log your experiences" heter det, så da logger jeg det. Om opplevelsene mine medførte et ikke-funn kan det jo bli en god historie allikevel. F.eks. at jeg ikke fikk lett fordi jeg ellers hadde blitt seende ut som en tulling ;) Men det er nå så. Jeg leker denne leken veldig sakte og i korte perioder, så jeg er på leting med en gang jeg tar på meg skoene. Punkterer jeg på veien blir det derfor en DNF med historien om dekkskiftet, for i motsatt fall må jo loggene utelukkende handle om de 45 sekundene fra GPS-en viser "0m" til boksen er funnet :D

"Booooooring", som tenåringene i huset sier (inni seg) :)

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Bare jeg som føler meg som en "tulling" når jeg snoker r

Legg inn av Viking_Princess » man 13 aug 2012 05:54

Jeg pleier å stå litt og lese på mobilen min, se på en plakat som henger på en vegg, prate litt med min mede cacher, helst på Nederlandsk slik at folk ikke skjønner hva vi sier en gang og det hjelper faktisk, folk er redd for utlendinger og stikker :P haha

Hvis folk ikke fløtter seg, så bare står vi og venter, later som vi venter på noe, eller sjekker informasjon, eller bare snakker sammen.

Det er mye man kan late som man gjør, som ikke ser mistenkelig ut, man lærer seg til å kamuflere seg selv til å se ut som det er helt naturlig at man er der. :)
Bilde

marlin85
Bruker
Bruker
Innlegg:156
Registrert:ons 09 feb 2011 18:11
Sted:Lier

Re: Bare jeg som føler meg som en "tulling" når jeg snoker r

Legg inn av marlin85 » man 13 aug 2012 07:09

Hender jo at man føler seg litt ukomfortabel når man leter etter cacher på litt urbane steder. Det jeg tenker til meg selv er at mange driter i hva du faktisk gjør så lenge du ikke plager folk. Derfor prøver jeg å glemme at det er mange som er rundt meg. Om jeg skulle føle meg litt "tulling" hender det jeg tar en telefon til en annen cache kolega og slår av en prat.

Det jeg ofte hadde ønsket var en type "jeg jobber i komunen jakke". Da tror jeg man kan få lov til å stå i fred og at man "glir" lettere inn og føler seg mindre "tulling".
Bilde

Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Bare jeg som føler meg som en "tulling" når jeg snoker r

Legg inn av gacrux » man 13 aug 2012 08:24

Jeg har alltid en usynlighetsvest i bilen (Refleksvest klasse III, dvs slik du skal bruke om du jobber ved vei), og med den jobber jeg helt ubemerket i urbane strøk.
Jeg kan også ta med meg full jakke/bukse, men det gir ikke noe ekstra. På sponancaching i byen hener det at jeg ikke har vest. Da er teknikken: Stå på avstand og se lenge på plassen. finn ut hvor cachen er. Rykk fram og plukk den raskt ut, ikke snu deg og se bekymret omkring, det vekker bare oppmerksomhet.

Synes egentlig problemet er større landsbyga, med nyskjerrige naboer. Men her vet de vanligvis også om at det er en cache.
På Follo PT 53, Svikebølkrysset Es-Ja #253 sto dama i nabohuset og stirret, og da jeg fortalte at jeg lette etter geocache sa hun at den var borte. Det har hun sagt til flere.
Kanskje hun ikke liker geocachere, for cachen er der den :D
Otto Milvang

obergeru
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:37
Registrert:man 25 jun 2012 09:54

Re: Bare jeg som føler meg som en "tulling" når jeg snoker r

Legg inn av obergeru » man 13 aug 2012 08:32

Jeg har leitet etter GC2GAFH (Oslo konserthus) et par ganger.
Men der er det ekstremt mye folk. Siden GPS signalene er alt annet enn optimale der er det et ganske stort område å lete på.
Sist jeg var der ignorerte jeg trafikken og leitet litt etter de hemmelige tegnene.
Så vel ut som en tulling der jeg krabbet rundt. Det synes tydeligvis Securitas vakta også, for hun kom ut og kikket på meg.
(eller kanskje hun skulle bare ta en røyk). Uansett lusket jeg avgårde med nok en DNF på denne.
Vet ikke om jeg blir ekstra stresset av alle folkene, eller er generelt dårlig til å leite (sannsynligvis en kombinasjon).
Det må jo være mulig å finne den, siden 807 andre har funnet den, så jeg øver meg på å bli mer stealth og til å ignorere muglere :oops:

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Bare jeg som føler meg som en "tulling" når jeg snoker r

Legg inn av E-Lie » man 13 aug 2012 09:17

Oslo konserthus er en artig installasjon! Brukte to forsøk på å finne den, men........... Aldri sett noe lignende! Men som et lite tips; den er akkurat i eiers fantastiske evne til å lage unike cacher. Ta deg en tur til oggled deg over installasjonen, obergeru!

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Bare jeg som føler meg som en "tulling" når jeg snoker r

Legg inn av GorgonVaktmester » man 13 aug 2012 13:26

fotimyr skrev:Vanligvis drar jeg til det området cachen befinner seg i for å finne den og logge den, og den direkte årsaken til at jeg faktisk ikke fant den og logget den vil fremgå av teksten i loggen. Jeg regner med at både cache-eier og de som har tenkt seg ut på tur gjør mer enn bare å telle opp gule og blå ansikter i listingen?

Jeg brukte fire forsøk på å finne en mikro i fjor høst, og to av gangene postet jeg en DNF fordi det meget avgrensede området boksen MÅTTE befinne seg på var okkupert av gomper. Jeg begynte altså ikke en gang å lete i krikene og krokene der mikroen til slutt dukket opp.

"Log your experiences" heter det, så da logger jeg det. Om opplevelsene mine medførte et ikke-funn kan det jo bli en god historie allikevel. F.eks. at jeg ikke fikk lett fordi jeg ellers hadde blitt seende ut som en tulling ;) Men det er nå så. Jeg leker denne leken veldig sakte og i korte perioder, så jeg er på leting med en gang jeg tar på meg skoene. Punkterer jeg på veien blir det derfor en DNF med historien om dekkskiftet, for i motsatt fall må jo loggene utelukkende handle om de 45 sekundene fra GPS-en viser "0m" til boksen er funnet :D

"Booooooring", som tenåringene i huset sier (inni seg) :)
Jeg er enig i alt du skriver om AT du skal skrive en logg, og HVA du vil ha med i loggen. Det eneste jeg ikke er enig med deg om er i hvilke tilfeller du logger DNF og hvilke tilfeller du bruker "Write note". Jeg mener DNF bare skal brukes dersom du her lett ordentlig etter cachen, men ikke funnet den. Har man ikke lett etter cachen, bare tatt seg frem til leteområdet bruker man "Write note".
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Bare jeg som føler meg som en "tulling" når jeg snoker r

Legg inn av krl69 » man 13 aug 2012 14:21

GorgonVaktmester skrev:Jeg er enig i alt du skriver om AT du skal skrive en logg, og HVA du vil ha med i loggen. Det eneste jeg ikke er enig med deg om er i hvilke tilfeller du logger DNF og hvilke tilfeller du bruker "Write note". Jeg mener DNF bare skal brukes dersom du her lett ordentlig etter cachen, men ikke funnet den. Har man ikke lett etter cachen, bare tatt seg frem til leteområdet bruker man "Write note".
Og dette er den generelle ”regelen”. Allikevel finnes det unntak. Et eksempel er når man ankommer i nærheten av GZ, men ser at stedet er oversvømt pga. flom, byggearbeid eller terrorangrep kan man med svært høy sannsynlighet si at boksen er borte. Man har ikke søkt etter cachen, men funnet ut med ren logikk at den må være tapt. Da synes i alle fall jeg at det er på sin plass å logge en DNF. Og dermed er det duket for kveruleringer ala ”Ja, men du har jo søkt med hodet og øyne…”. Og så kan jeg parere med å si at et søk etter cachen er en sammensatt prosess som starter allerede foran PC-en, kjøreturen til parkeringsplassen og gåturen bort til GZ. Derfor velger ikke jeg absolutte prinsipper. Men på generelt basis er jeg enig med din praktisering av logging av mislykkede funn. :shock:

Brukeravatar
jozdjengiz
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:søn 15 apr 2012 11:06
Sted:Bærums Verk

Re: Bare jeg som føler meg som en "tulling" når jeg snoker r

Legg inn av jozdjengiz » man 13 aug 2012 17:28

Jeg ble utfordret til å hente Nude Beach - Huk en varm sommerdag. Dét kurerte min frykt for å bli iakttatt av folk MED klær.. :D

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Bare jeg som føler meg som en "tulling" når jeg snoker r

Legg inn av fotimyr » man 13 aug 2012 18:05

Og du cacher fortsatt naken? :shock:

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Bare jeg som føler meg som en "tulling" når jeg snoker r

Legg inn av gacrux » tir 14 aug 2012 12:56

På Kjeller flyplass blir du i alle fall lagt merke til :-)

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC3TF51
Otto Milvang

Brukeravatar
Sladdeballa
Junior
Junior
Innlegg:79
Registrert:lør 14 aug 2010 18:36
Sted:Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Bare jeg som føler meg som en "tulling" når jeg snoker r

Legg inn av Sladdeballa » tir 14 aug 2012 16:21

gacrux skrev:På Kjeller flyplass blir du i alle fall lagt merke til :-)
Det var ikke noen som konfronterte meg mens jeg lette der, men jeg følte Forsvarets øyne følge meg hele tiden =)

Svar