Varsel om "lavtflyver"

Alt om geocaching
Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av sven-egil » fre 10 aug 2012 17:10

Jeg sjekker alltid loggbøkene i mine cacher mot nettlogger.
Er det avvik kontakter jeg de det gjelder, og jeg sletter det som slettes skal....

Det er jo litt jobb, men det er en ting man skal gjøre når man legger ut cacher.
Om man ikke gidder å gjøre jobben, bør man heller ikke gidde å legge ut cacher.

Hvor hyppig loggene sjekkes varierer selvfølgelig.
Men sjekket blir de, minst en gang i året.
Man er jo uansett innom alle sine cacher på vedlikehold og kontroll minst en gang i året.
Bilde Bilde Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Sted: Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » fre 10 aug 2012 18:12

SDJR skrev:Av de 13 som hadde logga cachen hadde kun 12 fysisk signert loggen. Personen var IKKE denne lavtflygeren tråden omhandlet i begynnelsen. Dette bare underbygger at det faktisk ER et problem at folk driver med sofacaching. At enkelte ikke bryr seg om enkelte gjør dette er greit nok det, men jeg synes det er irriterende. Når folk ikke følger reglene så er jeg for at det innsettes tiltak som forhindrer slik tull.
Håper du fulgte reglane då og sletta loggen til vedkommande - sjølvsagt etter å ha kontakte vedkommande for å få ein liten forklaring.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av mamoreb » fre 17 aug 2012 11:26

For å nyansere bildet litt, kan jeg legge til info fra en av mine cacher.

60 funn er registrert på nett så langt i år, kun ett av disse finnes ikke i loggboka - men det er bevist at geocacheren har funnet cachen.

Ingen lavflyvere så langt i år, altså!

Tilfellet der signatur mangler, har jeg valgt å la stå som funn. De som har besøkt cachen har informert om at de glemte og signere, og dét at de har logget en reisevenn ut av cachen, er godt nok bevis for meg. Jeg skjønner at dette ikke er 100% i tråd med retningslinjene fra Groundspeak, men jeg er mer opptatt av å fjerne "lavtflyver-funn" enn de som beviselig bare har gjort en formell feil.
Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker

Legg inn av E-Lie » fre 17 aug 2012 14:23

mamoreb skrev:
Tilfellet der signatur mangler, har jeg valgt å la stå som funn. De som har besøkt cachen har informert om at de glemte og signere, og dét at de har logget en reisevenn ut av cachen, er godt nok bevis for meg. Jeg skjønner at dette ikke er 100% i tråd med retningslinjene fra Groundspeak, men jeg er mer opptatt av å fjerne "lavtflyver-funn" enn de som beviselig bare har gjort en formell feil.
Griper litt fatt i ordet "formell" . Det er da lov å glemme og hva er da så veldig feil?
Når det gjelder lavtflyverne er det jo mennesker som ikke har vært i nærheten av boksen. og følgelig ikke en gang er glemsomme.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior

Legg inn av mamoreb » fre 17 aug 2012 14:38

En formell feil er vanligvis et brudd på fastsatte regler. F.eks. brudd på Groundspeaks regel om at man skal signere loggboka for at funnet skal være gyldig.

Men hvis man heller ser praktisk på det, slik jeg gjorde, hadde geocacheren i dette tilfellet garantert gjort det som var forventet, eller som var hensikten, nemlig funnet cachen.
Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker

Legg inn av Indrebø » fre 17 aug 2012 15:06

mamoreb skrev:En formell feil er vanligvis et brudd på fastsatte regler. F.eks. brudd på Groundspeaks regel om at man skal signere loggboka for at funnet skal være gyldig.

Men hvis man heller ser praktisk på det, slik jeg gjorde, hadde geocacheren i dette tilfellet garantert gjort det som var forventet, eller som var hensikten, nemlig funnet cachen.
Jeg spurte om kravet til fysisk logging var absolutt. Mer spesifikt for de cacher hvor det ikke var en del av utfordringen å få tak i selve cachen eller å få tilgang til loggen.
Situasjoner hvor loggen var tryllet om til våt papirmasse eller borte, cachen frosset fast i bakken osv.

Her er svaret jeg fikk:

"Thank you for contacting us and for providing your feedback. We actually have in place, Needs Maintenance and Needs Archived logs made specifically for the situations you have described here. If you "found" the cache, but cannot log it physically, you can also take a photo of this and send to the CO as proof you were there so you can claim your find, as well as notify them about the condition of the cache."

Slik jeg tolker svaret så er det da fritt frem til cacheeier å akseptere dette eller ikke. Min erfaring hittil er at de fleste er greie og har ikke noe problem med bilde bevis på at man har funnet cachen.
Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker

Legg inn av E-Lie » fre 17 aug 2012 15:17

Da vil jeg logge Latin Steps!!!

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior

Legg inn av mamoreb » fre 17 aug 2012 16:43

Vi er litt på vei bort fra det opprinnelige temaet, som var omfanget av "juksemakere" som logger cacher de ikke har funnet. Jeg våger meg likevel frampå med en kommentar til dette:
Indrebø skrev:"Thank you for contacting us and for providing your feedback. We actually have in place, Needs Maintenance and Needs Archived logs made specifically for the situations you have described here. If you "found" the cache, but cannot log it physically, you can also take a photo of this and send to the CO as proof you were there so you can claim your find, as well as notify them about the condition of the cache."
I det tilfellet jeg beskrev, var loggen i tipp topp stand. Geocacheren hadde rett og slett glemt å signere. Det kan sikkert skje, for eksempel hvis man er flere, skal vurdere bytteting og reisevenner, e.l. Siden jeg mente å ha bevis for at dette var en forglemmelse og ikke en juksemaker, lot jeg funnloggen stå. Jeg tenker det må være min rett som cacheeier, selv om det ikke er helt etter de formelle reglene.
Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Sted: Arendal

Legg inn av SDJR » fre 17 aug 2012 23:42

sven-egil skrev:Jeg sjekker alltid loggbøkene i mine cacher mot nettlogger.
Er det avvik kontakter jeg de det gjelder, og jeg sletter det som slettes skal....

Det er jo litt jobb, men det er en ting man skal gjøre når man legger ut cacher.
Om man ikke gidder å gjøre jobben, bør man heller ikke gidde å legge ut cacher.
Hva med cacher som blir mugglet, hvordan sjekker man de loggene, og hva med de cacheeierne som slutter å være aktive, hvem sjekker de loggene? Hvis noen sjekket de så kan de likevel ikke slette oppføringer, det kan kun eierene gjøre. Det er i tillegg MANGE som gidder å legge ut cacher men ikke gidder å gjøre jobben med å sjekke loggene.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 18 aug 2012 08:49

SDJR skrev:Hva med cacher som blir mugglet, hvordan sjekker man de loggene, og hva med de cacheeierne som slutter å være aktive, hvem sjekker de loggene? Hvis noen sjekket de så kan de likevel ikke slette oppføringer, det kan kun eierene gjøre. Det er i tillegg MANGE som gidder å legge ut cacher men ikke gidder å gjøre jobben med å sjekke loggene.
Åpenbart kan man ikke sjekke mugglete logger, og inaktive cacheeiere sjekker heller åpenbart ikke noe som helst. Hvor MANGE det er som aldri gidder å sjekke loggene sine vet ikke jeg mer om enn deg, men jeg tror kanskje ikke det er fullt å mange som det ser ut som du tror.

Men vi må ikke glemme at dette er en LEK, og at selv om jeg tidligere har "bevist" at man ikke barer lurer seg selv, så lurer man først og fremst seg selv med å "jukse". Og da tenker jeg på lavtflyvere som logger bokser vedkommende har vært i nærheten av uten at vedkommende har funnet dem, og enda verre: rene sofacachere. De som har gått opp på en fjelltopp og oppdaget at de har glemt pennen, eller den ikke virker og så er det ikke noen i cachen heller, DE har ikke lurt noen, bare vært uheldig.

Jeg synes det er bedre å leve med at vi har noen juksemakere og luke ut de vi finner, enn å innføre systemer som gjør det enda mer rigid og vanskelig (og også større mulighet for problemer).
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

obergeru
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av obergeru » lør 18 aug 2012 08:58

Men det er nok fler som har en smartelefon i lommen, enn de som har penn ;)
Men sannsynlighet for feil og økt vedlikehold ser jeg.
Så begge deler må være mulighet, men da vil man ikke forhindre lavtflyvere.

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker

Legg inn av trondkj » lør 18 aug 2012 15:25

Hva angår cacheren "squirl01", så kontaktet jeg Groundspeak om dette. Jeg fikk da svar om å liste opp de cachene jeg hadde hvor det ikke var samsvar mellom nettlogg og fysisk logg. Jeg gjorde det, og Groundspeak har så kontaktet vedkommende. Jeg fikk beskjed om å slette loggene, om mine opplysninger stemte.

Mailen oppfordret også til at jeg oppfordret andre cachere som har opplevd dette, om å gjøre det samme. Send en mail til contact@geocaching.com og list opp de cachene dere har sjekket, og hvor det ikke er logget fysisk, men på nett. Hva Groundspeak til slutt gjør med vedkommende cacher vet jeg ikke, men de som har opplevd fake logging, må bare sende inn en liste.
Bilde Bilde

Brukeravatar
Sladdeballa
Junior
Junior
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Legg inn av Sladdeballa » lør 18 aug 2012 19:39

Her om dagen kom jeg over en som har vært på en plass og sett cachen, men ikke hadde muligheten til å signere i loggen fordi cachen var plassert alt for høyt opp.
Geocacher som ikke kan klatre skrev:Denne cachen logget vi som funnet 16.5.2010. I dag var denne kommet ned på mere normal høyde, så vi fikk endelig logget den.
Cachen var tidligere plassert oppe i en stolpe, men er nå flyttet ned så alle over 1.60 når den =)

Men, men... det er jo ikke så gæli å komme tilbake 2 år, 1 måned og 2 dager etter å få loggen signert :)

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Sted: Markagrensa

Legg inn av ninad » ons 29 aug 2012 07:50

Nei, det var godt gjort!

Jeg ble mistenksom etter en logg jeg har fått fra en fyr som har vært på turné i Skandinavia med to andre. De har logget utrolig mange cacher på få dager. Jeg har ikke rukket å sjekke papirloggen enda, så det kan hende min mistenksomhet er helt feil og at dette er noen som VIRKELIG går inn for powercachingen sin!
Bilde Bilde

SnorreS
Junior
Junior
Sted: Telemark

Legg inn av SnorreS » fre 31 aug 2012 22:02

ninad skrev:Nei, det var godt gjort!

Jeg ble mistenksom etter en logg jeg har fått fra en fyr som har vært på turné i Skandinavia med to andre. De har logget utrolig mange cacher på få dager. Jeg har ikke rukket å sjekke papirloggen enda, så det kan hende min mistenksomhet er helt feil og at dette er noen som VIRKELIG går inn for powercachingen sin!
Hvis det er Ingabo og Joy.se du tenker på så har jeg møtt på signaturen deres (stempel) i loggbøker både i Telemark, Aust og Vest Agder. Ivrige karer :shock:
BildeBilde

Svar