Varsel om "lavtflyver"

Alt om geocaching
E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46
Re: Varsel om

Legg inn av E-Lie » tor 09 aug 2012 07:32

NavBeit skrev:Moralen er: ikke stol på tftc-logger
Hm, litt betenkelig det også! I helga tok vi en PT og lydige som vi er, var det stort sett bare TFTC bortsett fra der det var artig å skrive litt mer. eier ba også om eventuelle negative kommentarer skulle legges i en spesiell logg.
Men enig i at vi må finne på noe som stopper slike.

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Varsel om

Legg inn av E-Lie » tor 09 aug 2012 07:38

Asolli skrev:Denne lavtflyvende hadde også logget en av mine uten å ha signert. På nettloggen sto det "On the way to the northcape", mens han helt tydelig var på vei sørover.
Det er det flere nick som har benyttet! Sett det på mange nick på den rute vi tok på turen Oslo, Narvik, Lofoten, Narvik, RV. 17, Atlanterhavsveien, Bergen, Gaustad og til Oslo i perioden 7. juli til 29 juli!
Dette kan bli en himla jobb å stoppe!

Jeg har funnet tre andre nick som mest sannsynlig er fake logger.

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker
Innlegg:120
Registrert:fre 03 jul 2009 15:04

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av trondkj » tor 09 aug 2012 15:59

Jeg har vært og sjekket flere av cachene mine nå, og "ekornets" logger glimrer med sitt fravær i alle som jeg har sjekket. Det dreier seg om seks cacher sjekket i går og i dag, og tre-fire cacher som jeg sjekket tidligere. Jeg tror jeg vil melde vedkommende til groundspeak, dette har antakelig såpass stort omfang at flere bør gjøre det samme.
Bilde Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av E-Lie » tor 09 aug 2012 16:05

Her er fler nick man kanskje burde sjekke i forhold til fysisk logging:

Eisenmed, Geospirou, GPS Wickie og Sverik

Jeg har kommet over de loggene vesentlig mellom 17. og 23. juli. Selv har jeg flaks at ingen har vært innom min.

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker
Innlegg:120
Registrert:fre 03 jul 2009 15:04

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av trondkj » tor 09 aug 2012 17:45

Nå har jeg meldt squirl01 til groundspeak, og oppfordrer flere til å gjøre det samme.
Bilde Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av SDJR » tor 09 aug 2012 21:08

ArveAnd skrev:
SDJR skrev:Jeg ser ikke hva som skal være så fundementalt i strid med grunnprinsippene til groundspeak, og skjønner heller ikke hvorfor ikke man kan endre prinsipper når man finner bedre alternativer.
Grunnprinsippet er veldig enkelt - du signerer i den fysiske loggen og så loggar du online. Uten noko meir om og men. Prinsippene kan sikkert endrast om ein har betre alternativ - det som er diskutert så langt er iallefall ikkje noko betre alternativ! Dette er jo berre ein kompliserande faktor - relativt mange kodar å holde styr på etter ein cacheferietur...

Og kva er problemet de prøver å løyse med dette alternativet? Denne tråden handlar om 1 - ein - cachar som har logga cachar han/ho ikkje har funne! Og med 12000-15000 cacharar med funn så langt i Norge i år er vel ikkje dette noko veldig stort problem, eller?
Tråden handler om en spesifikk geocacher ja, men det betyr ikke at han er den eneste. Det er faktisk et problem når man går å leter etter cacher som er mugglet, men det vet man jo ikke fordi den er akkurat logget, av en som ikke var der. Ganske irriterende om man går flere timer for å komme dit, eller f.eks låner båt og bobil osv. Det er ikke komplisert hvis man laster ned et gratis QR program på mobilen og scanner cachene, eller har en liten notisbok i lomma som man noterer cachenummer og kode.
Bilde

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av kassimaja » tor 09 aug 2012 21:34

Det dere snakker om er "additional logging requirements" og groundspeak tillater ikke dette under noen omstendigheter på vanlige geocacher.
Kassimaja

Bilde Bilde

obergeru
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:37
Registrert:man 25 jun 2012 09:54

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av obergeru » tor 09 aug 2012 22:15

Er jo groundspeak som måtte evt. inføre dette.
Det kalles evolusjon ;) Men det er jo skummelt.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av Kjedalen » tor 09 aug 2012 23:36

Jeg har nå sjekket åtte av ni av mine cacher der ekornet har logget funn 14. juni i Tromsø og nordover til Nordreisa. Kun den nordligste cachen (Langslettkrysset i Nordreisa) var fysisk logget. Denne dagen har vedkommende registrert 93 funn på strekningen Narvik - Tromsø - Nordreisa. De aller fleste av disse ligger lett tilgjengelig langs hovedveiene og i Tromsø sentrum, så vedkommende har sikkert passert de fleste, men ikke tatt seg bryet med å stoppe. På ett døgn ville dette også vært temmelig umulig med disse avstandene. Jeg vil kanskje vente til den siste er sjekket før jeg sender melding til ekornet og sletter loggene.
BildeBilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av krl69 » fre 10 aug 2012 00:14

obergeru skrev:Er jo groundspeak som måtte evt. inføre dette.
Det kalles evolusjon ;) Men det er jo skummelt.
Hva med degenerasjon, resesjon eller destruksjon? Det er verre. :shock:

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av ArveAnd » fre 10 aug 2012 06:43

SDJR skrev:
ArveAnd skrev:
SDJR skrev:Jeg ser ikke hva som skal være så fundementalt i strid med grunnprinsippene til groundspeak, og skjønner heller ikke hvorfor ikke man kan endre prinsipper når man finner bedre alternativer.
Grunnprinsippet er veldig enkelt - du signerer i den fysiske loggen og så loggar du online. Uten noko meir om og men. Prinsippene kan sikkert endrast om ein har betre alternativ - det som er diskutert så langt er iallefall ikkje noko betre alternativ! Dette er jo berre ein kompliserande faktor - relativt mange kodar å holde styr på etter ein cacheferietur...

Og kva er problemet de prøver å løyse med dette alternativet? Denne tråden handlar om 1 - ein - cachar som har logga cachar han/ho ikkje har funne! Og med 12000-15000 cacharar med funn så langt i Norge i år er vel ikkje dette noko veldig stort problem, eller?
Tråden handler om en spesifikk geocacher ja, men det betyr ikke at han er den eneste. Det er faktisk et problem når man går å leter etter cacher som er mugglet, men det vet man jo ikke fordi den er akkurat logget, av en som ikke var der. Ganske irriterende om man går flere timer for å komme dit, eller f.eks låner båt og bobil osv. Det er ikke komplisert hvis man laster ned et gratis QR program på mobilen og scanner cachene, eller har en liten notisbok i lomma som man noterer cachenummer og kode.

Igjen - dette problemet overdramatiseres noko voldsomt! Har du lånt bobil mange ganger for å finne 1 cache som er muggla - og logga av ein juksemaker? Nei kom ned på jorda med argumentasjonen. Dette er berre konstruering av problem, og overdramatisering.

Og måten å unngå det på er jo å bruke bittelite tid på forhånd å lese loggar på cachane/cachen du skal finne. Då ser du lett meir enn kun siste logg, og du forstår utfrå logghistoriken om det er verdt å leige bobil eller ikkje for å finne nettopp denne cachen....

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av kassimaja » fre 10 aug 2012 08:51

obergeru skrev:Er jo groundspeak som måtte evt. inføre dette.
Det kalles evolusjon ;) Men det er jo skummelt.
Og hvis du vil bruke tiden din på å overbevise groundspeak om dette i stedet for å dra ut å lete etter bokser er det nok mye bedre å ta det opp med dem direkte eller i det minste i deres eget forum og ikke i et forum groundspeak neppe vet eksisterer en gang.
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 10 aug 2012 09:41

Jeg er helt enig med ArveAnd at dette nå overdramatiseres voldsomt. Når jeg skrev at jeg kan bli lurt av falske logger var det for å vise at det ikke BARE er en selv man lurer ved å skrive falske logger, men at det også KAN få konsekvenser for andre. Men hvis det var snakk om lengre turer eller større investeringer for å ta den ENE cachen, ville jeg nok gjort grundigere undersøkelser før jeg satte i gang, og da vil nok ikke et enkelt funn etter et par-tre DNF være nok til at jeg setter i gang.
kassimaja skrev:Og hvis du vil bruke tiden din på å overbevise groundspeak om dette i stedet for å dra ut å lete etter bokser er det nok mye bedre å ta det opp med dem direkte eller i det minste i deres eget forum og ikke i et forum groundspeak neppe vet eksisterer en gang.
Det må være lov til å kaste frem ideer i dette forumet for å høre hva andre mener om ideen før man evt. går videre med den. Og det må også være lov til å argumentere for ideen sin selv om de første reaksjonene som kommer på ideen er negative. Personlig tilhører jeg fortsatt de som er mot dette forslaget, men som sagt må det være lov til å være for og argumentere deretter. Når temaet er utdebattert her kan man vurdere om man ønsker å gå videre med det eller ikke.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

thohar
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:søn 10 apr 2011 22:13
Sted:Bergen

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av thohar » fre 10 aug 2012 11:49

Sofacaching er en aktivitet jeg ikke skjønner hensikten med, så min reaksjon på den er mer undring enn irritasjon, selv om den kan føre til at noen cacher blir arkivert eller vedlikeholdt litt senere enn de burde.

Om man skulle velge å få bukt med sofacachingen ved å innføre et kodesystem, ville jeg derimot bli irritert. Da måtte man jo administrere en masse koder for å få logget. Skikkelig logging er arbeidskrevende nok som det er.

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av SDJR » fre 10 aug 2012 16:28

Grunnet våt logg (en som ikke hadde hengt palatkaen med åpningen NED, og i tillegg hadde noen lagt inni en blyant som hadde punktert den) så måtte jeg utføre vedlikehold idag på en cache. Av de 13 som hadde logga cachen hadde kun 12 fysisk signert loggen. Personen var IKKE denne lavtflygeren tråden omhandlet i begynnelsen. Dette bare underbygger at det faktisk ER et problem at folk driver med sofacaching. At enkelte ikke bryr seg om enkelte gjør dette er greit nok det, men jeg synes det er irriterende. Når folk ikke følger reglene så er jeg for at det innsettes tiltak som forhindrer slik tull. Ja, det gjør at det blir noe mer arbeid for de som faktisk beveger på seg når de geocacher, men regler er regler, hva er vitsen med dem når de ikke blir holdt, og det er minimale konsekvenser og liten sjanse å bli avslørt? Mitt siste ord i saken, jeg har sagt min mening og er fornøyd med det.
Bilde

Svar