Digital geocache

Alt om geocaching
buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54
Re: Digital geocache

Legg inn av buzkaz » man 16 jul 2012 14:48

thomfre skrev:Det finnes ting som er lagd spesifikt for innkapsling av elektronikk, som dette: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no ... ?toc=19114

Men, så lenge det blir tett og ikke er ledende, kan du vel bruke hva som helst. Selv lakk (så lenge den er ikke-ledende) vil jo isolere...
Se der ja. Bedre kilopris enn Sugru også, selv om det fremdeles ville blitt mye rimeligere dersom man kunne bruke hummer eller champagne til å vannsikre cachen :)

Det med lakk var jo en god idé. Det må testes!

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Digital geocache

Legg inn av fotimyr » man 16 jul 2012 14:51

Morsomt tema ;)

Jeg la ut en cache i november i fjor som har batteriboks, bryter og ledninger. Den har klart seg helt utmerket gjennom vinteren (den er urørt og virker fortsatt), men her var trikset faktisk ikke å gjøre boksen 100% tett, men litt åpen slik at luften kan sirkulere. Om alle flater er like kalde og luften kan flytte på seg, så har ikke luftfuktigheten ikke noe sted å kondensere. Om du i tillegg har dreneringshull i bunnen, stiller du bedre enn med en 100% tett boks. Mener nå jeg da.

Om du skrur en Arduino fast inne i en kasse av impregnert eller beiset tre, har et skikkelig tak over boksen, lager noen små "glipper" for lufting og har dreneringshull, så kan det vare lenge. Som det nevnes over er gel MC-batterier fine og små, og om du i tillegg lager en eller annen slags luke med bryter i for å slå av hele kretsen, så sparer du mye strøm. Et 45 Ah MC-batteri er tomt på et par uker med bare et ensifret antall mA strømtrekk. Jeg brukte en bildørbryter fra Biltema som jeg modifiserte litt.

hansibull
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:søn 17 jul 2011 21:58

Re: Digital geocache

Legg inn av hansibull » man 16 jul 2012 16:14

Jeg planlegger ikke å bruke et arduinobrett, men en strandalone atmega328 med en arduino bootloader på, hvor dataen blir lagret på et Sd kort. Loggene ( jeg tenker å ha en papirlogg liggende in case) lagres på et samlet .txt fil, og jeg tenker å lage den slik at man kan lese hvem som har funnet det før. Chipen og evt deler skal bygges inn i en lukket boks, med beskyttelse for vann og kondens. Men hvorfor skal det ikke være lov å logge ved hjelp av et tastatur når man kan gå tilbake (på skjermen i cachen) å lese hvem som har logget, og hvilket tidspunkt?

Brukeravatar
Smort78
Bruker
Bruker
Innlegg:247
Registrert:tir 27 nov 2007 18:13

Re: Digital geocache

Legg inn av Smort78 » man 16 jul 2012 23:44

For å isolere kan du bruke dette: http://www.plastidip.no/productdetails.php?product=32
Jeg fikk anbefalt dette til å spraye på elektronikken på radiostyrt bil for å kunne kjøre i fuktig og snøvær.
Skal vist også være fint å bruke på papirkart (har ikke prøvd det selv)

Eneste problemet jeg kan tenke meg er eventuelt varmeavledning (hvis det er aktuelt)

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Digital geocache

Legg inn av buzkaz » tir 17 jul 2012 11:52

Smort78 skrev:For å isolere kan du bruke dette: http://www.plastidip.no/productdetails.php?product=32
Jeg fikk anbefalt dette til å spraye på elektronikken på radiostyrt bil for å kunne kjøre i fuktig og snøvær.
Skal vist også være fint å bruke på papirkart (har ikke prøvd det selv)

Eneste problemet jeg kan tenke meg er eventuelt varmeavledning (hvis det er aktuelt)
Takk for tips! En boks med dette er nå anskaffet og vil bli testet snarlig.

Forøvrig ble jeg ferdig med kretskortet mitt i går og putta det i fryseren. Det fungerte fremdeles upåklagelig i dag morges :)

Brukeravatar
Captain Hardy
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:lør 14 mai 2011 06:06
Sted:Mafialand
Kontakt:

Re: Digital geocache

Legg inn av Captain Hardy » lør 21 jul 2012 00:53

Jeg har laget en cache med Arduino, den går ut på å finne koordinater til FL hvor det ligger en cache. Vil ikke avslør noe, men har fått mange hyggelige tilbakemeldinger på det og jeg blir nok å lage flere varianter med tiden.

Vet ikke om det var mye hjelp, men et innspill vertfall. Det er gjort før og med stor suksess :-)

http://coord.info/GC3BD5H
Bilde

Don't mess with a geocacher. We know all the best places to hide a body...

Svar