Norske bokstaver i mysteries

Alt om geocaching
Svar
Skjelstad
Nybegynner
Nybegynner

Norske bokstaver i mysteries

Legg inn av Skjelstad » lør 07 jul 2012 19:49

Sitter og pusler med å lage noen mysteries.

I en av dem tenkte jeg å bruke ord som inneholder norske bokstaver. Bør disse regnes som talla 27 til 29 eller skal de bare hoppes over?

Hva med mysteries som løses på norsk. Blir det ansett å være "ufint" eller er det ok dersom jeg presiserer at man må beherske norsk?

Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Sted: Egersund, Rogaland

Re: Norske bokstaver i mysteries

Legg inn av bjoff » lør 07 jul 2012 22:27

Det finnes andre mysteries som man i prinsippet må kunne norsk for å løse, tror ikke dette er noe problem dersom man bare gir beskjed om dette på cachesiden.

Og lager du noe som bare er ment for de som behersker norsk er det vel nesten naturlig at du teller helt til 29.

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Sted: Christianssand

Legg inn av Hofstad » lør 07 jul 2012 23:22

Regner med det ikke finnes noen slike krav, da jeg fikk publisert denne uten videre kommentarer. Den kan mildt sagt være ekkel å løse om man ikke kan norsk, dog ikke umulig.
Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker

Legg inn av fotimyr » søn 08 jul 2012 00:33

Spør du meg er det bare å bruke norske bokstaver. Jeg har selv løst kryptogrammer der løsningnssetningen var på norsk, og det var skikkelig utfordrende og meget fin hjernegym. For ekstra vanskelighetsgrad kan du jo unnlate å nevne at puslespillet inneholder norske tegn eller kanskje skal fram til en norsk setning. Vær imidlertid oppmerksom på at en vanskelig mystery kan medføre mye mas og gnaging på mail.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » søn 08 jul 2012 10:44

Hofstad skrev:Regner med det ikke finnes noen slike krav, da jeg fikk publisert denne uten videre kommentarer. Den kan mildt sagt være ekkel å løse om man ikke kan norsk, dog ikke umulig.
Fra en reviewers ståsted er språket irrelevant. Hvis oppgaven er på et språk man ikke behersker, gjør det oppgaven vanskeligere for noen geocachere, men det er ikke annerledes enn at enkelte oppgaver krever spesialkunnskaper som ikke alle geocachere har.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 08 jul 2012 10:53

Jeg har på en av mine mysteries presisert at utlendinger som ikke behersker norsk kan kontakte meg, så får de koordinatene. For dem blir da utfordringen å "tørre" å sende en epost...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » man 16 jul 2012 09:27

Jeg mener at det viktige her er å være konsekvent.
Er både tekst, hint og tittel på norsk må man annta at løsningen på oppgaven er på norsk.
Er både tekst, hint og tittel på engelsk må man annta at løsningen på oppgaven er på engelsk.

Jeg har liten forsåelse for oppgavetekst på engelsk hvor man baserer seg på norsk tegnsett eller norsk tekst.
Om man ønsker å lage den vanskligere ved å mikse språk lager man bare dusteoppgaver av typen "Finn ut hva jeg tenker på nå".
Ikke spesielt gode eller spennende oppgaver.
Otto Milvang

Svar