Rep av cacher - hva er akseptabel tid?

Alt om geocaching
Svar
Skjelstad
Nybegynner
Nybegynner

Rep av cacher - hva er akseptabel tid?

Legg inn av Skjelstad » ons 04 jul 2012 21:10

Leta ei drøy stund etter en cache i dag. Når jeg sjekka loggen viste det seg at CO har vært klar over at cachen er borte helt siden slutten av mai uten å gjøre noe hverken ute i felt eller på nett.

Føler meg litt snytt når CO tydeligvis gir blanke i at folk kaster bort tid på å lete etter en cache vedkommende vet er borte. Burde muligens ha sjekka loggen før jeg begynte søket men har ikke for vane å gjøre dette med alle cacher jeg leter etter.

Hvor lang tid kan en cache ligge aktiv før den "tvangsarkiveres"?

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Rep av cacher - hva er akseptabel tid?

Legg inn av sven-egil » ons 04 jul 2012 21:50

Først må jo noen orke å logge at den trenger vedlikehold.
Så etter en stund om ikke noe skjer bør man logge at den bør arkiveres.

Om ingen melder inn noe behov er jo alt greit....
Bilde Bilde Bilde

Skjelstad
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Skjelstad » ons 04 jul 2012 21:57

Var ikke akkurat det jeg lurte på...

CO våkna og har disablet cachen nå i kveld.

Var forøvrig CO selv som la inn "needs maintenance" 30.mai.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » ons 04 jul 2012 22:02

Om eier vet at den er vekk eller at det er et problem skal eier disable cachen med en gang han/hun er klar over problemet.
(i en perfekt verden)
Vet at rewiuer pleier å arkivere etter noen mnd. Om eier ikke signaliserer en plan for vedlikehold osv.

Men ting varierer jo fra gang til gang....
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Sted: Christianssand

Legg inn av Hofstad » ons 04 jul 2012 22:24

Kommer vel litt an på - hvis cacheeier har disablet cachen øyeblikkelig etter å ha blitt klar over at den ikke er i orden, så burde det være greit at det kan gå noen måneder før ny er på plass. Jeg ser på disabling som et nyttig "verktøy" til å gi nettopp denne beskjeden, ellers hadde det bare vært å replassere den de nærmeste dagene uten å disable først. Har selv to stykker som har ligget disablet ei stund, mens jeg har forberedt et samtidig vedlikeholdsprogram der disse cachene omfattes.

Har ikke eier tatt ansvar med å disable den, mener jeg at ny bør være på plass maks ei uke etter sist logg som sannsynliggjorde/bekreftet at den var borte.
Bilde

sjolja
Bruker
Bruker

Legg inn av sjolja » ons 04 jul 2012 23:16

Cacher har ligget med "Need maintenance" i år uten at noe har skjedd med cachen. Denne er ikke vedlikeholdt etter melding i fjor, og jeg har heller ikke fått tilbakemelding på E-post, etter at jeg la ut en ny boks for han, med nye koordinater.
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ?wp=GC9337
For øvrig kan de være nyttig å lese logger på cacher som ligger langt fra alfarvei, for å unngå bomtur. Det er også en fordel å ha med repset når en er ute og logger, en liten boks, ekstra loggbok og en blyant. Det koster så lite og hjelper så mye til at cachene får et langt liv.

sjolja
Bruker
Bruker

Legg inn av sjolja » ons 04 jul 2012 23:22

Det hender også at cacheeier ikke reagerer på E-poster han får for sine cacher, at andre har fikset boksen for han, slik som denne. Da er jo boksen i orden selv om "Needs maintenance" tegnet står på cachesiden.
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 1079546081

fotimyr
Bruker
Bruker

Legg inn av fotimyr » tor 05 jul 2012 00:32

Ja, "repsett" er nyttig å ha i sekken. Ekstra logger i forskjellige utgaver (mikro, liten, etc.), noen lynlåsposer, en ekstra L&L eller en filmboks, litt gaffatape, et par blyantstumper og litt ståltråd av hagetypen (grønn plastbelagt), så kan man gjøre litt nødfiks på det meste. På øde cacher kan man vel egentlig ikke forvente at utlegger stiller neste dag for å reparere. Vedkommende som er nevnt i innlegget over her har jo i tillegg 375 utlegg totalt ...

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 05 jul 2012 22:48

fotimyr skrev:Ekstra logger i forskjellige utgaver (mikro, liten, etc.), noen lynlåsposer, en ekstra L&L eller en filmboks, litt gaffatape, et par blyantstumper og litt ståltråd av hagetypen (grønn plastbelagt), så kan man gjøre litt nødfiks på det meste.
I tillegg til det du nevner her vil jeg også ha med tørkepapir! Mange cacher trenger ikke annet vedlikehold enn litt tørking innvendig... Jeg pleier forøvrig også ha med en magnet eller to.
fotimyr skrev:Vedkommende som er nevnt i innlegget over her har jo i tillegg 375 utlegg totalt ...
Og han holder generelt en høy standard i å rykke ut på vedlikehold når noen melder om at noe er galt...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar