Hva skjer med eventer?

Alt om geocaching
Synth75
Senior
Senior

Hva skjer med eventer?

Legg inn av Synth75 » lør 09 jun 2012 23:11

Nå hører jeg fra ulike kilder og ulike miljøer at det er flere som får problemer med å publisere eventer. Tre stykker faktisk.
Eventene skal være cacherelatert og ikke bære preg av fellesturer. Og det å snakke om caching er visst ikke nok. Fikk selv en slik tilbakemelding faktisk, men eventet ble publisert etter litt redigering.

Rare greier at reviewerne legger seg på en slik linje. Vi snakker ikke om en enkeltcacher, men ulike som sier det samme. Det blir jo fort et tema på eventene.
Samtidig publiseres flash-eventer og andre eventer uten mye cacherelasjon. Etter det jeg forstår, er flash-eventer velsignet av Groundspeak.

Eventer er viktig for mange og det er jo her vi treffer medcacherne. Hvorfor vil reviewerne prøve å hindre eventer? Er de ikke ubetinget positive for sporten? Alt fra flash, til pubeventer, til leirbål/grilleventer, til store vikingeventer.

Husker Gali Nuva, som publiserte et event i 2009. Det ble publisert og egen email om hvor hyggelig dette så ut og et lykke til. Nå får en tilbakemelding om at "hva er cacherelasjonen?" Det holder ikke at cacheprat er det vesentlige. Hva er da kravet til cacherelasjonen?
Kan ikke reviewerne være motivatorer? Bare for mai og juni-eventene, har i hvert fall tre stykker fått negative meldinger før publisering, måtte endre cacheteksten. I tre forskjellige fylker, tre forskjellige miljøer og fra i hvert fall to reviewere. Ett av eventene ble visst godkjent når kjøreinstruksjonen over fjellet ble slettet.

Ikke forstår jeg hva en ønsker å oppnå? Generelt er det to måter å lese regelverk på. Er-det-regler-som-forhindrer-dette?, kontra Gir-reglene-muligheter-for-dette?

Forøvrig er to av eventene avholdt, til meget gode tilbakemeldinger i hht loggene. Det siste jeg nevner har mange positive påmeldinger og ser populært ut. Alle sammen er kvalitetseventer, om det skulle bety noe.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Hva skjer med eventer?

Legg inn av sven-egil » lør 09 jun 2012 23:41

Utrolig :shock:
Bilde Bilde Bilde

maristua
Bruker
Bruker

Legg inn av maristua » søn 10 jun 2012 22:26

Synd hvis det skal være slik. Det blir jo tettere og tettere i mellom geocacher etterhvert som flere og flere geocacher blir lagt ut. Dermed blir det vanskelig å holde event hvor nye geocacher blir lagt ut i nærheten av event stedet med mindre du skal holde eventet langt utfor alfarvei.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » man 11 jun 2012 13:11

Synth75 skrev:Nå hører jeg fra ulike kilder og ulike miljøer at det er flere som får problemer med å publisere eventer. (…)
Jeg får ikke helt tak i hva som er poenget ditt. Delvis virker det som om du ønsker en generell diskusjon rundt hva som skal til for å publisere et event. Delvis virker det som dårlig skjult bitterhet over at en reviewer kommenterte eventet ditt før det ble publisert. At det har skjedd to andre også, er alt annet enn spesielt. Faktisk er det en rekke cacher – hver dag! – som ikke blir publisert før en reviewer har spurt eller kommentert for å få klarhet i noe.

De som synes det er ugreit at reviewere kommenterer cacher før publisering, bør lese følgende kloke ord av KRL69:

Er man voksen nok til å legge ut cacher, bør man også være voksen nok til å takle tilbakemeldinger som ikke nødvendigvis er positive.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Synth75
Senior
Senior

Legg inn av Synth75 » man 11 jun 2012 13:51

Bitterhet faktisk, dårlig sjult? Joda, på person istedet for tema. Håper reviewer ikke er bitter fordi innlegget kunne oppfattes som kritikk. Din konstatering om dårlig sjult bitterhet stemmer ikke.

Nei, mitt event ble publisert og det var bemerkninger til det fra reviewer som var helt legitime. Sendt inn 14 dager før, og med behandlingstid ble dermed fristen brutt. Jeg har lite å klage på. Dialogen med revieweren var helt grei den. Skulle vel egentlig ikke nevnt det eventet, for å ikke at det skulle bli fokuset. Eksemplene er ikke fra mitt event, eller forsåvidt fra den revieweren jeg var i kontakt med.
Grunnen til at jeg nevnte at det var tre forskjellige steder som på kort tid har nevnt slike problemer, var nettopp at en ikke skulle henge seg opp i ett enkelt. Problemet synes kanskje mer generelt.

Derimot er det kravet om innhold jeg stiller spørsmål med. Det er et krav til innhold jeg ikke forstår. Når er det oppfylt? Det å prate om geocaching er ikke nok. Alle oppfordringer om å ta noen cacher sammen, eller forslag til felles transport er ikke akseptabelt. Eller er det feil?

Mitt poeng er: Eventer er positivt. Jeg tror ikke jeg har deltatt på noen som ikke har vært positive for hobbyen. Det er helt avgjørende for mange å få den sosiale linken som eventene gir. Når arrangører tar opp at de ikke får publisert eventer grunnet manglende cacherelatert innhold, at det foreslås fellestransport eller at det kan oppfattes som fellescaching og en følelse av at reviewerne er til hinder, ja da reiser jeg spørsmålet.
Eventer burde ønskes velkommen. Som Gali Nuva gjorde, for eksempel.

Så kunne jeg omskrevet det gode sitatet litt, til også å gjelde andre enn cacheutleggere, men lar være.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » man 11 jun 2012 16:15

Synth75 skrev:Bitterhet faktisk, dårlig sjult? Joda, på person istedet for tema. (…)
Dette gjaldt ikke deg som person, det gjaldt motivet for innlegget ditt. Du skrev et tendensiøst innlegg basert på rykter og usannheter, hvor du generaliserer ut fra tre skarve tilfeller, og mer enn enn antyder at reviewere går inn for å hindre at eventer blir publisert. Det er lite konstruktivt, etter min mening. Ettersom du er moderator her, og sånn sett burde være et forbilde, stusser jeg over at du formulerer deg på den måten. Du fortsetter i alle fall å bidra til at ingen reviewere er interessert i å skrive her på forumet.

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Isa » man 11 jun 2012 16:50

Sånn av nysgjerrighet nå som temaet først er tatt opp: Finnes det noen krav for å få publisert et event? Annet enn at det skal publiseres 14 dager i forveien?

2v
Bruker
Bruker

Legg inn av 2v » man 11 jun 2012 18:39

Isa skrev:Sånn av nysgjerrighet nå som temaet først er tatt opp: Finnes det noen krav for å få publisert et event? Annet enn at det skal publiseres 14 dager i forveien?
Geocache Listing Requirements / Guidelines skrev:5. Event Caches

Event caches are gatherings that are organized by geocachers and are open to other geocachers. They are submitted at least two weeks prior to the event so that potential attendees will have sufficient notice to make plans. Events are published no more than three months prior to the event date. Events may be published up to six months prior if an overnight stay is expected or if the event is designed to attract a regional or international group of cachers.

For caching events with several elements, multiple event listings may be submitted if each element stands on its own merits as an event, and meets the listing guidelines. After an event has passed, the listing is archived by the cache owner.

An event cache should not be set up for the sole purpose of drawing together geocachers for an organized geocache search. Such group hunts are best organized using a discussion forum or an email distribution list.

If an event is already organized outside of the geocaching community, and/or it would take place regardless whether or not it is listed on Geocaching.com, it is likely not an event cache. Examples include music festivals, neighborhood or block parties, and organized sporting events.

Cache owners can include basic information about the location on the cache page, even if it is a commercial location. Event caches, like other geocaches, cannot be published if they do not meet the commercial cache guideline. Additionally, Groundspeak reserves the right to deny or retract publication of events sponsored by other commercial geocache listing services unless written permission has been granted by Groundspeak.
Geocache Listing Requirements / Guidelines

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » lør 16 jun 2012 07:49

Ut fra tilbakemeldinger jeg nå har fått, og fordi jeg ikke ønsker at folk skal tro vi reviewerne er så motvillige og negative som vi blir fremstilt som, innser jeg at litt mer informasjon er nødvendig.

Først av alt må jeg understreke at vi er positive til event, på samme måte som vi er positive til alle andre cacher. Vår primære jobb er å publisere cacher, ikke å avvise dem. Vår jobb er imidlertid å fange opp cacher som er i strid med retningslinjene, påpeke hva som er feil og forklare hva som skal til for at cachen kan publiseres. I noen tilfeller er vi i tvil, og da stiller vi spørsmål for å få mer informasjon, slik at vi bedre kan avgjøre om en cache er i tråd med retningslinjene.

Når vi vurderer et event, gjør vi det utelukkende ut fra cachesiden. I flere tilfeller har det oppstått misforståelser fordi noen av eventene har for oss fremstått som et annet opplegg enn det cacheeier har planlagt. Derfor er det fint, både for reviewere og event-deltagere, at cacheeier beskriver event-opplegget ordentlig. Hvis det er informasjon man ikke ønsker å ha på cachesiden, er det fint om cacheeiere bruker «reviewer notes» for å gi ytterligere informasjon.

Når det gjelder event, er det som alltid Groundspeak retningslinjer som er utgangspunktet. Disse har 2v gjengitt og lenket til ovenfor, så jeg gjentar dem ikke her, men jeg kan presisere følgende:

– Et event skal være uavhengig av andre event. Man får derfor ikke publisert event for å planlegge andre event, event for å rydde opp etter andre event, event som er en del av et annet event eller event som går rett over i hverandre (serie-event). Hvis to event er så nær hverandre i tid og avstand at man får «to event for prisen av ett», så er det sannsynlig at ett av eventene ikke kan publiseres.

– For å få publisert et «flash mob»-event, skal eventet arrangeres på et sted hvor det er mange andre mennesker. Poenget med et «flash mob»-event er at man brått kommer ut av folkemengden, møtes i 15 minutter, før forsamlingen løser seg opp i den øvrige folkemengden igjen.

– Et event skal ikke være en tur for å finne cacher.

– Et event trenger ikke ha noe tema. Der geocachere møtes, blir geocaching automatisk et tema.

– Et event skal sendes inn minst 14 dager før event-dato. Det er altså ikke dato for publisering som gjelder, men dato for innsendelse. Uansett er det en god idé å være ute i god tid. Regelen er ikke til for reviewerne, men for event-deltagerne, som skal ha tid til å planlegge.

Når det gjelder Synths konkrete eksempler:

– Ingen event skal avvises pga. kjøreinstruksjonen eller andre anvisninger for hvordan man kommer seg til eventet. Jeg vet ikke sikkert hvor dette ryktet kommer fra, men jeg har sjekket alle de rundt femti event som er publisert fra mai og utover, og jeg finner ingen som er avvist på grunn av kjøreanvisninger. Jeg har imidlertid en anelse om bakgrunnen, men det var en misforståelse som raskt ble ryddet opp i, og jeg trodde dette var ute av verden.

– At det ikke er tilstrekkelig å snakke om geocaching for å ha et event, er ukjent for meg. Sånn skal det ikke være. Jeg kan heller ikke finne noen event som er avvist på denne bakgrunnen.

– Når det gjelder lykkeønskninger og andre positive tilbakemeldinger, så har jeg sjekket alle de rundt femti event som er publisert fra mai og utover, og flere av dem har fått lykkeønskninger fra flere reviewere. At ikke alle har fått det, betyr ikke at vi ikke ønsker også alle andre lykke til. Også i 2009 var det event som fikk tilbakemeldinger før publisering. Jeg har ingen tro på at reviewerne er blitt mer negative enn før, men kanskje mer skeptiske. Før i tiden var et event først og fremst en sosial sammenkomst, kanskje med noen få nye cacher i området, og event ble ikke arrangert ofte. Idag er det, som med alle andre cacher, en tendens til at folk ønsker å overgå hverandre. Eventene er langt mer «kreative» enn før, og event arrangeres så ofte og så nært at de har begynt å konkurrere med hverandre. Det skaper utfordringer med hensyn til publisering. I tillegg fremstår det å finne cacher i mange tilfeller som langt mer fremtredende enn det sosiale aspektet ved et event, og da må vi spørre om eventet bare er en cachetur.

Jeg kontaktet Synth og bad om GC-koder for de konkrete tilfellene han nevner, slik at jeg kan se nærmere på dem og hvordan er håndtert. Det er viktig at vi norske reviewere følger samme praksis oss i mellom og samme praksis som reviewere i utlandet, og jeg vil ta tak i eventuell inkonsekvent, urimelig eller feil håndtering. Ønsket om GC-koder ble imidlertid avvist i den tro at det ville bli brukt for å skape problemer for geocachere. Dermed blir eksemplene lite annet enn ryktespredning, og jeg får dessverre ikke tatt tak i noen av dem.

Andre må gjerne fortsett diskusjonen, men jeg kommer ikke til å følge opp denne tråden. Det er alltid mulig å sende spørsmål eller kommentarer til oss på e-post.

Synth75
Senior
Senior

Legg inn av Synth75 » lør 16 jun 2012 09:42

Jeg avviste ikke å sende gckodene, men spurte etter intensjonen. Det er bare å lese skyllebøttene med anklager i de to første postene til Makuta, noe jeg ikke ville overføre til andre cachere. Om det er slik at informasjonen kun skulle brukes internt, hadde det vært greit. I hvert fall ble forespørselen ikke avvist.

At jeg fikk spørsmål om cachetema, må være en missforståelse, for det er positivt at det står:
– Et event trenger ikke ha noe tema. Der geocachere møtes, blir geocaching automatisk et tema.

Ellers var siste post til makuta konstruktiv og oppklarende. Takk for det.
Ser også at jeg faktisk overholdt fristen på 14 dager allikevel.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » lør 16 jun 2012 10:54

Pga. denne denne tråden blir min cache som ligger på vent i "godkjennerkøen" forsinket. Pokker! :shock: 8)

siritje
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av siritje » lør 16 jun 2012 12:43

Dette kan regnes å være rimelig langt off-topic, men jeg tar sjansen. Dette er en generell bemerkning, jeg peker ikke på noen bestemt med dette, men håper at alle kan ha det litt i bakhodet for senere postinger (og ja, jeg kan godt komme til å trenge å huske dette selv...)

Kjære folk, tonen i denne tråden skremmer meg. Det kan godt hende det er gammel animosity som ligger bak måten innlegg skrives på, men jeg tror det kan være godt å huske ordene til en gammel, dansk wikipedianer av og til:
Hvis du er sur og vred, er det ofte en god idé at vente lidt, før du besvarer kritik. Og så vente lidt mere. Og så skrive et svar. Og smide det ud. Og så skrive et svar igen.
Palnatokes brukerside

Mvh
Siritje - som ønsker alle mange funn og moro i sommer :)

AAHydeAndSeek
Bruker
Bruker

Legg inn av AAHydeAndSeek » lør 16 jun 2012 19:27

Det er forskjellen mellom hva står i Guidelines

For caching events with several elements, multiple event listings may be submitted if each element stands on its own merits as an event, and meets the listing guidelines.

og det som er skrevet av revieweren

Et event skal være uavhengig av andre event. Man får derfor ikke publisert event for å planlegge andre event, event for å rydde opp etter andre event, event som er en del av et annet event eller event som går rett over i hverandre (serie-event). Hvis to event er så nær hverandre i tid og avstand at man får «to event for prisen av ett», så er det sannsynlig at ett av eventene ikke kan publiseres.

Som i hvert fall har skapt en del forvirring. De to setninger er ikke det samme.

I den ene tilfelle sjekket vi at det var presidens internasjonalt for å gjøre det vi gjorde og det var det en god del av. Likevel var event ikke publisert uten innvendinger. I Norge har det vært mange eksempler av to events etter hverandre i nærheten av tid og sted som jeg kjenne til (og nei jeg husker ikke GC kodene). Et eller annet med event ut i naturen og en GSAK opplæringsevent etterpå.

Hensikten med paragrafen i guidelines er, som er riktig sagt, at man kan ikke får "two events for the price of one" og annet enn at det er definert hva det betyr praktisk er det et skjønsmessig vudering og det er vanskelig å forholde seg til når man planlegger en "caching events with several elements". Hvis begge "element stands on its own merits as an event, and meets the listing guidelines" så tror man at det er OK.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » tir 19 jun 2012 07:22

AAHydeAndSeek skrev:I Norge har det vært mange eksempler av to events etter hverandre i nærheten av tid og sted som jeg kjenne til (og nei jeg husker ikke GC kodene). Et eller annet med event ut i naturen og en GSAK opplæringsevent etterpå.
Du har helt rett. To event kan gå over i hverandre hvis eventene er såpass ulike og hvert event står på egne ben som et selvstendig event. Det er lenge siden jeg har sett eksempler på dette, så jeg tenkte ikke på det. Tilfellene som har vært i det siste, har sett mer ut som event av typen «to for prisen av ett».
AAHydeAndSeek skrev:I den ene tilfelle sjekket vi at det var presidens internasjonalt for å gjøre det vi gjorde og det var det en god del av. Likevel var event ikke publisert uten innvendinger.
En del av det som er nytt for oss i Norge, har de lang erfaring med internasjonalt. Det er dessverre ikke alle tilfeller vi klarer å håndtere på strak arm, men vi bruker best mulig skjønn ut fra den erfaringen vi har, og vi kontakter andre reviewere når vi føler det er nødvendig. Hvis du mener vi har gjort noe feil, er det mest konstruktive du kan gjøre å ta kontakt og be oss høre med andre reviewere. Jeg gjør det regelmessig. (Jeg har et spørsmål inne på reviewer-forumet akkurat nå, men med et annet tema.) Ta også gjerne med GC-koder til lignende tilfeller andre steder, men at lignende tilfeller er publisert før, er ingen garanti for at det vil bli publisert nå.

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Sted: Arendal

Legg inn av SDJR » fre 27 jul 2012 21:30

Vi fikk ikke lov til å annonsere på vår kommende event at vi (som en tilleggstjeneste) kunne stå for båttransport til en øy som ligger i umiddelbar nærhet av eventet for geocaching FØR eventet begynner. Vi synes det er fryktelig snilt av oss, men det fikk vi altså ikke lov til. :cry: Vi skjønner at vi kanskje kan få besøk langveisfra, og synes da at vi kunne hjelpe til med denne transporten for å gjøre eventet enda mer attraktivt.

Reglene sier: An event cache should not be set up for the sole purpose of drawing together geocachers for an organized geocache search. For de med gode engelskkunnskaper så vet de at "sole purpose" betyr "eneste grunn", og dette er som skrevet en tilleggstjeneste som blir gitt FØR eventet begynner. Hensikten med eventet er meet & greet (møt og hils), og det står ellers godt forklart i teksten. Det er det første organiserte treffet for geocachere i området.

Jeg mener her at revieweren tolker reglene feil, (grunnet oversettingsproblemer?) og klaget også på dette uten å få tilbakemelding. Jeg sjønner at reviewere gjør dette som dugnadsarbeid, og at de ikke er feilfrie, men det burde være mulig å få til bedre kommunikasjon, og kanskje inrømmelser når det blir gjort feil? Vil bare ellers si at jeg har intet å klage ellers på denne aktuelle revieweren, som ellers har vært strålende og rask i de saker jeg har hatt med han/hun. Håper dette tas som konstruktiv kritikk og ikke som personlig angrep på noen, eller som surmuling fra meg.

SDJR
Bilde

Svar