TB: Mark Item Missing

Alt om geocaching
Svar
Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:
TB: Mark Item Missing

Legg inn av thomfre » ons 23 mai 2012 07:19

Alle TB/GC-eiere og cacheeiere som har TBer i cachen sin kan merke en TB/GC som forsvunnet.
Da fjernes TB/GCen fra inventaret til cachen, og merkes med at den er et ukjent sted.
Den kan når som helst grabbes og plasseres i en cache igjen.

Det er jo en fantastisk funksjon for å rydde opp i inventaret til cacher, og kan vel nesten sees på som vedlikehold av cachesiden...

Allikevel er det mange som kvier seg for å bruke denne funksjonen, og veldig mange cacher står oppført med TBer som har vært ute av sirkulasjon i flere år...
Hvorfor er det slik??
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: TB: Mark Item Missing

Legg inn av olea » ons 23 mai 2012 08:30

Det kan vel være mange grunner, men jeg vil fremheve tre:
  • Det tekniske – Ja, det er enkelt å merke en reisevenn som forsvunnet, men i praksis viser det seg at mange ikke kjenner til denne funksjonen. Det hører også med at denne funksjonen ble introdusert etter at jeg begynte med geocaching, men det har ikke vært noe særlig blest om den.
  • Håpet – I det lengste håper man at reisevennene dukker opp igjen. Ja, det er enkelt å grabbe dem igjen, men likevel vil mange finne det vanskelig å innse realitetene. Hvor lenge skal man forresten vente før alt håp er borte? Det er visst noen retningslinjer som sier noe om at man bør kontakte eieren hvis man holder på en reisevenn i mer enn 14 dager. Ikke alle oppfatter retningslinjene like bindende. Noen opplever ting som gjør at de ikke rekker å gjøre noe med reisevennene innen 14-dagersfristen. For andre er det et problem at det fort blir dyrt eller vanskelig å komme seg på Internett når man ikke er hjemme. I praksis må man altså være mye mer tålmodig.
  • Eieren forsvunnet – Noen ganger er det ikke bare reisevennene som forsvinner. Både cacheeiere, og eiere av reisevenner kan miste interessen eller oppleve ting som gjør at de må nedprioritere geocachingen.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: TB: Mark Item Missing

Legg inn av thomfre » ons 23 mai 2012 08:48

olea skrev:Det tekniske – Ja, det er enkelt å merke en reisevenn som forsvunnet, men i praksis viser det seg at mange ikke kjenner til denne funksjonen. Det hører også med at denne funksjonen ble introdusert etter at jeg begynte med geocaching, men det har ikke vært noe særlig blest om den.
Men den blir jo ofte ikke brukt selv om folk blir gjort oppmerksom på den
olea skrev:Håpet – I det lengste håper man at reisevennene dukker opp igjen. Ja, det er enkelt å grabbe dem igjen, men likevel vil mange finne det vanskelig å innse realitetene. Hvor lenge skal man forresten vente før alt håp er borte? Det er visst noen retningslinjer som sier noe om at man bør kontakte eieren hvis man holder på en reisevenn i mer enn 14 dager. Ikke alle oppfatter retningslinjene like bindende. Noen opplever ting som gjør at de ikke rekker å gjøre noe med reisevennene innen 14-dagersfristen. For andre er det et problem at det fort blir dyrt eller vanskelig å komme seg på Internett når man ikke er hjemme. I praksis må man altså være mye mer tålmodig.
Det eneste du gjør er jo å si at TBen ikke er i den cachen lenger, er den ikke i cachen så er den jo ikke i cachen - og bør vel fjernes derifra? At det er vanskelig og dyrt å komme seg på Internett er det mange år siden jeg har opplevd - men det er en helt annen sak! 14-dagersfristen gjelder jo utplassering av TBen, ikke logging :)
olea skrev:Eieren forsvunnet – Noen ganger er det ikke bare reisevennene som forsvinner. Både cacheeiere, og eiere av reisevenner kan miste interessen eller oppleve ting som gjør at de må nedprioritere geocachingen.[/list]
Det forklarer jo ikke hvorfor aktive cacheeiere og TB-eiere ikke bruker funksjonen...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: TB: Mark Item Missing

Legg inn av ArveAnd » ons 23 mai 2012 08:56

Det enkle svaret sett frå cache-eigars side er at når eg er innom cachen min og ser at det ikkje er TB/coins der sjølv om dei er "innlogga" der - så tenker eg som så at da er den/dei vel nettopp plukka opp av nokon som ikkje har hatt tid til å logge dei ut av cachen enda.

Og så går det i gløymeboka - eg sjekkar ikkje om tb/coin blir logga ut av cachen innen eit par veker.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: TB: Mark Item Missing

Legg inn av Kjedalen » ons 23 mai 2012 10:04

Jeg er enig i at man nok ikke bør bruke "14-dagers-regelen" og så umiddelbart registrere reisevennen som savnet. Selv om det i dag er lett å komme seg på Internett også på reiser, tror jeg nok fortsatt mange venter med logginga til de er hjemme igjen. Og har de funnet noen hundre cacher på turen, kan jo logginga ta litt tid dersom de vil skrive mer enn tftc...

Det er kanskje vanskelig å sette opp en regel om når reisevennen kan registreres som savnet, men for mangler i egne cacher har jeg gjort dette etter et par måneder. I noen tilfeller har jeg også etter noen måneder (kankje minst et halvt år) gjort andre cacheeiere oppmerksom på mangler i deres cacher og anbefalt dem å merke reisevennen som savnet, og noen har da fulgt oppfordringen. Det er vel ikke alle som sjekker cachene sine så ofte at de er klar over situasjonen.
BildeBilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: TB: Mark Item Missing

Legg inn av mamoreb » ons 23 mai 2012 13:39

Jeg prøver å bidra til å avklare status for reisevenner når jeg besøker cacher. Finner jeg en cache der det står at det skal være en reisevenn, men cachen er tom, skriver jeg dette både i cacheloggen og som en "write note"-logg på reisevenn-siden. Kanskje, kanskje, kan dette medføre at den etter hvert blir markert som savnet.

Jeg kan tenke meg flere grunner til at folk lar være å melde savnet.

Som cacheeier ønsker man gjerne besøk på cachen sin. Hvis det står at det er en reisevenn der, er det kanskje større sjanse for at noen velger å besøke akkurat den cachen. Ja, besøkerne blir kanskje skuffet når de kommer fram, men et funn er et funn... Dette er ikke helt rasjonelt, og iallfall ikke noen god grunn til å la være å merke som savnet. Men at det innimellom skjer, det tror jeg. Kanskje må vi som logger cacher være flinkere til å understreke at reisevennen ikke er der, at vi er skuffet, og oppfordre til at å markere reisevennen som savnet.

Som eier av en reisevenn ønsker man vel å leve i håpet, som noen har nevnt. Selv har jeg tenkt litt på dette at hvis man finner en reisevenn som er merket som savnet, kan det være litt lettere å velge å beholde den. Det er tross alt ingen som vet når eller hvor den sist ble sett. Hvis man av den grunn ikke ønsker å markere en reisevenn som savnet, kan man grabbe den tilbake og plassere den i en arkivert event e.l. Jeg tror egentlig sjansen er liten for at dette bidrar til at reisevennen kommer tilbake, men reisevennen vil iallfall være plassert i en cache som folk ikke oppsøker.
Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: TB: Mark Item Missing

Legg inn av fotimyr » ons 23 mai 2012 23:09

mamoreb skrev:Jeg prøver å bidra til å avklare status for reisevenner når jeg besøker cacher. Finner jeg en cache der det står at det skal være en reisevenn, men cachen er tom, skriver jeg dette både i cacheloggen og som en "write note"-logg på reisevenn-siden. Kanskje, kanskje, kan dette medføre at den etter hvert blir markert som savnet.
Jeg forsøker å gjøre det samme, og i minst to tilfeller har reiseren i løpet av et par dager blitt plassert på "Unknown location" av eieren. I et annet tilfelle har en coin blitt nevnt i cache- og coin-loggene som "ikke tilstede" i over to år uten at hverken CO eller coin-eier har foretatt seg noe. Mulig det er noe jeg ikke har forstått i det siste tilfellet. Sær humor, kanskje?

Når det er sagt, så har jeg brukt veldig mye tid på å forklare dette med reisevenner og geocoins til en nær slektning av meg. Det var faktisk så vanskelig å få hodet rundt dette at vedkommende hadde en reisevenn hengende på en krok på kjøkkenet til tross for at selvsamme cacher hadde logget den inn i en cache for mange uker siden. "Jeg tror jeg gjorde noe feil, men jeg vet ikke hva", var forklaringen.

Så har vi denne coinen som mellom september 2011 og mai 2012 vel har opplevd det meste en coin kan begjære i forhold til kaos og feil; logget inn i en cache i Bærum, dukker plutselig opp i Tyskland etter en grab og logget inn i en cache, for deretter å plutselig dukke opp i en cache 200m fra den første en måned etter det igjen... for deretter å bo fem måneder i lomma på han som fant den siste gang. Hadde den vært i Tyskland? Hvis ikke, hvem flyttet den da ett cache-hopp innover i skogen uten å logge? Og har det noen sammenheng med at det var en helt annen tysk cacher i området i det aktuelle tidsrommet?

Herregud. Coiner er jo D5-mysteries uten en gang å prøve ^^

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: TB: Mark Item Missing

Legg inn av Isa » fre 25 mai 2012 21:56

Minner meg om at jeg bør ta en titt på min egen cache, for det var i alle fall en coin der som egentlig ikke er der.. *løper inn og sjekker*

Svar