Begynner jeg å bli litt paranoid?

Alt om geocaching
Svar
SSY
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:lør 03 des 2011 01:19
Begynner jeg å bli litt paranoid?

Legg inn av SSY » lør 19 mai 2012 10:19

Like etter påske oppdaget jeg at en av mine cacher var muglet. Det var en stor lock&lock-boks dekket med gaffatape på alle sider. Skjult under tapen på undersiden hadde jeg festet 6 neodymmagneter. På en liten kontrollrunde fant jeg denne cachen henslengt utenfor gjemmestedet. Lokket var ikke på, og magnetene var skåret løs med kirurgisk pressisjon. Det eneste som lå igjen i cachen var logboka.

I går ante jeg trøbbel ved en annen av mine cacher noen hundre meter fra den første, da jeg fikk beskjed via en logg om at cachen var borte. Dette var også en stor lock&lock-boks. I dag var jeg ute å sjekket, og ganske riktig. Fant ikke spor etter boksen. MEN på gjemmestedet lå loggen klissvåt.

Kan det være en av våre med-cachere som har trengt noe ekstra utstyr? Eller er jeg bare paranoid..? Synes det er rart at vanlige mugglere tar seg bryet med å legge igjen loggene.

Vurderer nå å gjøre cachene mine bare tilgjengelig for premium-medlemmer (noe jeg har vært motstander av lenge), for å redusere antallet useriøse og uforsiktige cachere. Er det noen som har erfaringer med om cachene får lenger levetid etter at de er gjort om til premium-cacher?

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Begynner jeg å bli litt paranoid?

Legg inn av sven-egil » lør 19 mai 2012 15:09

Har noen Premium og noen ikke, mye mindre problemer med Premium cachene.
Bilde Bilde Bilde

marlin85
Bruker
Bruker
Innlegg:156
Registrert:ons 09 feb 2011 18:11
Sted:Lier

Re: Begynner jeg å bli litt paranoid?

Legg inn av marlin85 » lør 19 mai 2012 17:35

Om du begynner å bli paranoid skal jeg ikke svare på det. Det har jeg ikke kompetanse nok til å si noe om.

MEN.... Ønsker du å ha mindre vedlikehold anbefaler jeg å gjøre det samme som sven-egil sier. Sett dem til Premium. Vi (vi i marlin85) har gjort det med våre cacher og ser at vedlikeholdet og problemene er mye mindre. Dette er jo ett valg du selv må ta.
Bilde

Bilde

Zkrott
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:tor 26 jan 2012 17:47

Re: Begynner jeg å bli litt paranoid?

Legg inn av Zkrott » lør 19 mai 2012 18:44

Et annet alternativ som du kan prøve ettersom du sannsynlig er lik meg og lider av allergi mot premium only cacher og det er å sette dem som premium only for en periode og så sette dem tilbake til og se om problemet forsvinner da.
Hadde det samme problemet med en cache som forsvant hele tiden men det problemet løste jeg med å sette ut en cache som ikke er helt vanlig.
Etter det har det ikke forsvunnet en eneste cache så i mitt tilfellet så er jeg redd for at de boksene som forsvant er satt ut med ny eier.

SSY
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:lør 03 des 2011 01:19

Re: Begynner jeg å bli litt paranoid?

Legg inn av SSY » lør 19 mai 2012 22:58

Takker for tilbakemeldinger. Ny boks er nå satt ut, og tiltak er gjort for at den skal kunne finnes igjen hvis den stjeles. Har funnet ut at jeg setter alle cachene som er muggler-utsatt til premium, så får vi se om det kan endres igjen en gang i fremtiden.

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Begynner jeg å bli litt paranoid?

Legg inn av Synth75 » lør 19 mai 2012 23:13

Jeg ville definitivt hatt flere cacher som premium, dersom det ikke var for audit-funksjonen. Den er i hvert fall til å bli paranoid av, så jeg liker ikke at jeg som cacheeier har anledning til å overvåke når folk ser på cachelistingen. Ser ikke helt hva vi cacheeiere skal med den informasjonen. Det måtte i tilfelle at det teoretisk er mulig å se hvem som er innom, dersom cachen stadig ødelegges. Men det blir litt vel teoretisk.

Skulle ønske de fjernet funksjonen, så hadde jeg brukt premium mer. Nå bruker jeg den på en cache, som jeg nesten må ha som premium.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Begynner jeg å bli litt paranoid?

Legg inn av sven-egil » lør 19 mai 2012 23:38

For det første, man må jo ikke se på hvem som har sett på cachen.....
Men nysgjerrigheten kan jo trekke litt, når mulighetene er der.

Men for de som vi være diskrete kan jeg røpe et par detaljer.
Om man laster ned cachen via en PQ og kun ser i GSAK kan man se til øyet blir stort og vått uten at man har "sett" på cachen.
Samme er om man bruker Geocaching Appen til Groundspeak, vet dette gjelder iPhone utgaven, har ikke testet med android utgaven.
Altså to veier man kan gå uten at cache eier kan se om man har sett på cachen.
Bilde Bilde Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Begynner jeg å bli litt paranoid?

Legg inn av Synth75 » lør 19 mai 2012 23:52

sven-egil skrev:For det første, man må jo ikke se på hvem som har sett på cachen.....
Men nysgjerrigheten kan jo trekke litt, når mulighetene er der.
Det er ikke det å se auditloggen som er problemet (i den grad det er et problem...), men at folk vet at den kan sees. Det hjelper ikke meg at jeg aldri er innom der.
sven-egil skrev:Men for de som vi være diskrete kan jeg røpe et par detaljer.
Om man laster ned cachen via en PQ og kun ser i GSAK kan man se til øyet blir stort og vått uten at man har "sett" på cachen.
Samme er om man bruker Geocaching Appen til Groundspeak, vet dette gjelder iPhone utgaven, har ikke testet med android utgaven.
Altså to veier man kan gå uten at cache eier kan se om man har sett på cachen.
Det hjelper de som ikke vil sees i auditlogger og har innsikt i hvordan, men det er fåtallet av de uendelig mange cacherne i Norge. Løser ikke min "bekymring".
Selv har jeg ikke så stort problem med å dukke opp i logger, men jeg liker rett og slett ikke muligheten og det er derfor jeg har valgt å ikke ha flere premium enn nødvendig.
Forøvrig et par gode tips. Jeg kjenner jo til at det er et par som har snakket om å bli FTF på premium's uten å ha dukket opp på audit-loggen. Virker ikke akkurat vanskelig etter de tipsene.

Nå som det er avdekket flere smutthull, er jo det eneste argumentet jeg så for audit-loggen blitt svekket. Behold premium-funksjonen, men fjern audit-muligheten. Min mening, selv om det ikke akkurat er noe jeg mister nattesøvnen over.

bobby_peru
Junior
Junior
Innlegg:60
Registrert:fre 27 mai 2011 15:20

Begynner jeg å bli litt paranoid?

Legg inn av bobby_peru » lør 19 mai 2012 23:59

Jeg er grunnleggende skeptisk til PM only-cacher, først og fremst fordi det forringer det ganske fascinerende "gratisaspektet" ved geocaching (jada, jeg vet at GPS og telefon koster penger).

Jeg har likevel en viss forståelse for at enkelte av de mest spesielle og forseggjorte cachene begrenses på denne måten, dersom det kan sikre at de består.

Det jeg IKKE skjønner er den økende tendensen til å begrense tilgangen til helt ordinære plastbokser rundt omkring. Ok, det er kjedelig når cacher forsvinner (har oppunder 50 utlegg selv og kjenner problemet), men ærlig talt - dette er faktisk en risiko man er nødt til å godta når man velger å legge ut saker og ting i det offentlige rom.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Begynner jeg å bli litt paranoid?

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 20 mai 2012 00:33

Problemet (eller hvertfall ett av dem) er Gratis-appen til Groundspeak.
Den gir hvem som helst som laster den ned tilgang til de fem nærmeste cachene til det stedet de befinner seg uten at de engang trenger å registrere seg!
Men hvis en cache er satt som PM dukker den ikke opp der.

Jeg mener Groundspeak med denne appen har skutt seg selv i foten (eller egentlig skutt OSS i foten :lol: ) siden den blir misbrukt av personer som overhodet ikke har noen intensjon om å registrere seg som Geocahcere, men som bare vil utrette bøll.

Selv har jeg ingen PM cacher enda,og håper i det lengste jeg skal kunne unngå det! For jeg er enig i det aller meste av det bobby_peru skrev!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
JanIflisa
Bruker
Bruker
Innlegg:183
Registrert:fre 15 jan 2010 19:44

Re: Begynner jeg å bli litt paranoid?

Legg inn av JanIflisa » søn 20 mai 2012 18:41

GorgonVaktmester skrev:Jeg mener Groundspeak med denne appen har skutt seg selv i foten (eller egentlig skutt OSS i foten :lol: ) siden den blir misbrukt av personer som overhodet ikke har noen intensjon om å registrere seg som Geocahcere, men som bare vil utrette bøll.
Ikke bare folk som er ute etter bøll. Jeg opplevde at en barnefamilie replasserte en av mine cacher midt i glaninga fordi den var så godt gjemt...... :evil:
Bilde

Bilde

Svar