Er ikke lov å logge?

Alt om geocaching
Svar
Bendersen
Nybegynner
Nybegynner

Er ikke lov å logge?

Legg inn av Bendersen » tir 01 mai 2012 00:29

Hei!

Jeg letet etter en "kæsj" midt i en by her om dagen. Vansklighetsgrad og terreng var 1,5 stjerne og skulle være festet med en magnet oppunder en en bro, lett tilgjengelig. Kæsjen var ikke på de oppgitte koordinatene og jeg begynte å lete i et ganske vidt område. Etter hvert fant jeg kæsjen, som antagligvis noen mugglere hadde funnet og kastet den opp under broen, så den var ca 3,5-4 m over bakken. Jeg logget denne som need maintenance og forklarte problemet. Jeg logget den også som et funn.

Jeg får etter kort tid en melding fra cacheeier, som takket hyggelig for at jeg sa ifra og disablet den. Eier stilte så et spørsmål om hvorfor jeg hadde logget den som et funn, fordi retningslinjene sier at man ikke skal logge noe man ikke rekker. ???
Hadde det vært en 3-4-5 stjernes terreng/vansklighetsgrad så hadde jeg skjønt det, men jeg har faktisk funnet en kæsj som mugglere har fjernet!

Skal jeg heller ikke logge funn, der boksen er full av vann og loggen er pappmasje?

Skal jeg heller ikke logge funn, der logget er så drit full at jeg ikke får skrevet et komma engang?

GC1ZTA2 er et eksempel, denne har en tendens til å dette ned en sjakt/trappegang som man ikke har tilgang til. Jeg var å letet etter denne i oktober 2011, men jeg fant den ikke og logget denne som DNF. I ettertid så jeg at rundt de dagene jeg var der så var det mange som så denne kæsjen som de ikke kunne nå fysisk, men logget den som et funn alikevel.
Er det så galt da??
"-Jeg har faktisk vært så flink å funnet en kæsj som ikke er der den skulle være, men siden jeg ikke kan nå den, så logger jeg den som Did not find" ????

Hadde det vært en 5 stjernes kæsj, midt i en fjellvegg 300 meter oppe, eller en 3 stjerners i et tre e.l, men kan sees hadde jeg skjønt det!!

For meg er ikke Geocaching en konkuranse, men en utrolig fin hobby hvor familen er samlet med en felles interresse. (sjelden nå til dags..)
Så hvis det er eiere der ute som vil slette meg fra funnet fordi de ikke klarer å vedlikeholde sin egen kæsj, så vær så god! For meg spiller det ingen trille om jeg har 90, 150 eller 200 "LOVLIGE" funn.

P.S, for ordens skyld så har jeg ingen ting imot nevnte eier, eller mot måten han/hun sa dette på. Jeg ser også at det er mange andre tråder om logge/ikke logge.
Jeg lurer bare på hva som er riktig når man finner en "mugglet" kæsj, våt kæsj, full kæsj.

Raggsokk
Senior
Senior
Sted: Nedre Eiker

Re: Er ikke lov å logge?

Legg inn av Raggsokk » tir 01 mai 2012 06:53

Som du sier har dette blitt diskutert i flere tråder her, sist i denne.Retningslinjene sier at loggen skal fysisk signeres for å få godkjent et funn, men det er forskjell fra cacheeier til cacheeier hvordan dette praktiseres, og situasjonen innvirker ofte på dette.

Forøvrig synes jeg det var godt gjort å finne boksen slik den etter beskrivelsen lå, og bra at eier fikk beskjed. Likevel er det cacheeiers rett/plikt å slette logger, og her er det litt variererende praksis ute og går. Hva som er riktig å gjøre har allerede blitt debattert opp og ned, så den diskusjonen er det ikke noe poeng å trekke opp igjen. Men hvis du skulle havne i samme situasjon en annen gang kan kanskje tipset være å kontakte cacheeier først, og spørre om det er greit å logge funn. Jeg har sett mange logger av typen "logget denne likevel som funn med tillatelse fra cacheeier".

Forøvrig har jeg litt lyst til å dra og redde ned den aktuelle cachen med stige, da eieren har annonsert at han ikke har mulighet til å få tak i den selv. Litt synd å måtte arkivere på det grunnlaget når både boks og eier er i full sving forøvrig. Kanskje noe for fellestur-forumet...?
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Isa » ons 02 mai 2012 21:13

Som Raggsokk sier så er det en hovedregel innen geocaching, og det er at den fysiske loggen SKAL signeres.
Om den ikke er signert så har CO med rette lov til å slette logger.

Om du finner cacher som du ikke får logget f.eks. pga klissvåt logg eller full logg, så kan det være smart å ta bilde av loggen, slik at du har bevis for at du har hatt mulighet til å logge egentlig. Det har jeg intrykk av at mange fler godtar i alle fall.

E-Lie
Bruker
Bruker

Legg inn av E-Lie » tor 03 mai 2012 06:29

Raggsokk skrev:
Forøvrig har jeg litt lyst til å dra og redde ned den aktuelle cachen med stige, da eieren har annonsert at han ikke har mulighet til å få tak i den selv. Litt synd å måtte arkivere på det grunnlaget når både boks og eier er i full sving forøvrig. Kanskje noe for fellestur-forumet...?
Skulle vel ikke være for vrient om man er flere? Spørsmålet er hvor den ligger og om CO ikke allerede har arkivert den.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 03 mai 2012 09:48

Ja som flere allerede har fastslått er fysisk logging en av de svært få reglene man som cachefinner har å forholde seg til.
Men som jeg har hevdet i flere tilsvarende debatter tidligere: Ingen regel uten unntak.

Selv praktiserer jeg at jeg alltid kontakter cacheeier før jeg logger og forklarer situasjonen og spør om det er greit at jeg logger likevel. De fleste gangene har jeg fått "Ja", men noen få ganger har jeg fått "Nei". (Nå ser det kanskje ut som jeg har gjort dette ofte, men jeg kan nok telle antallet ganger på min egne fingre...)

Tilsvarende er jeg også "snillere" med de som kontakter meg og spør om det er greit at de logger, enn jeg er med de som bare logger og håper det går...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

arvf
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Røyken

Legg inn av arvf » tor 03 mai 2012 18:39

GorgonVaktmester skrev:jeg kan nok telle antallet ganger på min egne fingre
Nerder som oss kan jo telle til 1023 på fingrene.
Bilde

Brukeravatar
Barskog
Junior
Junior
Sted: Sande i Vestfold

Legg inn av Barskog » tor 03 mai 2012 23:16

512 kanskje?

Barskog

fotimyr
Bruker
Bruker

Legg inn av fotimyr » tor 03 mai 2012 23:23

Som miljøskadd på samme måte som arvf må jeg bare tiltre hans resonnement; det største tallet du kan telle til på fingrene er ... faktisk ... 1023.
Eventuelt nysgjerrige eller vitebegjærlige kan få dette forklart mot et honorar på 4 sekspakker kaldt øl.

Brukeravatar
Barskog
Junior
Junior

Legg inn av Barskog » fre 04 mai 2012 06:57

Selvfølgelig er det 1023. Men nå tilbake til emnet igjen...

Hneite
Junior
Junior

Legg inn av Hneite » fre 04 mai 2012 10:01

Det blir da 1111111111 = 1023 :)

og tar du i bruk tærne kan du telle til 1 048 575 :D

arvf
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Røyken

Legg inn av arvf » fre 04 mai 2012 10:18

Og hvis du vil forulempe noen, er det bare å vise dem en binær 4 med den ene hånden.
Bilde

Brukeravatar
Barskog
Junior
Junior

Legg inn av Barskog » fre 04 mai 2012 14:15

arvf skrev:Og hvis du vil forulempe noen, er det bare å vise dem en binær 4 med den ene hånden.
Eller en 128 med den andre.
Sorry, off topic igjen...

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Svar